Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-12-2010, 21:14
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 88
Default koelwatertemperatuurmeter blijft in hoek staan

Hallo,

De koelwatertemperatuurmeter van mijn golf1 1500 diesel blijft met dit koude weer nagenoeg in de hoek staan. Ook als het warmer buiten is komt het metertje nauwelijks de hoek uit.

Ik heb gecontroleerd dat de thermostaat gesloten blijft bij koude motor, en als de motor in de zomer warm is slaat de koelvin voor de radiateur gewoon aan. Het lijkt er dus op dat de temperatuurvoeler niet goed is (of evt. de meter). Volkswagen heeft die voelers voor de 1500 diesel niet meer, en mij werd aangeraden de sensor uit te bouwen, schoon te maken en evt. wat op te schuren met wat schuurpapier.

Kan ik dat zo zonder problemen doen of heeft iemand hier ervaring mee ?
Of kan ik een sensor van de 1600 diesel gebruiken, volgens VW heeft die ander bereik 0-120 graden (1500 diesel) resp. 0-125 graden (1600 diesel).

met dank.

Grt.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-12-2010, 09:20
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Ik denk dat je deze wel kan gebruiken, mist hij past natuurlijk! volgens mij geeft je meter dan alleen iets minder aan dan eerst, maar je het dat tenminste weer een goede indicatie van de temperatuur! Maar ik zou hem eerst proberen schoon te maken, uitbouwen moet je zowiezo....
Reply With Quote
  #3  
Old 04-12-2010, 10:45
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Bij eruithalen komt er wel wat koelvloeistof uit
Sensor maakt niet uit voor de waarde op de meter
90 graden is en blijft 90 graden[wat de bedrijfstemp.is
Reply With Quote
  #4  
Old 04-12-2010, 12:59
pieter60 pieter60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by bcty01
Hallo,

De koelwatertemperatuurmeter van mijn golf1 1500 diesel blijft met dit koude weer nagenoeg in de hoek staan. Ook als het warmer buiten is komt het metertje nauwelijks de hoek uit.

Ik heb gecontroleerd dat de thermostaat gesloten blijft bij koude motor, en als de motor in de zomer warm is slaat de koelvin voor de radiateur gewoon aan. Het lijkt er dus op dat de temperatuurvoeler niet goed is (of evt. de meter). Volkswagen heeft die voelers voor de 1500 diesel niet meer, en mij werd aangeraden de sensor uit te bouwen, schoon te maken en evt. wat op te schuren met wat schuurpapier.

Kan ik dat zo zonder problemen doen of heeft iemand hier ervaring mee ?
Of kan ik een sensor van de 1600 diesel gebruiken, volgens VW heeft die ander bereik 0-120 graden (1500 diesel) resp. 0-125 graden (1600 diesel).

met dank.

Grt.


Trek het draadje van de sensor af, en houdt het tegen het blok.
Als de meter dan het zelfde blijft staan is de sensor nog goed.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-12-2010, 14:03
SMORRIE SMORRIE is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 45
Default

Ik heb nog een 1500 dieselblok liggen, temperatuursensor was in orde toen de motor eruitging. Blok gaat van het voorjaar weg, als ik zeker weet dat ik er niets meer van kan gebruiken (auto is 1.6td geworden). Heb ook nog een 5 bak. Omgeving 078.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-12-2010, 18:50
Rooney GTI 83's Avatar
Rooney GTI 83 Rooney GTI 83 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 197
Default

wordt de kachel wel warm?
Reply With Quote
  #7  
Old 05-12-2010, 18:53
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 88
Default

Morgen eerst maar eens het sensordraadje loshalen en tegen het blok aan houden. Dan weet ik iig zeker of het de sensor of de meter is. Dank pieter60.

SMORRIE ik stuur je vanavond of morgen even een pm. dank voor je aanbod, en die 5-bak lijkt me ook wel wat, er ligt hier nog een 4-bak in.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-12-2010, 20:04
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 88
Default

heb net het draadje van de sensor direct aan het blok gehangen. meter gaat nu helemaal de hoek in, mijn conclusie:meter is ook goed....

kachel wordt ook gewoon warm, dus dat was het ook niet....

ik heb wel gezien dat er 2 dezelfde typen sensoren tegenover elkaar zitten. volgens de vraagbaak is er een verbonden met het voorgloeirelais, de ander is voor de koelwatertempmeter. Zijn die sensoren gelijk ? kan de stekkertjes eens omhangen....
Reply With Quote
  #9  
Old 16-02-2011, 16:11
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 88
Default

3 weken geleden reed de auto bijna bijna een liter koelvloeistof op 10 km ! :-(
Bleek lekkage op de pakking van de waterpomp. Waterpomp vervangen + thermostaat (die ik toch nog had liggen)....probleem opgelost.

waarschijnlijk toch thermostaat geweest, hoewel bij koud uitbouwen de vorige keer die netjes gesloten was.....temperatuurmeter loopt netjes op tot normale stand.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum