Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-06-2006, 18:34
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default MFA correct inbouwen op een MFA-loze Golf??

Ik ben nu dus bezig MFA op me eigen Golf te bouwen.

Wat ik al heb:

*Tellerset met MFA
*MFA hendel
*Olie temp. signaal
*Buitentemp. voeler

Wat ik al weet:




Kleuren van de hendel,

Blauw - Massa
Wit - Mode
Zwart - Geheugen
Rood - Reset


Maar nu, komen de vragen.




Ik lees op deze aansluiting v.b.n.o.:

SSA - ??
OLT - Olietemp. signaal??
AUSST. - Buitentemp. signaal??
AUSST. - " " " " (andere kabel van de sensor)??





Dan heb je nog aansluiting 1 en 2

Op de plek van 1 zitten 2 weerhaakjes waar een stekker om zou kunnen vallen. Heeft dit met de MFA te maken??
En waar is aansluiting 2 voor??


Kan iemand mij dus even een duidelijke weergave geven hoe en wat ik moet aansluiten. Zullen mij namelijk vast mensen voor zijn gegaan....

Op hoop van zegen dan maar...
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #2  
Old 02-06-2006, 21:44
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by Toink
Vraag Ron van Valo Trading eens, die heeft mij uitstekend geholpen en ik had nog maar alleen de klok en de draadboom.


FF kijken of hij mij ook wil helpen
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #3  
Old 03-06-2006, 12:03
pirelli's Avatar
pirelli pirelli is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,334
Send a message via AIM to pirelli
Default

hendel is van een type later zo te zien , teller kan ikk niet zien zo, org golf 1 gti teller heeft een draaipen in de kast zitten voor stand 1 en 2.
__________________
Like @ G-60 !
Reply With Quote
  #4  
Old 03-06-2006, 16:04
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by pirelli
hendel is van een type later zo te zien , teller kan ikk niet zien zo, org golf 1 gti teller heeft een draaipen in de kast zitten voor stand 1 en 2.



Hendel is van een Scirocco 16v/Cabbie. Tellerklok ook. Aangezien ik gewijzigde tellerplaten heb, kan ik niet het gti-type mfa gebruiken. Daarom deze....
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #5  
Old 03-06-2006, 23:09
pirelli's Avatar
pirelli pirelli is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,334
Send a message via AIM to pirelli
Default

oh dan snap ik het , heb zelf en rocco hendel op een originele type 1 teller gebruikt.

ben niet zo veel thuis in dit spul.
__________________
Like @ G-60 !
Reply With Quote
  #6  
Old 03-06-2006, 23:45
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

heb je de computer die in de middenconsol zit ook??????
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2006, 02:08
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
heb je de computer die in de middenconsol zit ook??????


Uh nee, nooit geweten dat dat nodig was
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #8  
Old 04-06-2006, 14:21
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]
Reply With Quote
  #9  
Old 04-06-2006, 14:57
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]


Ik d8 al dat het niet zo simpel was ! Dus ook een computer erbij zoeken dus... Bedankt voor de informatie
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #10  
Old 05-06-2006, 09:31
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Ik heb nog een fietscomputer thuis liggen ...die berekend die dingen ook dus...als je interesse hebt....
Reply With Quote
  #11  
Old 05-06-2006, 13:35
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]


Ik heb nu dus meerdere verhalen gehoord dat dit niet zo is. Dat alles gewoon in je tellerbak zit. Dus hoe jij bij een computer komt??
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #12  
Old 11-06-2006, 09:12
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Over de mfa gaan denk ik de meeste spookverhalen rond zoals al bleek uit je pb's. Die tellerbak is van een cabrio en die aansluiting is voor de keuze van mfa 1 naar 2. Een gti heeft zo'n draaiknop rechtsboven en de cabrio netzoals de golf 2 op de handel. Je hebt dus een goede dashboom nodig voor die tellerbak en die heb ik eventueel wel liggen voor je. Dan moet je alleen nog de olietemp sensor en buitentemp sensor aansluiten. Deze tellerbak heeft geen schakelindicatie dus hier hoef je verder geen dingen voor te maken.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #13  
Old 11-06-2006, 15:16
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by Ron21
Over de mfa gaan denk ik de meeste spookverhalen rond zoals al bleek uit je pb's. Die tellerbak is van een cabrio en die aansluiting is voor de keuze van mfa 1 naar 2. Een gti heeft zo'n draaiknop rechtsboven en de cabrio netzoals de golf 2 op de handel. Je hebt dus een goede dashboom nodig voor die tellerbak en die heb ik eventueel wel liggen voor je. Dan moet je alleen nog de olietemp sensor en buitentemp sensor aansluiten. Deze tellerbak heeft geen schakelindicatie dus hier hoef je verder geen dingen voor te maken.



Hee Ron beste man !

Ik heb al een kabelboom gekocht van een Golf Cabrio uit uhh eind '80 begin jaren '90. Dus dat is al een met de MFA geheugenstand op de hendel zelf.
Buitentemperatuursensor+beugel heb ik nieuw gekocht en olietemperatuursensor zit in het oliefilterhuis van de oliekoeler.
Dus het gaat helemaal goed komen denk ik !
Bedankt voor al je informatie kerel!
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #14  
Old 11-06-2006, 15:28
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

he Moroder,
interessant topic! Ben hetzelfde van plan in de toekomst voor mijn gti, die ook geen mfa heeft.
Mijn vraag is: waar monteer je de sensor voor de buitentemperatuur??
Ik heb een vdo metertje in mijn middenconsole voor de buitentemp maar deze is nog niet aangesloten.

grtn yal
Reply With Quote
  #15  
Old 11-06-2006, 15:40
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by yal
he Moroder,
interessant topic! Ben hetzelfde van plan in de toekomst voor mijn gti, die ook geen mfa heeft.
Mijn vraag is: waar monteer je de sensor voor de buitentemperatuur??
Ik heb een vdo metertje in mijn middenconsole voor de buitentemp maar deze is nog niet aangesloten.

grtn yal


Hee Yal!

De sensor (mits je een orginele hebt met beugeltje) monteer je aan de rechterzijde in de voorbumper, dus bijrijderskant. Hier zit een gaatje in de binnenbumper waar dit beugeltje precies inpast.


__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #16  
Old 17-06-2006, 20:36
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Hier weer even een update!

Kheb nu de complete MFA kabelboom erin zitten en alles aangesloten. Maarrrr.....

Hij doet et niet . Alleen de tijd blijft in beeld staan. En ook komt er geen pijltje in beeld.

Paar probleempjes:

*Als ik de auto op contact zet, dan staat de olietemperatuurmeter gelijk op 70 graden? En als ik het MFA stekkertje eraf trek (het signaal voor de MFA van de olie), dan gaat de meter weer terug naar nul. Wat is dit probleem.

*Van de MFA stekker (op de printplaat SSA genoemt) komt een geel/witte kabel die naar de radiostekker toegaat. Deze wordt daar weer doorgelust naar een losse geel/witte kabel met een stekkertje eraan. Waar is deze voor, of moet hij op aangesloten worden?

Maar het belangrijkste probleem is nou, waar ligt het aan dat de MFA niet reageert? Of zou men een keer de digitale klok hebben vervangen door een normaal digitaal klokje?

Help nodig dus !
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82

Last edited by Moroder : 17-06-2006 at 20:43.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-06-2006, 21:47
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Quote:
Originally Posted by Moroder
Hee Yal!

De sensor (mits je een orginele hebt met beugeltje) monteer je aan de rechterzijde in de voorbumper, dus bijrijderskant. Hier zit een gaatje in de binnenbumper waar dit beugeltje precies inpast.





cool, bedankt!!
Zal ik s ff gaan zoeken op de sloop, cabriootjes hebben ze ook rechtsvoor zitten?
Ik kan je verder niet helpen met je mfa probleem, wel weet ik dat ik ooit een golf 2 gti had waar ik de draadboom van verving en toen de mfa draden moest overzetten omdat die van de sloop het mfa spul niet had.
Toen ben ik ook geen computertje tegengekomen.....

Ook kan je op de olietemperatuur sensor geen 2 draden zetten indien je mfa hebt!Dan moet je de draad van het analoge metertje eraf halen, of ergens anders een sensor monteren en het daar op aansluiten.
Dit heb ik geprobeerd op mijn scirocco 16v, voordat ik het metertje in mn bora zette en die deed het toen ook niet meer.
Dat ie 70 graden aangeeft zal wel een kapotte sensor zijn.

grtn yal
Reply With Quote
  #18  
Old 17-06-2006, 22:27
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Quote:
Originally Posted by Moroder
Paar probleempjes:

*Als ik de auto op contact zet, dan staat de olietemperatuurmeter gelijk op 70 graden? En als ik het MFA stekkertje eraf trek (het signaal voor de MFA van de olie), dan gaat de meter weer terug naar nul. Wat is dit probleem.

*Van de MFA stekker (op de printplaat SSA genoemt) komt een geel/witte kabel die naar de radiostekker toegaat. Deze wordt daar weer doorgelust naar een losse geel/witte kabel met een stekkertje eraan. Waar is deze voor, of moet hij op aangesloten worden?

Maar het belangrijkste probleem is nou, waar ligt het aan dat de MFA niet reageert? Of zou men een keer de digitale klok hebben vervangen door een normaal digitaal klokje?

Help nodig dus !


1.Olietemperatuur: dit is een defecte sensor of onjuist aangesloten. Welke heb je gebruikt. Uit je verhaal lijkt het of je het nu niet hebt over de olietemp in de mfa maar een losse meter

2. Geel witte draad is snelheids signaal en hoef je niet aan te sluiten tenzij je radio een volume regeling heeft die snelheids afhankelijk is of voor een navigatie die dit signaal gebruikt.

3. Dat de mfa niet werkt kan door een defete tellerbak/printfolie komen of een handel die niet goed is. Alles draait om MASSA. Door het indrukken van de mfa knop geef je een massa naar de tellerbak. Geeft de handel dit massa signaal af? Doet hij het wel als je de draad handmatig naar massa legt? Display dat vervangen is lijkt mij niet want wat er op moet komen komt vanuit de tellerbak dus display is niet specifiek voor klok of mfa.

Oplossing zoals altijd: Meten is weten

ps: je pb heb ik ook gezien
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #19  
Old 18-06-2006, 17:37
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Ben vanmiddag toch nog even wezen kijken wat nou eigenlijk het probleem moest zijn.
Dus een spanningszoeker erbij. Ff in de + van de radiostekker gedrukt.
Hmm, de hendel geeft een massa af bij een druk op de knop. En die komt uit bij kabel nummer 8 (witte) op de 14-polige stekker van de tellerbak.

Maar de MFA kreeg dus geen massa, alleen als ik er met een extern kabeltje bij kwam ging het beeld wisselen.

Na een paar keer goednadenken was het wel duidelijk wat het probleem was . Ik had de witte kabel erin gedrukt, maar het stekkertje was iets plat geworden. En raakte de printplaat dus niet. Beetje bijgebogen, en als resultaat:

MFA werkt!

Ik heb nu dus alle kabels opgeschreven op papier. Omdat ik van 2 kabelbomen 1 heb gemaakt.
Misschien iemand interesse in een soort van handleiding hoe MFA aan te sluiten is??
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #20  
Old 18-06-2006, 19:00
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

netjes man...ik wil er binnenkort ook aan beginnen dus als je je eens verveelt mag je wel een handleidingkje maken
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum