Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-10-2005, 13:23
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default Onafgeveerde gewicht

Ik weet niet of het hier op de goede plaats staat, maar toch maar even dan.

Gister terugrijdende in een auto zonder radio vlogen allerlei gedachten door m'n hoofd.

Beetje fantaserende over magenesium velgen etc. en waarom BRM zo duur moeten zijn, vanwege het gewicht zag ik langs komen.

Nu hoor je vaak mensen roepen dat het gewicht van de velgen van invloed is op het rijgedrag en het onafgeveerde gewicht, als je dan verder gaat vragen blijft het ook stil. Vandaar dat ik dus denk dat ik eens een goede vraag stel waar iedereen (naja die het boeit iig) wat aan kan hebben.

Wat is het onafgeveerde gewicht precies, Reken je de draagarmen hier ook bij, omdat deze inprincipe op het knikpunt zitten waar je carros gaat inzakken. Waarom is dit van een zo grote invloed op het rij/weg gedrag van de wagen?

Dat was em... kom maar op.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-10-2005, 13:26
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

komt het allemaal niet neer op massatraagheid?

Zonder massatraagheid zou het hele verhaal van wegligging, lichter maken van onderdelen e.d. niet opgaan.

Meer specifiek durf ik je vraag nu niet te beantwoorden, daar zou ik eerst eens over moeten nadenken.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #3  
Old 18-10-2005, 13:27
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
komt het allemaal niet neer op massatraagheid?

Zonder massatraagheid zou het hele verhaal van wegligging, lichter maken van onderdelen e.d. niet opgaan.

Meer specifiek durf ik je vraag nu niet te beantwoorden, daar zou ik eerst eens over moeten nadenken.


Precies, dat is dus wat ik bedoel.... De meesten weten ongeveer hoe en wat, maar precies kan niemand je vertellen...

Heb er ook al even wat overnagedacht dus maar wil het allemaal even precies weten.

Stukje educatie dus
Reply With Quote
  #4  
Old 18-10-2005, 13:33
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Wat dacht je hiervan:

Onafgeveerd gewicht: Alles onderdelen die met vering/demping aan de auto verbonden zijn. Dus wielen, wielophanging, schokdempers, remschijven ed.

Op het moment dat het onafgeveerde gewicht zeer hoog is hebben de wielen door massatraagheid meer moeite om het oppervlak van het wegdek te volgen dan bij een auto met een zeer laag onafgeveerd gewicht.

Denk hierbij aan slingerende bewegingen met de auto, waarbij alle wielen dus zo strak mogelijk het wegdek moeten volgen, terwijl de auto enorm overhelt.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 18-10-2005 at 13:35.
Reply With Quote
  #5  
Old 18-10-2005, 13:41
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Case closed.

Of je een draagarm nu wel of niet volledig mee telt: de bijdrage is in ieder geval kleiner dan bijvoorbeeld de remschijf: Die telt 'vol' mee in onafgeveerd gewicht.

Hoe je de bijdrage van een draagarm kunt berekenen: das lastig zat...deels veert ie mee, deels niet.

wat verder geld; hoe lager het onafgeveerde gewicht, hoe beter het wegcontact mogelijk bewaard kan blijven: Denk even in het extreme: Een wiel van 500 kilo dat tegen een bultje klapt: 1) kost een hoop energie om t soepel op te laten veren: meer door dreunen van hobbels in de koets 2) nog meer moeite om t (als t eenmaal omhoog gaat) weer naar beneden te duwen om 't wegdek te blijven volgen: 2x zoveel ongeveer .. Een Wiel van 0,5 kilo veert makkelijker omhoog, is makkelijk in z'n beweging te stoppen en te laten dalen.




Je ziet bij verschillende merken verschillende oplossingen, sommige duur, sommige simpel.

- Remschijven aan het differentieel ipv aan het wiel (jag)
- schokdempers liggend op de koets ipv aan de 'poot' (F1)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #6  
Old 18-10-2005, 13:49
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

Trillingstijd T=2*pi*(m/C)^1/2

oftewel de trillingstijd is afhankelijk van de wortel van de massa, lichter maken van de onafgeveerde massa heeft dus een kortere trillingsrijd als gevolg.

maar heeft het niet ook iets te maken met juist het draaiend gedeelte, dus de aandrijfassen, remschijven en wielen. Ik bedoel maar, het afdraaien van het vliegwiel merk je ook.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #7  
Old 18-10-2005, 14:01
Viperwin's Avatar
Viperwin Viperwin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 388
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
maar heeft het niet ook iets te maken met juist het draaiend gedeelte, dus de aandrijfassen, remschijven en wielen. Ik bedoel maar, het afdraaien van het vliegwiel merk je ook.


Precies, heb je eerder wielspin met een lichtere wiel/bandcombinatie? Heb je met een sprint veel voordeel van een iets lichtere velg omdat deze ervoor zou zorgen dat de motor makkelijker op toeren komt (wielspin hier even buiten gelaten)?
Reply With Quote
  #8  
Old 18-10-2005, 14:32
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Interessante topic .. waar een ritje in ene raceJetta allemaal niet goed voor is Split

Is er ook niet een groot verschil tussen theorie en praktijk bij dit onderwerp ? Theorie zal de praktijk onderbouwen . Te veel factoren die stuk voor stuk weer beïnvloedbaar zijn
Reply With Quote
  #9  
Old 18-10-2005, 15:01
Jasper Ovaal's Avatar
Jasper Ovaal Jasper Ovaal is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,266
Send a message via MSN to Jasper Ovaal
Default

en dit is de reden waarom ik altijd de radio aan heb.

maar succes met de oplossing
__________________
"There was something about this Bugardi bug and it wasn't that skanky Piranha mounted to the front bumper"
More Bugs and Bacardi at>> Bugardi.com
Reply With Quote
  #10  
Old 18-10-2005, 15:03
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,428
Default

zo dit blijven we volgen, staat bij de favorieten.

Erg interessant allemaal!! helaas heb ik hier niet zoveel pap van gegeten. Maar wat niet is kan nog komen
Reply With Quote
  #11  
Old 18-10-2005, 15:32
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
maar heeft het niet ook iets te maken met juist het draaiend gedeelte, dus de aandrijfassen, remschijven en wielen. Ik bedoel maar, het afdraaien van het vliegwiel merk je ook.


Volgens mij zijn wegligging en acceleratie in deze optiek verschillende onderwerpen.

Voor de onderdelen behorende bij het onafgeveerde gewicht maakt het niet uit of ze draaien of stilstaan.

Voor alle onderdelen met betrekking tot het op toeren komen van de motor is de traagheid (dus massa) van de draaiende componenten (versnellingsbakonderdelen, vliegwiel, krukas, nokkenas, aandrijfassen en weet ik veel wat nog meer) van belang. Voor de acceleratie is de massa van de totale auto (dus alle onderdelen, inclusief wielen etc) doorslaggevend.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 18-10-2005 at 15:43.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-10-2005, 15:59
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

daarom staat er ook....ook.

als de aandrijfassen van belang zijn bij het op toeren komen dan zijn de wielen dat ook...

waarom anders gasburners voor de sprint, alsof het bij sprinten uitmaakt hoe je wegligging is.

kinetische energie is: 1/2*m*v^2 en analoog daaraan is de kracht
F=m*a met m=massa a=acceleratie.
auto levert een bepaalde F, hoe lager de m hoe hoger de a.

voor de vering moet je maar ff een paar posts terug kijken voor de formules.

beide heeft het invloed op, dus lichtere wielen is gewoon da BOMB.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #13  
Old 18-10-2005, 18:46
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
daarom staat er ook....ook.

Dat begreep ik wel het was onder het mom van "educatie"

Wat is ook al weer de vergelijking voor een vliegwiel? Daar kun je als het ware energie in opslaan... offe... ??
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #14  
Old 18-10-2005, 18:50
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

ja zoiets
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum