Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home Shop FAQ Register Members List Calendar Today's Posts




Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-03-2007, 16:48
g40quattro g40quattro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 9
Default krukaspoelie bout loskrijgen?

hallo
Iemand enige ervaring met het vervangen van de distributieriem van een polo g40('91). Nu, de riem en waterpomp is al los maar ik krijg de dikke bout(19) van de krukaspoulie niet los. Ik had al gedacht van een dikke schroevendraaier tussen mijn vliegwielstarterkrans te steken, maar ik denk dat dit geen goed idee is(kans op afbreken van tanden). Kan ik de krukas nog op andere manieren blokkeren/tegenhouden? Heeft er iemand betere iden, dan hoor ik deze graag?

groeten
Reply With Quote
  #2  
Old 31-03-2007, 17:27
sampo11 sampo11 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Location / Country: breda
Posts: 217
Default

Die dikke bout hoeft helemaal niet los als je je distributieriem wil vervangen! Alleen de 4 M8 bouten waar de poelie van de dynamo op zit moet eraf..
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-04-2007, 18:36
g40quattro g40quattro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 9
Default

echt waar! Hoe dom van mij.
Stel nu dat ie er toch af moet, voor de krukas keerring te vervangen,hoe moet dat dan?
Reply With Quote
  #4  
Old 01-04-2007, 21:44
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Location / Country: Leiden - Zuid Holland
Posts: 1,320
Default

Zware luchtol proberen ofzo. Hij moet in ieder geval los te krijgen zijn
Reply With Quote
  #5  
Old 01-04-2007, 22:30
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Location / Country: Grunn-std
Posts: 2,491
Default

Of hulpstuk gebruiken:


__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fhrt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
1993 Polo G40
1993 Polo G40 Genesis
Reply With Quote
  #6  
Old 02-04-2007, 06:24
sampo11 sampo11 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Location / Country: breda
Posts: 217
Default

Zou je dat redden? Denk het niet ivm het hoge moment (+- 200 NM)... Kan ook het vliegwiel blokkeren door het gat bovenin de versnellingsbak , daar met een dop oid ( niet op de starterkrans natuurlijk). Zo heb ik het gedaan!
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen.
Reply With Quote
  #7  
Old 02-04-2007, 08:08
VwPolo89's Avatar
VwPolo89 VwPolo89 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Location / Country: Antwerpen
Posts: 1,068
Default

waarom niet proberen om de bout los te doen wanneer de distributieriem er nog ophangt?

en dan het vliegwiel blokkeren, heb je zowiezo al meer weerstand.

maar zoals als gezegd, voor de riem te vervangen moet deze niet losgemaakt worden
__________________
Polo 1.0 '89 Fox

-Wat niet heel is, kan ook niet stuk gaan-


Grtz Michael
Reply With Quote
  #8  
Old 02-04-2007, 16:59
sampo11 sampo11 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Location / Country: breda
Posts: 217
Default

moet echt het vliegwiel blokkeren, 200NM is met een pijp van 1,5meter met volle kracht trekken dus dat gaat de distributieriem niet tegenhouden...
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-04-2007, 19:11
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Location / Country: dussen
Posts: 7,170
Default

Auto in de versnelling en op de parkeerrem en met een LUCHTTOL lossen
Alleen als hij terug moet moet je hem op de voorwielen blokeren[op de rem trappen]
Reply With Quote
  #10  
Old 03-04-2007, 09:12
g40quattro g40quattro is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 9
Default

Heb de poulie losgekregen. Heb het gedaan met een hulp stuk zoals op de tekening van dennis. Heb gebruik gemaakt van 2 ijzeren latten (een van 300mm en n van 800mm, breedte 30mm) deze heb ik in Y vorm aan elkaar gemaakt(scharnierend) en aan de twee uiteinde van de latten heb ik een gat geboord. Dan met m8 bouten bevestigd op de krukaspoulie. T'is wel redelijk primitief in elkaar gestoken maar het werkt goed! Met een dop het vliegwiel blokkeren ga ik ook is proberen.

Bedankt voor de info
grtz

Last edited by g40quattro : 03-04-2007 at 09:20.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-04-2007, 11:36
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Location / Country: Grunn-std
Posts: 2,491
Default

Graag gedaan
Dit hulpstuk gebrukt de VW dealer ook (heb de schets gemaakt van een geleend exemplaar).
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fhrt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
1993 Polo G40
1993 Polo G40 Genesis
Reply With Quote
  #12  
Old 04-04-2007, 10:23
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Location / Country: Damwoude (Frl.)
Posts: 2,651
Default

Ik had ook een dergelijk hulpstuk, maar die heb ik helemaal krom gebogen. Heb een mooie partij werk gehad om dat ding los te krijgen. Uiteindelijk na 3/4 luchtsleutels geprobeerd te hebben is het gelukt bij een bedrijf die een zware luchtsleutel hebben voor vrachtwagens/traktors Ik neem aan dat het normaal wel iets makkelijker los moet gaan
__________________
Audi S3 8L / VW Passat 2.0 TDI Variant / VW Golf MK1 GTI
Reply With Quote
  #13  
Old 04-04-2007, 11:18
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Location / Country: Enschede
Posts: 686
Default

Met een zware 3/4 sleutel en 12 bar op de drukpot ,vliegt ie zo los, ben je ook helemaal geen hulpstuk nodig
__________________
16vt ombouw naar haldex, bijna klaar
Reply With Quote
  #14  
Old 04-04-2007, 16:42
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Location / Country: Haps, N-Brabant
Posts: 1,653
Default

je hebt daar geen ruimte voor toch om met een luchttol ertussen te komen. wielkast zit namelijk erg in de weg. dus zo'n hulpstuk is ideaal.
__________________
volkswagen golf mk4 1.6 16V SR comfort line
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #15  
Old 04-04-2007, 19:03
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Location / Country: Limburg Sittard, The place to be
Posts: 6,215
Send a message via MSN to De Limburger
Default

ik heb al twee jaar zo`n hulpstuk toen eens in elkaar gebakken en het werkt nogsteetd heb al meerdere merken al zo die bout los gemaakt..zo vast zitten ze niet.
__________________
Jetta Mk1 1983GL 1.3 (fully rebuild) Keihin 36mm motorfiets carb's 4bak & Spaghettie Auspuff
Proud member of the SlettaCruizers, the South Chapter

Click here for: Dubstone Photography
Reply With Quote
  #16  
Old 18-08-2008, 08:08
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Location / Country: Valkenburg (LB)
Posts: 2,210
Default

Toen de beun de dis riem van mijn 1.8 16V mazdaratie ging vervangen krijg hij de krukas bout ook niet los met de luchttol.
Oplossing: lange ringsleutel geblokkeerd tegen de vloer en losgedraaid door de startmotor heel even te laten draaien.
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #17  
Old 18-08-2008, 10:49
Sjon's Avatar
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Location / Country: Regio Utrecht, Holland
Posts: 1,390
Default

Quote:
Originally Posted by dekilo
Oplossing: lange ringsleutel geblokkeerd tegen de vloer en losgedraaid door de startmotor heel even te laten draaien.

Das nou niet echt een oplossing die je aan anderen meegeeft als tip.......
__________________
Montanagroene Polo 2f Coupe 1992 (project)
Panamabruine Derby 1 1977 (project)
Champagnegrijze Polo 2 Classic 1984 (project & daily) En dat klinkt zo: 7000+
Terracotta rode Polo 2f sedan 1991 (daily)
Reply With Quote
  #18  
Old 18-08-2008, 11:01
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2006
Location / Country: Valkenburg (LB)
Posts: 2,210
Default

Maar het werkt wel!
__________________
MK 1 gti 83 (project)
Reply With Quote
  #19  
Old 18-08-2008, 11:09
Sjon's Avatar
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Location / Country: Regio Utrecht, Holland
Posts: 1,390
Default

Quote:
Originally Posted by dekilo
Maar het werkt wel!

Klein tandwiel (startmotor) op groot tandwiel (vliegwiel) kan idd een heel sterk zijn.
Maar als er nog een cilinderkop met nog ingebouwde nokkenas opzit,
is de kans groot dat je er wat kromme kleppen aan overhoud.......
__________________
Montanagroene Polo 2f Coupe 1992 (project)
Panamabruine Derby 1 1977 (project)
Champagnegrijze Polo 2 Classic 1984 (project & daily) En dat klinkt zo: 7000+
Terracotta rode Polo 2f sedan 1991 (daily)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +1. The time now is 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum