PDA

View Full Version : 20-jahre 16v GTI + Compressor

Pages : [1] 2 3

Sven-GTI
20-08-2012, 21:58
Bij deze wil ik hier ook maar eens een project pagina aanmaken van mijn GTI.

Mijn naam is Sven en ik ben student.
Dus voordat mensen gaan zeuren over sommige 'low-budget' oplossingen in dit project, het is voor mij al heel wat om uberhaupt zo'n auto te kunnen rijden laat staan verbouwen :thumbup:

Ik ben nu al meer als 6 jaar trots in het bezit van een echte Golf 3 GTI 16v 20-jahre editie helemaal full-option. :D

Van deze auto ben ik pas de 2e eigenaar, toen ik hem kocht zaten zelfs de aankoop papieren + alle bonnen van de vw dealer erbij tot de dag dat ik hem kocht. (Heb 'm in Duitsland gehaald ;) )

Na een aantal jaar hiermee gereden te hebben zijn er natuurlijk her en der wat kleine dingen aangedaan. Schroefsetje, andere wielen etc.

Toen ben ik motorisch nog aan de slag gegaan;

Schrick 268 graden nokkenassen + verstelbaar nokkenastandwiel
Compleet uitlaatsysteem van Supersprint (incl spaghetti spruitstuk) en een Remus einddemper.
Bonrath powerrohr + K&N 57I kit.
Chip.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MPVTYOOH.jpg

Dit reed op zich aardig door maar het werd tijd voor meer. Aangezien ik de auto niet meer voor dagelijks gebruik heb zal hij hoogstens 2000km per jaar gaan rijden. (voor plezier en meetings)

Het idee is nu om met compressor te gaan rijden. Aangezien je dit weinig ziet leek het mij wel leuk om zoiets op te gaan bouwen.
En ik ben een van de weinige die het geluid van zo'n compressor WEL vet vind :D
De compressor die ik gebruik is een Eaton M64 (van een mercedes SLK).
Het zekere voor het onzekere dus ook gelijk maar een revisie-set voor gescoord ;)

Helaas ben ik pas later begonnen met foto's maken toen het blok weer in elkaar stond. De cilinderkop heb ik ook gelijk maar gereviseerd;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WUAUZPZ4.jpg

Toen het blok verder in elkaar gezet. De compressie heb ik verlaagd door middel van een de-compressie plaat.
Volgens velen niet de beste oplossing, maar aangezien ik er weinig km's mee ga maken kan dit best een tijdje door. Andere zuigers en drijfstangen komen nog wel wanneer ik mijn studie klaar heb.

Hier heb ik alles al zo'n beetje gemonteerd/weggehangen om het totaal plaatje voor te stellen;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-66K8IJ3N.jpg
De compressie verhouding is nu 8.1/1
Grote problemen had ik met die dynamosteun, omdat ik mijn airco wil behouden moest deze aardig worden aangepast en de dynamo een heel stuk omhoog.

Mijn idee is ook om met zo'n klein mogelijke poelie te werken op de Eaton (ik wil er het maximale uithalen) Dus een intercooler moest er ook bijkomen :thumbup:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y33YUN6N.jpg
:D

Dit wordt ook nog een heel probleem want mijn airco-radiator zit nogal in de weg, hierdoor moet ik mijn voorbalk aanpassen en de intercooler komt ook buiten m'n bumper te hangen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YPGNNON8.jpg
Hier ben ik bezig met de bumperbalk (hij is nog niet af hoor) :thumbup:

Toen ook maar een stel goede injectoren aangeschaft en een brandstofdruk regelaar. Ik heb gekozen voor Rode Bosch injectoren van 360cc bij 3 bar. Dit zou ruim voldoende moeten zijn en anders kan ik altijd de brandstofdruk nog opschroeven :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KC6WISC6.jpg
Links de rode bosch van 360cc, rechts zwarte bosch van 250cc.

Hier nog even een totaal plaatje van:
16v turbo inlaat + G60 gasklep. Dynamo naar achter geplaatst, brandstofrail +injectors geplaats en een uitlaatbuis voor de compressor gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q7DHPTGY.jpg

Omdat ik nog niet weet met welk motormanagement ik ga rijden heb ik voor de zekerheid alvast de G60 gasklep aangepast met een gasklep-positie-sensor;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IXBBXSP4.jpg
Klein lipje op het asje gelast voor de sensor.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-74HQDKIC.jpg
Gasklep-positie-sensor geplaatst.

Nu moet ik nog gaan bedenken welk systeem ik ga gebruiken. Ik zat te denken aan digifant 1 van G60. Maar omdat dit in mijn ogen toch wel een veroudert systeem is zit ik denken aan geen vrij programmeerbaar systeem.

Dokter D
20-08-2012, 22:03
Nondeju jij bent al lekker op dreef!
Zo te horen komt dit allemaal wel voor elkaar.

Sven-GTI
20-08-2012, 22:05
Ja jammer dat ik zo weinig foto's heb van het begin :P

Ik dacht er pas aan om een project pagina te maken, maar toen was ik al een eindje op weg ;)

Audi1981
21-08-2012, 09:39
Dit wordt leuk :thumbup:

KaRaKaN
21-08-2012, 10:01
Mooi project man. Ben benieuwd hoe die klinkt straks !

EnVeeZee
21-08-2012, 11:21
Gaaf hoor, deze ga ik volgen... :thumbup:

Jeroentjuh
21-08-2012, 11:31
Mooi project!

ewcaddymk1
21-08-2012, 11:32
nou dan ben je niet de enige die geil word van een compressor geluid :D
laat maar fluiten dat ding ;)

Sven-GTI
21-08-2012, 13:35
Tijdje geleden was ik op de American Sunday op circuitpark Zandvoort. Daar hebben mensen zo te horen nog nooit van turbo's gehoord :P Allemaal compressors daar, en ik vind het echt een bruut geluid. Zo'n schroefcompressor gilt echt :D

En het is weer eens iets anders dacht ik zo. Ik wil eigenlijk minimaal op 1 bar draaien. Nadeel is dat de compressor dan erg hoge toeren draait waardoor deze hard slijt en de inlaat temperatuur behoorlijk omhoog schiet. Vandaar de intercooler. En de levensduur maak ik me niet zo'n druk om. Revisie setjes zijn niet zo duur en bij mercedes gaan ze ervan uit dat zo'n ding minimaal 2 ton meegaat. Ik ga maar max 5000km per jaar rijden dus we zullen zien hoe lang het heel blijft.

Herm Schreurs
21-08-2012, 14:03
Nice! Blijf hem zeker volgen! :thumbup:

EnVeeZee
21-08-2012, 20:42
ik vind het echt een bruut geluid. Zo'n schroefcompressor gilt echt :D

moet je voor de grap eens op youtube zoeken op lysholm :thumbup:
dat gilt als een malle :screwy:

Jpmk1
22-08-2012, 09:34
Nice
Ben benieuwd naar het eindresultaat

dubster.be
22-08-2012, 09:51
zelf tijdje golf 3 16V gereden, was er niet weg van (qua prestaties dan).

dit vind ik super :thumbup:

het is eens iets anders

Sven-GTI
23-08-2012, 12:37
Ik zit er hard aan te denken om een vrij programmeerbaar motormanagement aan te schaffen voor m'n auto in combinatie met een wideband lambda + controller.

Waarschijnlijk bespaar ik hier behoorlijk veel kosten mee omdat ik dan m'n auto zelf kan afstellen. Ook bij iedere wijziging in de setup hoef ik net opnieuw naar een tuner om m'n auto af te stellen.

Zit zelf te denken aan een KDFI, soort verbeterde versie van megasquirt als ik internet mag geloven. Werkt ook met dezelfde processor en bijna dezelfde (gebruiksvriendelijke) afstel software.

Ik heb contact gehad met verschillende bekende autotuners/chiptuners. Volgens hun kun je met zo'n systeem icm wideband lambda je auto perfect afstellen zonder rollebank.

Marcski
23-08-2012, 13:11
Het kan wel, maar per saldo zal je net zo duur uit zijn, met alles erbij genomen.
Verdiep je ook eens in Ostrich, dat is een chip emulator waarmee je je eigen computer kan blijven gebruiken

En afstellen zonder rollerbank kan op zich heel goed, maar om ideale omstandigheden te creeeren is een rollerbank wel nauwkeuriger en afstellen kost dus veel minder tijd.

Het is puur de afweging, echt zelf willen doen versus laten doen door iemand (met jarenlange ervaring)

DUBbeltje
23-08-2012, 13:46
Dik!

Sven-GTI
23-08-2012, 13:55
@ Marcski,

Maar iedere keer als ik weer een wijziging aanbreng zou ik opnieuw naar een tuner moeten en dan kan ik het zelf + het lijkt mij gewoon heel erg leuk om zelf te doen.

En met dit systeem is het voor een tuner volgens mij ook beter af te stellen omdat hier volgens mij meer mee te doen valt dan een standaard computer?

Audi1981
23-08-2012, 14:31
Dat laatste klopt wel, maar als je er zelf mee aan de slag gaat en de gaten vallen in je zuigers = huilen ;)
Om maar een voorbeeldje aan te halen :D

g-loudertje
23-08-2012, 15:00
Gaaf! Weer een leuke om te volgen :D

Sven-GTI
23-08-2012, 15:02
Ja ok, maar zulke uitspraken kom ik overal op internet tegen. Dat zou dus betekenen dat niemand ooit zou moeten beginnen met tunen, en wanneer de goede tuners overleden zijn is er niemand die het meer kan :D

Als ik zo eens rond zoek schijnt het met systemen zoals megasquirt niet heel erg moeilijk om zelf af te stellen. Er zitten duidelijke handleidingen bij en die software is gebruiksvriendelijk. Ook zijn er tuners die cursussen geven om de basis te leren.

Ik ga geen namen noemen, maar een erg bekende tuner vertelde bij dat je in combinatie met een goede wideband lambda sensor + controller je auto bijna net zo goed afstellen als op de testbank. (zolang je natuurlijk zorgt dat je a/f range goed blijft) Een nadeel is wel dat je zelf de hele dag (of meerdere dagen) rondjes aan het rijden bent en dan weer afstellen en weer rondjes rijden.

Ik denk dat ik met zo'n vrij programmeerbaar systeem meer/beter de motor kan afstellen dan met een G60 kabelboom en computer?

sciroccoGTII
23-08-2012, 15:32
Voor een leek kan ik je zo vertellen dat het afstellen je behoorlijk gaat afvallen. Zitten echt nog wel haken en ogen aan om het goed aan het lopen te rkijgen het is niet zo klaar. Denk hierbij aan inspuitduratie`s ontstekingskenvelden en het brandstofkenveld lijkt allemaal gemakkelijk maar eens begonnen valt het af kan ik je uit ervaring vertellen. Wij zijn vrij lang bezig geweest om het klaar te krijgen mbv een ervaren iemand. Maar desalnietemin zou ik het wel monteren en dan gewoon af laten stellen. Als het zo gemakkelijk zou zijn geweest zouden er wel meer mee rond rijden toch?

Sven-GTI
23-08-2012, 15:43
Zou zo'n G60 computer beter/makkelijker af te stellen zijn dan?

Mij leek dit nogal veroudert en daarom dacht ik dat zo'n vrij programmeerbaar systeem een stuk beter zou zijn voor deze setup. + Dat je zelf kan afstellen/ aanpassingen maken.

Marcski
23-08-2012, 16:12
Ik probeer het je niet af te raden, denk er gewoon goed over na voor je eraan begint.
standalone management systemen zijn absoluut niet simpel en duidelijke handleidingen ga je echt niet vinden (ik spreek ook uit ervaring) ;)

Herm Schreurs
23-08-2012, 16:32
Dat zelf-doen-gedeelte van afstellen zou ik je zeker afraden.
Steek je zoveel geld in de hele ombouw en dan zou je het laten afhangen van 500 euro voor op de testbank?
Zou idd erg jammer zijn als je bijvoorbeeld bij decelereren net vergeet te weinig brandstof in te spuiten ter koeling van de zuiger en kleppen en hij loopt kapot bij gas loslaten 7500rpm.

In feite is tegenwoordig een G60 digifant ook al een "vrij-programmeerbaar-regelapparaat" en zelfs de APX APY AGU computers zijn al zeer precies en fijn te programmeren bijvoorbeeld door JD.
De G60 ECU is dan wel al oud en maar 8bits maar daardoor wel veel goedkoper en redelijk eenvoudig te programmeren door diegene die ervanaf weten.
En ik heb er toch erg goede resultaten mee behaald en ook Ruud16VG60 heeft er zeer mooie waardes mee uit zijn nieuwe motor behaald.

Ik zou je echt adviseren om niet teveel op internet rond te lezen want daar maken ze zelfs een ombouw naar 16VG60 een fluitje van een cent en ben je voor een habbekrats klaar, alles zelf te doen. Omboupakketje kopen, oude motortjes erbij en klaar...

Wel veel info zo bij elkaar :-)
Ben echt benieuwd hoe hij gaat worden en lopen, vind de compressor toch echt te gek!
Al eens aan een Rotrex gedacht?

Herm Schreurs
23-08-2012, 16:34
Excuses, zie net dat je de compressor al hebt ingebouwd :D

Sven-GTI
23-08-2012, 17:12
Misschien ga ik ooit weer voor een andere compressor of turbo. Maar voorlopig eerst deze.

Heb je trouwens m'n PB nog gehad Herm? ;)

Ik ben nu wel aan het twijfelen geraakt, dacht dat ik er met zo'n G60 computer niet zoveel vermogen uit kon halen dan met een vrij programmeerbare.

Zou iemand als JD niet liever een vrij programmeerbaar systeem zien dan bijvoorbeeld een G60 computer?

Sven-GTI
23-08-2012, 19:09
Nog even een aanvulling het gaat mij ook niet zozeer dat ik geld wil besparen om de auto zelf af te stellen, maar wat is nu echt beter?

Ook voor een tuner? Want stel dat die megasquirt bijvoorbeeld veel beter/preciezer is af te stellen dat een g60 digifant.

Ik hoorde namelijk van een tuner dat die digifant niet zo precies is af te regelen, vooral die inspuiting niet. Die had met een vrij programmeerbare computer op een G60 meer vermogen dan met de originele en ook nog een stuk zuiniger omdat deze blijkbaar veel beter af te regelen was?

De Pul
23-08-2012, 21:32
ik heb op mijn motor eerst kms-fuel gehad,en dat is me zoals hierboven ook door anderen gezegd wordt,vies tegengevallen.het luistert ontzettend nauw.ik heb er nu digifant opzitten,mooie is dat het direct tikken lopen is,en van daaruit kan je simpel verder borduren.

Sven-GTI
23-08-2012, 21:54
Kortom, waarschijnlijk is het slimmer om voor digifant te gaan van een G60?

Zit er nog verschil in digifant computers van een G60? Want ik zie altijd verschillende, met een paarse of grijze sticker ofzo?

De Pul
23-08-2012, 21:57
Kortom, waarschijnlijk is het slimmer om voor digifant te gaan van een G60?

Zit er nog verschil in digifant computers van een G60? Want ik zie altijd verschillende, met een paarse of grijze sticker ofzo?
dat weet ik niet precies,ik heb de set uit onze camouflage-corrado gerukt;)had ik meteen alles compleet uit een [totdantoe] rijdende auto.ik zou voor digifant gaan,al zou het meer gebruiken,who cares.er valt goed mee te werken,blijkt wel uit het feit dat het niet alleen in de vag wereld word gebruikt om een blok om te bouwen naar drukvulling.

Sven-GTI
23-08-2012, 22:03
Ik blijf met vragen komen, hier weer een :D

Ik ben dus al een hele lange tijd aan het zoeken naar systemen en heb dus ook research gedaan naar G60 computers. Nu kwam ik via vwvortex G60 gaskleppen tegen die (blijkbaar) origineel een gasklep positie sensor hadden??

Of ik heb niet goed gelezen, maar G60 computers lezen toch geen gasklep positie?

De Pul
23-08-2012, 22:44
Jawel,er zit een nullast en vollast schakelaar op.

Sven-GTI
24-08-2012, 08:18
Nog een vraagje hier,

Ik heb mijn Schrick 268 graden nokkenassen te koop staan vanwege de compressor ombouw, maar is het misschien niet beter om deze er gewoon in te laten?
Ik weet niet of dit erg veel gaat uitmaken in vermogen?

DUBbeltje
24-08-2012, 08:46
hij zal bovenin meer gaan trekken, maar verwacht geen 15pk meer ofzo...

Sven-GTI
24-08-2012, 10:37
Ik had ook het idee dat het voor een compressor motor niet veel extra uitmaakt ten opzichte van mijn standaard nokken.

Ik wil ook niet echt een hoge toeren auto maken dus beter van niet dan.

De Pul
24-08-2012, 12:00
Hoe meer koppel,hoe minder moeite die zal hebben de boel rond te slingeren.origineel dus.

Sven-GTI
24-08-2012, 15:12
Mooi, dan is dat ook weer geregeld.

Ik heb nu contact met de tuner waar mijn auto heen gaat, en die adviseert mij ook om een G60 motormanagement te gebruiken dus dat is ook weer geregeld :D

Er zit veel vaart in het project, ik moet nog even een afspraak maken maar ik wil hem toch binnen een paar weken op de testbank hebben :D

Ik moet nog even een poulie laten draaien (heb zelf helaas geen draaibank meer). Dan nog even spanrol maken en een riem op maat regelen en het project begint dan aardig op te schieten :D
Ook nog even buizen naar de intercooler fixen.

Nog een vraag,
Is dat brandstof damp ding nodig? Die zwarte pot die normaal achter je spatbord/voorbumper hangt? Want die zit in de weg. Ik kan hem verplaatsen of gewoon helemaal weglaten als dat kan?

De Pul
24-08-2012, 17:56
ik haalde die ook weg......heb er nooit iets geks mee gemerkt.stekker bond ik weg en had een klein filtertje van een vacuumsysteem op de zwarte slang,zodat er in geen geval vuil naar de tank gezogen kon worden.enige dat die doet is benzine damp in de inlaat gooien,maar echt merkbare benzine geur komt er niet uit het slangetje.

EnVeeZee
24-08-2012, 19:42
Nog een vraag,
Is dat brandstof damp ding nodig? Die zwarte pot die normaal achter je spatbord/voorbumper hangt? Want die zit in de weg. Ik kan hem verplaatsen of gewoon helemaal weglaten als dat kan?

Zoals de pul al zei, gewoon weghalen dat ding, doet toch niets meer na ca. 100k op de klok. De link hieronder verwijst naar een extern topic met schema, let wel op dat alles goed luchtdicht wordt anders kan je drukverlies krijgen.Koolstofstuff delete :) (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4141077-G60-Carbon-canister-delete)

Op mijn nieuwe inlaat worden alle overbodige aansluitingen weggeslepen en dichtgelast om afdoppen te voorkomen :thumbup:

Bij de C van mijn maatje is praktisch alles verwijderd (door de tuner), tot en met de sigaar/isv/lsv/stationairregelklep of hoe je m wil noemen. Verzekeringen weg halen gaat mij dan weer te ver...

Sven-GTI
25-08-2012, 00:04
Die stationair regelklep wil ik eigenlijk ook vanaf, kan dat ding nergens mooi opbouwen op het 16v turbo inlaat spruitstuk. + die G60 gasklep heeft een stationairschroef dus dat komt wel goed neem ik aan

De Pul
25-08-2012, 07:51
Die stationair regelklep wil ik eigenlijk ook vanaf, kan dat ding nergens mooi opbouwen op het 16v turbo inlaat spruitstuk. + die G60 gasklep heeft een stationairschroef dus dat komt wel goed neem ik aan
ik heb hem er nu ook af,werd er gaar van dat gehaal onder de kap.is met de schroef goed af te stellen.

Sven-GTI
25-08-2012, 09:41
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P6373D8S.jpg

Een vraagje over deze sensor. Het is een temperatuur sensor die de temperatuur meet van het inlaatspruitstuk zelf. (Zit er origineel op bij mij)

Alleen ik kan deze sensor niet terug vinden via ETKA of Elsawin, dus is dit pas bij de latere motoren gebruikt?

De Pul
25-08-2012, 20:00
Bij mij zat een soortgelijke sensor voor nadraaien van de vin,met kortwieken van de boom was ik hem kwijt,was dus niet van belang voor het management.

bartuzz
26-08-2012, 16:29
Zorgt er ook voor dat de brandstofpomp na draait.

Sven-GTI
26-08-2012, 17:28
En waarom zou de brandstofpomp na moeten draaien?

Neem aan dat ik dit gewoon kan laten vervallen? Want oudere modellen ABF hebben het niet. Ik kom het alleen bij de laatste ABF versies tegen?

Sven-GTI
26-08-2012, 17:29
Nog een vraagje over de brandstofpomp, is het verstandig om deze preventief te vervangen? Ik weet niks over de slijtage van zulke delen.

Of kan ik er een extra inline-pomp bijzetten? Want ik weet niet wat de originele pomp aankan qua brandstofdruk?

superbeast
26-08-2012, 18:58
Die nadraai functie van de pomp is er om dampbellen in de brandstof leiding te voorkomen.
De pomp draait na, als de temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft.

vdWal.
26-08-2012, 20:19
intressant om de voorgaande info hier wat door te lezen

mooi project ook! blijf hem zeker volgen :thumbup:

T!m
26-08-2012, 22:12
Een Golf 3 project, altijd leuk. Ben benieuwd naar de vorderingen !

Marcski
27-08-2012, 08:59
En waarom zou de brandstofpomp na moeten draaien?

Neem aan dat ik dit gewoon kan laten vervallen? Want oudere modellen ABF hebben het niet. Ik kom het alleen bij de laatste ABF versies tegen?

klopt. Op vroege abf's zit die temp sensor er helemaal niet op

Sven-GTI
27-08-2012, 22:50
Zal morgen even nieuwe foto's posten.

Vandaag de intercooler helemaal goed vastgezet, voorbumper helemaal aangepast.

Ook even langs Biesheuvel autosport geweest voor intercooler buizen + slangen.
Wat een zaak zeg, ik was echt in de zevende hemel daar :D

Ik zoek alleen nog een extra spanrol wieltje, misschien morgen ook maar even op de sloop kijken hiervoor.

Sven-GTI
29-08-2012, 10:05
Nog even een vraagje,

Ik zoek nog een langere gaskabel, nou heb ik mij laten vertellen dat die gaskabel van een 1.8t past? Klopt dit?

Sven-GTI
02-09-2012, 08:29
Nou weer even een hoop onderdelen gescoord voor m'n auto. Ik heb nu ook een hoge druk inline brandstofpomp gekocht. De originele blijft zitten en deze voert dan al brandstof naar de 2e pomp aan.

Nu zit ik eraan te denken om deze pomp gewoon in de motorruimte te plaatsen direct waar de brandstoflleidingen binnen komen. Maar waar sluit ik deze extra brandstofpomp op aan? Gewoon aftakken van de orignele? Of een extra schakelaar maken om deze aan te sturen?

Herm Schreurs
02-09-2012, 08:58
Nou weer even een hoop onderdelen gescoord voor m'n auto. Ik heb nu ook een hoge druk inline brandstofpomp gekocht. De originele blijft zitten en deze voert dan al brandstof naar de 2e pomp aan.

Nu zit ik eraan te denken om deze pomp gewoon in de motorruimte te plaatsen direct waar de brandstoflleidingen binnen komen. Maar waar sluit ik deze extra brandstofpomp op aan? Gewoon aftakken van de orignele? Of een extra schakelaar maken om deze aan te sturen?
Goed bezig!
In verband met het stroomverbruik zeker een nieuw kabel met schakelaar en eigen zekering gebruiken.

Wat heb je voor een pomp aangeschaft? Incl. houuder?

Sven-GTI
02-09-2012, 09:30
Bij biesheuvel autosport eentje voor de racerij. Een FSE Sytec (die raadde JD mij ook aan)

Ik heb geen verstand van brandstofpompen dus ik vertrouw volledig op hun mening :D

Bij deze heb ik ook een houder en aansluitmateriaal aangeschaft. Mij leek het zelf het makkelijkste om deze onder de motorkap te plaatsen (waar mijn luchtfilter vroeger zat heb ik nu een hele hoop ruimte over) Anders hangt dat ding onder de auto en moet ik draden naar binnen trekken enz.

Nu hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik zit met het volgende:

Wat ik zelf heb ondervonden bij (meerdere) G60 gaskleppen is dat wanneer je hierbij het gas helemaal opentrekt, de wastegate (of hoe het ook heet bij deze gasklep) helemaal afsluit maar niet perfect luchtdicht is.

Er blijft een klein verlies inzitten, nu zit ik dat deze wordt dichtgetrokken door een veer, alleen opent deze geforceerd door het mechanisne. Als ik deze gewoon aan die mechanische hendel vastlas of iets en dan die verstelbare gewrichten goed afstel, dan zou ik hem geforceerd dicht kunnen trekken waardoor deze wel goed afsluit?

Ik ben namelijk bang dat ik straks hierdoor misschien drukverlies ga hebben.

Sven-GTI
02-09-2012, 09:37
Misschien is mijn verhaal onduidelijk, maar ik heb er een mooi filmpje van gemaakt ;)

Ik ben nu nog in de garage bezig, ik ga straks weer even m'n foto's uploaden en ook gelijk het filmpje :D

Mensen kijken liever foto's als lange verhalen lezen natuurlijk :D

Herm Schreurs
02-09-2012, 09:43
Bij biesheuvel autosport eentje voor de racerij. Een FSE Sytec (die raadde JD mij ook aan)

Ik heb geen verstand van brandstofpompen dus ik vertrouw volledig op hun mening :D

Bij deze heb ik ook een houder en aansluitmateriaal aangeschaft. Mij leek het zelf het makkelijkste om deze onder de motorkap te plaatsen (waar mijn luchtfilter vroeger zat heb ik nu een hele hoop ruimte over) Anders hangt dat ding onder de auto en moet ik draden naar binnen trekken enz.

Nu hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik zit met het volgende:

Wat ik zelf heb ondervonden bij (meerdere) G60 gaskleppen is dat wanneer je hierbij het gas helemaal opentrekt, de wastegate (of hoe het ook heet bij deze gasklep) helemaal afsluit maar niet perfect luchtdicht is.

Er blijft een klein verlies inzitten, nu zit ik dat deze wordt dichtgetrokken door een veer, alleen opent deze geforceerd door het mechanisne. Als ik deze gewoon aan die mechanische hendel vastlas of iets en dan die verstelbare gewrichten goed afstel, dan zou ik hem geforceerd dicht kunnen trekken waardoor deze wel goed afsluit?

Ik ben namelijk bang dat ik straks hierdoor misschien drukverlies ga hebben.
Een goede G60 gasklep sluit de by-pass klep helemaal.
Heb ik nooit last van gehad.

Sven-GTI
02-09-2012, 10:06
Maar deze sluit af door middel van veerdruk, misschien moet ik die veer eens spannen of die vlinderklep controlen.

Ik heb nu 3 gaskleppen van een G60 hiermee getest en ze sloten allemaal 'net niet' perfect af er bleef een heeel klein beetje lucht doorheen slippen.

Maar misschien als je gasklep op druk komt dat de druk deze klep goed dicht drukt?

Herm Schreurs
02-09-2012, 10:53
Maar deze sluit af door middel van veerdruk, misschien moet ik die veer eens spannen of die vlinderklep controlen.

Ik heb nu 3 gaskleppen van een G60 hiermee getest en ze sloten allemaal 'net niet' perfect af er bleef een heeel klein beetje lucht doorheen slippen.

Maar misschien als je gasklep op druk komt dat de druk deze klep goed dicht drukt?
dmv veerdruk draait hij dicht maar het is een vlinderklep die in het midden roteerd dus de druk in de inlaat drukt op de beide kanten.

Heb er bij geen enkele motor problemen mee gehad, maar je zou altijd kunnen ombouwen naar normale gasklep en een bov.

Sven-GTI
02-09-2012, 11:15
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MG6PWFZV.jpg

M'n nieuwe hogedruk brandstofpomp.

Hieronder op de foto wil ik die ergens plaatsen, ruimte genoeg daar.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LGU4ASKU.jpg

Sven-GTI
02-09-2012, 11:18
Hierbij nog iets over de vacuum, de laatste die ik moet aansluiten.

Kan ik da aansluiting aan de zijkant van de wastegate pakken om aan te sluiten op de vacuum van m'n remtrommel? Want als de vlinderklep sluit staat hier geen vacuum/druk meer op omdat deze aansluiting 'onder' de vlinderklep zit.

Foto's;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NJ4WJGQL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RXWHICA7.jpg

Sven-GTI
02-09-2012, 11:18
Totaalbeeld tot nu toe:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TFJNOXYK.jpg

Sven-GTI
02-09-2012, 11:23
dmv veerdruk draait hij dicht maar het is een vlinderklep die in het midden roteerd dus de druk in de inlaat drukt op de beide kanten.

Heb er bij geen enkele motor problemen mee gehad, maar je zou altijd kunnen ombouwen naar normale gasklep en een bov.

Misschien ga ik de gasklep maar eens even goed nakijken. Of dat asje smeren, want als ik mijn gas volledig open trek (en open hou) dan kan ik met m'n vinger die vlinderklep van de wastegate weer een stukje opendrukken en veert deze niet meer helemaal terug.

Het gaat niet zo soepel meer.

Hier even filmpje wat ik net heb gemaakt;
http://www.youtube.com/watch?v=YKKDHa3qiEE&list=UUuHqSPZ5MO1WeKBLys8pRCw&index=1&feature=plpp_video

De Pul
02-09-2012, 11:26
ik heb om die reden mijne dichtgelast en er een dumpvalve opgezet.lekte als een dolle.

Sven-GTI
02-09-2012, 11:51
Mmm, misschien toch maar eens die gasklep nakijken.

Want na wat research op internet blijken veel g60 rijders hier last van te hebben.
Wel beetje kut, want ik heb speciaal dat 16v turbo spruitstuk voor G60 gasklep en zo'n G60 gasklep aangeschaft en alles er al op passend gemaakt..

Heb je foto's van hoe jij dit hebt opgelost?

De Pul
02-09-2012, 12:31
zo zit mijn DV ertussen;
https://lh3.googleusercontent.com/-QOQgH3JSUuw/UBfS9qsBFMI/AAAAAAAAAf0/HTW7P5H5uks/s640/DSC00004.JPG
de klep erafgezaagd,plaatje op maat gezaagd en erin gelast.
https://lh3.googleusercontent.com/-RiUDZBx9BDw/T8z19mJQefI/AAAAAAAAAXg/Xavak3pdWf0/s640/DSC00003.JPG

vdWal.
02-09-2012, 13:05
gaat er al goed uit zien!

ben indd ook erg benieuwd naar de vraag met de gasklep en de vacuum van de remtrommel
dat zou het bij mij ook wel makkelijk maken dan :tongue:

Sven-GTI
02-09-2012, 13:49
Ik vind nu ook via internet dat je zo'n hks dumpvalve tegen je originele wastegate van je gasklep kan plaatsen. Omdat deze een aansluitdiameter van 36mm (en die gasklep wastegate is 42mm) kun je deze eigenlijk zo met een verbindstukje aan elkaar maken.

Dit zou in principe dan ook goed moeten kunnen? Want ik heb verder eigenlijk amper ruimte om hem ergens te plaatsen tussen m'n IC en m'n gasklep.

De Pul
02-09-2012, 14:21
Ik vind nu ook via internet dat je zo'n hks dumpvalve tegen je originele wastegate van je gasklep kan plaatsen. Omdat deze een aansluitdiameter van 36mm (en die gasklep wastegate is 42mm) kun je deze eigenlijk zo met een verbindstukje aan elkaar maken.

Dit zou in principe dan ook goed moeten kunnen? Want ik heb verder eigenlijk amper ruimte om hem ergens te plaatsen tussen m'n IC en m'n gasklep.
dat is idd wat ik eerst ook wilde doen,maar daar kwam ik bij mij niet mee weg.
de vacuumleiding moet ergens komen waar zoveel mogelijk vacuum is op het moment dat je de gasklep dicht gooit/stationair draait[enige tijdstippen om vacuum te krijgen bij een drukgevulde motor]

Sven-GTI
02-09-2012, 15:45
Ik zat dus aan zoiets te denken vanwege de grote aansluitdiameter en dat deze sneller reageert en niet lekt tijdens hoge druk. (volgens het verhaaltje dan)

http://heijtecshop.nl/hks-style-ssqv-silver-edition.html

De Pul
02-09-2012, 15:53
ziet er goed uit toch?

MelG60
02-09-2012, 20:08
Er staat "HKS style" dat betekend dat het een chinese kopie is in internettaal. Een goede dumpvalve van goede kwaliteit en grote diameter zijn die van Tial.

Sven-GTI
02-09-2012, 20:27
Ja dat weet ik ook wel :D voor dat geld kan het ook geen echte zijn ;)

Ik moet nog even goed research doen naar welke ik neem.
Het gaat mij meer om de goede werking, slijtage maakt niet zoveel uit aangezien ik toch amper kilometers maak met m'n auto. Denk max 5000 per jaar, als ik dat al haal.

Sven-GTI
05-09-2012, 14:42
http://www.invoauto.co.uk/images/Products/nissan_products/NEW-HKS-D-V-LRG.gif

Dit model dumpvalve heb ik nu besteld, omdat de aansluitdiameter zoals ik al zei bijna gelijk is aan de G60 gasklep bevestig ik deze daaraan en verwijder ik de vlinderklep.
Dit om drukverlies vanuit de gasklep uit te sluiten.
Nu is het nog wachten op een hoopje onderdelen zodat ik mijn auto verder kan afronden.

Sven-GTI
19-09-2012, 11:54
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FXDEM6WQ.jpg

Zo is de dumpvalve nu gemonteerd. Nog even wat research gedaan en deze dumpvalve moet gewoon goed werken met een compressor. Enig nadeel wat mensen ondervinden is dat deze natuurlijk blijft afblazen als je bijvoorbeeld naar de 5000rpm trekt en daarna je gas loslaat en de auto laat uitrollen.

Ik heb het afgelopen tijd erg druk gehad met m'n studie vandaar dat er even niet aan de auto gewerkt is. Gelukkig heb ik vanaf donderdag een lang weekend dus dan kan er weer wat gedaan worden :D.

Een vriend van me draait een nieuwe poelie voor de compressor. De poulie wordt 62mm. Mijn krukaspoelie is 134mm dit wordt dus een verhouding van 1:2,16. Ik ga er even vanuit dat mijn toerenbegrenzer op 7000rpm komt te staan. Dus op dit hoogste toerental zal de compressor 15.120 rpm draaien.

Ik heb contact gehad met een bedrijf deze eaton compressors opbouwt en reviseert en hun geven als max. werk toerental 14.000rpm. Dit is dus bij mij bij een motortoerental van 6500rpm. Aangezien mijn auto puur voor hobby wordt gebruikt en weinig km's maakt heb ik er dus voor gekozen om de compressor op zijn maximale toerental te laten draaien.

Hiermee zou ik dus makkelijk de 1 bar overdruk moeten halen.

Sven-GTI
19-09-2012, 12:14
Nog even een update over die poelie. Ik laat er meer draaien met verschillende diameters. Het hoge toerental betekent ook meer warmte, ik gebruik dan wel een grote intercooler maar toch..

Misschien dat ik uit een iets lager compressor toerental een betere efficiency haal.
Gelukkig is de poelie snel/makkelijk te wisselen dus dat zien we tegen die tijd wel als m'n auto op de testbank staat.

EnVeeZee
19-09-2012, 21:43
Nog even een update over die poelie. Ik laat er meer draaien met verschillende diameters. Het hoge toerental betekent ook meer warmte, ik gebruik dan wel een grote intercooler maar toch..

Misschien dat ik uit een iets lager compressor toerental een betere efficiency haal.
Gelukkig is de poelie snel/makkelijk te wisselen dus dat zien we tegen die tijd wel als m'n auto op de testbank staat.

Klinkt lekker allemaal! Durf je een gok te doen naar vermogen wat zoiets oplevert?
In ieder geval leuk om te volgen dit :thumbup:

Sven-GTI
20-09-2012, 18:04
Ik kende iemand met een soortgelijke setup (ook zo'n Eaton op een ABF) die reed met 0,6/0,7 bar en had daarmee iets van 260pk.

Aangezien ik hier een grote/dikkere intercooler heb en een fris blok met gereviseerde kop, kleinere poelie en een niet lekkende gasklep :P zou met setup theoretisch beter moeten zijn dan bovengenoemde.

Nog een extra detail waar ik foto's van ga posten, ik heb mijn Eaton geflowed/geported. Via een engineer van Eaton zelf hierover info verkregen over hoe en wat..
Waarom dit vanuit de fabriek niet zo gedaan is met hoofdreden het geluid, wanneer je deze zo gaat porten gaan de prestaties behoorlijk omhoog maar er zit 1 groot nadeel aan, het geluid neemt ook drastisch toe. (voor mij niet echt een nadeel :D)

Hierdoor zou de Eaton sneller druk kunnen leveren en een heeeeeel stuk minder warmte ontwikkeling hebben. Toen ik een beetje hierop ging googlen kwam ik veel mensen tegen die kompressor zo bewerken (ook met voor en -na testuidraaien) en hier zie je duidelijke prestatieverbeteringen in.

Dus al met al, ik hoop op zo'n 300pk maar dit gaan we vanzelf wel zien binnenkort :D

Johan1982MK1
20-09-2012, 18:30
Net ff je hele topic doorgebladert. Goed werk man! Echt top. Ben ook benieuwd naar de resultaten als t straks loopt.
Had je nou ook je onderblok aangepast?

Sven-GTI
20-09-2012, 18:50
Nee, in de begin-post lees je dat ik maar een arme-student ben :D Het is dus voor mij al een opgave geweest om zo'n auto te bemachtigen en te blijven rijden :D

Onderblok is wel gereviseerd geweest een tijd geleden. Compressie heb ik verlaagd door zo'n compressie-verlagende koppakking. Eerst maar eens kijken hoe lang dit heel blijft :D Ken best wel wat mensen die daar al duizenden kilometers mee rijden zonder problemen dus even afwachten wat het bij mij doet ;)

Black Devil
20-09-2012, 19:28
Ik ben benieuwd of je genoeg druk gaat krijgen uit de compressor, aangezien je ook zoals zelf aangegeven een grote intercooler hebt.

De Limburger
20-09-2012, 19:57
Ja je moet het ook maar allemaal op druk gehouden krijgen.

Sven-GTI
20-09-2012, 20:12
Ben ik op zich niet zo bang voor, denk wel dat dit moet lukken. Waar ik voornamelijk naar ga kijken is de inlaatlucht temperatuur. Als ik bij 0,8 bar een veel koudere inlaatlucht temperatuur krijg (omdat de compressor veel minder warm wordt) dan heb ik meer vermogen dan met 1 bar en een erge hete inlaat lucht.

Vandaar dat ik ook meerdere poelie's wil om te testen wat het meest efficiënt is.

Nu ken ik iemand die motoren heeft gebouwd voor de autocross en die heeft getest met drukverliezen bij intercoolers.

Bij kleine intercooler (100x60x700) had de betreffende motor 1 bar turbodruk, bij een intercooler van 300x60x700) trede er een drukverlies op 0,1 bar. Maar de inlaat lucht was zo drastisch afgekoeld dat het vermogen een heel stuk hoger lag.
Mijn auto is nog niet op de bank geweest of heeft uberhaupt gelopen dus het blijft allemaal maar gokken nu. Ik hoop zo snel mogelijk m'n auto op de testbank te hebben dan zien we het vanzelf wel :D

Ik wil morgen even nieuwe foto's uploaden. M'n auto is ver klaar nu, ik moet alleen nog de kompressor poelie, multiriem en een gaskabel. Verder is het voornamelijk alles monteren en netjes afwerken (zoals een beugeltje voor m'n bougiekabels etc.)

Sven-GTI
21-09-2012, 10:11
Zo, gisteren behoorlijk veel aan het rekenen geweest voor de grootte van de poelie.

Nu kom ik op het volgende, de poelie wordt 67mm. Samen met de porting van mijn Eaton zou de efficiency 12% hoger zijn dan bij een 62mm poelie.

Met de grote intercooler meegerekend zou ik waarschijnlijk de 1 bar net niet halen. Dit is niet zo erg aangezien mijn efficiency een heel stuk hoger ligt en ik dus bij minder luchtdruk meer vermogen heb aangezien de inlaat temp drastisch lager is.

Sven-GTI
26-09-2012, 13:57
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KXYP3MJD.jpg

Beetje onduidelijk, maar zo gaat m'n snaar nu lopen. Even gerekend en m'n snaar raakt op bijna 70% m'n poelie, dus voor slip hoef ik dan niet bang te zijn.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MH7JMO33.jpg
Hier mijn Eaton, volledig gereviseerd en bewerkt. (En van nieuw kleurtje voorzien :D)
De groene lijn geeft aan hoe deze was, maar blijkbaar maakt dit al een wereld van verschil. Als je groter gaat is de compressor efficiënter qua temperatuur en luchtstroom. Maar dan verlies je behoorlijk veel druk (alleen voordelig als je lage druk blijft rijden zoals 0,3/0,4 bar bij mercedes origineel)

Sven-GTI
26-09-2012, 13:58
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FCV8HEMA.jpg

Hoge druk brandstofpomp mooi geplaatst :D
Let niet op m'n xenon balast, deze ligt daar nog ff los. Moet ik nog monteren.

Sven-GTI
26-09-2012, 14:01
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6YEY4DJL.jpg

En even totaal plaatje van de hele motorruimte :thumbup:

Heb ook eindelijk een passende gaskabel gevonden (als het goed is)
Deze komt vrijdag binnen tegelijk met m'n multiriem.

Nu is het alleen nog even de brandstofpomp bekabeling aanleggen en aansluiten. Riem en gaskabel monteren en dan hoop ik komend weekend voor het eerst starten :D

Dan even final check of alles goed zit etc. en dan kan hij op weg naar de testbank :cool:

Sven-GTI
26-09-2012, 14:11
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KXW7WZIU.jpg

Voorkant staat ook weer helemaal in elkaar op de mistlampen/verstralers na.

Gelijk even Us-lights gefixed in m'n koplampen. Vind het zelf niet zo mooi bij een mk3 dat de knipperlichten in de bumper meebranden en zo wel :cool:

Zoals je ziet mag hij wel een wasbeurtje gebruiken na zo'n tijd in de garage te hebben gestaan :D Dikke laag stof erop :eek:

Johan1982MK1
26-09-2012, 14:12
Ziet er goed uit.
Ik ben benieuwd tot hoeveel pk's je kan gaan met een standaard blok --> en het nog enigzins heel blijft.
Dan zal ik misschien aankomend jaar ook wel een turbo-tje willen proberen op mn eigen :)

Wouter42
26-09-2012, 14:19
Kijk, plaatjes zeggen meer dan praatjes. :thumbup:

KennyH
26-09-2012, 14:45
ziet er goed uit!! ben benieuwd naar een filmpje.

waar heb je die IC vandaan?

Audi1981
26-09-2012, 14:50
Netjes! Weer een auto met het "lady chatterly" syndroom erbij :D

Sven-GTI
26-09-2012, 14:53
Even reclame maken;
http://www.celtemp-services.nl/interkoelers-enz-c-310_156.html

Intercoolers ;)

@ Johan1982mk1
Volgens een aantal 'experts' zullen we maar zeggen kun je met originele zuigers en krukas/drijfstangen tot zo'n 300 a 350pk. (mits compressie is verlaagd)
Ik heb contact gehad met wat bedrijven/mensen die een ABF de compressie hebben verlaagd voor de originele zuigers af te draaien en die rijden zelfs al jaren rond met 300 a 330pk.

Het is natuurlijk voor straat gebruik en af en toe lekker stukje doortrappen. Maar als je echt gaat racen met dit blok gaan de zuigers/drijfstangen het niet leuk vinden bij continue zware belasting.

De Pul
26-09-2012, 16:45
ziet er super uit allemaal,maar dat luchtfilter zou ik daar niet laten zitten.hij zuigt zo precies de warme lucht uit de radiateurstroom.vooral met een compressor is dat verre van ideaal.ben benieuwd naar filmmateriaal;)

Sven-GTI
26-09-2012, 18:58
Ik zal even duidelijkere foto maken, maar precies achter mijn gril is een hoop materiaal weggefreest waardoor ik nu behoorlijk wat rijwind naar binnen krijg.

Ik was eerst ook erg bang voor de aanzuig van warme lucht totdat ik daar andere theorieën over heb gelezen. Blijkbaar maakt de aanzuigtemperatuur voor een turbo/compressor niet erg veel uit.

Heb hier een heel interessant artikel over gelezen met een hele hoop feiten en allerlei testen. Wanneer de aangezogen inlaattemperatuur met 20graden toeneemt, neemt de geblazen lucht uit de turbo/compressor maar met 2 graden toe.

Maar toch blijf ik er een beetje mee in m'n maag zitten. M'n filter kan bijna niet ergens anders, ik heb wel iets of wat plek maar dan zit ik weer met een aanzuigbuis van meer als 1.20meter die precies voor m'n blok langs loopt. Dus denk zelf dat het weinig uithaalt om m'n filter ergens anders te hangen.

De enige oplossingen die ik nu heb zijn rijwind kanalen. Ik wil ook nog een paar slangen aanleggen die vanuit de bumper rijwind richting het filter blazen.
De meest drastische oplossing is om een hood-scoop te maken.....

De Pul
26-09-2012, 19:01
http://www.kandn.com/images/l/RC-5052AB.jpg

solution....;)

Sven-GTI
26-09-2012, 19:54
Ja zoiets zou mooi zijn ;)

Denk dat ik er zelf even een behuizing omheen fix. Wil toch zoveel mogelijk koele lucht naar het filter.
Ik heb ook al een extra buis richting de compressor om deze 'extra' te koelen.

Die jij net stuurde zou ook een erg mooie oplossing zijn :thumbup:

EnVeeZee
26-09-2012, 20:02
Gaat lekker Zo! Wat pul al zegt, zou de luchtinlaat wel optimaliseren!
Denk zelf al een tijdje over zo'n cda airbox ipv mijn alu buis/k&n constructie voor mijn lader.

Sven-GTI
30-09-2012, 12:27
Slecht nieuws..

Er is iets fout gegaan met de nachtdistributie waarbij mijn onderdelen zaten, dus die is niet gearriveerd dit weekend. Op zo'n vroegst zijn m'n multiriem en gaskabel pas woensdag binnen.

Aangezien ik de komende tijd druk ben met studie ben ik pas over 2 weken weer thuis. Flink balen want ik wilde graag m'n auto dit weekend starten. Verder is hij nu helemaal af. Alle elektriciteit is aangelegd en aangesloten en alles is verder afgerond.

Het is alleen nog riem en gaskabel monteren en dan kan die naar de tuner toe.

Bluepower
30-09-2012, 16:44
Multiriem en gaskabel heb je niet direct nodig om hem even te starten om te kijken of alles het doet...

jellehier
30-09-2012, 16:57
Wel als je wilt starten met een compressor in het systeem

20harmen20
30-09-2012, 18:42
Ziet er goed uit allemaal. Heb er zelf weinig verstand van! Had nog wel een vraag, wie heeft jouw kop gereviseerd. Dit wil ik ook graag laten doen.

Sven-GTI
30-09-2012, 18:58
Oud-collega van me omdat het dan lekker goedkoop was, heeft mij alleen onderdelen gekost :D

Heb zelf een tijdje koppen en motoren gereviseerd op m'n vorige werk dus dat scheelt ;)

Kop reviseren hoeft niet duur te zijn hoor, je moet rond de 300 euro denken.
Weet niet waar je vandaan komt want ik weet bij mij in de regio wel goede adresjes

20harmen20
30-09-2012, 19:08
Oud-collega van me omdat het dan lekker goedkoop was, heeft mij alleen onderdelen gekost :D

Heb zelf een tijdje koppen en motoren gereviseerd op m'n vorige werk dus dat scheelt ;)

Kop reviseren hoeft niet duur te zijn hoor, je moet rond de 300 euro denken.
Weet niet waar je vandaan komt want ik weet bij mij in de regio wel goede adresjes

Kom zelf uit Friesland, maar wil best een stuk rijden om mijn kop goed te hebben. Ik rij nu nog in de Gti, maar gaat binnenkort uit elkaar. De motor komt in mijn Jetta! Als je mij wat meer informatie zou kunnen geven over hoe en wat kunnen we vast wat leuks afspreken!

Sven-GTI
01-10-2012, 17:13
Goed nieuws!!:D:D:D

De riem en gaskabel zijn vandaag binnen gekomen.
Nu heb ik deze even snel gemonteerd. De eerste start is met de standaard 96mm poelie. De kleindere poelie is nog niet klaar vandaar...

Ik had verwacht dat hij niet zou starten, maar dit was niet het geval!
Contact aan, brandstofpomp aan, starten en direct lopen! :thumbup: :D

Hier het filmpje van de eerste start:
JNuveItk4z4

Het geluid van de dumpvalve is oorverdovend! Zoals je hoort kon mijn telefoon camera het ook niet aan. Het is net of er met een luchtpistooltje bij je oor wordt geblazen :eek:

superbeast
01-10-2012, 17:16
zohe, dat klinkt gaaf. :spankit:
heb ie toch wel mazzel dat de spulletjes toch nog zo snel gekomen zijn.

Wouter42
01-10-2012, 17:19
Bruut man!

Sven-GTI
01-10-2012, 17:20
Behoorlijk :D

Ik heb hem na het filmpje nog een hele poos stationair laten draaien om het blok even warm te krijgen, daarna nog paar keer op hogere toeren laten lopen enz.

Hierna alles uitgelezen en geen enkele foutcodes te vinden met vagcom. Dus waarschijnlijk loopt alles goed zo. Nu is het alleen even wachten op m'n poelie en dan kan hij op weg naar de testbank :D

KennyH
01-10-2012, 18:28
netjes hoor!

ben benieuwd naar drive by en mee rij filmpjes!

Jpmk1
01-10-2012, 21:20
Zoww lekker geluid
Top dat die het in 1 keer doet

Sven-GTI
01-10-2012, 22:03
Thanks!

Zoals je op het filmpje al ziet;
Turbodruk meter + A/F ratio meter in m'n console gebouwd. Ook gelijk een schakelaar + controle lamp voor de brandstofpomp.

Hier had ik nog geen foto's van geplaatst :D

Wouter42
01-10-2012, 22:05
Wat klik je nou eigenlijk aan voordat je de sleutel omdraait?

Jelle-Mk1G60
01-10-2012, 22:07
Wat klik je nou eigenlijk aan voordat je de sleutel omdraait?

ik gok de benzinepomp

KennyH
01-10-2012, 23:21
wouter lees een post boven je ;)

Wouter42
02-10-2012, 14:25
Aha, niet helemaal goed gelezen. :D Maar waarom is daar een schakelaar voor gemaakt dan? Of vraag ik nou weer iets doms. Ik bedoel als ik mijn contact omzet, dan hoor ik mijn brandstofpomp al.

Johan1982MK1
02-10-2012, 14:29
Damn nice man! ben heel benieuwd naar het vermogen en met hoeveel laaddruk je rijdt straks.

Jelle-Mk1G60
02-10-2012, 15:36
Aha, niet helemaal goed gelezen. :D Maar waarom is daar een schakelaar voor gemaakt dan? Of vraag ik nou weer iets doms. Ik bedoel als ik mijn contact omzet, dan hoor ik mijn brandstofpomp al.

Hier zit een andere brandstofpomp op, een zwaardere appart ingebouwd!

Sven-GTI
02-10-2012, 19:28
Hier nog maar een keertje m'n brandstofpomp dan :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FCV8HEMA.jpg

Deze heb ik omdat de originele maar op 3 bar draait en het nog weleens wil begeven als je er meer van gaat eisen.

Degene die ik nu heb kan tot max 10 bar aan ;) Omdat deze nogal wat verbruikt is het makkelijker om hem apart aan te sturen. Anders zou die ook continue lopen als ik bijvoorbeeld m'n auto op contact moet laten om uit te lezen of iets.

KennyH
02-10-2012, 20:00
slimme zet hoor! :thumbup:

golfje_295.000
02-10-2012, 20:05
wat een bruut geluid! nice man

Sven-GTI
09-10-2012, 12:48
Weer kleine update;

Komende vrijdag ben ik weer thuis en ga ik een testrondje rijden met de GTI :D

Even goed mijn A/F meter in de gaten houden tijdens het rijden, maar dit komt wel goed denk ik :D
Dit testrondje doe ik om even te kijken of de steunen enz. nergens raken tijdens optrekken (blok kantelt dan natuurlijk) en kijken of ik geen gebreken merk. Dan kan ik eindelijk bellen voor een afspraak op de testbank voor het afstellen :D
(Testrondje rijdt ik wel met grote poelie, wil nog geen hoge druk in m'n blok hebben met het testrijden :P)

Wouter42
09-10-2012, 13:54
Wel filmen he! :D

Sven-GTI
09-10-2012, 14:19
Sowieso :D Vrijdag komt er een filmpje hier te staan van de testrit :D

Wouter42
09-10-2012, 14:41
Nice, ik ben echt benieuwd kerel. :thumbup:

ewcaddymk1
09-10-2012, 21:10
:drive: :d

Sowieso :D Vrijdag komt er een filmpje hier te staan van de testrit :D

Sven-GTI
09-10-2012, 21:42
Ohwja helemaal vergeten!

Ik heb deze zomer nog een setje BBS RX504 gehaald die eruit zagen alsof ze van de bodem van de zee waren opgevist :D

Na veel uren schuur en polijst werk (en de harten laten ontlakken en coaten) heb ik een mooi setje wielen voor de GTI :D

17 inch 7,5j
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GPHVBOHQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3BGIAVXE.jpg

De foto's waren van toen ik ze net in elkaar had geschroefd. Daarna ook gelijk splinternieuwe BBS naafkapjes erin geplaatst.

Black Devil
10-10-2012, 09:07
Lekker bezig!

Herm Schreurs
12-10-2012, 08:29
Ohwja helemaal vergeten!

Ik heb deze zomer nog een setje BBS RX504 gehaald die eruit zagen alsof ze van de bodem van de zee waren opgevist :D

Na veel uren schuur en polijst werk (en de harten laten ontlakken en coaten) heb ik een mooi setje wielen voor de GTI :D

17 inch 7,5j
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GPHVBOHQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3BGIAVXE.jpg

De foto's waren van toen ik ze net in elkaar had geschroefd. Daarna ook gelijk splinternieuwe BBS naafkapjes erin geplaatst.
:thumbup: nice!

Sven-GTI
12-10-2012, 11:11
Even een tegenslag. Ik heb gisteravond en vanmorgen nog test gedraaid met de auto en even gereden.

Nu kwam ik met het probleem dat hij vanaf stationair al behoorlijk druk opbouwt. Dus ik snapte hier geen bal van.

Wat blijkt nu, die hks dumpvalve die ik heb is zo ontworpen dat deze altijd luchtdicht is. Die gaat alleen open bij drukverschillen in de vacuum kamer en dus NIET gewoon op vacuum.

Dit is mooi kut, want deze gaat dus alleen open wanneer je gas geeft/los laat. Ik moet er eigenlijk eentje hebben die altijd openstaat (op vacuum) en pas dichtgaat wanneer de vacuum verdwijnt.
Nu heb ik de dumpvalve er even afgehaald en nu rijdt de auto gewoon goed. Alleen kom ik maar aan een druk van 0,2bar ongeveer met de originele poelie.

Met die dumpvalve erop haalde ik een druk van 0,3bar.
Nu ga ik even kijken of ik deze dumpvalve van binnen kan aanpassen, want weer een andere kopen is dus kut. Deze is splinternieuw... :eek: :eek: zonde als die weer zou weg moeten, want deze heeft een lekker grote diameter.

Wouter42
12-10-2012, 11:39
Dat is flink balen zeg! Heb je wel wat gefilmd? :D

Sven-GTI
12-10-2012, 11:56
Zal ik zo even proberen, ik ben maar alleen dus moet even m'n camera ergens aan vast tapen :P

Herm Schreurs
12-10-2012, 13:26
Ik zou de originele G60 gasklep eens terugplaatsen. Doet exact wat jij graag wilt bereiken.
En kop op! Als dit de enige tegenslag is die je tegen gaat komen dan heb je geluk! :thumbup:

Succes!

Sven-GTI
12-10-2012, 14:16
Daar heb je zeker gelijk in Herm.

Ik heb ook gewoon de G60 gasklep erop zitten met die vlinderklep, maar daaronder had ik dus als extra die dumpvalve geplaatst.

Alleen heb ik me blind gestaard op de aansluitdiameter van de dumpvalve en niet gekeken naar de werking van dit type :D
Voordeel is dat je zelf bij half gas ofzo al een dicht systeem hebt dus ook al druk. Bij die G60 gasklep kun je pas druk opbouwen als je gasklep volledig open is.

Misschien iets maken met een trekveer waarbij ik die vlinderklep al bij een kwart-gas volledig dichttrek...

Ik blijf er gewoon mee in m'n maag zitten dat zo'n vlinderklep nooit echt super afsluit..
Dat zal ook nooit kunnen of je moet hem geforceerd echt strak dichtrukken...

Herm Schreurs
12-10-2012, 14:50
Nogmaals: geen last van gehad. Echt niet, bij 0,7 bar en bij 1,1 bar niet.

Maar je wilt toch ook geen laaddruk in het nul- of deellastbereik? Juist alleen bij vollast of licht opbouwen bij naderen van vollast. Zodra je van vollast af bent wil je geen laaddruk meer.
Maak je om het super-adsluiten niet druk. Je motor goed lopend krijgen en EEN goede laaddrukregeling is belangrijker dan die laatste 0,05bar.
Succes! Ben benieuwd, je bent aardig op weg maar hebt nog een lange weg te gaan.

Wij hebben één vuistregel:
Als je denkt dat je klaar bent, ben je pas halverwege!

Sven-GTI
12-10-2012, 16:15
Ik heb de dumpvalve nu aangepast, even uit elkaar gehaald en dat membraan aangepast. Nu werkt hij zoals ik dat wil :D

De dumpvalve zit op zo'n manier dat hij makkelijk weg te laten is, dus zodra de auto op de bank gaat kijken we wel even wat beter loopt :D

Ik wil proberen zoveel mogelijk 'kinderziektes' te ontdekken voordat ik naar de testbank ga.

Over die druk gesproken, stel ik wil gewoon rustiger optrekken met gaspedaal op half, dan bouwt de motor geen druk op omdat die vlinderklep nog open staat. Of zie ik dat verkeerd? De vlinderklep zit nog steeds in mijn gasklep, ik heb alleen daarna als 'extra' nog die dumpvalve. Ik kan hem binnen 1 min. verwijderen mocht het nodig zijn.

Sven-GTI
12-10-2012, 16:22
Nog een aanvulling, als die dumpvalve echt geen nut heeft laat ik hem weg. Maar na wat research dacht ik dat een compressor motor beter zou reageren met een dumpvalve?
Feller op het gas etc.

De Pul
12-10-2012, 17:15
ik zou die vlinderklep eruit laten en die DV erop laten.zonder DV doet die kompressor niets bij minder als volgas,en ik zelf vind dat geen reet aan.dat is dus de keuze die je moet maken voor jezelf,wil je altijd laaddruk of alleen als je het gas volledig vloert.

Sven-GTI
12-10-2012, 21:27
Heb vanavond een aantal kilometers test gereden. Met en zonder dumpvalve. Om eerlijk te zijn rijdt hij zonder dumpvalve beter. Dit kan ook komen omdat hij nog niet afgesteld is.

Als ik nu bij in z'n 3 op zo'n 4000 toeren blijf rijden (met dumpvalve) dan staat deze dicht en blijft druk pompen waardoor m'n auto eigenlijk blijft optrekken. Met de dumpvalve kan ik niet goed een constante snelheid aanhouden.

Nog iets heel raars, vanavond zijn allebei m'n xenon koplampen stuk gegaan :s Echt heel vreemd, eerste de ene en nog geen 2min. later de andere :S:S

Toen even noodgedwongen de lampen van het grootlicht eruit gehaald en op m'n normaal licht gezet en verder geen problemen meer gehad. Ik ga morgen even uitzoeken waar dit nu opeens aan kan liggen. Ook 1 achterlicht doorgebrand :S

Sven-GTI
12-10-2012, 21:38
Even over die dumpvalve, het is een heel ander verhaal als bij een turbo, mijn compressor bouwt altijd druk, zelf bij stationair drukt hij al naar de 0,3 bar (met originele poelie) En de luchtverplaatsing is echt heel erg veel. Het dumpvalve geluid is echt oorverdovend, en als ik bijv. bij de 5000 toeren m'n gas loslaat dan blijft het geluid aanhouden omdat hij blijft blazen want de compressor draait gewoon vrolijk met de motor mee.

De Pul
12-10-2012, 21:46
Even over die dumpvalve, het is een heel ander verhaal als bij een turbo, mijn compressor bouwt altijd druk, zelf bij stationair drukt hij al naar de 0,3 bar (met originele poelie) En de luchtverplaatsing is echt heel erg veel. Het dumpvalve geluid is echt oorverdovend, en als ik bijv. bij de 5000 toeren m'n gas loslaat dan blijft het geluid aanhouden omdat hij blijft blazen want de compressor draait gewoon vrolijk met de motor mee.
ik had het bij mijn oude blokje ook zo zitten,ik vond het prima gaan.als ik het gas losliet ging de DV netjes open,kon er ook gewoon constant mee rijden.lijkt me ook stug dat die op een constant toerental de druk gaat verhogen?
ik had in het begin een veel te grote krukaspoelie,waardoor ik een drukregelaar moest gebruiken,maar dat was waardeloos omdat je dan vanaf 2000 toeren al een halve bar had:D dus net zolang gezocht/geklust tot ik een poelie had die een mooie drukopbouw genereerde.daarna de drukregelaar afgedopt,en gewoon met alleen de DV gereden,max. druk was toen 0,75.

Sven-GTI
12-10-2012, 22:12
Mmm, dat wordt nog even testen dan :D

Om op m'n xenon terug te komen, ik kon het niet laten om net even de garage in te gaan. Dus ik even die ballasten enzo uit de auto gehaald en de xenon zo los op een accu getest en ze doen het weer.

Maar die draden die vanuit de ballast naar de xenon gaan worden behoorlijk heet, het rubber is zelf al beetje gesmolten :S Ook wordt die ballast erg heet dus denk dat ze thermisch zijn uitgeslagen.

Wel een beetje vreemd want dit is nooit zo geweest :S

Sven-GTI
16-10-2012, 09:17
Net weer even info gevonden waar ik blij van word :D

Mijn compressor draait nu zo'n 8800 toeren bij 6500 motortoerental. Ik krijg nu een druk van zo'n 0,35 bar / 0,4 bar.

Ik was bang dat een kleinere poelie (67mm is het kleinste wat ik kan gaan) zou kunnen zorgen voor veel extra druk. Ik was bang dat ik dan nog maar 0,6 bar zou halen.

Maar... net even info gevonden van drukken/poelies etc. op een mercedes slk 230 (dus de 2,3 liter) waar zo'n compressor origineel gemonteerd zit.

Deze compressor draaien daar origineel op 11.000rpm en halen dan 0,45bar (net iets meer dan mij)
Maar bij 14.000rpm (waar mijn compressor op gaat draaien) halen ze 0,92bar. Bij 3000rpm meer van de compressor bij het dubbele aan druk.

gerold1234
29-10-2012, 21:55
Ziet er leuk uit! laat graag idd wat foto's zien van je bak als je de bouten erin gaat zetten! Moet ik namenlijk ook nog doen ! succes verder! :thumbup:

Audi1981
29-10-2012, 22:08
Goed van je dat je eerst de bak ook nog aan pakt...zou zonde zijn als ie op de bank ploft...:rolleyes:

carbreaker de autosloper
29-10-2012, 22:14
hmmm die kabelgeschakelde hadden dat prob nietzo blijft wel heel....mooi project me maat heb een 2800 v6 ford met compressor gebouwd in een necaf werkt ook supert

carbreaker de autosloper
29-10-2012, 22:19
hmmm die kabelgeschakelde hadden dat prob nietzo blijft wel heel....mooi project,en huisvlijt erg gaaf ik vind et super nu al

me maat heb een 2800 v6 ford met compressor gebouwd in een necaf werkt ook supert

Audi1981
29-10-2012, 22:20
Double vision?
V6 compressor in een nekaf? gewaagd :thumbup:
Maar die klinknagels gaan vroeg of laat :D

Sven-GTI
04-11-2012, 11:43
Bij de VW vertelde mij (oude) monteurs dan vroeger zelfs originele vr6'jes hier last van hadden als je er flink mee ging scheuren. Klinknagels braken gewoon af.

Bij 'normaal' gebruik zouden ze het nog wel even vol kunnen houden, maar 'normaal' rijden komt niet echt in mijn woordenboek voor :D

vdWal.
04-11-2012, 11:48
als die toch open is gewoon mee nemen indd! :thumbup:
nice project!

Sven-GTI
04-11-2012, 11:51
Ik zal straks even foto's posten van het begin.

De bak ligt er nu af en al een deel open. Heb er nog speciaal een dop voor moeten bestellen en passende/degelijke poelietrekker.

Denk dat ik er misschien gelijk een hele how-to van maak. Voor mensen die het ook eens zelf willen doen :D

Herm Schreurs
04-11-2012, 12:29
Helaas kun je de bak alleen versterken door andere tandwielen te gebruiken.
De boutenset is sowieso een must, origineel VAG of ARP maakt niet uit.

Als je >290Nm hebt EN voldoende teactie gaat de 2 of de 3 eraan.
Dus zorg dat je niet te brede banden hebt zodat er een beetje slip op kan treden.
:D

Bluepower
04-11-2012, 12:29
Dat is een super-idee!! Denk dat er genoeg mensen zijn die graag hun bak willen reviseren, maar niet weten hoe en wat..
En het uitbesteden net te duur vinden(of juist het zelf willen doen om het te leren).

Goed bezig!!

Sven-GTI
04-11-2012, 14:15
De bak ligt nu helemaal uit elkaar. Heb een stel foto's genomen en die moet ik nog even uploaden.

Nu alles nog schoonmaken en inspecteren.
Banden heb ik nu 205 breed (getrokken bandjes:D). De banden zijn vrij hard en hebben echt pas goed grip wanneer ze aardig warm zijn.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik met die tandwielen doe. Ik weet ook niet waar ik prijzen/lever adressen kan vinden voor andere tandwielen/sterke tandwielen.

Nu ben ik wat research gaan doen naar het reviseren van de 02a bakken en kom ik ook nogal eens tegen dat mensen die synchromesh weglaten? Ik weet niet wat hier het voordeel van is, want dan krijg je toch meer 'tanden poetsen'?

Sven-GTI
04-11-2012, 14:34
De bak
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A6W8DFVL.jpg

Deksel en 5e versnelling eraf
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GKF7JT6N.jpg

Versnellingsbak gesplitst
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NYLFA7YB.jpg

Tandwielen eruit
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSV4RQSX.jpg

Differentieel eruit
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ACHUXXAP.jpg

Audi1981
04-11-2012, 15:48
VWMK2DRIVER even vragen, die weet hoe je een bak aanpast ;)

Sven-GTI
04-11-2012, 23:10
Heb ik idd al contact mee gehad, hij kan mij ook de boutenset, afdichtingen, lagers en versterkte koppeling leveren.

Ben er alleen nog niet over uit wat ik met de tandwielen doe. Aangezien tandwielen behoorlijk duur zijn.

vdWal.
04-11-2012, 23:21
kan frank je ook niet iets leveren op dat gebied dan?

heb mijn bak daar laten reviseren en aanpassen
met boven genoemde punten als ook de tandwielen :thumbup:

KegelsGTI
04-11-2012, 23:21
net je hele topic eens door gelezen en echt nice!
dit wil ik ook ooit wel, moest dit gaan ivm keuring (moet wss oldtimer zijn dan xD) kutland Be.
sterk bezig! wil ik eens zien en horen ze :D !
ben eigenlijk vooral benieuwd hoe het blok het er vanaf gaat brengen,, :D
hoelang vooral :p
véél succes verder!

Sven-GTI
05-11-2012, 09:31
Kl*te regels in belgie :D

Hoe zit het daar eigenlijk ik met mijn auto daar ben, kan ik dan ook bekeurt worden voor m'n geluid etc..
Ik ben namelijk erg vaak in Antwerpen te vinden, dus straks ook met m'n auto als hij klaar is.

sander_beer
05-11-2012, 12:42
geen zorgen over maken je hebt een nederlands kenteken dus jij moet gekeurd worden in nederland
als de politie hier over iets twijfelt kunnen je ze meeneman naar de keuring maar daar kunnen ze met jou niks gaan doen

Jelle-Mk1G60
05-11-2012, 14:40
Op belgisch grondgebied geldende belgische wetten, net zoals inworthersee de oosterijkse wetten gelden. Men kan je auto niet inbeslag nemen maar wel beboeten ivm teveel lawaai of wielen/bandenmaat wat er niet op mag.

Sven-GTI
07-11-2012, 13:31
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PDNDVS8G.jpg
Hier het differentieel.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RL7HJSQ8.jpg
Hier als deels uit elkaar :D

Komend weekend even de klinknagels eruit halen en de rest van de bak inspecteren.
Dan lijstje maken van de onderdelen om te bestellen, alles er weer inbouwen en klaar :thumbup:

Herm Schreurs
07-11-2012, 14:03
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PDNDVS8G.jpg
Hier het differentieel.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RL7HJSQ8.jpg
Hier als deels uit elkaar :D

Komend weekend even de klinknagels eruit halen en de rest van de bak inspecteren.
Dan lijstje maken van de onderdelen om te bestellen, alles er weer inbouwen en klaar :thumbup:

"Even" de klinknagels eruit halen :D
Zorg maar voor een goede boor en veel geduld. Lukt goed hoor maar is wel een bom werk!

Audi1981
07-11-2012, 18:06
Tis makkelijker als ze al los onderin liggen ja :rolleyes:

MelG60
07-11-2012, 19:55
Ik doe het altijd met de kolomboormachine, gaat prima.

Sven-GTI
07-11-2012, 21:08
Ik heb altijd in de vliegtuigbouw/onderhoud gewerkt :D

Aangezien vliegtuigen bijna volledig geklonken zijn heb ik aardig wat ervaring met klinknagels verwijderen :thumbup:

Herm Schreurs
07-11-2012, 22:03

Aangezien vliegtuigen bijna volledig geklonken zijn heb ik aardig wat ervaring met klinknagels verwijderen :thumbup:

Nice!
Goedzo, ben benieuwd naar de foto's.

Tof dat je het zover zelf wilt doen, complimenten!

Sven-GTI
07-11-2012, 22:36
Het is m'n allergrootste hobby. Ik kan het allemaal wel uitbesteden maar zo leer ik het zelf natuurlijk nooit :D.

Ik heb 1 klinknagel eruit gehaald om even te proberen ( ik had geen tijd meer voor de rest) en die ging aardig makkelijk. Ik heb een speciale borenset voor hele harde metalen. Dit zijn boren waarvan die punt een harde bijtel is. Dit gaat als een mes door boter :D.

Met deze boren kan ik zelfs afgebroken boren of tappen uitboren :thumbup:

Even als aanvulling, ik heb in de loop van de jaren een behoorlijke gereedschap collectie opgebouwd. En als ik iets niet heb schaf ik het ook gelijk aan. Goed gereedschap is het halve werk. Dit maakt het sleutelen aan m'n auto ook een heel stuk makkelijker.

Ruud 16V-G60
08-11-2012, 06:49
Even als aanvulling, ik heb in de loop van de jaren een behoorlijke gereedschap collectie opgebouwd. En als ik iets niet heb schaf ik het ook gelijk aan. Goed gereedschap is het halve werk. Dit maakt het sleutelen aan m'n auto ook een heel stuk makkelijker.

dit komt mij heeeeel bekend voor :D ik ga net zo te werk :thumbup:

Sven-GTI
08-11-2012, 09:06

dit komt mij heeeeel bekend voor :D ik ga net zo te werk :thumbup:

Ja toch, het meeste gereedschap is eenmalig aanschaffen en gaat een leven lang mee. Zo heb ik voor de versnellingsbak weer een grote torxdop aan moeten schaffen om de bouten van de 5e versnelling eraf te krijgen en een poelietrekker die mooi onder de tanden van de versnellingen pasten :thumbup:

Net zoals een tijdje geleden de 12 kant torx voor de homokineten op de versnellingsbak en die kopbouten van een vw motor :thumbup:

Herm Schreurs
08-11-2012, 12:53
Ja toch, het meeste gereedschap is eenmalig aanschaffen en gaat een leven lang mee. Zo heb ik voor de versnellingsbak weer een grote torxdop aan moeten schaffen om de bouten van de 5e versnelling eraf te krijgen en een poelietrekker die mooi onder de tanden van de versnellingen pasten :thumbup:

Net zoals een tijdje geleden de 12 kant torx voor de homokineten op de versnellingsbak en die kopbouten van een vw motor :thumbup:
Z hoor ik het graag, je wilt wat dan moet je er ook wat voor doen!

Audi1981
08-11-2012, 13:03

Aaaah, die hebben goeie boortjes ja :thumbup:
#Fokker Services# :D

Sven-GTI
08-11-2012, 15:31
Aaaah, die hebben goeie boortjes ja :thumbup:
#Fokker Services# :D

Jij snapt hem :thumbup: Ik heb daar m'n eerste opleiding en werk gedaan, een aantal jaar in hoogerheide/woensdrecht bij Fokker :D

Sven-GTI
08-11-2012, 16:03
Nog even advies gevraagd aan mensen die dit volgen.
Momenteel heb ik het volgende uitlaatsysteem;

supersprint spaghetti spruitstuk --> originele katalysator --> supersprint middendemper (freeflow) --> remus einddemper.

Nu zit ik te twijfelen om alleen de katalysator weg te laten (1x per jaar terug voor de keur) en de rest zo te laten. Een ander uitlaatsysteem gaat weer behoorlijk geld kosten en deze is eigenlijk nog zo goed als nieuw :D

Audi1981
08-11-2012, 17:29
Jij snapt hem :thumbup: Ik heb daar m'n eerste opleiding en werk gedaan, een aantal jaar in hoogerheide/woensdrecht bij Fokker :D

Heb er ook de bedrijfsschool gedaan, met veel plezier gewerkt ook :thumbup:
Ik heb iedere dag nog profijt van die opleiding ;)
Als je een halve staart van een KLC F100 hebt leeg geboord dan snap je wel hoe het moet :D

Ontopic; ik zou een katvervanger monteren, maar een met demper, EPS levert die geloof ik :thumbup:

M1974
09-11-2012, 09:36
Dat van het gereedschap kopen komt mij ook zeer bekend voor. Goed gereedschap is het halve werk.

Fokker Services Woensdrecht komt mij ook zeer bekend voor. Ik heb daar een half jaar stage gelopen bij de afdeling Damage Assesment voor mijn HTS WTB opleiding. Ontzettend veel geleerd van het ontwerpen van reparaties die buiten het SRM vielen.

Ontopic.
Hoe oud is je kat die er nu onder zit? Na 10/ 15 jaar doet die toch niet zo veel meer.
Ik zou overwegen of in ieder geval informeren om voor een racekat te gaan. Je hebt dan ook geen gedoe met de APK. Persoonlijk vind ik dat mijn auto altijd zo zonder sleutelen naar de APK moet kunnen. Ik snap echt niet dat sommige mensen een week voor de APK heel der auto moeten terugbouwen en daarna weer een week sleutelen om het weer te krijgen zoals daarvoor.

Als je uitlaat dan tot net na de kat al in orde is, dan kun je de rest eventueel later altijd nog gemakkelijk vervangen.

Johan1982MK1
09-11-2012, 09:42
Ontopic.
Hoe oud is je kat die er nu onder zit? Na 10/ 15 jaar doet die toch niet zo veel meer.
Ik zou overwegen of in ieder geval informeren om voor een racekat te gaan. Je hebt dan ook geen gedoe met de APK. Persoonlijk vind ik dat mijn auto altijd zo zonder sleutelen naar de APK moet kunnen. Ik snap echt niet dat sommige mensen een week voor de APK heel der auto moeten terugbouwen en daarna weer een week sleutelen om het weer te krijgen zoals daarvoor.

Als je uitlaat dan tot net na de kat al in orde is, dan kun je de rest eventueel later altijd nog gemakkelijk vervangen.

Precies. Dat ombouwen is klote voor apk. Ik deed t vroeger zelf ook masr al gaande leert men. Ik zou ook voor een race-kat gaan. Zelf heb ik een mk1 dus dat is iets makkelijker met apk en co meten :D

Sven-GTI
09-11-2012, 11:34
Ik heb dus dat probleem dat ik voor de apk altijd m'n auto moet verbouwen :D

Omdat alle garages hier in de buurt altijd zo'n superhoge brug hebben ben ik genoodzaakt m'n auto altijd weer helemaal superhoog te schroeven. Ook m'n spoorverbreders moeten eronderuit omdat m'n banden tegen m'n wielkasten lopen.
En m'n katalysator dus elk jaar.

Mijn kat is nog steeds de eerste (dus vanaf de fabriek). En hij werkt nog wel, want zonder was mijn CO2 veel te hoog. En met kat was de CO2 superlaag.
Racekat is niet echt goedkoop. Staat nog wel op m'n verlanglijst, maar voorlopig blijf ik maar even wisselen :D

M'n versnellingsbak gaat ook een stuk duurder uitkomen dan ik dacht :D Sportkoppeling, alle revisie delen, boutenset. Zo weer een paar honderd euro verder.. :D

Johan1982MK1
09-11-2012, 11:44
Ja idd. Ik ken het de kosten e.d.. Tis dat ik een mk1 heb maar anders zou ik de prioriteiten ook ergens anders leggen dan bij een race kat. Ik heb er gwn lekker makkelijk een groep A onder gezet vanaf de motor :D

Sven-GTI
10-11-2012, 11:33
Maar nog even over de uitlaat, want er zijn altijd nogal verschillende meningen over de uitlaat-diameter.

Ik heb nu dus de originele diameter (55mm binnen diamater). Zou dit nu echt veel schelen om te vervangen voor een grotere diameter?
In principe is de hele uitlaat nu free-flow.

Even een met paint een tekening gemaakt van mijn huidige uitlaatsysteem :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NSCTQLFL.jpg

Herm Schreurs
10-11-2012, 12:04
Maar nog even over de uitlaat, want er zijn altijd nogal verschillende meningen over de uitlaat-diameter.

Ik heb nu dus de originele diameter (55mm binnen diamater). Zou dit nu echt veel schelen om te vervangen voor een grotere diameter?
In principe is de hele uitlaat nu free-flow.

Even een met paint een tekening gemaakt van mijn huidige uitlaatsysteem :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NSCTQLFL.jpg
VEEL scheelt het zeker niet maar alle beetjes helpen. Heb er gemaakt met 55, 60 en 63,5mm
Dikker zou ik zeker niet gaan.
Als je de 55mm al hebt zou ik die monteren, als je er nog een moet gaan aanschaffen/maken dan zou ik voor de 60/63mm gaan.

Sven-GTI
11-11-2012, 10:40
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XNT7NHTZ.jpg

Alle klinknagels eruit, +/- kwartiertje werk :thumbup:

ps, de tape was om het vuil uit de lagers te houden ;)

ewcaddymk1
11-11-2012, 11:24
:thumbup: dat viel mee dus ;)

Herm Schreurs
11-11-2012, 12:37
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XNT7NHTZ.jpg

Alle klinknagels eruit, +/- kwartiertje werk :thumbup:
Nice! Good job!

Sven-GTI
11-11-2012, 14:57
Goed gereedschap is het halve werk he :D gewoon met een accu boormachine en een goede boor. De boor ging als een mes door boter :thumbup:

Als het goed is heb ik deze week m'n sportkoppeling, boutenset voor het diff etc. binnen en kan de bak volgend weekend weer in elkaar :D

mk2d
11-11-2012, 16:48
Ik vind dat je dat allemaal verrekte handig doet! :thumbup:

Onvoorstelbaar eigenlijk dat Volkswagen zo lang aan dat zwakke geklonken differentieel heeft vastgehouden.

EnVeeZee
12-11-2012, 20:59
Lekker bezig ook hier :thumbup:
Die klinkmeuk zal ik ook nog eens aan moeten beginnen denk ik zo :D

Sven-GTI
12-11-2012, 21:07
Als ik de bak klaar heb maak ik er een how-to van. Ook met prijzen van onderdelen en waar goedkoop/makkelijkst te krijgen :thumbup:

EnVeeZee
12-11-2012, 21:15
Als ik de bak klaar heb maak ik er een how-to van. Ook met prijzen van onderdelen en waar goedkoop/makkelijkst te krijgen :thumbup:

dat zijn goede berichten :thumbup:

Sven-GTI
14-11-2012, 22:28
M'n kleinere poulie voor de Eaton is klaar. Grootste gedeelte van m'n bakdelen zijn binnen. Als het goed is komt morgen de rest binnen.

Vrijdag en zaterdag bak weer in elkaar en er terug onder. Dan is m'n auto klaar voor de testbank. :thumbup:

Sven-GTI
26-11-2012, 20:38
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TE7VMKBX.jpg

De onderdelen, nieuwe koppeling, boutenset en afdichtset van de bak.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VC4QSA3X.jpg

Originele koppeling vs nieuwe sinterbronzen starre koppeling.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-44E4KXIR.jpg

Boutenset gemonteerd :thumbup:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SK6DRZVI.jpg
Asje van de satellieten ook op advies maar vervangen, de originele is ook beetje ingesleten.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3CYPVLUQ.jpg

En de bak alweer deels in elkaar :D

De bak zit weer onder de auto, wel even wennen bij het wegrijden met zo'n koppeling :D
Nu is eigenlijk m'n hele auto helemaal klaar voor de testbank...

Maar.. Ik heb nog een andere betere compressor op de kop getikt :D Dus deze wordt eerst even snel gemonteerd en dan is het eindelijk zover.

jorg-maashees
26-11-2012, 20:54
Gaaf project man. Echt respect voor hoe je alles zelf doet. Ik zou zo'n bakje nooit zelf uit elkaar durven trekken :eek: :thumbup:

Sven-GTI
26-11-2012, 21:03
Was ook mijn eerste keer, na heel veel waarschuwing en afkeuring van anderen :D

Maar goed, ik ben blij dat ik af en toe eigenwijs ben want het was echt leerzaam en leuk om te doen :thumbup:

Nog even een aanvulling, ik heb nog een andere compressor bij gekocht om ipv degene te doen die ik nu gebruik maar toen kwam er een idee op: zou heb niet passen om ze allebei onder de motorkap te krijgen :D:D:D

vdWal.
26-11-2012, 21:05
mooi project voor volgende winter 2 stuks onder de kap :tongue: :thumbup:

Black Devil
26-11-2012, 21:33
Lekker bezig man!!

Sven-GTI
26-11-2012, 21:35
Ik ben van mening dat jij nog beter bezig bent :thumbup: Jou project is helemaal super!!:D

Ik zou graag nog een keer een 'echt' project beginnen, dit zal waarschijnlijk pas gebeuren als ik mijn studie heb afgerond.

De Pul
26-11-2012, 21:37
is dit niet echt dan?ik vind het nogal een project:thumbup:

goed bezig!

Sven-GTI
02-12-2012, 14:42
Nog even een klein vraagje.

Heeft de nullast schakelaar die origineel op een ABF zit nog nut?
Want ik dacht dat deze alleen de stationair regel klep in/uitschakelt.

En aangezien ik deze niet meer heb is die nullast ook overbodig?

Ik heb deze schakelaar namelijk even eraf gehaald, en ik merk geen enkel verschil in hoe de motor loopt etc...

mk2d
02-12-2012, 14:54
Volgens mij schakelt je nullast schakelaar idd alleen je stationair regeling, kan dus weg als ik niet vergis.

EnVeeZee
02-12-2012, 15:04
Goed bezig hier!!! ben erg benieuwd naar de eerste uitdraai ;)

bprijs
02-12-2012, 15:29
Gaaf project dit, ik ben ook heel benieuwd naar de uitdraai.
Ook goed dat je het gewoon doet, daar hou ik zelf ook van ;)

Sven-GTI
02-12-2012, 16:48
Nog even een extra aanvulling hier, info die ik nog niet verteld had.

Mijn auto gaat naar JDengineering.
Al meerdere malen contact gehad tijdens mijn project met vragen etc. en altijd heel netjes geholpen met super uitleg :thumbup:

Nu heb ik ook nog ander mooi nieuws gehad. (jullie weten misschien nog dat ik eerst een andere motormanagement wilde)
Omdat mijn ABF van de laatste series is en digifant 3.2 heeft hoef ik geen andere computer. Hier kan gewoon een map sensor in de computer gesoldeerd worden en werkt dan hetzelfde/beter dan een G60 computer.

Nog over de laaddruk:
Ik heb een paar keer testgereden, maar zodra de motor laaddruk op gaat bouwen gaat m'n auto schokken/stotteren dus heb nog niet echt goed de druk kunnen bepalen, maar wat ik heb gehaald is 0,7Bar. Ik hoop dat hij nog meer gaat leveren als de motor wel goed loopt, maar dit is even afwachten.
Volgende week ga ik ook even testen of ik nergens lekken/drukverlies heb en dan zo snel mogelijk naar de testbank :D

Maar die nullast schakelaar kan waarschijnlijk weggelaten worden dan? :D

mk2d
02-12-2012, 16:57
jep
:thumbup:

Sven-GTI
07-12-2012, 17:04
Afspraak gemaakt. Volgend weekend auto wegbrengen naar JD :D

ewcaddymk1
07-12-2012, 17:12
spannend :tongue:

vdWal.
07-12-2012, 17:30
ben erg benieuwd! :cool:

Sven-GTI
07-12-2012, 18:11
Ik kan 'm het weekend voor kerst (22 December) weer ophalen, dus een mooi kerstcadeau voor mezelf :thumbup:

Audi1981
07-12-2012, 19:50
Leuk! Meer dan 200pk op je voorwielen met dit weer ook trouwens :D

De Pul
07-12-2012, 20:12
:thumbup:

Herm Schreurs
07-12-2012, 20:15
Goed bezig!

Ben benieuwd :D
Succes met wachten...

tim 16v
07-12-2012, 23:17
heel leuk project dit. Ben ook erg benieuwd naar de cijfers. :thumbup:

Sven-GTI
10-12-2012, 17:04
Afgelopen weekend de compressor nog beetje aangepast. De 2 'geluid' poorten ook dichtgemaakt. Hier wordt de efficiency veel hoger door evenals het geluid :D

Even snel testritje en raakte de 0,8 bar. Dus ben benieuwd wat hij er volgende week bij JD uit perst. :thumbup:

corrado-usa
10-12-2012, 17:21
Afgelopen weekend de compressor nog beetje aangepast. De 2 'geluid' poorten ook dichtgemaakt. Hier wordt de efficiency veel hoger door evenals het geluid :D

Even snel testritje en raakte de 0,8 bar. Dus ben benieuwd wat hij er volgende week bij JD uit perst. :thumbup:

ben erg benieuwd wat het doet met de compressor.
we zijn zelf ook bezig met 1 klaar te maken met een compressor.
maar dan een 1.8 g60.

tim 16v
10-12-2012, 17:41
mooi dat je gewoon de ecu kan behouden. Anders lopen de bedragen snel op voor een leuk systeem. :)

Sven-GTI
14-12-2012, 21:31
Morgenvroeg is het zover, dan vertrek ik naar JD met de golf :D

Nou ja, met de golf op de vrachtwagen dan. Ik zal morgenochtend wel foto's maken hoe hij erbij staat ;)

ewcaddymk1
14-12-2012, 21:39
ben wel heel benieuwd hoe dat gaat worden ,wanneer krijg je em terug
of nog beter wanneer krijgen wij het te lezen :thumbup:

Sven-GTI
14-12-2012, 21:50
Ik ga hem volgende week vrijdag weer ophalen (dan ben ik vrij :D)

En dan hoop ik al even filmpjes te maken van de terugrit :thumbup:

Ik vind het wel heel jammer dat ik er geen paar dagen kan bijzijn, kan jammer genoeg m'n eigen auto niet op de testbank zien. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze 'm bij JD met liefde behandelen :D:D

vdWal.
14-12-2012, 22:02
erg benieuwd naar de resultaten en wat foto's :thumbup:

Sven-GTI
14-12-2012, 22:04
Ik ook naar jou auto wanneer deze gechipt wordt :thumbup:

vdWal.
14-12-2012, 22:05
anders ik wel, maar dat laat nog wel even op zich wachten :tongue:

ewcaddymk1
14-12-2012, 22:33
Ik ga hem volgende week vrijdag weer ophalen (dan ben ik vrij :D)

En dan hoop ik al even filmpjes te maken van de terugrit :thumbup:

Ik vind het wel heel jammer dat ik er geen paar dagen kan bijzijn, kan jammer genoeg m'n eigen auto niet op de testbank zien. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze 'm bij JD met liefde behandelen :D:D
valr er met JD niet wat te regelen dat er even een camera bij komt te staan als deze op de testbank staat.
lijkt me voor hem ook wel leuk ,het tenslotte niet een eerste de beste tdi chip opmaat :rolleyes:

Herm Schreurs
15-12-2012, 01:10
valr er met JD niet wat te regelen dat er even een camera bij komt te staan als deze op de testbank staat.
lijkt me voor hem ook wel leuk ,het tenslotte niet een eerste de beste tdi chip opmaat :rolleyes:
TDI?

Ben benieuwd Sven!
Ik hou het in de gaten, weet hoe spannend het was met de 16VG60 destijds!

gti-er
15-12-2012, 10:11
Heb je projekt even helemaal gelezen, maar wat een werk zeg. :thumbup:
alleen al als ik er naar kijk wordt ik al niet goed, van al die delen die je loshaalt en aanpast. :D
blijf het zeker volgen!

Sven-GTI
15-12-2012, 15:46
Ben weer thuis van JD :D
Echt een mooie zaak heeft hij daar!
Toen ik aankwam ging er toevallig net een S5 de testbank op :D

Ik zal morgen even foto's posten van het wegbrengen van de GTI etc. :thumbup:

Sven-GTI
16-12-2012, 13:38
Hier mijn vervoer naar JD toe :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T8RSJBS7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76IKKD3K.jpg

En hier bij JD voor weer uitladen/afladen :thumbup:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RI4JSAZQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KNKZOA83.jpg

rondekker1983
16-12-2012, 14:52
is die vrachtwagen niet wat te licht :D :D

Sven-GTI
16-12-2012, 16:23
Haha, een auto ambulance huren kost geld en deze kon me pa gewoon op z'n werk lenen :D

Wouter42
16-12-2012, 17:08
Je mag dat ding wel eens wassen man. :D Wanneer komt ie terug?

gti-er
16-12-2012, 17:16
haha, ziet er wel gaaf uit zo! :thumbup: En goedkoop! :D

Sven-GTI
16-12-2012, 18:12
Vrijdag ga ik hem weer ophalen, en dan hoop ik dan JD goed nieuws heeft voor me :D

Ja, hij is nogal smerig (van binnen en buiten) na al het sleutelen. Maar zodra hij terug is ga ik hem even helemaal wassen/poetsen.

Denk dat ik dan ook maar gelijk de winterbanden er weer onder leg :D

20harmen20
16-12-2012, 19:47
Haha mooi vervoer!

Wat zijn de verwachtingen bij JD?

T!m
16-12-2012, 20:22
Nice man ben benieuwd.

antoine91
16-12-2012, 22:24
Ik ben ook benieuwd!!
Gaaf project man!!

Grtzz Antoine

Sven-GTI
18-12-2012, 13:03
Ik ben echt de dagen aan het aftellen, ik kan gewoon niet wachten tot ik bericht krijg van JD :D

Wachten duurt altijd het langst, en ik heb net de pech dat ik een rustige week heb dus de tijd gaat sowieso al niet snel :eek:

Ruud 16V-G60
18-12-2012, 16:33
hoe heb je het afgesproken met JD ? mag hij tot het uiterste gaan,of moet hij het safe houden ?

Sven-GTI
18-12-2012, 17:37
hoe heb je het afgesproken met JD ? mag hij tot het uiterste gaan,of moet hij het safe houden ?

Hij mag hem van mij optimaal afstellen (is toch niet meer voor dagelijks gebruik), als het goed is krijg ik morgen een belletje hoe de zaken ervoor staan.

Hij had namelijk nog wat opmerkingen/tips aan mijn blok. (redelijk simpele aanpassingen) Die zou hij toepassen en kijken of het meer vermogen opleverde of dat het te verwaarlozen was.

Dan kan ik gelijk beslissen of hij de wijzingen erin houdt/ hoe hij verder gaat afstellen :thumbup:

20harmen20
18-12-2012, 22:51
Klinkt goed allemaal.

ewcaddymk1
18-12-2012, 22:57
nog 3 nachtjes :tongue:

Sven-GTI
19-12-2012, 14:26
Heb vandaag even telefonisch contact gehad, momenteel staat hij op 264,8pk en 315,3NM :thumbup:

Hier ben ik persoonlijk al erg blij mee. Nu gaan ze nog verder afbouwen en wat dingen testen afstellen of het nog beter kan :D :D :D

Trouwens van JD ook te horen gekregen dan een ABF niet de 'sterkste' motor voor dit soort toepassingen is. Blijkbaar is een KR ofzo een stuk sterker (drijfstangen en krukas)

Al met al, voor m'n 'eerste' project ben ik er erg blij mee. Ik zou in de toekomst nog graag eens een corrado opbouwen met een hele mooie setup. (blijven toch m'n droomauto's :thumbup: )

Johan1982MK1
19-12-2012, 14:37
Zo, mooi resultaat man. erg netjes.
En hoeveel laaddruk rij je nu mee dan?

Audi1981
19-12-2012, 14:41
Heb vandaag even telefonisch contact gehad, momenteel staat hij op 264,8pk en 315,3NM :thumbup:

Netjes! :thumbup:

Ik zou in de toekomst nog graag eens een corrado opbouwen met een hele mooie setup. (blijven toch m'n droomauto's :thumbup: )

Eens! :cool:

Jetta-GTI-16v
19-12-2012, 15:50
Dat zijn zeer nette waardes !! :thumbup:

Matheo
19-12-2012, 15:55
Mooi!

Ruud 16V-G60
19-12-2012, 16:12
netjes hoor.
Daarom gebruik ik dus ook altijd KR of PL motoren om zulke motoren te bouwen

kwaroks
19-12-2012, 16:12
Gaaf! Bommetje!

Sven-GTI
19-12-2012, 16:42
Mooi!

Ik had Robbert nog beloofd dat ik binnenkort eens zou langskomen wanneer mijn golf klaar zou zijn :thumbup:

vdWal.
19-12-2012, 16:44
mooie waarde's :thumbup:

corrado-usa
19-12-2012, 17:04
nou hem ik een vraagje is de kop ook bewerkt of andere dingen getuned vindt dit erg mooie waarde,s

en hoeveel bar rij je nu.

Sven-GTI
19-12-2012, 17:09
De kop en het blok zijn verder helemaal origineel.

Blok heeft een km-stand van 202.000km (liep altijd als een zonnetje, ik kocht de auto toen hij nog maar 90.000km gelopen had)
De cilinderkop is gereviseerd.

Hoeveel bar weet ik nu niet, ik geloof dat hij rond de 0,7 zit nu. Ik haal 'm vrijdag of dus dan weten we meer :thumbup:

corrado-usa
19-12-2012, 17:15
De kop en het blok zijn verder helemaal origineel.

Blok heeft een km-stand van 202.000km (liep altijd als een zonnetje, ik kocht de auto toen hij nog maar 90.000km gelopen had)
De cilinderkop is gereviseerd.

Hoeveel bar weet ik nu niet, ik geloof dat hij rond de 0,7 zit nu. Ik haal 'm vrijdag of dus dan weten we meer :thumbup:

kan je na gaan als de de motor ook nog ga tunnen bijvoorbeeld kop bewerken enz. erg netjes met een orginele motor. :thumbup: