#1
|
||||
|
||||
Audi A4 2.5 TDI of Passat 3BG 2.5 TDI?
Hallo,
Ik rijd ondertussen alweer bijna 1 jaar in dezelfde auto en het wordt weer tijd voor een nieuwe. met gezinsuitbreiding voor de deur (16 april al) ben ik aan het kijken naar een station uit 2002 met een lekkere 2.5 TDI. Ik ben op de hoogte van de nokkenasproblemen bij deze motoren. Ik twijfel nu tussen een Passat en een Audi A4. beiden uit 2002. Een Passat heb ik al eens gehad, dus ik weet waar ik op moet letten. de Audi A4 niet. in dit geval ben ik aan het kijken naar de 163pk versie. de Multitronic laat ik aan me neus (en vooral portomonnee) voorbij gaan. Kan iemand me nog wat tips geven bij de aankoop? verbruik van beiden met 4WD? running costs? Alvast bedankt!
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#2
|
||||
|
||||
Zou sowieso voor de Passat gaan. Deze is stukken ruimer van binnen. De kofferbak, maar ook de beenruimte achterin is groter. Nou zal dat voor iemand die op de achterbank zit geen probleem zijn, maar wanneer je een Maxi-Cosi of kinderstoeltje gaat monteren, kan je zelf ook nog je stoel laten staan ipv naar voren schuiven. Hoe meer beenruimte achter hoe beter
Wil je persé een 2.5 V6 4motion? Waarom?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
||||
|
||||
Oké, bedankt! de Audi vind ik persoonlijk iets mooier. De ruimte is minstens net zo belangrijk.
Persé is een groot woord. Eigenlijk wil ik dat het liefst. De 2.5 geniet de voorkeur omdat het een heerlijk smeuïge motor is. 4-Motion is gewoon iets wat ik altijd al graag onder m'n auto wilde hebben. Belasting voor een dergelijke station is sowieso hoog, of je er nou een 1.9 FWD in hebt of een 2.5 AWD. Scheelt 3 tot 5 tientjes per maand. uit ervaring weet ik dat je met een 2.5 TDI ook gewoon 1:18 kunt halen mits je zelf schakelt. Een Passat met 2.5 TDI 4-M én handbak is moeilijk te vinden trouwens. Ze zijn bijna allemaal uitgerust met die Multitronic automaat.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#4
|
||||
|
||||
Passat is idd veel ruimer.
De 2.5 met MT zou ik zws laten staan. Bakken zijn waardeloos. De motoren zijn op de nokkenassen slijtage na opzich oké, maar je moet er niks mee hebben want dan ben je aan de beurt. Het sleutelen eraan is ook klote want je heb weinig ruimte en het verbruik is ook niet echt om over naar huis toe te schrijven.. Als ik kiezen moest voor een diesel variant ging ik voor een awx motor, de 4 cilinder PD variant. |
#5
|
||||
|
||||
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als ik 50eu per maand kon besparen door geen 4motion te nemen, dan koos ik liever voor de fwd. Ik zie de meerwaarde ook niet echt, tenzij je vaak op wintersport en dus in de sneeuw rijdt.
Zo`n 6pitter rijdt idd wel fijn, maar heb wel eens meegereden met een naar 200pk gechipte ARL icm 6bak...dat rijdt ook fantastisch. En 1:18 met een 2.5V6? Dat vind ik wel erg knap...ik haal met onze 100pk TDI Variant net 1:17
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
||||
|
||||
Mijn a6 avant 2.5 tdi quattro van 2004 reed ik gemiddeld 1:10 mee.... Dus ik weet niet waar je 1:18 vandaan haalt
Op de snelweg kon je misschien wel 1:13 halen op cruisecontrol maar dan houdt het ook echt op. Ik zou ook quattro pakken want fwd met MT is echt niks... En nee ik ben geen bandentrapper die constant ligt te knallen
__________________
Bmw e61 530d touring |
#7
|
|||
|
|||
Ik zou persoonlijk een 530d e39 touring een betere optie vinden😁
Ik zou eigenlijk ook liever voor een 4pitter gaan zoals Johan al aangaf, als je gezeik krijgt met zo'n V6 kost t altijd dikke knaken. En een verbruik van 1:18 ga je met die motors nevernooit niet halen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#8
|
||||
|
||||
E39 is een goed alternatief, vooral als je automaat wilt gaan rijden
|
#9
|
|||
|
|||
Euhhhh... Die GM bakken laten we ff buiten beschouwing, ok😉
Voor de rest een superieure auto in vergelijking met een Passat/a4. Ongelofelijk hoe hard je zo'n lompe 5 de hoek om kan gooien, ga je met een Passat nooit niet redden, vind ze een zeer onprettig weggedrag hebben...
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#10
|
|||
|
|||
Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een A6 quattro tdi 2,5 v6 met 180 pk en 6versnellings handbak. Echt een heeeeeerlijke motor. gekocht met 2,5 ton. Nu bijna 5 ton gelopen. Nieuwe nokkenassen, tweede koppeling en dieselpomp maar verder weinig duurs aan de motor gehad. En helemaal niks nog aan bak of quattro gedeelte.
Als je gewoon goed onderhoud doet met niet perse dealer maar gewoon goede onderdelen, je olie en sapjes in de gaten houdt, de motor rustig warm laat worden en geen gekke dingen met de koppeling icm gaspedaal doet valt het allemaal wel mee. Ondanks dat deze auto best nogal een harig hondenhok is waar alles in en achter gedonderd wordt, is de auto technisch altijd prima. Wij gaan met de a6 naar een leuke doe het zelf garage waar ze nog niet de hoofdprijs vragen en alles bespreekbaar is. Blok heeft super veel koppel wat vanaf laag al beschikbaar is. De 6bak is echter wel een bak die eist dat je ook echt schakelt. Te langzaam in de versnelling of onder het koppelgebied vindt ie helemaal niks. Maar als je goed meewerkt dan vliegt ie ook weg. Dat koppel van bijna 400nm icm met die korte 6bak mis je echt in de 4 cilinder. 1 op 18 ga je echt never nooit niet halen. Wij rijden er per jaar minstends 10000km snelweg kilometers mee naar huisje in buitenland. En met 130 op de cc is 1 op 14/15 haalbaar, maar dan moet je heel goed je best doen en geen bergen in rijden. De 4 cilinder zal denk ik wel 1 op 18 kunnen halen waar je ook rijdt. In een golf 4 2wd tdi haalde ik makkelijk 1 op 20. OVer de hoek omgooien. Ik ben iemand die het af en toe nog steeds niet kan laten om een hoek als een uitdaging te beschouwen, maar kom met deze quattro echt elke bocht om. Ik gok dat de a4 en 4motion datzelfde doen. 2wd ben ik niet in deze grote auto's gewend. Wel onlangs een golf 5 r32 gereden. Voor die auto bestaan er geen bochten Voor gewicht en wegenbelasting is het een erg groot verschil.. 4wd of niet. Ik zeg altijd: Als je nu al denkt aan kosten voor brandstof en wegenbelasting, is de keuze eigenlijk al gemaakt. passat 4cil. 2wd! Zal maandelijks echt schelen! En waarom 4wd in nederland? Dat is altijd zo'n subjectieve dicussie. Tot je vaak in slecht weer en op slechte of onverharde wegen in blubber of sneeuw rijdt zal je dat nooit snappen. Als je iedereen om je heen angstig heen en weer ziet glijden of vast ziet zitten, maar nog zonder angst naast je moeder van 70 durft te zitten, wil je nooit meer iets anders. Zelfde discussie over sneeuwbanden overigens :P De 530 is 2wd al erg zwaar en ik vind de bmw diesels ook een stukje minder soepel dan een tdi. als je nou een benzine bmw 6cil zei, zeg ik ja. Heerlijke soepele en krachtige motoren! Maar ook hier: De kosten voor bmw onderhoud liegen er niet om als je er wat aan hebt. En ook is het onder de motorkap te vol om normaal aan te werken. |
#11
|
||||
|
||||
Even los van de kosten/onderhoud. Ik zou altijd 4-motion of Quattro prefereren. Hij rijdt beter, plankt beter, gaat lekker door bochten etc etc. Als het een beetje nattig is heb je er al profijt van.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Dailys: Passat W8 Station & T4 California |
#12
|
||||
|
||||
Ik rij zelf een A4 B7 2,5 TDI FWD, hier ligt een BDG motor in waar de slepers en de olieboringen anders zijn dan de oudere motoren. Hierdoor zouden de nokkenasproblemen ook niet voor mogen komen.
Ik rijd inmiddels al 50.000km probleemloos in de rondte. Sinds vorig jaar juli heb ik er een chip van JD in zitten en hij zou daardoor zo rond de 190-200 PK moeten hebben. Verbruik ligt gemiddeld op 1:16.3, maar bij langere ritten kom ik tussen de 1:17-18 uit, Moet ik er wel bij zeggen dat ik dan netjes op de snelheid rijd, vooral op de cruisecontrol. Ik ben zeer tevreden over de A4, zeker in combinatie met het S-Line onderstel. De Passat is zeker ruimer van binnen, maar in mijn ogen wint de A4 het in afwerkingsniveau en rij-eigenschappen.
__________________
|
#13
|
||||
|
||||
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#14
|
||||
|
||||
Ik heb een poos (+/-90k mee gereden) Een A4 Avant Quattro 180pk 6bak gehad (2003 / 1740kg) daar haalde ik met mijn 50k km op jaarbasis een gemiddelde van 1:14,2
Nu heb ik een A4 Avant 150pk automaat (1999 / 1460kg) en naar heb ik in de eerste 10k km een gemiddelde van 1:12,8 mee gereden. Ik rij vlot en veel druk verkeer. Mijn verbruik houd ik altijd netjes bij op Fuelly.com Mijn gevoel zegt ook dat een handgeschakelde zuiniger is. Daarvoor heb ik nu een donor V6 TDI Quattro 6-bak A4 en A6 staan...) Ik vraag mij af hoeveel impact het gewicht en wrijving van de Quattro aandrijflijn hebben op het verbruik.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
||||
|
||||
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Mijn ervaring is ook dat een (conventionele) automaat veel meer zuipt dan een handbak. Mijn huidige golf 4 haalt net 1:17.5 terwijl ik met m'n vorige met handbak 1:22 kon halen. Die had dan ook wel geen Airco en DPF. Ik zet in ieder geval in op een handbak en 2.5 TDI. Een verbruik van 1:17 moet wel te doen zijn. Ik rijd voor woon-werk verkeer dagelijks 60 kilometer waarvan 55 op een binnenweg en vaak op CC. Zomers kom ik vaak in bergachtige landen dus de 4wd komt er denk ik ook. Keuze blijft nog steeds tussen Passat en A4
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#16
|
||||
|
||||
Dat verbruik van 1:17 kan je vergeten als je niet op hele smalle bandjes als een Prius rijder wilt rijden.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
||||
|
||||
Als je zuinig wilt rijden, pak dan iets met een 1.6TDI, weinig gekkigheid als je een egr delete doet en lekker vlot als je hem laat chippen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Vanochtend getankt: 1042km op 60,89 Liter, op 205/55/16 Michelins. Het kan gewoon hoor
__________________
|
#19
|
||||
|
||||
Met normaal rijden, airco en verlichting aan?
Wat voor type voertuig met deze motor?
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
A4 B7 2,5 TDI FWD, BDG motor met JD Chip & 6-Handbak Alles gewoon aan, verlichting & airco op auto-stand (airco heeft het nu dus wel rustig). Gewoon normale snelheden/rijstijl, maar wel 65-70% snelweg en veel cruise-control. Mijn gemiddeld verbruik over +/-50k kilometer zit op 1:16,3 (aandeel snelweg is normaal minder), de JD Chip heeft 1-1,5km per liter extra gebracht.
__________________
|