Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-11-2016, 23:08
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default AEE in mk1

Ik ben van plan om een 1.6 AEE blok in de golf te leggen. Baksteunen e.d. allemaal vast geregeld, maar nu ik een potentiele kandidaat zoek qua motor lijkt het erop dat er verschillende typen zijn waarbij bij de ene de startmotor achter en bij de ander voorop zit, afhankelijk van of hij uit een golf of een polo komt. Kan iemand toelichten wat dit zou betekenen voor een ombouw?
Reply With Quote
  #2  
Old 01-12-2016, 15:11
polo86c polo86c is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 211
Default

Wat voor een blok ligt er nu in je golf1 ?

Ook een smalblock?(1.1 of 1.3 oid) past zo moet inderdaad alleen wel de baksteun veranderd worden.

Heb je een bigblock moet je waarschijnlijk alle motorsteunen vervangen.

Tevens zou ik als ik jou was om er voor te kiezen om op (motorfiets)carburateurs te gaan rijden .
Dan hoef je niet het injectie gedeelte over te puzzelen in je golf.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-12-2016, 19:38
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Dat is niet de vraag... het gaat om de verschillende versies van de AEE (Golf of Polo).

Het hangt volgens mij af van je versnellingsbak: heb je een 085-bak, dan moet je de versie hebben met de starter aan de achterkant. Ik vermoed dat de andere versie bij een bak hoort zoals die in de Golf III zijn gevoerd (geen verstand van).
De ene versie werd nl in de Polo (085) gevoerd, de andere in de Golf III...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #4  
Old 02-12-2016, 15:56
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Golfjes 3 de eerste hebben een 085 bak Is als ik het goed heb een ABU blok.
De nieuwere zijn de AEE
Verschil zit in de distributie de AEE is met spanrol
Motor blok in basis is gelijk alleen een andere bak
Verder net zo makkelijk/moeilijk als elke ander ombouw
Reply With Quote
  #5  
Old 02-12-2016, 23:02
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Het gaat om de AEE. Daarvan moet je dus de Polo (6N)-versie hebben voor de Golf 1 (startmotor aan de achterkant) voor de aansluiting op de 085-bak. Wel belangrijk dat je Golf 1 dan een 1.1 of 1.3 is/was (smallblock).
Alternatief kan inderdaad een ABU zijn, maar de vraag ging om een AEE
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #6  
Old 03-12-2016, 11:31
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Toppers bedankt! Ik heb nu inderdaad een 1100cc blokje in mijn golf hangen. Ik heb al een baksteun om de ombouw van een 085 bak in de golf mogelijk te maken. Frank Wolkers maakt die dingen heel mooi. Dit leek me het handigste omdat je dat niet zit met andere assen, schakeltoren e.d. die je nodig hebt om het om te bouwen, zodat het financieel behapbaar blijft.

Als ik jullie goed begrijp kan ik dan een AEE blok van een polo 6N gebruiken, omdat ze bij de golf geleverd zijn met 020 bak? Die bakken zijn wel beter, maar het gemak van het overzetten van de 085 heeft me toch doen besluiten die route te nemen.

Doel is een beter rijdende snelweg cruiser te maken. Koppel op lage toeren van de AEE icm met een 5bak zal een grote upgrade zijn tov het gigantische aantal toeren wat die 1.1 maakt op 120 km/h. Plus boven de 100 km/h neemt dat mini blokje een stuk meer dan ik zou willen.

Ik wil juist het injectiedeel meenemen van de polo. Carburateurs zijn sowieso cooler in mijn ogen, maar op dit moment heb ik graag het gemak van injectie (automatische choke) in de winter, beter verbruik en drama met oude troep met koud weer.

Bedankt voor jullie input

Last edited by Lucasmolen : 03-12-2016 at 11:33.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-12-2016, 11:44
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Lijkt mij een hele goede upgrade.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #8  
Old 04-12-2016, 18:02
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Als ik het goed begrijp zitten er aan de passagierskant van het polo blok 2 bevestigingsgaten voor de motorsteun. In de steun zitten er 3. Ik wil de steun even netjes maken voor de ombouw door het ongebruikte gat even dicht te lassen. Ik heb het vervangende blok nog niet in huis. Weten jullie welke van de 3 gaten niet gebruikt wordt?
Reply With Quote
  #9  
Old 05-12-2016, 01:33
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Zat ook nog de AEA tussen. In principe een monopoint AEE
Ook weinig geleverd, ze zaten vooral in polo's tot 1995.

Hou er wel rekening mee dat de motorsteun aan de passagierskant afwijkt van die van golf 3. Ook de distributiekap om die reden. De motorsteun bij een 6n loopt tussen de distributieriem, terwijl die bij een golf3 aan de achterzijde zit. Beide komen niet overeen met die uit een polo 2 of jou golf 1. Uiteraard is het met aanpassing wel mogelijk.

Eenvoudigste optie is een 1.6 ABU, AEA of AEE blok met een 085 bak vanwege je basis. Dan is het enige eventuele struikelblok die motorsteun aan de passagierskant.

Het verschil in startmotor was bij golf 3 afhankelijk van de bak keuze. Ze zijn zowel met startmotor aan voorzijde als achterzijde geleverd.

Waarom zou je een eventueel overgebleven bevestigingsgat willen dichtlassen? Lekker open laten. Er kan niks uit komen? Dichtlassen van gietijzer of gietalu is nou niet echt het meest eenvoudige klusje.
Ik zou een mogelijkheid zoeken om het wel te kunnen gebruiken. Stukje extra stevigheid.

Als je het injectiedeel wil hergebruiken zal je een deel van de kabelboom van zowel de auto als de motor flink moeten aanpassen.
AEE injectie heeft namelijk ook bijvoorbeeld een snelheidssensor in de bak ipv een tellerkabel. En nog wat extra aansluitingen die bedoeld zijn voor de digitale tellerbakken uit polo 6n en golf 3.

Wat je ook kunt doen is het oude type monopoint injectie voor 1.0 en 1.3 te gebruiken die op polo's is geleverd tot 1993 (polo 2f) en tevens op de 1.8 motoren uit de golf 2/3.
Dit is een oude versie van het systeem dat op de 1.6 AEA is gebruikt en heeft die sensoren en aansluitingen voor de tellerbak niet.
Een deel van de originele sensoren hou je dus ook. (oliedruk bijvoorbeeld)

De AEE heeft de multipoint versie van het nieuwere systeem, en daar zitten ook weer verbeteringen bij (zoals een MAP sensor en een compleet ander gasklephuis)

Het vergt wel enige aanpassing om het oude monopoint systeem op een 1.6 te kunnen draaien. Maar lang niet zoveel als met het nieuwe systeem aanpassen zodat je auto naar behoren werkt met de originele tellerbak.

In principe zou je er je huidige carburateurblok ook op kunnen laten draaien, scheelt een hoop werk. Eigenlijk is dat systeem een veredelde carburateur.

Mijn project heb ik ook omgebouwd van carburateur naar injectie zonder al te veel aanpassingen en de intentie ligt er om er dus ook een 1.6 in te leggen met hetzelfde systeem. (vandaar dat ik al bezig ben met de technische voorbereiding)

Mocht je meer details hierover willen weten, stuur maar een pb.
Het is nogal ingewikkelde materie om de precieze verschillen, aanpassingen en dergelijke uit te leggen in een losse post.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 05-12-2016 at 01:49.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-12-2016, 20:27
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Zat ook nog de AEA tussen. In principe een monopoint AEE
Ook weinig geleverd, ze zaten vooral in polo's tot 1995.

Hou er wel rekening mee dat de motorsteun aan de passagierskant afwijkt van die van golf 3. Ook de distributiekap om die reden. De motorsteun bij een 6n loopt tussen de distributieriem, terwijl die bij een golf3 aan de achterzijde zit. Beide komen niet overeen met die uit een polo 2 of jou golf 1. Uiteraard is het met aanpassing wel mogelijk.

Eenvoudigste optie is een 1.6 ABU, AEA of AEE blok met een 085 bak vanwege je basis. Dan is het enige eventuele struikelblok die motorsteun aan de passagierskant.

Het verschil in startmotor was bij golf 3 afhankelijk van de bak keuze. Ze zijn zowel met startmotor aan voorzijde als achterzijde geleverd.

Waarom zou je een eventueel overgebleven bevestigingsgat willen dichtlassen? Lekker open laten. Er kan niks uit komen? Dichtlassen van gietijzer of gietalu is nou niet echt het meest eenvoudige klusje.
Ik zou een mogelijkheid zoeken om het wel te kunnen gebruiken. Stukje extra stevigheid.

Als je het injectiedeel wil hergebruiken zal je een deel van de kabelboom van zowel de auto als de motor flink moeten aanpassen.
AEE injectie heeft namelijk ook bijvoorbeeld een snelheidssensor in de bak ipv een tellerkabel. En nog wat extra aansluitingen die bedoeld zijn voor de digitale tellerbakken uit polo 6n en golf 3.

Wat je ook kunt doen is het oude type monopoint injectie voor 1.0 en 1.3 te gebruiken die op polo's is geleverd tot 1993 (polo 2f) en tevens op de 1.8 motoren uit de golf 2/3.
Dit is een oude versie van het systeem dat op de 1.6 AEA is gebruikt en heeft die sensoren en aansluitingen voor de tellerbak niet.
Een deel van de originele sensoren hou je dus ook. (oliedruk bijvoorbeeld)

De AEE heeft de multipoint versie van het nieuwere systeem, en daar zitten ook weer verbeteringen bij (zoals een MAP sensor en een compleet ander gasklephuis)

Het vergt wel enige aanpassing om het oude monopoint systeem op een 1.6 te kunnen draaien. Maar lang niet zoveel als met het nieuwe systeem aanpassen zodat je auto naar behoren werkt met de originele tellerbak.

In principe zou je er je huidige carburateurblok ook op kunnen laten draaien, scheelt een hoop werk. Eigenlijk is dat systeem een veredelde carburateur.

Mijn project heb ik ook omgebouwd van carburateur naar injectie zonder al te veel aanpassingen en de intentie ligt er om er dus ook een 1.6 in te leggen met hetzelfde systeem. (vandaar dat ik al bezig ben met de technische voorbereiding)

Mocht je meer details hierover willen weten, stuur maar een pb.
Het is nogal ingewikkelde materie om de precieze verschillen, aanpassingen en dergelijke uit te leggen in een losse post.


Ik kan de golf 1 motorsteun aan passagierskant gewoon aan het AEE blok vast draaien. 2 van de boutgaten zijn exact gelijk, alleen zit er in de steun een 3e gat. Die wilde ik dichtlassen omdat het mooier is, verder zonder toegevoegde waarde. Ik weet zo alleen niet welke van de 3 gaten gewoon passen. Dat is eigenlijk alles, puur het ongebruikte gat op de steun dicht maken.

Ik wil eigenlijk het complete systeem overnemen in de mk1. Ik ken iemand die al veel van die ombouwen heeft gedaan en dit voor me kan regelen. Ik ben wel geinteresseerd in jouw project. Misschien dat dat ook een mooie manier is. Het je een topic lopen waarin je een log bijhoudt?
Reply With Quote
  #11  
Old 05-12-2016, 21:29
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

[QUOTE=Lucasmolen]Het je een topic lopen waarin je een log bijhoudt?/QUOTE]

Niet op dit forum. Stuur maar pb
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 06-12-2016, 18:29
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
[QUOTE=Lucasmolen]Het je een topic lopen waarin je een log bijhoudt?/QUOTE]

Niet op dit forum. Stuur maar pb


Ik heb me even aangemeld en je topic doorgelezen. Interessante weg die je in bent geslagen, maar het is niet een richting die ik op wil. Bedankt voor je input
Reply With Quote
  #13  
Old 06-12-2016, 18:39
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ben benieuwd wat je uiteindelijk van plan bent
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #14  
Old 06-12-2016, 19:44
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Ben benieuwd wat je uiteindelijk van plan bent


Je bent niet de enige Ik ben nu voornamelijk alle dingen aan het nakijken. Hoe de details uiteindelijk ingevuld worden hangt ook een beetje af van de mensen die het werk gaan doen dat ik zelf niet kan. Zo gauw het begint zal ik een projecttopic aanmaken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum