Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Off Topic
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 14-04-2015, 15:37
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Er was nog een groep... de zgn "liefhebbers" die onder het mom van het cultureel erfgoed rijdend houden voor een dubbeltje op de eerste (mrb-vrije) rij wilden zitten.

Het heeft wel lekker opgeruimd.... kzie geen 190D meer rijden !!
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #22  
Old 14-04-2015, 15:53
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Dat deed ik vroeger ook.. maar het ging mij niet zo zeer om het MRB, wat wel 910 €/jaar is (wat tamelijk jammer is), maar meer het gewoon niet willen een nieuwe auto te rijden
Reply With Quote
  #23  
Old 22-04-2015, 11:50
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
en het is al erg genoeg.. want tegenwoordig heb je dan de "liefhebbers" .. dat zijn dan mensen die heel veel geld over hebben voor (onnozele zeldzame) auto's .. de "normale mensen", die gewoon met een leasewagen naar hun werk rijden.. en de "paupers" zo als ik (en velen hier), die met een semi-oldtimer rondrijden. Puur omdat men de metrosexualiteit van de grote meerderheid van de auto's van vandaag niet waardeert.. en zich niet wil laten naaien bij de dealer voor extreem dom en complex ontworpen auto's en " verbruiksmateriaal"..

Nu interesseert het mij niet heeeel erg wat men denkt.. maar het zou niet hoeven


Haha. Eensch! pauper for life

En het artikel is een beetje onsamenhangend verhaal imo..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #24  
Old 28-04-2015, 20:56
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Ik vind dit een interessanter artikel: http://www.vincentvandervinne.nl/on...en-klassiekers/
Bij V/d Akker staat een F40 te koop: http://www.akker.nl/aanbod/occasion/26850/ferrari-f40/
Stond ook op de Autorai. Vraagprijs 1.350.000,-. Overpriced? Op basis van het artikel wellicht wel, of de prijzen moeten alweer hard gestegen zijn (12,5% in 3 maanden...)
Reply With Quote
  #25  
Old 11-05-2015, 14:34
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by NielsDub
Ik vind dit een interessanter artikel: http://www.vincentvandervinne.nl/on...en-klassiekers/
Bij V/d Akker staat een F40 te koop: http://www.akker.nl/aanbod/occasion/26850/ferrari-f40/
Stond ook op de Autorai. Vraagprijs 1.350.000,-. Overpriced? Op basis van het artikel wellicht wel, of de prijzen moeten alweer hard gestegen zijn (12,5% in 3 maanden...)


Mooi artikel.
Reply With Quote
  #26  
Old 11-05-2015, 17:46
furb's Avatar
furb furb is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 385
Default

Dat bepaalde modellen en types in waarde zullen stijgen zal zeker zo zijn. De kunst zit hem in het vooraf bepalen wat stijgt en wat niet. En dan niet zozeer Ferrari of Porsche maar meer de toegankelijke auto's.

Wat denken jullie wat echt gaat stijgen? Toch de Golf 2 GTi zoals de 1 ook vet stijgt? Of juist niet omdat de 1 eigenlijk de stamvader is? Gaat bijvoorbeeld een 205 GTI, 106 Rallye of Clio Williams ook die kant op? Of zouden die al op de top zitten.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #27  
Old 11-05-2015, 20:18
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Tja, de Golf 1 stijgt wel vet, maar ik zie vooral torenhoge vraagprijzen en ik blijf die auto's maar terug zien op de verkoopsites... Neemt niet weg dat de prijzen wel stijgen. Zoals dat artikel zegt: zolang de prijzen van Ferrari's stijgen, gaat alles wel mee. Er zullen zat mensen zijn die nu te veel geld betalen voor iets wat niet zo apart of waardevol blijkt te zijn. Althans, nu misschien wel, maar als de hype weer een beetje over is zullen ze er mee blijven zitten denk ik. Wat dat betreft zal investeren in een Porsche safer zijn.
Wellicht is het nu daarom wel de tijd om n mooie 996 uit te zoeken. Die zijn qua prijsstelling denk ik juist op t dieptepunt.
Golf 2 GTI zal nog wel in waarde gaan stijgen. Vooral de vroege en de late uitvoeringen, 16V en G60. De 8V's zie ik nog niet zo 1,2,3. De apartere, weinig geziene kleuren zullen harder stijgen, zie je nu ook al wel. Zijn snel weg. Oak green, Monza blauw (16V kleur) en dat groene wat jij ook had (vergeet telkens de naam daarvan...). Rallye niet te vergeten, maar ook zie je al een tijdje dat de Golf IV R32 gekke dingen aan t doen is qua prijzen.
Maatje van me reed vroeger 205 1.9 GTI en dacht erover om er weer eentje te kopen. Samen s wat rondgekeken maar valt niet mee. Voor n hele nette vragen ze rond de 10 mille, ongeacht km stand en als er wat op aan te merken is, zakt t heel hard naar rond de 3-5000. Denk dat er gewoon te weinig mensen zijn die een 205 willen. Uit liefhebberij of als spaarpotje. Dat laatste lijkt me verkeerd argument om n 205 te kopen. En al dat andere spul zoals 106-jes, Clio's enz lijkt me ook niet wild worden. Ik zou t dan misschien eerder in de Lancer Evo's en Impreza's zoeken.

Last edited by NielsDub : 11-05-2015 at 20:22.
Reply With Quote
  #28  
Old 11-05-2015, 21:13
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

De prijzen voor Porsches zijn ongelofelijk gestegen de laatste 2-3 jaar. Zo koop je al geen nette 930 of 964 turbo meer voor onder de 100.000. Een 993 turbo kost je nu 120.000 of meer terwijl de prijzen 3 jaar geleden op de helft lagen.
Reply With Quote
  #29  
Old 11-05-2015, 22:41
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Ja, dat is echt te bizar voor woorden. Zelfs bij W65 Pirelli golf 1 en 16s Oettinger zie je een soortgelijke ontwikkeling. Heeft niks meer met liefhebberij te maken....
Reply With Quote
  #30  
Old 12-05-2015, 07:46
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Het artikel is erg vreemd te noemen, want ik snap echt niet wat ze nu proberen duidelijk te maken. Jongen doet stoer met de door zijn vader betaalde projecten waarvan ik de logica niet snap. Zij lijken het dan ook meer om het geld te doen als zijnde verdiensten dan dat het over de passie voor de oldtimer gaat.

Een echte liefhebber kan helemaal wild zijn van bijvoorbeeld een Oude Renault of Golfje of zonder dat het zo nodig een duur merk hoeft te zijn. Het gaat over een gevoel, goede herinneringen of rijplezier die een oldtimer met zich mee draagt zonder te hoeven spreken over hoe duur het wel niet is en hoe goed lonend het wel niet kan zijn.

De oldtimer markt is compleet op hol geslagen en word geregeerd door investeerders waardoor de echte liefhebbers die minder te besteden hebben, hun geliefde auto die nu ver over-priced is niet meer kunnen kopen om bijvoorbeeld op te kunnen knappen en lekker te kunnen rijden. Ze staan nu bij verzamelaars tussen een rij andere auto's omdat het voor deze groep mensen verstandiger is om het geld in de oldtimers te steken dan op de bank te zetten.

De echte liefhebbers raken hier door benadeeld en is dan ook de reden waardoor bijvoorbeeld zelfs een Golfje mk1 GTI al te duur is geworden voor de meeste mensen en wie er waarschijnlijk veel meer passie voor zal hebben dan waar hij in de meeste gevallen terecht zal komen.

Op het moment als het weer verstandiger is om het geld op de banken te zetten of te investeren in de aandelen of onroerend goed, zal deze markt weer instorten.

Hier na zullen de echte liefhebbers worden onderscheiden van de beleggers, maar tot dan moeten we het nog doen met de vraagprijzen die echt over de top zijn in mijn ogen.

Een echte liefhebber zou ook in staat zijn om meer geld in de auto te steken dat dat hij waard is omdat deze niet voor de handel bedoeld is.

In dit verhaal laten ze maar al te goed weten dat het goed lonend is om een Porsche klaar te maken ipv dat zij zouden zeggen, dat zij hem met passie hebben klaar gemaakt om er lekker mee te gaan rijden en leuke dingen mee te gaan doen en zonder te spreken over een eventuele verkoopprijs of waarde.

Last edited by DutchBuild : 12-05-2015 at 07:51.
Reply With Quote
  #31  
Old 12-05-2015, 08:00
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by turbojo2
De prijzen voor Porsches zijn ongelofelijk gestegen de laatste 2-3 jaar. Zo koop je al geen nette 930 of 964 turbo meer voor onder de 100.000. Een 993 turbo kost je nu 120.000 of meer terwijl de prijzen 3 jaar geleden op de helft lagen.


Ik heb vorig jaar mijn 911T uit 71 met S-pakket verkocht voor 33K en staat nu te koop voor 120K

De persoon die een auto als deze koopt, zal hem hoogst waarschijnlijk niet kopen om er lekker mee rond te rijden en plezier mee te hebben, maar meer in de hoop dat hij naar de 150K of meer zal gaan. Zelf al zou deze het zelfde waard blijven, zijn toch nog beter uit dan dat zij dit geld op de bank zetten.

Ik baal best wel van deze ontwikkeling omdat de oldtimer als hobby steeds duurder gemaakt word en straks onbereikbaar is voor de mensen die echt een passie voor dergelijke auto's hebben. Het gaat nu niet alleen over de Porsches, maar de hele markt word zo opgedreven.

Deze markt zal straks weer in elkaar zakken zodra het weer minder interessant word voor de beleggers en deze auto's weer de markt op gaan en er minder vraag is dan aanbod. Zo ver als ik mensen heb gesproken spreken zij allen over dat dit binnen 4 jaar zal plaats vinden, van mij mag het vandaag nog instorten zodat deze auto's beter betaalbaar worden en terecht mogen komen bij de echte liefhebbers ipv de verzamelaars/beleggers.
Reply With Quote
  #32  
Old 12-05-2015, 08:06
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
...

Een echte liefhebber zou ook in staat zijn om meer geld in de auto te steken dat dat hij waard is omdat deze niet voor de handel bedoeld is.

...



Haha, je kent het wel... van die mensen die dan tegen je zeggen "Auwiejej, die fellechuh waren ram duurder dan de hele auto hahaha lol"

Reply With Quote
  #33  
Old 12-05-2015, 08:48
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Deze markt zal straks weer in elkaar zakken zodra het weer minder interessant word voor de beleggers en deze auto's weer de markt op gaan en er minder vraag is dan aanbod. Zo ver als ik mensen heb gesproken spreken zij allen over dat dit binnen 4 jaar zal plaats vinden, van mij mag het vandaag nog instorten zodat deze auto's beter betaalbaar worden en terecht mogen komen bij de echte liefhebbers ipv de verzamelaars/beleggers.


Nou, instorten hoeft van mij ook weer niet (denk maar eens aan alle werkgelegenheid die het nu oplevert), maar het wordt wel tijd dat de 'normale' auto's ook weer normaal geprijsd gaan worden.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #34  
Old 12-05-2015, 09:13
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Geldt ook voor de exoten. Ferrari F40 bracht 4-5 jaar geleden max 3,5 ton op. In okt '14 is de F40 van Nigel Mansell geveild en bracht 690.000 op. In januari van dit jaar is de eerste voor >1 mio. geveild. En wat zie je: alle F40's staan ineens voor een miljoen en meer te koop...

Trek t effe door naar 'onze Golfjes' en neem de 16S Oettinger als voorbeeld, die zijn qua vraagprijzen ook van 20 naar 30 en 40 gesprongen. En waarom? Vast niet omdat er aan de Worhersee eentje kort gereden is. Een Limited wordt door de eigenaar op het net gekwakt om te kijken wat hij op zou kunnen brengen. Waarom? Is dat liefhebberij? De markt is volledig overspannen en ik vraag mij af hoe lang dat nog gaat voortduren.
Reply With Quote
  #35  
Old 12-05-2015, 09:18
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Het duurt net zo lang als dat er kopers bereid zijn het er voor te betalen, en verkopers om er op te wachten om die ene koper te vinden.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #36  
Old 12-05-2015, 09:23
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by NielsDub
Een Limited wordt door de eigenaar op het net gekwakt om te kijken wat hij op zou kunnen brengen. Waarom?


Dat is zeker zo en als er dan net op het goede moment een gek voorbij komt (met een paar centen te veel) en die de absurde vraagprijs ervoor neerlegt denken anderen vaak ook ineens; "Hey, maar daarvoor mag de mijne ook wel weg !" en die gooit er vaak nóg een paar euro bovenop!
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #37  
Old 12-05-2015, 12:29
Monty's Avatar
Monty Monty is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 43
Default

Vorig jaar ben ik nog eens naar de Techno Classica in Essen geweest, wat ik een paar jaar eerder ook al had gedaan. Het meest opvallende verschil was dat het gros van het publiek nu bestond uit mannen op leeftijd met gepolijste schoenen, wortelkleurige broeken, overhemd met een sjaaltje erin gepropt en een jasje. De discussies gingen meer over geld dan over wat voor fantastische auto's ze wel niet hadden gezien. En een hele partij Nico Aalderink clonen. En hoge prijzen, ook voor matige auto's die je met minimaal zoekwerk zeker voor de helft van het bedrag kan vinden. Dat het meer een geld-spelletje is geworden lag er opvallend dik bovenop.
__________________
Rollt met dutch.dub

'06 Jetta V Sportline on Sawblades
'75 181 Kurierwagen
Reply With Quote
  #38  
Old 12-05-2015, 20:30
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Ik verwacht dat de markt nu zo'n beetje op de top staat. Ik kocht mijn 993 turbo in 2006 voor 60.000 (55.000 plus 5000 bpm) 2 jaar later kon je ze kopen voor rond de 45.000 tijden de crisis van 2008/2009. In 2012 reed ik mijn 993 turbo totall lost en kreeg van de verzekering 60.000 uitgekeerd (was niet mijn schuld, 25.000 voor de auto en 35.000 voor de schade) en ik was hier heel erg blij mee want ik wilde hem toch al verkopen omdat ik het geld nodig had voor mijn bedrijf. En een Porsche voor een goede prijs particulier verkopen valt niet mee. Ik had die turbo gekocht met het idee dat een Porsche van 10 jaar oud die nieuw 180.000 koste wel niet veel meer zou gaan dalen en waarde vast zou blijven. Nu echter, 3 jaar later, vragen ze voor een 993 turbo gewoon 120.000 of meer. Maarja zo moet het dan maar wezen. De prijzen hadden voor mij beter 3 jaar eerder de lucht in moeten gaan . Elke 7 jaar stort de aandelen/obligatiemarkt, onroerend goed, oldtimers en wat dan ook in elkaar. Ga maar na beurscrash van okt 1987, obligatiecrash van 1994, beurscrash van sept/okt 2001 (na 9/11), beurscrash van sept/okt 2008 (heel veel banken gaan failliet zoals ABN AMRO, nog gered door de overheid) en wat gaan we zien in sept/okt 2015? Ik verwacht niet veel goeds. Dit is een trend van 7 jaar en ook altijd in sept/okt. Nu dus even bovenop je geld gaan zitten en zeker niks kopen. Heb je een mooie duurdere oldtimer te koop? Snel verkopen dan maar. Heel veel duurder worden ze voorlopig niet. Beter nu verkopen en later voor minder terugkopen heheheheh.

Last edited by turbojo2 : 12-05-2015 at 20:42.
Reply With Quote
  #39  
Old 14-05-2015, 21:26
furb's Avatar
furb furb is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 385
Default

Het verloop van 7 jaar.... Hmm... Om nou te zeggen dat we over de laatste crisis heen zijn? Niet echt... En dan mogen we over een paar maanden weer een nieuwe knauw verwachten.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #40  
Old 15-05-2015, 15:46
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Quote:
Originally Posted by furb
Het verloop van 7 jaar.... Hmm... Om nou te zeggen dat we over de laatste crisis heen zijn? Niet echt... En dan mogen we over een paar maanden weer een nieuwe knauw verwachten.


In 2001 was de financiele reset niet zo heel erg groot. In 2008 was het echter al een ander verhaal. 2015 wordt nog veeeel erger. De schulden bij overheden zijn tot ongekende hoogte gestegen. Aandelen en staatsleningen staan ongekend hoog (daarom is de rente ook zo laag). Veel mensen met geld hebben geen zin om hun geld te beleggen in aandelen( te gevaarlijk) en ook niet in staatsleningen( rendement is te laag) en in onroerend goed is ook al geen rendement te behalen. Op de bank krijg je ook niks dus dan maar beleggen in oldtimers en schilderijen van bekende schilders of je koopt bijvoorbeeld een wijn Chateau in Frankrijk, deze gaan ook door het dak de laatste tijd. Wat de oldtimers doen heb je hier boven wel kunnen lezen. Waarom dan elke 7 jaar een financiele reset? Dit komt door dat we dit jaar in het 7e jaar zitten, het Sabbatsjaar. In dit jaar mochten de joden( in de bijbelse tijden) hun land, nadat ze het 6 jaar hadden beteelt voor 1 jaar niet betelen. Eigenlijk net zoals 6 dagen werken en rust op zondag. Wij kennen het woord sabbatical wel, dan stop je een jaar met werken en knijp je er tussen uit. Aan het einde van het Sabbatsjaar (sept/okt) werden alle schulden die de joden onderling hadden kwijtgescholden. Slaven werden vrijgelaten en iedereen kon weer met een schonelei beginnen. Aan deze bijbelse wet hoorden de Joden zich te houden. Want elke 50 jaar moesten zij ook al het land wat zij hadden gekocht van bijv boeren die failliet gingen weer teruggeven aan de oorspronklijke eigenaar. Veel rijke joden hadden hier geen zin meer in en hielden zich niet meer aan deze bijbelse wet. Met als gevolg dat alle joden voor straf uit hun land Israel zijn verjaagd(door de Babyloniers die net als IS graag publiekelijk je kop eraf hakten). Dit heet de diaspora, verspreiding van de joden over de aarde. God had beloofd dat de Joden ooit hun land weer terug zouden krijgen en dit gebeurd sinds 1917(sabbatsjaar) na de val van het Ottomaanse rijk(was een Moslim Kalifaat)Onze vrienden van IS en Erdogan van Turkije willen niks liever dan het Ottomaanse rijk te herstellen. Vijfig jaar later in 1967(ook een sabbatsjaar) werd de staat israel opgericht en erkend door de meeste landen. Nu zitten we bijna in 2017 weer 50 jaar later en zal er nog weer een herstel plaats vinden van de joodsestaat. Nu al woont 50 % van de joden weer in Israel, terwijl dat in 1917 0 % was . In de laatste dagen van het Sabbatsjaar laat God zijn aanwezigheid voelen door ons wakker te schudden met een financiele reset voor onze afkeer van de bijbelse wetten. Beetje wazig verhaal wat ik hier ophoud maar toch is het zo. Het Sabbatsjaar speeld ook een hele belangrijke rol in de opkomst en ondergang van wereldmachten. Zo kwam Hitler aan de macht in 1938 en ging het Duitsche Rijk ten onder in 1945. Amerika werd in 1945 een wereldmacht. In 1973 verloor Amerika in Vietnam en vond de Oliecrisis plaats. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ben benieuwd wat we voor event gaan zien dit najaar hopelijk niet zoiets als 9/11. Zal Griekenland ten ondergaan aan de schulden en de hele EU meeslepen??? We gaan het zien......
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum