Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-07-2013, 14:28
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default JasonNL Golf MKI Swallowtail '76

Na wat speurwerk van bijna 2 jaar om een leuk Zwaluwstaart opknap project te vinden deze tegen gekomen. Zoals te zien niet echt een opknapper dit heb ik ook in mijn portemonnee gevoeld. Op de terugweg een stuk lichter ineens .

Maar scheelt een hoop nare verrassingen en las en slijpwerk.
Ook deze is (nog) niet perfecte staat na bijna 40 jaar hier en daar wel wat opgelopen natuurlijk. Verder helemaal origineel en zo goed als alles wat erop hoort te zitten zit er op en 'uitgebreid' optie pakket

Gaat dus om vroege '76er 1600 LS met schuifdak. Wat ik een hele dikke en fijne optie vindt

Komt origineel uit Duitsland. Met volledige historie en boekjes van de maarliefst 98.xxx km wat toch altijd leuk blijft als dat er allemaal bij zit.

Bij import ( in 2000 ) is er een Lpg installatie ingebouwd die er door de vorige eigenaar al weer voor de helft uit is gehaald. Ik ben nu de 3de Nederlandse eigenaar. Met een totaal van 4 dus.
Alle gaten van de LPG tank zijn weer dichtgemaakt en kofferruimte is gespoten.

Foto's van de oude eigenaar.
























Na de ritje van 144km staat ie op de oprit. En Rijd niet verkeerd voor zo'n oud beestje best fel. alleen de 4-bak vindt ik niks










Zou het garantiebewijs nog geldig zijn..




Interieur














Details















Wat is er aan gedaan tot nu toe:

2013:
- Eerst goed poesten en wassen
- interieur eruit en goed schoonmaken gelijk de bodem goed bekijken
- Dakraam rubber goed schoonmaken of vernieuwen en dakje iets bijstellen
- Das Original 1976 sticker
- Alles van de LPG eruit en omkeuren
- Spucknapf stuur
- Raam pezen vernieuwen + Aluminium sierstrips deuren
- Rechterspiegel gemonteerd toch wat handiger

2014:
- Schroefsetje
- Achteras opknappen alles nieuw + gecoat
- Brandstoftank + tankhals opknappen alles nieuw + gecoat/ gespoten
- Onderkant gestraald tot aan de achterbank in de Epoxy opnieuw afgekit en in de bodyschutz
- Holle ruimte behandeling Dinitrol ML1000
- HRC vernieuwd oude had het begeven de bekrachtiger etc ook gelijk gespoten en beugels gecoat
- Veerpootbrug gemaakt voor achter ook laten poeder coaten
- Certificaat van het VW museum
- Carburateur schoongemaakt + afgesteld
- Ontsteking alles vernieuwd
- 5-Bak ombouw 4s versnellingsbak van golf 2 gemonteerd

Wishlist op het moment:
-Bronzen klapraampjes
-Nog wat missende onderdeeltjes zoeken
- Dikke velgen
- Motor revisie
- Motorruimte netjes maken + spuiten
- Motorje opvoeren nokkenasje, vliegwiel etc niet te gek
- Kabelboom netjes maken
- Voorophanging alles vernieuwen + Upgrade
- Remmen Upgrade
- RVS uitlaat systeem + Heatwrap of keramische coating
- Oliekoeler
- VDO oliedruk metertje
-Roest bij dakraam weg stralen en behandelen
-Voorspatborden lassen



Gr.

Last edited by jasonnl : 04-01-2015 at 20:39.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-07-2013, 14:57
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Mooie vondst! Zou eerder voor Webers kiezen dan voor een diesel..
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2013, 15:37
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Netjes, en wat René zegt: oldschool tuning, en anders origineel laten !!!
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2013, 15:53
road runner road runner is offline
Volksforum aandeelhouderCABRIO DRIVER
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 381
Default

Ziet er nog super uit voor z'n leeftijd

Veel plezier toegewenst ermee!!
__________________
GR. DENNIS
Reply With Quote
  #5  
Old 13-07-2013, 16:26
Stefanfoxx Stefanfoxx is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 37
Default

woow ziet er super uit op de foto's, echter als je wss dieper gaat zoeken zul je nog veel miserie vinden.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-07-2013, 16:33
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Mijn advies: niet te veel aan doen en zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. Over verlagen ga je mij niet horen, maar webers en rvs uitlaat vind ik geen goed idee, net zoals een 5-bak. Ze hebben 75 pk, met die webers en/of spaghetti meuk ga je er toch niet gek meer uit krijgen, nauwelijks de moeite. 75pk is gewoon genoeg om mee te komen in het verkeer. 5-bak, waarom? Veel km zul je er toch niet mee maken, dus waarom precies? Een LS is goed geïsoleerd dus voor het geluid hoef je het al niet te doen. Qua techniek moet je een wagen met een lage km-stand als deze gewoon gerust laten, goed onderhouden en dat is meer dan genoeg.

Wel goed dat je de onderkant aanpakt en het gas weg gaat werken. Alleen spuiten zou ik ook nooit doen. Gespoten wagens zijn er al genoeg, wagens in originele lak zijn er bijna geen meer. Originele lak geeft karakter dat je nooit terug krijgt wanneer hij is gespoten. En daarbij, hij is maar eens origineel, eenmaal gespoten kun je niet meer terug. En je gaat daar spijt van krijgen, geloof me.

Als je klapraampjes gaat zetten, steek dan wel de gelijmde versie met blank glas, anders ziet dat er echt niet uit.

Dan nog over je koffer, die typeplaatjes zitten fout. Bij een '76er zoals deze horen wel de kunststof plaatjes, maar andersom, dus "volkswagen" links en "golfLS" rechts. Ze zullen dat wel hebben gedaan omdat de vroege swallows de plaatjes hadden zitten zoals ze nu bij jou zitten, toen waren ze alleen wel van aluminium en die van jou dus niet meer.

En als je nog geen spucknapf hebt liggen, ik heb nog wel een paar nette.

Je hebt nu zo een ongelooflijk nette wagen gevonden, die moet je niet willen verbeteren, die is al super.
Reply With Quote
  #7  
Old 13-07-2013, 16:37
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by Stefanfoxx
woow ziet er super uit op de foto's, echter als je wss dieper gaat zoeken zul je nog veel miserie vinden.


daar ben ik het niet mee eens, als ze goed zijn, blijven ze dat wel. Je zult wel een klein blaasje hier en wat vliegroest daar vinden, maar maak je absoluut niet druk over gaten in de bodem of binnenschermen.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-07-2013, 17:27
Stefanfoxx Stefanfoxx is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 37
Default

Ja maar hoeveel mensen knappen een auto op door gewoon wat te schuren en over te spuiten? Zo zie je de roest niet meer die er onderin wel kan zitten.

Edit: Excuses lees net dat dit nog de eerste lak is dus mijn argument gaat niet op!

Last edited by Stefanfoxx : 13-07-2013 at 17:30.
Reply With Quote
  #9  
Old 13-07-2013, 19:30
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Thx,
Ik hou gewoon van gelikte auto's want ik stoor me al aan elk krasje. Maar volgens mij idd grotendeels nog de originele. Hier en daar wat vliegroest om dat de kop in te drukke zou je hem toch wel een keertje compleet moeten spuiten.
De achterkant samen met kofferruimte is al gespoten ( vulnippel van de gas zat daar) en voorkantje en spatborden gedeeltelijk van onderen. heb ik foto's van gekregen.

En is zeker niet perfect het dak heeft redelijk wat plekjes en motorkap ook. Kofferklep moet gelast worden roest bij raamrubber. Kan je net zo goed de rest ook mee pakken.

En van die logo's snap ik niet helemaal als ik op internet kijk zijn die logo's hetzelfde als op alle swallowtails? En die horen toch omgewisseld te zijn bij Swallowtail? Volkswagen R ipv. L? en visa versa

En ja ieder zijn smaak weet het ook niet zeker maar mooie glimmende auto's vindt ik zeker zo mooi maar zal wel een jaar of 2 duren. Dus kan nog veel veranderen gemiddeld heb ik een auto 6maanden maar dit moet echt een blijvertje worden! Eerst de onderkant de bovenkant komt daarna pas. Miss plastidippe voor een seizoen ofzo lijkt me misschien ook wel geinig.

Zo vindt ik het er niet uitzien met van de ballonen en zo hoog. heb liever gevulde wielkastje en netjes laag. Maar alles wat ik ga doen gebeurt wel zo dat je hem altijd nog origineel kan maken en hou alle onderdelen ook.
En uitlaatje zou ik ook niet doen voor vermogen want zijn inderdaad vlot zat viel mij mij! maar voor het geluid en de looks met zo'n schuin einddempertje is gewoon vet.


Die klapraamjes wil ik ook helder ja. andere zijn groen getint toch?

5-bak omdat dat veeel lekker rijdt lekker rustig cruize. en kwa km-ters tja auto is om mee te rijden. Maar met pekel komt ie niet buiten. Dus wil er wel paar duizend mee rijden per jaar hoor.

En Barn hoe hoort het hemeltje van 76 te zijn? horen daar ook van die 4 kanten dopjes te zitten achter? En deze heeft ook een gasveer bij zijn achterklep hoort dat ook of niet?

Van die logo's horen als ik het nu goed begrijp vanaf 76 dus 'normaal' te zitten?

@ Stefan moeilijk beoordelen dat er van alles overheen is gespoten want zoiets zie je gelijk zeker als dat 10 mis 20 jaar geleden is gedaan. En heeft bij eerste eigenaar Dinol behandeling gehad dus dat heeft deze auto wel gered van de roest bij deuren, dorpels en bodem etc. Beetje onder de mat gegluurd maar verwacht weinig tot 0 roest. zie aardig wat van dat spul zitten onder de mat. Vloeren gelijk mooi strak gemaakt

Maandag gaat het interieur eruit dus zo gezien.

Nog wat foto's na schoonmaak beurtje.

Weer als nieuw van binnen






Buitenkant word aan gewerkt. Eerst goed gewassen. Daarna gekleid. En nu licht polijsten. Sealen en waxen



Last edited by jasonnl : 04-01-2015 at 20:56.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-07-2013, 19:59
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,789
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
Mijn advies: niet te veel aan doen en zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.


Zou ik ook zeggen.

Quote:
Originally Posted by Barn171
Dan nog over je koffer, die typeplaatjes zitten fout. Bij een '76er zoals deze horen wel de kunststof plaatjes, maar andersom, dus "volkswagen" links en "golfLS" rechts. Ze zullen dat wel hebben gedaan omdat de vroege swallows de plaatjes hadden zitten zoals ze nu bij jou zitten, toen waren ze alleen wel van aluminium en die van jou dus niet meer.


Dat klopt dus niet, op de zwaluwstaart van eind '75 (dus modeljaar '76 en dus ook met 1600 FP motor) op onderstaande pic. zitten ze ook zo.




Die pic. heb ik btw 'n paar jaar geleden op 't jaarlijkse "Original Golf 1 Treffen" te Wolfsburg gemaakt, die wagen is daar bijna elk jaar, is volledig gerestaureerd door de eigenaar.

Quote:
Originally Posted by jasonnl
Zo vindt ik het er niet uitzien met van de ballonen en zo hoog.


Dat vind ik dan net de charme van zulke oude karretje's, gewoon in de stijl van destijds toen ze uit de fabriek zijn gerold. Verlagen ziet wel bruut uit, maar verlaagd is bijna elke Golf 1 vandaag de dag.
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Der Typ Siebzehn : 13-07-2013 at 20:01.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-07-2013, 20:10
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,810
Default

Gefeliciteerd met je aankoop ziet er goed uit.
Die logo's van de laatste swallowtails horen van kunststof te zijn en ook op de manier bevestigd te zijn als de (niet swallowtail) latere modellen van na 75.
Interieur heb ik mijn twijfels bij of het wel origineel swallowtail is maar kan me vergissen.
De kleur is typisch de kleur van een 76er want die had je in 74 en 75 niet.
Diamond silver metallic als het nog de originele kleur betrefd.
Succes met je auto leuk om een topic van te zien.

Groet Branko
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #12  
Old 13-07-2013, 20:22
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Precies wat Branko zegt. Het is eigenlijk een modeljaar '76, maar omdat hij nog zo vroeg is, zit er een zwaluw kont op, toeval zou je bijna kunnen zeggen, of iemand heeft ooit... Type plaatjes zitten echt fout. Wat Der Typ Ziebzehn zegt, is niet waar, modeljaar '76 heeft kunststof plaatjes. Die foto die je daar post is van een model met alu plaatjes, zie je meteen aan het lettertype van "volkswagen", kijk maar. Zodra je kunststof plaatjes hebt, zitten zoals ze op een '83er ook zitten.

Ik gok dat je er wel een brochure van 1/76 bij hebt? Die is nog wat verwarrend omdat de groene golf LS die erin staat een handmatig gefotoshopte '74er is die ze t/m '78 gebruiken in de folders. Iig, de kunststof plaatjes staan er al in.
Reply With Quote
  #13  
Old 13-07-2013, 20:22
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

chasis nr. begint met 176. dus in 76 gebouwd toch en 3de maand is de auto afgeleverd dus 1ste of 2de maand van 76 gebouwd dan.
Dus interieur zou dan ook best andere kleur kunne hebben dan van 74 en 75. En tot wanneer is de stoelvulling van dat rare stro achtige spul net als ik kevertjes?


Deze zal toch ook net als de rest naar de grond gaan hoor. En geen paniek in een uurtje heb je alles weer om gewisseld haha.

en zo op de foto's op internet zie ik geen verschil tussne plastic logo en van alu.

Last edited by jasonnl : 13-07-2013 at 20:25.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-07-2013, 20:26
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Zie net je nieuwe foto's, je hebt gewoon modeljaar '76, met een swallow kont. Ook de vierkante dopjes in de hemel die een swallow heeft, hoort de jouwe niet meer te hebben. Voor de exacte details moet je van modeljaar '76 uitgaan.

Ik wil ook niemand ongegrond bang maken, maar wil wel even voorzichtig aankaarten dat de naad van kofferbakbodem-achterpaneel er niet helemaal gezond uitziet. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij het spuiten van de koffer, ze er ook een swallow kont in hebben gezet. Waardevermeerdering??
Reply With Quote
  #15  
Old 13-07-2013, 20:29
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

We zijn een beetje aan het posten terwijl de ander nog niet is uitgetypt geloof ik...

alu vw plaatje:




kunststof vw plaatje:




De spiraalvering zittingen is alleen modeljaar '74, dat hebben de '75ers ook al niet meer. De kleur zetels in '76 was ofwel antraciet, of lichtbruin. standaardjes kregen een zwart/wit blokjes interieur.

Zie net ook dat je C-stijlen niet bekleed zijn, dat hoort wel bij een LS uitvoering.

En dat laswerk aan de reservewielbak is ook op een late vrijdagmiddag gedaan denk ik? Loont wel om dat ff te herdoen.

Last edited by Barn171 : 13-07-2013 at 20:34.
Reply With Quote
  #16  
Old 13-07-2013, 20:36
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

net nieuwe foto's gezet ja.

Dat denk ik niet. anders hebben ze er veel geld in gestoken om dat ook voor elkaar te krijgen. Want deuren, voorschermen, schaniere,, sloten, Geen sleepogen( aan de voorbumpers) deurpanelen klopt allemaal.

achterkant is pas gespoten dus zoude ze dat ook pas geleden gedaan moeten hebben dan.
Reply With Quote
  #17  
Old 13-07-2013, 20:39
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Klopt, maar dat is precies zoals een '76er hoort te zijn. Kleine sloten, deurkaarten met diagonale lijnen (maar in het antraciet, een kleur die niet bestond in '74/'75), sleepogen hebben ze t/m 8/78 niet (krijgen ze pas bij de kunststof bumpers. Een '76er is praktisch een late '75er, maar dan zonder het swallow kontje, plastic emblemen en andere (interieur)kleuren.
Reply With Quote
  #18  
Old 13-07-2013, 21:14
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Om de onrust nog een beetje te settelen, deze zijn allebei van modeljaar '76. Een met, en een zonder zwaluwstaart.

#1 & #2
Reply With Quote
  #19  
Old 13-07-2013, 22:06
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Oke, Dan weet ik het ook niet meer.

Zit wel net zo'n motor in als die groene. Weet niet of die gele dat ook heeft? Geen andere manier om 100% zeker te zijn. Want van onder de auto zie je niks aan het paneel. Ook nergens kit ofzo. van binnen zie je wel dat er kit bij gesmeerd is.

en btw daar in Duitsland vrage ze er wel serieus geld voor......
Reply With Quote
  #20  
Old 13-07-2013, 22:46
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,810
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
Ik wil ook niemand ongegrond bang maken, maar wil wel even voorzichtig aankaarten dat de naad van kofferbakbodem-achterpaneel er niet helemaal gezond uitziet. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij het spuiten van de koffer, ze er ook een swallow kont in hebben gezet. Waardevermeerdering??


Dat was wat mij ook wel opviel maar het zegt natuurlijk niets.
Als ie al eens is gerestaureerd dan kan dit ook opnieuw gekit zijn, maar het gebeurt niet vaak omdat het geen roestgevoelige plek is.

Jason, kijk anders eens onder de achterbank bij een swallowtail zit hier geen gat naar de tank toe!
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum