Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-09-2019, 08:21
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default Golf Mk2 1.3i -> 1.8 G60

Dag Medeforummers!

Mijn naam is Robert (22) uit het altijd rustige Voorst bij Apeldoorn en Zutphen. Vers afgestudeerde Automotive Engineer. Ik lees al enkele jaren mee op het Forum, maar heb mij nooit echt goed voorgesteld. Dus bij deze:

Ondertussen ben ik al weer 3 jaar eigenaar van een roestvrije, Kersenrode Golf Mk2 uit 1990. Het is een import Duitser met een 1300 injectiemotor en origineel met 4-bak, maar deze is al snel gewisseld voor een 5-bak.

Onderstel is volledig omgebouwd naar dat van een 16V GTI en staat sinds twee weken op een set KW Variant 1 Coilovers. Flink verschil met het lekke FK setje waarop ik hem gekocht heb! Qua schoenen staat de golf op een set Ronal Turbo's [15x7J] met Toyo R1R rubber.

Hier wat foto's bij het verhaal:


















Het toekomstplan:


Hoewel ik er absoluut geen erger in heb dat er maar een 1.3i in de auto ligt, want die komt (in de toeren danwel ) verrassend goed mee met het verkeer, kriebelt het nu wel om de Golf wat meer pit te geven.

In de eerste instantie was het plan om een ander 1300 blok enigzins op te peppen in de vorm van hoge compressie zuigers, ITB's, Flowen adhv Solidworks analyses en het geheel Standalone laten draaien.

Dit was echter de afweging tussen het hebben van een unieke ombouw of het hebben van een écht rappe auto.

Toen kwam, nogsteeds in de smallblock spirit, de G40 op het oog. Klein, licht maar een redelijk vermogen dat ook nog eens vrij makkelijk op te schroeven is. Daarbij ook nog eens vrij uniek, gezien meesten hier niet de moeite/tijd voor willen nemen. Toch nam na enige tijd de twijfel toe, want voor hetzelfde geld zou er iets met veel meer vermogen in kunnen.

Omdat een 20vt voor mij geen optie is, gezien ik de auto graag OEM+ wil gaan bouwen, zat de twijfel op een 16V swap of een G60.

Die tweede kwam een week geleden toevallig op mijn pad! Hoewel deze origineel uit een Corrado komt, heb ik voor een redelijk zacht prijsje het complete blok met alle aanbouwdelen, de versnellingsbak, assen, intercooler, voorbalk en de complete kabelboom met ECU kunnen kopen.

Deze dan ook afgelopen zaterdag opgehaald met de caddy van m'n vader:




Zoals eerder vermeld is het plan een OEM+ inbouw van deze motor. Blok zal helemaal uit elkaar gaan en gereviseerd worden. Alle aanbouwdelen daarbij natuurlijk ook!

Binnenkort zal ik wat meer foto's van de PG motor uploaden!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-09-2019, 08:48
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Tof, weer een g60 in de buurt. Ik volg
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #3  
Old 02-09-2019, 09:02
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,178
Default

Al zag ik de 1.3 op ITB's liever, heb je wel de juiste keuze gemaakt! Succes
Reply With Quote
  #4  
Old 02-09-2019, 09:17
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Leuk. De Golf ziet er al goed uit, en de G60 zal daar veel aan toevoegen, zowel in vermogen als beleving/geluid.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #5  
Old 02-09-2019, 09:32
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dit wordt een mooi projectje!!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 02-09-2019, 10:11
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
Tof, weer een g60 in de buurt. Ik volg


Inderdaad, maar dan met 8 kleppen minder dan die van jou Waar in de buurt zit jij?
Reply With Quote
  #7  
Old 02-09-2019, 10:15
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Al zag ik de 1.3 op ITB's liever, heb je wel de juiste keuze gemaakt! Succes


Eens, zou het ook heel leuk hebben gevonden om daar echt in te duiken. Maar al met al zou het toch te veel geld kosten om daar meer dan 100-110 pk uit te gaan halen. Het was vooral de angst dat ik er te snel 'uitgekeken' op zou raken.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-09-2019, 10:16
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Leuk. De Golf ziet er al goed uit, en de G60 zal daar veel aan toevoegen, zowel in vermogen als beleving/geluid.


Dank! Heb 1 keer in mijn leven in een Golf 2 G60 mogen rijden. Dat G-lader geluid.. kan geen turbo tegenop in mijn opzicht!
Reply With Quote
  #9  
Old 02-09-2019, 10:56
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dank! Heb 1 keer in mijn leven in een Golf 2 G60 mogen rijden. Dat G-lader geluid.. kan geen turbo tegenop in mijn opzicht!


Helemaal mee eens. Ik heb vroeger G40 gereden, en wat nog een voordeel is, is de gasrespons. Ik heb nu een Golf 7 GTI, en hoe je het ook wendt of keert, er is en blijft toch altijd wat turbo lag. De G40 had 160 pk, en spoot er werkelijk vandoor wanneer je het gas intrapte.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #10  
Old 02-09-2019, 14:14
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Mooi project! Ik ga het volgen! Deze ombouw heb ik ook heel vaak gedaan, voor mij is en blijft een G60 dé motor.

Kijk je g-lader even goed na. Een open luchtfilter is niet altijd even best voor het inwendige van je g-lader.

Succes met de ombouw
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #11  
Old 02-09-2019, 14:17
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

G60 betoverd je zodra je dat gereden hebt ! Was ook mijn beste ervaring qua beleving en geluid !! Als ik nog eens een Mk1/Mk2 project zou bouwen, dan kwam er absoluut ook een G60 in.

Succes met de ombouw...
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #12  
Old 02-09-2019, 14:53
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Mooi project! Ik ga het volgen! Deze ombouw heb ik ook heel vaak gedaan, voor mij is en blijft een G60 dé motor.

Kijk je g-lader even goed na. Een open luchtfilter is niet altijd even best voor het inwendige van je g-lader.

Succes met de ombouw



Lader gaat inderdaad ook helemaal uit elkaar, erg jammer dat 90% van de 'liefhebbers' er zo'n warmelucht-aanzuigfilter / zandstofzuiger aan hangt zonder door te hebben wat het voor gevolgen kan hebben.. Want alles voor de dikke vette inductiesoundssss...

Daargelaten dat het wél een K&N filter is én deze niet los op de chassisbalk lag maar met een beugel is gemonteerd, stelt mij nog enigzins gerust. Neem niet weg dat er gewoon een originele filterbak op komt
Reply With Quote
  #13  
Old 02-09-2019, 16:14
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Tof, leuk project. Succes (en veel plezier) met de ombouw!
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #14  
Old 02-09-2019, 21:02
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Vanavond begonnen met het lang uitgestelde opruimen van de werkplaats. Halve ton aan oude motorblokken en andere gerei de deur uit gedaan, eindelijk fatsoenlijke loopruimte

Omdat mijn motortakel zo goed als alle keerringen uit de cilinder heeft liggen, heb ik het blok samen met mijn vader op een bolderkar getild. Ze zijn toch altijd twee keer zo zwaar als dat ze eruit zien..

Meteen ook maar even een nieuwe motortakel besteld

Paar foto's:








Gasklephuis even vrijgemaakt door de slang er af te halen, geen drupje olie te bekennen. Vergis ik mij door te zeggen dat dit een goed teken is, aangezien dit betekend dat de keerringen in de lader nog in goede staat zijn?




Ook het uitlaatspruitstuk maar even gedemonteerd om te kijken hoe de uitlaatkanalen eruit zagen. Alle 4 zo schoon als wat! Je kan je vinger er door halen zonder ook maar enigzins zwart te worden. Hopen dat de koolaanslag in de motor ook meevalt!







Iemand die mij zo het merk van dit spruitstuk kan vertellen? Zit geen typeplaatje op, maar aan de lasnaden te zien is het geen habbibabbi merk.

Plan voor morgen is een compressietest. Neem aan dat een compressie van tussen de 7-9 bar (koude motor) is waar ik op moet hopen?
Reply With Quote
  #15  
Old 02-09-2019, 21:50
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Iemand die mij zo het merk van dit spruitstuk kan vertellen? Zit geen typeplaatje op, maar aan de lasnaden te zien is het geen habbibabbi merk.


Het lijkt mij een TA technix of een van de vele andere namen waaronder ze verkocht werden/worden. ook veel van de habbibabbi merken hebben vaak prima afwerking. Locatie en onderdelenlijn via PM.
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #16  
Old 02-09-2019, 22:03
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Gotcha! Heb op mijn oude 2,0 8V GTI een TA technix gehad, wat ik mij daarvan kan herinneren was de afwerking nog belabberder dan een oude dweil. Maar desalniettemin zal deze toch wijken voor een supersprint of dergelijk!
Reply With Quote
  #17  
Old 03-09-2019, 00:06
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Plan voor morgen is een compressietest. Neem aan dat een compressie van tussen de 7-9 bar (koude motor) is waar ik op moet hopen?

Is die compressie zo laag bij deze motoren? Als je de specs niet hebt, of er is niemand die het hier reageert, wil ik het morgenvroeg wel eens nakijken in mijn boek.

Compressieverschil tussen de cilinders is de belangrijkste parameter. Daar zou ik het meeste belang aan hechten!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 03-09-2019 at 00:18.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-09-2019, 06:10
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Is die compressie zo laag bij deze motoren? Als je de specs niet hebt, of er is niemand die het hier reageert, wil ik het morgenvroeg wel eens nakijken in mijn boek.

Compressieverschil tussen de cilinders is de belangrijkste parameter. Daar zou ik het meeste belang aan hechten!



Compressieverhouding van een PG motor is 8:1 als ik mij niet vergis! Zal inderdaad ook vooral kijken naar de balans tussen de cilinders

EDIT: Volgens de Bentley manual is tussen de 8 & 12 bar de richtlijn. Daarbij maximaal 15% verschil tussen de 4 cilinders toegestaan.

Last edited by RobertVoorst : 03-09-2019 at 09:56.
Reply With Quote
  #19  
Old 03-09-2019, 20:21
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 837
Default

Deze ga ik ook zeker volgen!

Was ook direct verkocht van het geluid, zo verslavend...!
En zoals hierboven al ergens aangegeven, wat een gasrespons, en klimt zo snel in toeren.

Het is altijd terug aanpassen als ik terug in men 335i stap, die minder gevoelig is aan het pedaal, maja eens die reageert, reageert hij ook
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #20  
Old 04-09-2019, 07:06
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Korte update:

Gisteren wat extra delen ontvangen en geparelstraald, meteen een stuk frisser weer. Ook een originele filterbak weten te bemachtigen.











En wat doe je als de spoed van de lambda anders is dan die van het spruitstuk waar die in moet? JUIST, gewoon doordouwen...

Uiteindelijk maar doorgeslepen omdat de kraag al zo goed als rond was..





Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum