Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-08-2010, 10:42
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default Middenarmsteun inbouwen in Golf MK V

Moeilijkheidsgraad: 2/5
Benodigd (speciaal) gereedschap:
  • Torx 15
  • Bekledingshaken
Benodigde onderdelen:
  • Armsteun compleet 1k0 061 123 ***
    *** staat voor de kleurcode
    Artgrey: 3U6
    Antraciet: 71N
    Beige: 7G8
  • Opbergvakje met rolluik 1k0 862 351 ***
    *** staat voor de kleurcode
    Artgrey: 3U6
    Antraciet: UJA
    Beige: UJC
  • Kachelkanaal richting middenconsole 5M0 819 633
Benodigde technische gegevens
Geen
Geschat tijdsbestek
1 uur

De uitgangssituatie:


De Basis-uitvoering van de MKV Golf wordt geleverd met een bekerhouder/opbergvak/flessenhouder. In deze How-To zal ik uitleggen hoe je deze vervangt door een middenarmsteun.

We beginnen met het verwijderen van alle rubber matjes in het laatste gedeelte van de middenconsole, hierdoor worden een 3-tal Torx schroeven zichtbaar:



Nadat deze 3 Torx schroeven zijn verwijderd, kun je de hoes van de handrem lostrekken. Deze zit over de handremhendel geschoven en laat zich met een beetje kracht los trekken. Als de bekleding van de handremhendel is losgenomen, kan het achterste gedeelte van de middenconsole worden verwijderd.

Klik nu de versnellingspookhoes los, deze zit in het middenconsole geklikt en is met een beetje kracht los te trekken. Onder de pookhoes worden opnieuw 2 Torx 15 schroeven zichtbaar waarmee het opbergvakje/asbak gemonteerd zit:



Schroef deze ook los en neem het opbergvak uit het middenconsole. Let hierbij op dat de stekkers van eventuele schakelaars en de 12V aansluiting, losgenomen dienen te worden.

Nu kunnen we verder met het demonteren van de 2 lange interieurpanelen welke links en rechts onder het middenconsole zitten. Deze lopen vanaf +/- de stoel tot ruim onder het dashboard. Onder het dashboard, thv het gaspedaal zit zowel aan de linker- als aan de rechterzijde een blindplaatje met daarachter een Torx 15:




Het paneel rechts van het middenconsole kan nu naar beneden worden getrokken en uit de auto worden verwijderd. Het paneel aan de bestuurderszijde moet ter hoogte van de versnellingspook naar beneden worden getrokken en daarna voorzichtig naar achter worden bewogen. Thv het gaspedaal zit namelijk een haak in rijrichting. Nu worden er aan de linker- & rechterzijde 2 Torx schroeven per zijde zichtbaar, thv de versnellingspook. Ook deze kunnen verwijderd worden:



Na demontage van de zijpanelen, kunnen de 2 inserts links en rechts van het middenconsole worden verwijderd dmv een bekledingshaak:



Als deze zijn verwijderd worden thv de rode pijlen 4 Torx schroeven zichtbaar. Deze kunnen ook verwijderd worden.

De laatste schroef vinden we in de bekerhouder onder het rubber matje:



Zorg ervoor dat de handremhendel zo ver als mogelijk naar boven staat en de bijrijdersstoel zo ver als mogelijk naar beneden. Het is nu mogelijk om de achterkant van het middenconsole tussen de handrem en de bijrijdersstoel uit de auto te manouvreren.

Leg het middenconsole ondersteboven en verwijder de bekerhouder door de 2 Torx schroeven los te draaien. Het opbergvak met rolluik kan op dezelfde positie met dezelfde schroeven worden gemonteerd:



Om er voor te zorgen dat de passagiers achterin worden voorzien van frisse lucht (en eventueel de koeling van je middenarmsteun aan te sluiten), is er een nieuw kachelkanaal noodzakelijk. In het midden onder het dashboard zit een kachelkanaal met 2 blindstoppen. Verwijder deze stoppen:



Plaats het kachelkanaal links naast de versnellingspook:



Plaats nu de middenarmsteun zonder de front- & achterkap over de handremhendel en monteer deze met 5 schroeven. Let er op dat het luchtkanaal in de middenarmsteun over het zojuist aangelegde kachelkanaal word geschoven en dat deze in de haken in de middenarmsteun wordt gehangen. Als je dit niet goed doet, zit het luchtkanaal los in de middenarmsteun. Bij juiste montage zit deze vast.

Plaats de middenconsole terug in de auto, monteer deze tijdelijk door de schroef in het opbergvakje en de 4 schroeven onder kachelpaneel terug te monteren.

Test nu de werking van de volgende onderdelen:
  • Werking van de handremhendel
  • Werking van de ventilatie voor de passagiers achterin
  • Werking van de opklapbare middenarmsteun

Als alles juist functioneert kan het middenconsole worden afgemonteerd. Doe dit door alle onderdelen welke je hebt gedemonteerd, in de tegenovergestelde volgorde weer te monteren.

Plaats nu de frontkap over de middenarmsteun en zet deze vast met de 2 schroeven achterin:



Klik nu de achterkap op de middenarmsteun, waar bij je in de gaten houd dat de ventilatieroosters goed aansluiten op het kachelkanaal in de middenarmsteun:



Monteer de bekerhouder voor de achterpassagiers dmv de 2 Torx schroeven:



Klaar!



Extra Info:
De middenarmsteunen voor de MKV Golf & Jetta zijn er in een grote verscheidenheid aan uitvoeringen. Naast de kleuren welke ik zojuist genoemd heb, heb je ook een aantal mogelijkheden qua "inrichting" onder de middenarmsteun. Er zijn namelijk de volgende opties mogelijk:
  • Standaard Middenarmsteun (hierboven ingebouwd)
  • Middenarmsteun voorzien van gekoeld opbergvak
  • Middenarmsteun voorzien van CD-Wisselaar
  • Middenarmsteun voorzien van Aux-aansluiting
  • Middenarmsteun voorzien van I-Pod aansluiting

Al deze opties vragen om aparte kabelbomen en frontkappen. Soms zijn er ook nog wat kleine extra delen nodig. Het loont dus de moeite om van tevoren goed na te denken over welke optie je graag zou willen hebben. Dan kun je het namelijk in 1 keer aanpakken.

De middenarmsteun zelf bestaat uit losse delen en is dus volledig zelf configureerbaar. Kom je op Marktplaats een beige steun tegen en moet hij grijs zijn, of (net als in mijn geval) een stoffen variant welke in leer moet zijn, dan kun je al deze delen los bestellen bij de dealer en ombouwen, dit geldt ook voor de frontkappen welke nodig zijn om de eerder genoemde opties in te bouwen. Je kunt dus van elke willekeurige middenarmsteun, de door jou gewenste uitvoering maken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, mochten er nog vragen zij: Stel ze gerust!
__________________

Last edited by VeeDubber : 06-08-2010 at 10:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-10-2010, 18:28
Pierre232 Pierre232 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 1
Default

Ik heb ook besloten om een armsteun in te bouwen in mijn 5je, kan echt niet zonder op de dagelijkse reis naar mn werk... Vandaag dus bij de sloop een grijs model armsteun gekocht en morgen maar proberen in te bouwen, deze guide zal zeker helpen.

De luchtpijp heb ik niet, maar daar zit toch bijna nooit iemand Hoef ik dan het middenstuk er ook niet uit te halen?

Ik denk wel dat ik een onderdeeltje mis, de "stofkap" die om de pook heen moet, ik zal eens kijken of ik die bij de dealer kan nabestellen. Met een beetje mazzel morgen een fototje.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-10-2010, 18:51
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Als je de roosters achterin niet aansluit heb je de luchtpijp inderdaad niet nodig. Succes met de inbouw!
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 13-11-2010, 18:04
Jonas V's Avatar
Jonas V Jonas V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 14
Default

Na het lezen van deze top handleiding heb ik vandaag ook een armsteun ingebouwd. Echter vind ik dat hij van links naar rechts wat te veel speling heeft. Ook zit er aan de voorkant onder handrem en kiertje van een paar millimeter wat ik hier op de foto's ook niet zie. Ik heb hem met de 3 schroeven uit de originele achterkant op de bodem vast gezet. Dezelfde achterkant als bij de startsituatie bij deze post.
Ik lees echter het volgende hier nu:

Quote:
Plaats nu de middenarmsteun zonder de front- & achterkap over de handremhendel en monteer deze met 5 schroeven. Let er op dat het luchtkanaal in de middenarmsteun over het zojuist aangelegde kachelkanaal word geschoven en dat deze in de haken in de middenarmsteun wordt gehangen. Als je dit niet goed doet, zit het luchtkanaal los in de middenarmsteun. Bij juiste montage zit deze vast.


Op welke plekken komen deze 5 schroeven te zitten? Ik heb de kappen er niet afgehaald en heb de 3 originele torx schroeven op de bodem van de auto gebruikt ter montage. Zijn er meer montagepunten op de bodem die ik over het hoofd zie? En zijn dit dezelfde soort torx schroeven?

De rooster achter ga ik niet aansluiten op het luchtkanaal, dit vind ik (nog) niet nodig.

bedankt vast!

Jonas
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2010, 19:49
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Er zijn 2 bevestigingspunten meer Jonas. 1 zit er direct rechts naast de positie waar de handremhevel uit de armsteun komt en de ander zit links achter de handremhevel. Hier moeten de kappen voor van de armsteun af. Dit zijn ook dezelfde schroeven welke achterin gebruikt worden (en welke je dus al gemonteerd hebt).
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 14-11-2010, 10:43
Jonas V's Avatar
Jonas V Jonas V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 14
Default

Dank je voor je reactie! Dan zal ik komend weekend eens naar de dealer gaan om 2 van die torx jongens bij te halen!
Zijn de draadpunten al wel voorbereid op de bodem, of moet hier stof voor verwijderd worden oid? Ze zijn mij niet opgevallen namelijk, maar heb er natuurlijk ook niet naar gezocht.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-11-2010, 14:36
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ze zaten er bij mij gewoon in, dus ik ga er vanuit dat ze er bij jou ook zitten. Kun je misschien een foto schieten waar ze zitten als je bezig bent? Ik heb mijn foto's doorgekeken en daar kan ik het niet op laten zien. Als jij er een foto bij maakt dan is de beschrijving weer net wat completer!
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 14-11-2010, 18:24
Jonas V's Avatar
Jonas V Jonas V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 14
Default

Dat zal ik zeker doen! Goed idee. Ik ga er zaterdag weer mee verder denk ik.
De bevestigingspunten waren bij jou direct te zien bij demontage van de achterkant van de tunnelbak/armsteun?
Reply With Quote
  #9  
Old 15-11-2010, 18:33
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Voorkantje moet er ook af, dan zijn ze zichtbaar
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 27-11-2010, 14:11
Jonas V's Avatar
Jonas V Jonas V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 14
Default

Bij deze 2 foto's waarop met de rode cirkels de plekken aangegeven zijn waarmee de originele armsteun vast gezet moet worden. Enkel de voorste schroef heb ik nog niet goed op de foto gezet aangezien ik deze zelf nog niet heb vast gezet.
De voorkant moet hier zoals gezegt voor gedemonteerd worden en hier heb ik nog geen zin/tijd voor gehad.





Reply With Quote
  #11  
Old 08-07-2012, 15:11
hrvatinl hrvatinl is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1
Default

Kan je deze ook inbouwen met de standaard bekers/
Reply With Quote
  #12  
Old 08-07-2012, 17:39
Jonas V's Avatar
Jonas V Jonas V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 14
Default

Dat heb ik ook, geen probleem dus
Reply With Quote
  #13  
Old 08-07-2012, 19:28
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Yup, kan inderdaad. Reden dat ik het zo heb gedaan is omdat dit de originele configuratie is zoals hij uit de fabriek komt. Een kenner zal aan de bekerhouder zien dat de middenarmsteun achteraf is ingebouwd. Als je dat niet belangrijk vind dan kan de bekerhouder blijven zitten.

Al moet ik wel zeggen dat de bekerhouder met het rolluikje fijner is omdat je de opener kunt verschuiven en dus van Red Bull naar je McDonalds beker kunt verstellen. Iets wat de standaard bekerhouder niet kan.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum