Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2006, 21:09
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default uitlaat spruitstuk

Hoi,

Vanmiddag even wat minuutjes onder mijn cabbie doorgebracht om te kijken waar het gepruttel van de uitlaat nou precies vandaan kwam.
Helaas, uitlaatspruitstuk gescheurd

Nou zit er een scheur van zo'n 4cm in, goedkope oplossing lijkt mij demonteren, laten lassen en weer monteren, verstandig mensen??????

Tweede oplossing is natuurlijk gewoon een nieuwe plaatsen (169,- of kan dit goedkoper???).

Derde oplossing is het plaatsen van een o zo mooie RVS spruitstuk, op marktplaats gezien voor een kleine 200,- (streetperformance), maar past hier de rest van de uitlaat gewoon op??? vervalt dan het eerste deel van de uitlaatpijp (die naar de kat)????, hoe zit het met de kwaliteit??????
En zitten uitlaat en inlaatspruitstuk niet aan elkaar vast?????


Mijn dank is groot...
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2006, 21:53
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Ga niet stappen vanavond, dus heb maar wat gesurfd...Kom ik erachter dat er een verschil is tussen de spruitstukken van een 1.8/55kw (die van mij dus) en een 1.8/66kw.

De meeste RVS uitlaatsspruitstukken zullen dan wel voor de 66kw zijn, zijn deze uitwisselbaar???

Dank u
Reply With Quote
  #3  
Old 01-04-2006, 23:26
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Uit de plaatsing van het topic en het cabbie lijdt ik af dat het hier om een Golf Mk3 Cabrio gaat. En je spruitstuk is dus gaar. En nu wil je weten of er verschil is tussen die van een 1600 en 1800?

Het onderdelenprogramma van VW zegt hierop 1,6/2,0 en de 1,8 appart. De dieseltjes ook natuurlijk.

Dus zou je de motorcode kunnen vermelden? Kunnen we kijken naar mogelijke opties!
Reply With Quote
  #4  
Old 02-04-2006, 20:41
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Sorry. domdomdom was in de war met het forum van golf@cabrio.com, hier komt in een kader het type auto van de schrijver te staan...

Het gaat dus om een Golf3 cabrio uit '95 met een AAM motor, oftewel 1.8L/55KW

Een van de grote verschillen tussen de 1.8L/55kw en 1.8L/66kw is het uitlaatspruitstuk.

Een van mijn vragen is dus of deze uitwisselbaar zijn.

m.vr.gr. Ralph
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2006, 13:16
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by ralphey
Sorry. domdomdom was in de war met het forum van golf@cabrio.com, hier komt in een kader het type auto van de schrijver te staan...

Het gaat dus om een Golf3 cabrio uit '95 met een AAM motor, oftewel 1.8L/55KW

Een van de grote verschillen tussen de 1.8L/55kw en 1.8L/66kw is het uitlaatspruitstuk.

Een van mijn vragen is dus of deze uitwisselbaar zijn.

m.vr.gr. Ralph



Ik heb zelf een Golf IV Cabrio ook met een AAM 1.8l/55kw motor.
Ik heb er sinds vorig jaar al een andere uitlaat onder zitten.
Vanaf achter de kat rond 63mm geheel RVS.

Nu ben ik op duitse forums al aan het zoeken geweest voor dezelfde kwestie en er zijn wel mogelijkheden om het spruitstuk van andere motortypes erop te zetten en pas te krijgen.
Ik ben er nog niet helemaal uit maar op die duitse forums staat er genoeg info over en zijn er gasten die ook al bezig zijn om iets meer pit uit hun AAM motor te halen.

Feit is dat er in het uitlaatspruitstuk van de AAM,een vernauwing of een bus zit die het toerental flink afknijpt.Zodra je dus hier met een ander spruitstuk aan de gang gaat (en ook nog wat andere dingen) dan zijn er dus wel mogelijkheden,maar verwacht geen wonderen want als je dat wilt zul je met een ander type motorblok aan de slag moeten........

Ik ga er binnenkort mee verder..........de cabrio is nu onze daily ride en we hebben er net 2 Golfjes mk1 bijgekocht.
Zodra ik de ene ervan klaar heb kan ik weer verder "prutsen" met de cabrio..........
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2006, 17:55
61 RagTop's Avatar
61 RagTop 61 RagTop is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 836
Default

heb nog 2x een origineel spruitstuk liggen
1x van een abs 1800 66kw
1x van een adz 1800 66kw


als er iet anders op past is het misschien een optie voor je
__________________
Ex rides, polo g40 op th-tjes, 6n op vergulde gouden image hoepels, vento g60 unfinnished project, 61 ragtop empi look,
07 Leon plat en zwart, 08 Jetta, en nu een Lexus is220 d business luxury....oelala something went wrong :-)

Last edited by ventastic : 03-04-2006 at 17:57.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2006, 07:57
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Nou, ik heb de knoop maar doorgehakt en een spaghetti spruitstuk besteld (bij street-performance).
Hij is van RVS, heeft alle aansluitingen voor lamba en weet ik nog wat, en de kat past er op (hij vervangt dus ook de "down pipe").

Mijn bedoeling is niet zozeer ene snellere motor of woester geluid maar een goedkope en toch goede oplossing, vervangen voor een origineel sprutstuk heeft niet zoveel zin. Ook deze gaan op den duur weer scheuren en met een spaghetti vervang je ook de "roestige" down pipe dus je vangt twee vliegen in een klap.

Maarrrr nu ik toch bezig ben is de verleiding wel groot om op termijn de gehele uitlaat te vervangen voor een sportief systeempje, een ander luchtfiltertje, nokkenasje..................

Eerst maar eens dat spruitstuk binnen krijgen en monteren.

Ik houd jullie op de hoogte.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-04-2006, 14:10
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Heb je meer gegevens/info van dat spaghetti spruitstuk dat je besteld hebt ???

En wat kost ie ??
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #9  
Old 16-04-2006, 17:38
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by dragracer
Heb je meer gegevens/info van dat spaghetti spruitstuk dat je besteld hebt ???

En wat kost ie ??


Het spruitstuk dat ik in eerste instantie besteld had was er eentje van Raceland, te krijgen bij www.streetperformance.nl .
Ze werden op marktplaats enige tijd aangeboden voor 200,- maar bleken uitverkocht toen ik er eentje wou bestellen (ze kregen ze wel weer binnnen).

Even later kreeg ik een mailje van iemand waar ik de naam nog niet zal noemen, hij zou een tweedehands Supersprint spruitstuk voor mij hebben (nieuwprijs 419,- ex btw.) deze heeft hij mij opgestuurd.
Het probleem is nu echter dat ik het vermoeden heb dat het geen Supersprint maar een Raceland betreft!!
Maar dit zoek ik nog eventjes verder uit.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-04-2006, 17:47
61 RagTop's Avatar
61 RagTop 61 RagTop is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 836
Default

heb je een foto van jouw super-land spruitstuk??
__________________
Ex rides, polo g40 op th-tjes, 6n op vergulde gouden image hoepels, vento g60 unfinnished project, 61 ragtop empi look,
07 Leon plat en zwart, 08 Jetta, en nu een Lexus is220 d business luxury....oelala something went wrong :-)
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2006, 23:09
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by ventastic
heb je een foto van jouw super-land spruitstuk??


Super-land? leuk.

Zal eens mijn best doen voor een foto.
Maar ik ben er wel achter gekomen hoe het zit, Het spruitstuk dat ik gekregen heb is grotendeels een Supersprint, daar waar bij de Supersprint origineel een soort van schuifstuk hoort te zitten om de ergste bewegingen van het motorblok op te vangen is bij mij het laaste stuk van de originele uitlaatpijp die vlak voor de katalysator uitkomt aangelast .

Ik neem aan dat je dat laaste stukje wel minimaal 2 keer hebt moeten lezen

Conclusie, ik heb geen flexibel stuk om de ergste bewegingen op te vangen, maar een Raceland heeft deze volgens mij ook niet!

Grote vraag: Gaat dit werken

m.vr.gr. Ralphey, die geen spaghetti meer kan zien....
Reply With Quote
  #12  
Old 17-04-2006, 23:33
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Haha nou dan neem je macaroni, smaakt hetzelfde

Ik zou het niet durven zonder flexibel stuk, komt er toch vrij veel torsie op te staan. Probeer anders wat je maken van je oude spruitstuk waar nog wel dat flexibele deel in zat! Las je dat ertussen o.i.d. Of natuurlijk informeren voor een passende oplossing!

Eetse !
Reply With Quote
  #13  
Old 18-04-2006, 08:28
paultje's Avatar
paultje paultje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 278
Default

Ralphey, hoe hoorde je dat het je spruitstuk was? Heb zelf namelijk ook een soort van pruttel uit m'n einddemper zonder dat de rest lek is.

En over dat flexibele stuk.. daar heb je me pas een punt!.. hoe doen andere dat inderdaad..
__________________
Mijn roccoowtje :
plaatje1
kontje

Fotoshoot page1+3
Reply With Quote
  #14  
Old 18-04-2006, 15:32
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Ik hoop voor je dat het spruitstuk van een goede kwaliteit RVS gemaakt is. Meestal hebben de goedkopere spruitstukken een dusdanige samenstelling van materiaal dat ze alsnog doorscheuren na een aantal jaar.
Reply With Quote
  #15  
Old 18-04-2006, 17:13
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by snellesjaak
Ik hoop voor je dat het spruitstuk van een goede kwaliteit RVS gemaakt is. Meestal hebben de goedkopere spruitstukken een dusdanige samenstelling van materiaal dat ze alsnog doorscheuren na een aantal jaar.


Het is een echte Supersprint (nou ja, voor 90% dan ) dus scheuren zal die niet zo snel doen.
Waar ik banger voor ben is dat ik om de week nieuwe uitlaatrubbers kan gaan monteren. Of dat de rest van de uitlaat scheurt. Of dat de bouten aan de cilinderkop het gaan begeven.


Ralph
Reply With Quote
  #16  
Old 18-04-2006, 18:05
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Persoonlijk zou ik het er niet onder zetten zonder flexibel stuk! Krijg je gelazer mee ... Vaak zie je dat ze na de spagettie een flexibel stuk hebben en daaraan zit dan de rest van de uitlaat weer.
Reply With Quote
  #17  
Old 18-04-2006, 22:39
ralphey ralphey is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by paultje
Ralphey, hoe hoorde je dat het je spruitstuk was? Heb zelf namelijk ook een soort van pruttel uit m'n einddemper zonder dat de rest lek is.

En over dat flexibele stuk.. daar heb je me pas een punt!.. hoe doen andere dat inderdaad..


Bij mij kwam de "pruttel" duidelijk bij het motorblok weg, ik dacht eerst aan een lekke pakking, toen ik onder de auto ging kijken om te zien of deze een beetje makkelijk te vervangen was zag ik tot mijn grote schrik een scheur van 4cm in het spruitstuk.

Ralph
Reply With Quote
  #18  
Old 04-10-2006, 20:13
Street Performance's Avatar
Street Performance Street Performance is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 214
Default

Even over de Raceland spruitstukken: op deze spruitstukken zit 5 jaar fabrieksgarantie dus met de kwaliteit zit het wel goed. Bovendien is het materiaal T304 RVS dus hetzelfde als Supersprint gebruikt. De reden dat ze bij ons een heel stuk goedkoper zijn dan bij Supersprint is dat wij er vele malen meer laten produceren dan dat zij doen. tevens proberen wij de prijzen een beetje betaalbaar te houden zodat iedereen een dergelijk spruitstuk kan aanschaffen en het niet iets is voor de happy-few. We hebben er reeds ontzettend veel verkocht waarbij er geen terugkomen. Dit zegt wel iets over de pasvorm en kwaliteit dacht ik. Een flexibel deel zoals bij het originele spruitstuk ontbreekt maar dit wordt opgevangen door de conische ring en de bouten met veren die het geheel nog laten bewegen. Als er nog vragen zijn kun je me bereiken via info@streetperformance.nl
__________________
Groeten,

Marc

www.streetperformance.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 04-10-2006, 22:06
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Quote:
Originally Posted by ralphey
Bij mij kwam de "pruttel" duidelijk bij het motorblok weg, ik dacht eerst aan een lekke pakking, toen ik onder de auto ging kijken om te zien of deze een beetje makkelijk te vervangen was zag ik tot mijn grote schrik een scheur van 4cm in het spruitstuk.

Ralph


Dichtlassen gaat niet omdat uitlaatspruitstukken normaal toch gegoten zijn?
Meestal kun je wel bij de lokale smederij terecht die zo een klein scheurtje gewoon dichtmaken voor weinig €'s.
Reply With Quote
  #20  
Old 04-10-2006, 23:57
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Airrider
Even over de Raceland spruitstukken: op deze spruitstukken zit 5 jaar fabrieksgarantie dus met de kwaliteit zit het wel goed. Bovendien is het materiaal T304 RVS dus hetzelfde als Supersprint gebruikt. De reden dat ze bij ons een heel stuk goedkoper zijn dan bij Supersprint is dat wij er vele malen meer laten produceren dan dat zij doen. tevens proberen wij de prijzen een beetje betaalbaar te houden zodat iedereen een dergelijk spruitstuk kan aanschaffen en het niet iets is voor de happy-few. We hebben er reeds ontzettend veel verkocht waarbij er geen terugkomen. Dit zegt wel iets over de pasvorm en kwaliteit dacht ik. Een flexibel deel zoals bij het originele spruitstuk ontbreekt maar dit wordt opgevangen door de conische ring en de bouten met veren die het geheel nog laten bewegen. Als er nog vragen zijn kun je me bereiken via info@streetperformance.nl


Ik ben het helemaal met Marc eens; de spruitstukken van Raceland zijn van goede kwaliteit.
Ik hebzelf eerlijk gezegd het vermoeden dat het dezelfde spruitstukken zijn.
Wat ik erg jammer vindt is dat Ralph niet gewoon even terug gekomen is bij mij met dit verhaal...IK heb hem nl. het spruitstuk verkocht!
Ik heb het spruitstuk zelf onder een Golf 3 uitgehaald die ik ingeruild had.
Het spruitstuk is van Supersprint, ik heb 'm nl. ooit zelf nieuw geleverd.
Aan het einde van het spruitstuk zit gewoon een flexibel deel, een knikstuk, dezelfde die aan de originele voorpijp zit.
Deze wordt met een metalen pakkingring aan de org. kat bevestigd.
Het spruitstuk kan dus gewoon bewegen net als een org. spruitstuk.
De reden dat deze er aan gelast zit is dat de Golf 3 waar het spruitstuk op zat heeft enige tijd zonder kat gereden....de vorige eigenaar heeft deze er later weer aan laten lassen toen hij er achter kwam dat een 95er Golf toch echt niet door de APK komt zonder kat.....
Ik vindt het jammer dat iemand die bij mij iets besteld met dit soort vragen niet gewoon bij mij terugkomt.
Ik heb Ralph zelfs nog zonder kosten een kat. van een 90 pk Golf 3 toegestuurd omdat zijn eigen kat. niet paste...
Jammer allemaal, ik heb een zeer goede naam en sta niet als oneerlijk, onbetrouwbaar of onredelijk bekend...
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum