Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-11-2012, 12:48
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Prise-as inkorten

Hallotjes

Eindelijk heb ik de 2 bakken bij elkaar die samen een TDI bak gaan vormen voor mijn 32b TDI! Zware versnellingen over laten zetten op een zware eindoverbrenging!

Op de assen zijn volgens ETKA alle lagers ringen etc gelijk, dus ik vertrouw erop dat de versnellingen over kunnen. Op de as met wormwiel/eindreductie kan alles los, dus daar geen probleem.

Alleen op de prise-as zitten volgens mij nog een paar vertandingen vast, wat zou inhouden dat de complete prise-as overgezet moet.
De assen van beide bakken hebben keurig 24 tanden en ik heb gepast, de koppelingsplaat past op allebei.

Nu het probleem, de prise-as van de zware versnellingen is langer! Ik heb gebeld met het bedrijf waar ik het wil laten doen en die man zegt dat ie alles kan (laten) doen, zou ik ook zeggen aan een potentiele klant ($$$).

Maar nu, er is vlees genoeg om m in te korten en af te draaien voor in het lagertje. Is het verstandig? En is het metaal zo dat het mogelijk is dit netjes te bewerken op een draaibank?

Hoop dat iemand een verlossend antwoord heeft, kunnen de bakken vanmiddag binnengebracht!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 27-11-2012, 13:50
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Wat is langer? het gedeelte dat in de koppeling gaat, of het gedeelte in je bak?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 27-11-2012, 14:38
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Het huis dat aan de.motor komt is ook drie cm langer, as steekt ook Verder uit de bak. Achterste 2 huizen zijn gelijk! Onderdeelnummers lagers en ringen ook gelijk. Ik neem dus Aan Dat de blokzijde langer Is. Evt moeten ook De groeven verlengd worden voor De kopp.plaat. is Dat voor een draaier/frezer te Doen of duur precisiewerk? Als zoiets op 200e geschat wordt moet ik nog maar even nadenken...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 28-11-2012, 17:31
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

De 2 achterste deksels, waar de tandwielen in huizen, zijn 100% gelijk. Alleen de prise-as waar de 1 en 2 op zitten moet ingekort aan koppelingszijde.

Ik kan natuurlijk ervoor kiezen alleen 3 4 en 5 over te zetten, maar die 1 en 2 zijn juist ook vrij zenuwachtig. 3,455 en 1,944 nu tegen 2,846 en 1,524 na wissel! Het kan zo'n 20 en 27% zwaarder! Wel lekker in een TDI

Het inkorten en afdraaien geloof ik wel, das te doen. Maar is het een beetje te doen (voor een pro) om die tanden waar de koppelingsplaat op zit door te laten lopen? Want ook dat moet een stukje verschoven worden

Zal vanavond ff de foto's van de camera trekken!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #5  
Old 28-11-2012, 17:55
oakgreen20vt's Avatar
oakgreen20vt oakgreen20vt is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2007
Posts: 580
Default

Afdraaien kan volgens mij wel, ben zelf al eens bezig geweest met een as van een 020 bak
__________________
Golf 2 20vt 1984 (hobby)
Golf 2 1,9TDI 1985 (daily)
Passat 3BG variant V5 (daily)
Reply With Quote
  #6  
Old 28-11-2012, 19:26
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Om de tanden door te laten lopen wordt iets lastiger, zal gefreesd moeten worden of gevonkt.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #7  
Old 28-11-2012, 20:07
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ok, heb niet gek veel verstand van prijzen van frezen. Afdraaien kan ik zelf, en kan me voorstellen wat zoiets kan kosten, niet zo gek veel.

Wat is jullie gok voor t frezen? Duur?? Want de 1 en 2 gelijk houden aan nu is dan natuurlijk te overdenken. De 3 4 en 5 gebruik je toch het meest

Even de info:

Zonder 1 en 2 aanpassen:
1: 22kmh @ 3000rpm
of 33kmh @ 4500rpm

2: 40kmh @ 3000rpm
of 59kmh @ 4500rpm

Met aanpassingen
1: 27kmh @ 3000rpm
of 41kmh @ 4500rpm

2: 50kmh @ 3000rpm
of 76kmh @ 4500rpm

Is die verbetering het geld waard?? Voor de referentie, na de aanpassing is ie bijna gelijk aan een ASD bak uit een golf 3 TDI.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 28-11-2012, 20:16
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Een bekende van me heeft weleens voor zo'n crossauto speciaal langere aandrijfassen laten maken bij een bedrijf (die hier gespecialiseerd in is).

Hier zitten als het ware ook die gleuven in gefreesd. Was niet heel duur als ik het goed weet. Als je het gewoon bij een frezer moet laten doen gaat het meer kosten ben ik bang.

Ik heb zelf weleens een achteras gemaakt voor een quad waar ook gleuven in gefreesd moesten worden voor de achterwiel naven. Dit was nog behoorlijk tijdrovend werk toen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #9  
Old 28-11-2012, 20:50
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Wat zijn de bak code's?
En dan bedoel ik welke je hebt en welke je de onderdelen van wil overzetten.

Jan
Reply With Quote
  #10  
Old 28-11-2012, 21:08
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Wat zijn de bak code's?
En dan bedoel ik welke je hebt en welke je de onderdelen van wil overzetten.

Jan


Ik gebruik als basis een 3M bak. Daarin komen dus de versnellingstandwielen van de 3/4/5 van een 2V bak. Of na aanpassing ook de 1 en 2 samen met de prise-as.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius

Last edited by Zollie : 28-11-2012 at 21:15.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-11-2012, 21:25
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Zal morgen even kijken voor je,beloof niks ga eerst een nachtdienst draaien.
Reply With Quote
  #12  
Old 28-11-2012, 21:39
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Zal morgen even kijken voor je,beloof niks ga eerst een nachtdienst draaien.


Voor me kijken? Voor wat eigenlijk?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #13  
Old 28-11-2012, 22:34
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Lange as:



Korte as:



Klein, zwaar tandwiel:



Groot, licht tandwiel (en prise-as):



Het diff van de lichte overbrenging is een stuk hufteriger uitgevoerd. Dus die misschien ook nog overgooien als de vertanding eromheen past!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #14  
Old 29-11-2012, 09:16
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Voor me kijken? Voor wat eigenlijk?


ik denk dat mtdi bedoelt dat ie even zal kijken wat mogelijk is of wat ie nog heeft liggen
hij is volgens mij wel wel aardig bak specialist hier op het forum
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #15  
Old 29-11-2012, 09:56
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

En -of zeg ik nou iets stoms- wat afdraaien van de 'hart-bus' van je koppelingsplaten ?
Dat hart is ook een soort lange bus, waar de vertanding van je prise as inzit, of moet er dermate veel vanaf dat er weer geen 'hart-bus' overblijft ?
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #16  
Old 29-11-2012, 11:54
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Welke bak komt uit jouw auto?
Die met de korte as?
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2012, 12:51
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Area51
En -of zeg ik nou iets stoms- wat afdraaien van de 'hart-bus' van je koppelingsplaten ?
Dat hart is ook een soort lange bus, waar de vertanding van je prise as inzit, of moet er dermate veel vanaf dat er weer geen 'hart-bus' overblijft ?


Nee helaas, er moet echt veel vanaf! Dan houd je weinig tot geen vlees over op de koppelingsplaat...

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Welke bak komt uit jouw auto?
Die met de korte as?


De korte as is inderdaad van een 4cilinder bak. Ik heb er nu een soortgelijke bak in zitten. De lange as is van een 5cilinder, deze zou dus aangepast moeten worden om te passen op mijn TDI-motor!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #18  
Old 29-11-2012, 13:02
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

De Lange as zou je kunnen laten aan passen maar de splines zijn dan zo te zien niet lang genoeg.
Denk dat je het eerst moet doen met een aangepaste 3,4 en 5e versnelling.
En eventueel een ander kroon pion
Reply With Quote
  #19  
Old 29-11-2012, 14:00
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
De Lange as zou je kunnen laten aan passen maar de splines zijn dan zo te zien niet lang genoeg.
Denk dat je het eerst moet doen met een aangepaste 3,4 en 5e versnelling.
En eventueel een ander kroon pion


Dat is dan inderdaad wat ik nu ga doen. Maar gezien de investering die het al is blijft het hierbij. Om nog eens een bedrijf mn bak te laten aanpassen enkel voor de 1 en 2 lijkt me een te dure grap worden!

Dan nog een andere eindoverbrenging hoeft niet. De 4 is dan exact gelijk aan een golf 3 tdi bak. De 3 en 5 zijn dan al iets zwaarder!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #20  
Old 29-11-2012, 15:47
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Zou alleen de 3,4 en 5 laten om zetten je rijd dan bij 2400 toeren 121 KM met 185/60/14 banden (deze maat heb ik even genomen voor het gemak)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum