Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-03-2020, 20:24
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default Piepend geluid bij starten

Hi,

Af en toe hoor ik bij het starten kort (nog geen seconde) een piepend geluid (lijkt op een snaar). Zou dit de distributieriem of V-snaar kunnen zijn? De distributie net vervangen. Heb zelf de v snaar kort geleden vervangen en gespannen met ongeveer een centimeter speling. Beide riemen zijn van Gates.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Motor: 1.3i NZ
Reply With Quote
  #2  
Old 24-03-2020, 20:31
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Grote kans dat het je v-snaar is inderdaad, wellicht dat deze niet strak genoeg gespannen is en daarom geluid maakt.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-03-2020, 21:05
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Grote kans dat het je v-snaar is inderdaad, wellicht dat deze niet strak genoeg gespannen is en daarom geluid maakt.


Hoeveel speling mag deze hebben als je hem induwt? Ik zie op internet dat de een zegt 1cm, de ander een halve cm.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-03-2020, 21:54
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by Misk
Hoeveel speling mag deze hebben als je hem induwt? Ik zie op internet dat de een zegt 1cm, de ander een halve cm.


Er zullen vast richtlijnen voor zijn, maar ik doe het zelf op gevoel. Mag best op spanning zitten dat riempje! Denk dat je gerust die halve cm als speling mag pakken, 1 cm lijkt me al veel.

Hier nog een leuk pdf'je gevonden via google met wat theorie:
https://maken.wikiwijs.nl/bestanden...C-10144-2-3.pdf

Zei stellen: De spanning op de V-snaren moet zo zijn dat je de V-snaren ongeveer 7 tot 10 mm in kunt drukken.

Fijne avond!
Reply With Quote
  #5  
Old 24-03-2020, 22:20
1982kameiX1's Avatar
1982kameiX1 1982kameiX1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,510
Default

Mij is geleerd;
De v-snaar moet tussen duim en wijsvinger gedraaid (getordeerd) kunnen worden.

Ong. 45 graden naar links en naar 45 rechts

Meer is te los, minder is te strak.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-03-2020, 22:29
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ik span die dingen liever te strak dan te los. Zit alleen de dynamo op.

Klein beetje in te duwen als je hem gespannen hebt.

Tussen duim en wijsvinger torderen kan bij dit type motor soms nog wel eens te slap zijn.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 24-03-2020, 23:59
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

VW geeft zelf het torsen van de riem op als manier om de spanning te meten.

Anders: spannen tot het piepen stopt. Ben geen fan van het torsen en de deflectie meten van de riem, dat is allemaal afhankelijk van de kracht die je hebt. Bij een nieuwe riem, gewoon spannen tot die niet meer slipt. Wat betreft het te strak spannen: denk eraan, de spanning van de riem belast je krukaslagers! Je wilt het dus ook weer niet te strak hebben staan (niet zozeer voor schade, maar voor meer wrijving en langetermijn slijtage)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 25-03-2020, 17:51
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

Ik heb hetzelfde probleem bij een Fiat Panda. Ik heb een automonteur naar de spanning laten kijken maar die is goed bevonden. Hij vertelde dat hij geen Gates v-snaren meer gebruikt omdat die altijd slippen. Hij adviseerde mij om Continental te gebruiken. Ik heb de nieuwe snaar al klaar liggen maar nog niet ingebouwd. Overigens voor de distributie zou Gates wel het beste merk zijn.

Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-03-2020, 19:28
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by joost_joost
Ik heb hetzelfde probleem bij een Fiat Panda. Ik heb een automonteur naar de spanning laten kijken maar die is goed bevonden. Hij vertelde dat hij geen Gates v-snaren meer gebruikt omdat die altijd slippen. Hij adviseerde mij om Continental te gebruiken. Ik heb de nieuwe snaar al klaar liggen maar nog niet ingebouwd. Overigens voor de distributie zou Gates wel het beste merk zijn.

Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.


Ook bij de distributie riemen heeft Gates echt slechte series gehad die binnen een paar duizend kilometer klapten.

Ik pak altijd Contitech als het leverbaar is.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #10  
Old 25-03-2020, 23:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik pak ook altijd conti voor de distributie, voor V-snaren meestal gates maar nooit last gehad van slippende snaren. Is gewoon wat Brezan altijd op stock heeft. Ben ook fan van Conti, nare ervaring gehad met gates distributieriemset waar de krukasbout van brak (zat in de set). Duidelijk dat het over een materiaalfout ging, omdat een deel van de coating die erop zat ook in de breuk zat. Maar hebben ze zich mooi uitgepraat met het argument dat het niet door een erkende garage was geïnstalleerd. 700 euro kosten, sindsdien enkel nog Conti

Quote:
Originally Posted by joost_joost
Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.

Uiteindelijk gaat je V-snaar ook rond de krukas want van daar komt de aandrijving. Dus trek je aan de krukas, en belast je zodoende de lagers. Al is het wel een feit dat je dynamolagers hier veel sneller stuk van zullen gaan natuurlijk, en dat een keer een riem te strak zetten er niet voor gaat zorgen dat je krukaslagers stuk gaan.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum