View Full Version : Golf 2 16v Itb’s !
Nou, dat was het dus niet.
Als eerste viel me nog voor de inbouw op dat de gemodificeerde steun niet oké was. De front beam stond veel te ver naar achtere getild; dus de hoek van de steun was niet goed. Daarom maar de 2Y steun gemonteerd.
En toen was het weer hetzelfde als bij de eerste poging; de front beam zit 2+ cm zijdelings naast de montage gaten. Toen de front beam verwisseld voor de originele; maar dat maakte geen worst uit.
Ik begrijp nu echt niet meer waar het zit. De motorsteun rechtsachter is hetzelfde. De 02A baksteunen links achter zitten op dezelfde afstanden als de 2Y.
De voorste steun zit aan het blok vast. Ondanks dat de 02A bak groter is, is de montage als het goed is identiek.
Ik begin naar redenen te zoeken om niet de 2Y bak en schakelmechanisme weer terug te zetten....
RobertVoorst
20-02-2023, 08:42
Heb je toevallig het subframe zelf ook los gehad? Destijds met mijn G60 swap kwam de motor ook veels te veel naar de bijrijders kant en paste de voorste motorsteun ook amper in het gat. Heb toen de dikke bout in het subframe aan de bestuurderszijde los gedraaid en toen kwam het subframe mij ineens tegemoet schuiven. Zit naar mijn idee verassend veel speling/stelmogelijkheid in ondanks dat het geen sleufgaten zijn!
Ja ik haal hem met subframe en al eronderuit. Dat doe ik altijd, want lekker makkelijk.
Ik heb het blok dit weekend 5x ingebouwd en geen een keer was er genoeg speling om de voorste balk of steun te monteren.
Ik laat sowieso subframe eerst "zweven", dat wil zeggen, alle 4 de subframe bouten zitten erin, maar er zit nog een mm of 2 luchtspleet zodat je nog iets kan zetten (precies wat jij zegt dus).
Als je deze (https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230218100904s.jpg) foto bekijkt, dan zie je dat het meerdere centimeters zijn wat het blok aan de voorkant moet schuiven, geen millimeters helaas.
Mijn huidige conclusie is dus weer dat de baksteunen aan de achterzijde toch langer zijn, de rest van de gebruikte delen komt rechtstreeks van de 2Y bak en die pastte altijd prima. Dan is de meting die ik doe toch niet precies genoeg, alhoewel ik sowieso een ruime cm verschil verwacht om deze hoek te creëren.
RobertVoorst
20-02-2023, 09:23
Daarom hebben we de achterste motorsteun verlengd, een beetje op de boerige manier:
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230218103111s.jpg
.
En als je deze motorsteun nou eens om zou draaien? Gat waar de dikkere bout van het rubber doorheen zit zit achter de bouten waarmee de steun aan het subframe zit. Als je het rubber nou om zou draaien in de steun en het geheel dan 180° zou draaien dan kom je weer een dikke cm beter uit toch?
Ik dacht dat die maar op 1 manier pastte, maar ik ga dat vanavond proberen!!!
RobertVoorst
20-02-2023, 12:11
Ik dacht dat die maar op 1 manier pastte, maar ik ga dat vanavond proberen!!!
Weet wel dat die steun naar achteren iets groter is, dus misschien dat ie met de aandrijfas gaat vechten om ruimte.
Weet wel dat die steun naar achteren iets groter is, dus misschien dat ie met de aandrijfas gaat vechten om ruimte.
Hij past als het goed is maar op 1 manier, anders komen de gaten niet uit begreep ik al van iemand :mad:
RobertVoorst
20-02-2023, 16:42
Er zit blijkbaar ook enig lengte verschil in de achterste motorsteunen (Zie hier (https://www.clubgti.com/forums/index.php?threads/agu-into-mk2-engine-mount-help.275473/) ).
Tussen de langste en kortste zit ca 1 inch (2,5 cm).
Rallyegolf20vt
20-02-2023, 18:42
Er zijn twee soorten rechter steunen heb ik even opgezocht.
Dit zijn nummer 535199354C en 357199354.
Daar kan het verschil ook in zitten.
http://i197.photobucket.com/albums/aa153/g-laders/Mounts_zps5d690fc0.jpg
Ik heb het plaatje gevonden :thumbup:
De rechtse is 7,5" van 8v/16v (die heb ik dus) 191 199 354 C
De middelste is 8"van een Passat B3/B4 diesel
De linkse is 8,25" en degene die ik moet hebben en dat staat er niet bij. Wellicht de 535 G60 steun. Ik heb dit al nagevraagd bij iemand die zo'n steun aanbied maar nog geen antwoord gehad.
Edit: verderop in de thread:
The mount to go with is the 535 199 354C corrado/passat
Bingo.
Ondertussen heb ik het idee van Robert uitgevoerd en de motorsteun omgedraaid. Dat kan inderdaad wel, alleen nu gaat de motor wel een heel eind naar voren. Ik verwacht dat hij nu alsnog niet past, maar dan teveel naar de andere kant gedraaid is :D
Bovendien is dit wellicht ook niet de stevigste constructie.
RobertVoorst
21-02-2023, 07:40
Ondertussen heb ik het idee van Robert uitgevoerd en de motorsteun omgedraaid. Dat kan inderdaad wel, alleen nu gaat de motor wel een heel eind naar voren. Ik verwacht dat hij nu alsnog niet past, maar dan teveel naar de andere kant gedraaid is :D
Bovendien is dit wellicht ook niet de stevigste constructie.
vaak bu-j te bang :D
Gisterenavond nog een 555 139 354C steun besteld :P Dus ik bouw het weer terug.
Als het goed is is die dus 19 mm langer (3/4e inch)
Vandaag eindelijk de andere steun binnen. Hij is idd langer, iets van een centimeter.
Subframe weer onder de motor gehangen en het blok weer in de auto gemonteerd; past die voorbalk nog steeds niet fatsoenlijk! :(
De bouten waarmee de stalen bumper vastzit (4) passen uiteindelijk wel (ze zijn echter niet netjes uitgelijnd), maar de 2 additionele boutjes, waarmee je enkel de voorbalk kan vastzetten aan het chassis, die komen nog steeds niet uit! En laat ik nu net altijd die 2 gebruiken omdat ik sowieso de bumper demonteer als ik aan de motor/voorkant aan de gang ga. Dat moet ik dus nog wel aanpassen.
Ook zie ik nu dat de radiator nog wel een paar mm naar buiten had gekund. Hij zit keurig naast de airbox, maar het scheelt maar enkele mm :D Nouja, die steunen wéér aanpassen zie ik ook niet zo zitten eigenlijk, maar ik heb al een idee hoe ik het op ga lossen.
Kan je al beter geen steun laten maken?
Maar dat gaat waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn
Ondertussen heb ik het al opgelost :)
Gisteren nog even aan de auto geknutseld, van de week had ik die steun sowieso al uitgevijld. Het gat werd wel erg groot (hoewel het maar een paar mm leek...), dus ik heb weer een half maantje terug gelast. Goed om weer even te oefenen met lassen :)
Omdat de voorbalk weer op zijn plek zit, zit de radiator dus ietsje verder van de airbox af. Dat is maar goed ook, want hij moet wat naar achteren hangen ivm de onderste aansluiting. Daardoor komt hij boven weer naar achteren, richting de achterste rand van de airbox. Maar dit is allemaal redelijk vrij en zou elkaar niet moeten raken. Sowieso is het tijd voor nieuwe motorsteunen, die heb ik voor eind van het jaar weer op de agenda staan.
Gisteren de motor dus weer uitgebouwd :D En de onderdelen klaar gemaakt om dalijk weg te brengen, die worden gestraald en gecoat :thumbup:
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/Radiator/IMG20230302064435s.jpg
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/Radiator/IMG20230303112658s.jpg
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/Radiator/IMG20230303112717s.jpg
Ziet er goed uit vanaf hier. :thumbup:
Dit weekend nog een paar uurtjes aan de auto kunnen werken. Vrijdag eerst de delen weer opgehaald, die zijn netjes gestraald en gecoat. De motor staat weer op het subframe en de nieuwe voorbalk. De bak hangt aan de gemodificeerde steun voor de koppelingskabel.
De aandrijfassen zitten er weer op en de fusees met nieuwe lagers uiteraard op de draagarmen.
Vandaag wilde ik de motor erin hangen maar ik heb eerst het mechanisme van de pook zelf in de gecoate behuizing gemonteerd. Dat kostte meer tijd dan eigenlijk nodig en is ook het enige wat ik gedaan heb. Gisteren had ik de pook al netjes matzwart gespoten.
Short term voor deze week
- de net binnen gekomen startmotor stekker (van Ali :D ) monteren;
- blok erin hangen;
- Eerste stuk uitlaat pijp verwijderen. Tussen de bocht over de achteras en de motor is dit 1 rechte pijp. Hij zit echter vastgeroest aan het andere deel en hij is iets te kort. Ik wil hem ook vervangen omdat de overgangen (eigenlijk allemaal :rolleyes: lekken). Nieuw stukje pijp is al besteld. Wel in Duitsland, want daar zijn ze 3x zo goedkoop als hier :rolleyes:
- kabel-schakel-mechanisme monteren en testen;
- alles afmonteren incl radiator en dan de laatste dingetjes bestellen (spal ventilator montage, 45° alu boch voor kvs, Mocool additief voor demi water, en nog wat klein spul.
Foto's volgen nog :)
VeeDubber
20-03-2023, 08:54
Waar heb je laten stralen en coaten? Hoe was de kwaliteit en de prijs? Ik moet nog een adresje hebben voor wat remklauwen
Ik heb het laten coaten bij coatingplus in Schaijk.
Het gecoate ziet er netjes uit. Wel is me opgevallen dat roestige delen nog steeds niet strak, maar bobbelig zijn. Alsof het niet echt goed of lang gestraald is. Ik kan me niet herinneren dat dit ook was bij de vele andere delen die ik in 2013 heb laten stralen en coaten (in Emmeloord). Dat leek strakker.
Wel hebben ze ook nog op 2 delen de coating verwijderd, iets wat niet heel makkelijk te doen is (ook niet met stralen), dat is wel netjes.
Verder zou ik adviseren remklauwen niet te coaten, maar te spuiten. Stralen kan, maar voor de verf die ik onlangs gekocht heb was dat eigenlijk niet nodig. De verf van Foliatec wordt geleverd met een staalborstel en is met een kwastje makkelijk op te brengen.
Zelf had ik wel de klauwen gestraald, maar omdat er Motip remklauwverf op zat ging die er niet makkelijk af (het straalgrit was ook erg fijn).
Ik moet de achterste klauwen nog verven, voor is al klaar.
VeeDubber
20-03-2023, 12:47
Thanks! :thumbup:
Ik dacht dat het pookmechanisme tussen een MK2 en MK3 uitwisselbaar was, maar dat is het niet echt. De boutgaten komen helemaal niet overeen (de behuizing past wel in het gat).
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230322202555s.jpg
Of heb ik weer de verkeerde?
RobertVoorst
22-03-2023, 20:45
Deze keer ligt het niet aan jou ;)
https://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/068E658A-7F8A-462A-8274-853FD6798839.jpeg
Naar mijn weten hebben de Mk2’s met kabels een andere middentunnel, was bij mij ook zo. Heb ik een RVS plaat voor gesneden die hem weer opvangt, iets steviger dan 4 onderlegschijven :thumbup:
Ja die onderleg schijven zijn voor de foto en de passing. Ik heb de 4 gaten afgetekend en denk dat ik daar M8 trekmoeren in zet.
Moet je die schakelkabels nog afstellen of hoe zit dat? Ik heb me er nog niet erg in verdiept maar ik zag weinig afstel mogelijkheden.
In dit filmpje leggen ze uit hoe af te stellen, maar ze praten wel over bouwjaar 2000+. Het schakelgedeelte op de bak lijkt wel hetzelfde, ik weet alleen niet of de kabels ook dezelfde afstel-functionaliteit hebben als een Golf 3 / 02A systeem?
https://www.youtube.com/watch?v=eeOoDJuhSx8
RobertVoorst
23-03-2023, 14:08
Moet je die schakelkabels nog afstellen of hoe zit dat? Ik heb me er nog niet erg in verdiept maar ik zag weinig afstel mogelijkheden.
Heb ze bij de G60 swap alleen in de 'sleuf' in de schakelgaffel op de bak iets afgesteld. Is geloof ik ook de enige mogelijkheid bij dit type kabelschakeling.
The Skinnmeister
24-03-2023, 07:58
Heb ze bij de G60 swap alleen in de 'sleuf' in de schakelgaffel op de bak iets afgesteld. Is geloof ik ook de enige mogelijkheid bij dit type kabelschakeling.
Zoiets was het volgens mij ook, weinig afstel mogelijkheid. Past normaal vrijwel meteen.
Ja die onderleg schijven zijn voor de foto en de passing. Ik heb de 4 gaten afgetekend en denk dat ik daar M8 trekmoeren in zet.
Die zitten er sinds gisteren al in :thumbup:
Het schakelgedeelte aan de pookzijde is verder klaar, op een leuke pookknop na, alleen nog niet gemonteerd. Dat komt omdat ik in al mijn wijsheid had bedacht de middenste uitlaatpijp te vervangen, maar niet echt een succes ging worden.
De uitlaat van de Golf bestaat uit 5 delen.
Spruitstuk - voorpijp - middenpijp - bocht onder de achterbank - einddemper. Eigenlijk lekte hij sowieso op alle verbindingen behalve die van het spruitstuk en de voorpijp. De voorzijde van de middenpijp was door het vele demonteren inmiddels niet meer rond, dus het lekken was enigszins logisch. Ik dacht; met 1 actie pak ik 2 lekken hopelijk aan: de rechte (dus simpel!) middenpijp, met een mooie nieuwe ronde aansluiting aan de voorkant.
Ten eerste is hier in de buurt geen 60mm pip te krijgen, dus ging ik op internet zoeken. En dan bij onze Duitse buren, want daar kost een metertje pijp EEN DERDE van wat hij in NL kost :screwy: :screwy:
Echter was de middenpijp vast gaan rotten in de aansluiting van de bocht (die valt er omheen). Die op zijn beurt weer vastgerot zit in de pijp naar de demper. Dat laatste laten we lekker zitten, want ik ben 2 dagen bezig geweest de middenpijp te verwijderen. Eerst had ik hem afgezaagd op ca 2 cm van de aansluiting. Vervolgens ben ik met hamers, beitels, WD 40 en waterpomp tangen in de weer geweest, net zo lang tot ik hem er uit had gewrikt. Dat heeft serieus een uur of 3 of mss wel meer gekost (verdeeld over 2 dagen). Het leverde ook nog een scheurtje in de andere pijp op, die ik inmiddels al weer gelast heb, en en opstuiking waardoor de nieuwe pijp niet dieper dan de sleuven erin gaat. Maar die dremel ik er morgen nog even uit. Hoewel je ziet dat die achterste pijp nu niet helemaal rond meer is, past de nieuwe pijp er wel in. Ik heb een beetje met de tang zitten wrikken zodat er geen dikke spleten in zitten. Eventueel kan ik hem nog wat ronder kloppen natuurlijk.
En dit allemaal in een weekend waarin ik (weer) de motor in wilde bouwen zodat ik verder kon....... helaasch.
RobertVoorst
25-03-2023, 20:44
Heb je die daar vaak los? Dan kun je er net zo goed een V-band op lassen, wel zo makkelijk
Dat is misschien wel wat voor de motorzijde, maar die zie ik eigenlijk alleen in RVS? Mn uitlaat is niet van RVS, gewoon van staal.
RobertVoorst
26-03-2023, 07:12
Ik weet dat AKR performance enkele stalen versies heeft, welke diameter buis heb je?
RobertVoorst
26-03-2023, 17:04
Buiten diameter is 60.
Ff bij hun informeren! https://www.akr-performance.nl/p/srs-v-band-kit-staal-6050mm238-v-band238s
Plaatjes bij het werk:
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230324124417s.jpg
En eenmaal eruit, een stuk was afgescheurd zelfs, daarna kwam het grote deel er pas uit, wel met moeite omdat het initieel nog vast zat.
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG-20230325-WA0018s.jpg
Ff bij hun informeren! https://www.akr-performance.nl/p/srs-v-band-kit-staal-6050mm238-v-band238s
Bedankt voor de tip :thumbup:
Nou, de motor hangt er weer in. Gisteravond zitten kloten met de koppeling van de stuurpen, die wilde niet op de pen van het stuurhuis. Deze avond hielp mijn vrouw mee en die kreeg ik hem er uiteindelijk wel in :P
Alle subframe en crossmember bouten zitten nu vast. De motor moest ik wel wat op zijn plek forceren om de voorkant te monteren, maar het zit :thumbup:
De schakelkabels willen nog niet in de houder. De houder is gecoat en ik denk dat daarom het mondje van de kabels er niet meer in past. Dat moet ik nog ff aanpassen (vijlen) dus.
Hopelijk kan ik dit weekend alles verder aansluiten en monteren, verzamelen wat nog mist en dat zsm bestellen, zodat hij voor Pasen hopelijk loopt :)
Misschien uw vrouw meer laten meehelpen, dan geraakt hij misschien sneller klaar :D
Misschien uw vrouw meer laten meehelpen, dan geraakt hij misschien sneller klaar :D
Haha ja ik kan prima alleen sleutelen maar voor sommige zaken is een paar extra handen toch echt wel enorm makkelijk.
We zullen eens kijken hoe ver we dit weekend komen, ik moet zaterdag middag ook nog weg om de DAF te taxeren :)
Dit weekend al het een en ander aan de Golf kunnen doen, wat ook hard nodig begint te worden om hem op tijd rijdend te krijgen (en te kunnen testen...)
De uitlaat is weer gemonteerd. De remmerij zit er weer op alsmede de centrale wielmoeren. De schakelkabels aan de versnellingsbak zijn aangesloten, net als de elektra. De oliekoeler zit op zijn nieuwe plek.
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230401151147s.jpg
De oplettende kijker ziet de kleine voorbereiding voor Spa waar ik met een filter ipv airbox wil gaan rijden (je mag daar meer geluid maken).
Het koelsysteem moet nog afgemaakt worden, daar heb ik net de laatste dingen voor besteld :)
Wel heb ik nog wat "zorgen" puntjes.
De schakelkabels hebben van die beschermrubbers, deze komen bij mij tegen de uitlaat. Dat kan wel eens gaan smelten... Hoe hebben anderen dat opgelost?
De uitlaat ligt aan op het hitteschild over het stuurhuis, dit kan gaan rammelen...
Ik weet niet wat er bij het stralen en coaten is gebeurd, maar de hele slotplaat is tamelijk krom geworden :( Hij past wel, maar je moet hem met kracht uit elkaar trekken en monteren.
De hoek van de radiator is toch niet echt ver genoeg naar achteren, waardoor ik denk dat de onderste slang gaat schuren tegen de motorsteun.
Afgelopen weekend viel me op dat de schakelpook zo goed als in dezelfde stand terug komt bij 1,3 en 5 en bij 2 en 4.
Video: https://youtube.com/shorts/sSlO16ly254
Is dit normaal? In mijn ervaring blijft de pook toch wat beter staan in de richting van de versnelling waar hij in zit...
RobertVoorst
06-04-2023, 07:53
Komt mij ook bekend voor hoor. T 'is niet echt een H-pattern shifter zegmaar :rolleyes:
Misschien dat de schakelpook/box van een 02J wat strakker is, heb mijn 02A box toen ook een revisiesetje ingepleurd, maar echt veel verschil heb ik er niet van gemerkt.
Enige andere optie is denk ik naar een CAE of Coolerworks of TR Motoring schakeltoren, maarja dan kun je je volgende maandloon ook wel weer afschrijven :D
En wat betreft de schakelkabels tegen de uitlaat, dat had ik dus bij mijn G60 ook. Heb deze zolang met een stalen tie-wrap aan het stuurhuis vast gemaakt en sindsdien gaat dat eigelijk gewoon prima :tongue:
VeeDubber
06-04-2023, 07:57
Heb jij je carrosserie al eens gecontroleerd op maatvoering? De problemen die je beschrijft laten mij denken aan een neus die niet meer haaks op de rest van de carrosserie staat?
Komt mij ook bekend voor hoor. T 'is niet echt een H-pattern shifter zegmaar :rolleyes:
Misschien dat de schakelpook/box van een 02J wat strakker is, heb mijn 02A box toen ook een revisiesetje ingepleurd, maar echt veel verschil heb ik er niet van gemerkt.
Enige andere optie is denk ik naar een CAE of Coolerworks of TR Motoring schakeltoren, maarja dan kun je je volgende maandloon ook wel weer afschrijven :D
Ja zo'n ding is inderdaad wel het doel, maar eerst even zo proberen :D
Bedankt voor de bevestiging, dan hoef ik me daar minder zorgen om te maken.
En wat betreft de schakelkabels tegen de uitlaat, dat had ik dus bij mijn G60 ook. Heb deze zolang met een stalen tie-wrap aan het stuurhuis vast gemaakt en sindsdien gaat dat eigelijk gewoon prima :tongue:
Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Ik heb het NielsG60© hitteschild nog op het stuurhuis zitten, maar daar ligt de uitlaat gewoon op, dus dat gaat waarschijnlijk ook niet goed. Ik had al bedacht deze te verwijderen en een nieuw/ ander hitteschild te maken en dan zal ik meteen die kabel wegtrekken :thumbup:
Heb jij je carrosserie al eens gecontroleerd op maatvoering? De problemen die je beschrijft laten mij denken aan een neus die niet meer haaks op de rest van de carrosserie staat?
Ja dat vermoeden begint bij mij ook. Ik had, recent pas eigenlijk, al geconstateerd dat de schermen helemaal niet hetzelfde vast zitten links en rechts. 1 kant is nog origineel (doorgelast), de andere kant zit minder vast :D
Zolang de originele ophanging van de bak gebruikt wordt (en de 2Y bak dus) past alles, maar als je het vervangt niet. Ergens klopt er iets niet, wat raar is, want met de originele voorste steun en voorbalk past het met de 02A bak ook niet..
VeeDubber
07-04-2023, 07:04
Ik zal eens graven, ik denk dat ik nog ergens een maatblad voor de Golf 2 carrosserie heb. Kun je eens nameten.
Ja, dat is wel interessant.
Het gekke is wel dat als ik alles wat bij de auto hoort monteer (voorbalk en voorste steun voor 2Y) plaats maar wel de 02A gearbox, dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Het scheef zitten heeft echt met de bak te maken, want ik heb de motor wel vaker in en uit gebouwd en dat deed ik altijd op dezelfde manier (onderlangs), maar nog nooit montage problemen gehad. Ook niet nadat alles gestraald en gecoat was, etc.
Het is wel bekend dat de 02A verder naar voren zit als de 2Y en je daarvoor ook een langere motorsteun RA moet monteren, maar zo slecht passend als ik had heeft dan "niemand" ooit gehad.
Gisteren zijn er 2 pakketjes binnen gekomen, zodat ik vandaag en morgen weer verder kan knutselen. Helaas heb ik zelf iets van de verkeerde diameter besteld......... :mad: :mad: kan het dus terug sturen en heb de juiste al besteld. Kost weer € 15 aan verzenden maar op en neer rijden is nog duurder helaas. Ga er tijdelijk een ander buisje tussen zetten zodat ik hem dit weekend wel kan laten lopen. Echter betekend dat weer dat ik de komende week de kvs weer af kan tappen om het buisje te vervangen.
Vandaag de beugel voor de radiator nogmaals vernieuwd omdat hij onder toch niet lekker uit kwam met de slang. Ook heb ik een stukje van d bak afgeslepen omdat de slang dan meer ruimte heeft. Het was een nutteloos oog aan de voorzijde.
Vervolgens de slangen onder en boven gemonteerd en afgevuld met demi water en Mocool. Alles bij elkaar kostte weer een paar uur natuurlijk...
Vervolgens geprobeerd te starten, maar hij sloeg niet aan. Na wat controles bleek gewoon alles te werken... bij de derde poging om te starten verraadde het probleem zichzelf weer; een dikke knal uit de uitlaat bij het loslaten van de sleutel.
Deze startmotor heeft geen 12V doorlus die ik gebruikte voor de bobine. Die zit dus (nog steeds) op een poort op de zekeringkast die uitschakelt tijdens het starten. Vanavond even in de papieren duiken, want ik heb dat vorig jaar netjes gedocumenteerd. Volgens mij is er geen aansluiting/zekering vrij, dus hmoet hij samen met de KMS gezekerd worden dan. De KMS geeft wel een spanningsverlies aan bij starten maar tijdens het rondgooien is die volgens mij weer aan, anders zou die ook niet starten.
Zo., hij loopt weer.
Heb nog even in de zekeringenkast gemeten op de additionale contacten (G)
Op G7 t/m 10 staat 0 Volt.
Op G4 staat 2 Volt :confounded:
Op G6 staat 11 Volt.
Op G1,2,3 en 5 staat 12 Volt. Daar zitten ook het lanbdadisplay, toerental versterker, shiftlight etc op. Maar die hebben tijdens het starten geen prik nodig.
G3 is netjes apart afgezekerd, maar het helpt allemaal niks. Kan ik hem aansluiten op bovenstaande draadje?
De contacten zitten nu zo:
G1: USB verloop voor GoPro
G2: toerental versterker (aan tijdens start)
G3: Shiftlight voeding (onderbreekt bij start)
G4: 1~2 Volt. Tijdens starten 12V
G5: DIS Bobine (aan tijdens start)
G6: Innovate Lambda meter
De KMS computer en lambda controller zitten op de originele bedrading voor dingen die er niet (meer) zitten, die blijven sowieso aan tijdens het starten.
En wat nog het meest wonderlijke is, is dat er geen lekkages waren. De KVS werd alleen een beetje heet en hoewel ik hem niet overvuld had, ging het toch via de overloop. Er zit natuurlijk nog geen ventilator op .
Alle geluk dat je dit allemaal zelf kan.
Beetje logisch nadenken en je komt een heel eind.
Daarom heb ik vandaag de remmerij weer gedemonteerd omdat ik vergeten was de remankerplaten (die met koelslangen aan de keienvanger vast zitten en achter de auto lagen) erop te zetten :D
Met airbox heeft ie 180 pk (tegen 190 bij gelijke buiten temperatuur). Dat valt an sich nog wel mee.
Verdere punten die naar voren kwamen:
- Er is geen 5e versnelling -> kabel afstellen
- De km teller doet niks. Ik weet zo goed als zeker dat ik de bakzijde goed gemonteerd hebt, de teller kant is ooik ingeklikt. Raar dat ie het niet doet
- de remmen zijn nog steeds k*t. Pedaal zakt nu weer weg (was in november niet zo.....)
Zoek nu een nieuwe hoofdremcilinder, maar veel 25,4 mm hebben slechts 2 aansluitingen (of M12 ipv M10x1).
RobertVoorst
14-04-2023, 12:43
Zoek nu een nieuwe hoofdremcilinder, maar veel 25,4 mm hebben slechts 2 aansluitingen (of M12 ipv M10x1).
https://www.autodoc.nl/ate/954487 Alles wat je nodig hebt en ook nog eens ATE kwaliteit, zelfde als ik nu gemonteerd heb ;)
Kabel afgesteld, 5 nu wel te vinden.
KM teller kabel lag los. Hbe hem terug geklikt, maar vergeten bij de kleine proefrit om de bak op te warmen.
Bakolie vervangen.
https://www.autodoc.nl/ate/954487 Alles wat je nodig hebt en ook nog eens ATE kwaliteit, zelfde als ik nu gemonteerd heb ;)
Ja ik had hem al opgezocht, maar wat is de levertijd bij die gasten?
RobertVoorst
14-04-2023, 15:26
Ja ik had hem al opgezocht, maar wat is de levertijd bij die gasten?
Had 'm destijds met 4-5 dagen in huis. Geloof dat je voor een paar euro meer zo'n express levering kunt doen bij ze
Vanavond of morgen vroeg nog eens checken dan.
Van het weekend besteld, wel de 23,8 mm :P
Nog geen bevestiging of verzending ontvangen, dus het begint al wel te zenuwen hier.
The Skinnmeister
19-04-2023, 06:57
Heb ook al regelmatig op Autodoc besteld, gaat altijd een paar dagen overheen voordat je de bevestiging krijgt. Tot op heden nog geen problemen gehad. Maar bestel voor de zekerheid wel altijd met afterpay, just in case ;)
Ik bestel met Paypal, ook ivm geld terug garantie idd.
RobertVoorst
19-04-2023, 07:20
Anders met het originele ATE nummer even naar automaterialenzaken bellen (Brezan enzo). Vaak hebben ze deze dingen wel liggen, maar dan onder een onderdeelnummer van een ander automerk.
Pakket wordt vandaag verzonden :D
Wat voor klauwen heb je? G60 rondom toch? Dan zou een 22mm HRC eigenlijk wel voldoende moeten zijn. Ik heb deze ook en heb eigenlijk nooit problemen gehad....zelfs nu de Porsche remklauwen aan de voorkant zitten....slag is eigenlijk niet veranderd.... misschien zelfs iets korter geworden.
Hoop niet dat de slag met de 25,4mm HRC te klein wordt....bekende van me heeft ook eens een grotere HRC geplaatst en is toen weer terug gegaan naar kleinere diameter, omdat het gevoel en doseren slechter werd door de te kleine slag......te weinig gevoel zeg maar....alles of niets.
Ik heb deze destijds gekocht....eentje van Meyle via eBay...echt een koopje.
Zit er nu sinds 2016 op:
https://www.ebay.de/p/642008636?iid=204036121288
Ik heb de 23 mm, niet de 25. Inderdaad om wat je zegt besloten een kleinere te nemen. Performance van de remmen zit meer in de blokken als in de hrc diameter heb in het idee (bij gelijk blijvende klauwen).
RobertVoorst
20-04-2023, 10:28
Bij gelijk blijvende remklauwen helpt een grote HRC alleen maar averechts inderdaad. De (hydraulische) remdruk zal altijd lager worden met een grotere HRC en dus direct ook je druk die de zuiger uitoefent op het remblok. T 'is echt een trade off tussen pedaalslag en remkracht wat dat betreft!
RobertVoorst
20-04-2023, 10:30
. Ik heb deze ook en heb eigenlijk nooit problemen gehad....zelfs nu de Porsche remklauwen aan de voorkant zitten....slag is eigenlijk niet veranderd.... misschien zelfs iets korter geworden.
Jij hebt ook de klauwen van een 986 toch? Met een 22.2 [mm] zat mijn pedaal namelijk echt gewoon op de vloer. De slag is met een 25.4 wel echt verbeterd maar ik moet echt merkbaar hard op 't pedaal stompen om echt snel stil te komen te staan. Misschien dat ik ook nog wel een 23.8 ga proberen.
Ja theoretisch gezien heb je meer volume verplaatsing bij een gelijke slag van het pedaal (handig voor grotere inhoud aan de remklauw zijde, 4 of 6 pots).
Je moet echter wel meer kracht zetten om die hoeveelheid aan (meer) volume door (in) de leidingen te krijgen die gelijk zijn gebleven in diameter.
Je pedaalslag wordt dus korter bij gelijkblijvende leidingen en klauwen, maar dat houd ook in dat je minder precies kan remmen. De vraag is wat je er in de praktijk daadwerkelijk van merkt natuurlijk.
Jij hebt ook de klauwen van een 986 toch? Met een 22.2 [mm] zat mijn pedaal namelijk echt gewoon op de vloer. De slag is met een 25.4 wel echt verbeterd maar ik moet echt merkbaar hard op 't pedaal stompen om echt snel stil te komen te staan. Misschien dat ik ook nog wel een 23.8 ga proberen.
Klopt! Boxster/Cayman klauwen. Ik heb destijds ook nog wat zitten te rekenen qua verhoudingen van diameters HRC en totale remzuigeroppervlak. Een Boxster heeft namelijk standaard ook een 23.8mm HRC dacht ik. Ik heb toen aan de hand van die verhoudingen berekend of ik mijn 22.2mm HRC kon behouden of groter moest. Ik kwam er toen op uit dat mijn slag zelfs ietsje korter zou worden met mijn setup....dus ik heb de HRC eerst laten zitten en daarmee zou testen (gebruikte hem toen nog als daily). Toen alles erop zat, was de slag daadwerkelijk ietsje korter tov de standaard G60 remklauwen aan de voorkant.
Als jouw slag heel lang is, zou het ook kunnen dat je toch nog lucht in je systeem hebt....je hebt hier maar heel weinig voor nodig om het pedaal op de bodem te trappen
RobertVoorst
20-04-2023, 12:55
Klopt! Boxster/Cayman klauwen. Ik heb destijds ook nog wat zitten te rekenen qua verhoudingen van diameters HRC en totale remzuigeroppervlak. Een Boxster heeft namelijk standaard ook een 23.8mm HRC dacht ik. Ik heb toen aan de hand van die verhoudingen berekend of ik mijn 22.2mm HRC kon behouden of groter moest. Ik kwam er toen op uit dat mijn slag zelfs ietsje korter zou worden met mijn setup....dus ik heb de HRC eerst laten zitten en daarmee zou testen (gebruikte hem toen nog als daily). Toen alles erop zat, was de slag daadwerkelijk ietsje korter tov de standaard G60 remklauwen aan de voorkant.
Als jouw slag heel lang is, zou het ook kunnen dat je toch nog lucht in je systeem hebt....je hebt hier maar heel weinig voor nodig om het pedaal op de bodem te trappen
Die heb ik er inderdaad ook op zitten! Met de 25.4 [mm] heb ik amper slag in het pedaal, met de motor uit is die ook echt steenhard.
@DaNpy heb je een drukontluchter of doe je alles met pedaal pompen?
Altijd pompen natuurlijk!
Gisteren wezen uitlijnen, vandaag de nieuwe HRC gemonteerd. Wel de rubber ring vergeten dus hij moet er nog even af en terug, en nog ontluchten natuurlijk.
Uiteraard ging het niet vloeiend en kwam de pin in de bekrachtiger los. Daar dus even mee lopen stoeien om hem weer terug achter de lipjes te krijgen. Bij het intrappen van de rem kwam er remvloeistof uit de bekrachtiger... ik hoop dus van harte dat dát het remprobleem is geweest.
Ik wil ook nog even de uitlaat demonteren en met gungum weer monteren, want hij lekt nog meer als vóór het vervangen van de middenste pijp.
Als een uitlaat ergens lekt, wat invloed kan dit hebben, buiten een een raar of ander geluid?
Trouwens ik ontlucht de remmen met eezibleed, gaat goed, enkel als je klaar bent en je het moet ontkoppelen zit het remreservoir overvol, moet er altijd terug wat uitrekken, dat is wel een vervelend nadeel.
Als een uitlaat ergens lekt, wat invloed kan dit hebben, buiten een een raar of ander geluid?
Trouwens ik ontlucht de remmen met eezibleed, gaat goed, enkel als je klaar bent en je het moet ontkoppelen zit het remreservoir overvol, moet er altijd terug wat uitrekken, dat is wel een vervelend nadeel.
Daar moet je dan even een spuitje voor halen. ;)
@Scully
Inderdaad bedankt voor de tip.
Eens zien waar ik een grote spuit kan vinden.
Want voor de rest werkt dat eigenlijk wel goed.
Zo'n Eezibleed heb ik ook. Je moet wel opletten dat je er niet teveel druk op zet, die max 1 bar is ook echt maximaal. Je zet hiermee ook druk op de rubbers tussen het reservoir en de HRC, die zijn daar eigenlijk niet voor bedoeld.
Ik heb ook nog een systeem op vacuum, waarmee je gewoon aan de remnippel de vloeistof eruit zuigt. Hier ben ik ook niet zo kapot van, omdat het niet echt fatsoenlijk lijkt te werken en altijd lucht aan lijk te zuigen.
Alleen met pompen komt er een degelijke, gevulde slang met remvloeistof uit het nippel.
Het is toch wel 1.4bar hoor(20psi) vanaf 1bar werkt het al niet goed meer. En inderdaad, je ziet wel dat het remvloeistof reservoir bol komt te staan.
Maar als je goed door remt , komt er volgens mij toch ook heel wat druk op te staan.
Het is toch wel 1.4bar hoor(20psi) vanaf 1bar werkt het al niet goed meer. En inderdaad, je ziet wel dat het remvloeistof reservoir bol komt te staan.
Maar als je goed door remt , komt er volgens mij toch ook heel wat druk op te staan.
Op het remsysteem wel idd....maar niet op je reservoir. Deze connectie sluit je af met de HRC als je remt.
Ik gebruik zo'n potje die je aansluit op de compressor en een vacuüm trekt aan je ontluchtingsnippel. Kost wel wat tijd, maar het is ideaal voor het vullen en flushen van je systeem.
Als ik het echt goed ontlucht wil hebben, doe ik het met 2 man dmv pompen, vasthouden en ontluchten......of in m'n eentje door een slang op de ontluchtingsnippel aan te sluiten en deze in een flesje met remvloeistof te hangen....in de vloeistof. Het flesje hang ik vervolgens hoger dan de nippel, bijvoorbeeld aan de veerpoot. Nippel een beetje open en pompen maar. Doordat je een vloeistofslot hebt, omdat hij in de vloeistof staat, raak je het licht wel kwijt, maar trekt hij geen lucht meer aan. Werkt altijd prima.
Een fout die vaak gemaakt wordt is het rempedaal vol in te trappen tot de bodem. Hiermee heb je kans dat je de HRC sloopt, omdat hij veel verder wordt bediend dan normaal gesproken. Helemaal bij een HRC die er al iets langer op zit, heb je kans dat je de cupjes beschadigd door een eventueel aanwezige roestlaag.
VeeDubber
23-04-2023, 14:11
Ja dat vermoeden begint bij mij ook. Ik had, recent pas eigenlijk, al geconstateerd dat de schermen helemaal niet hetzelfde vast zitten links en rechts. 1 kant is nog origineel (doorgelast), de andere kant zit minder vast :D
Zolang de originele ophanging van de bak gebruikt wordt (en de 2Y bak dus) past alles, maar als je het vervangt niet. Ergens klopt er iets niet, wat raar is, want met de originele voorste steun en voorbalk past het met de 02A bak ook niet..
Ik heb een plaatje eventueel voor je. Stuur me je email adres via PB als je interesse hebt, dan stuur ik hem door.
Gisteren ging de raam aan de passagierkant heel slecht/zwaar omhoog. Het klonk alsof er slip in het systeem zat (wel draaien, raam niet bewegen).
Is dit een bekend probleem? Ik ga er na woensdag pas naar kijken, omdat ik de gepopnagelde plaat moet verwijderen. Dus ik hoop ook dat ie er niet uit dondert woensdag :rolleyes:
Ducttape meenemen dus. :D Waar ga je heen?
Ducttape meenemen dus. :D Waar ga je heen?
Standaard equipment he :D
Zolder, zie trackday kalender ;) Wel alleen de middag, met Hemelvaart de hele dag.
The Skinnmeister
25-04-2023, 06:46
Gisteren ging de raam aan de passagierkant heel slecht/zwaar omhoog. Het klonk alsof er slip in het systeem zat (wel draaien, raam niet bewegen).
Is dit een bekend probleem? Ik ga er na woensdag pas naar kijken, omdat ik de gepopnagelde plaat moet verwijderen. Dus ik hoop ook dat ie er niet uit dondert woensdag :rolleyes:
Is idd een bekend probleem met de oud type deuren dat de mechanismes kapot gaan. Denk dat dit bij jouw ook aan de hand is..... Zijn gelukkig niet de kosten ;)
Is idd een bekend probleem met de oud type deuren dat de mechanismes kapot gaan. Denk dat dit bij jouw ook aan de hand is..... Zijn gelukkig niet de kosten ;)
Zijn de mechanismes nog nieuw leverbaar dan? Anders wordt het 2e hands (en kans op dezelfde problemen uiteindelijk :P)
The Skinnmeister
25-04-2023, 10:41
Imitatie is er nog, origineel weet ik het niet. Wat ik zo zie zijn de kosten ronde de 2 tientjes, voor de bouwjaren tot 12/87..... :thumbup:
Dat valt allezins mee, en het wordt niet vaak gebruikt.
Polycarbonaat ramen erin. ?
Kan, staat niet op de lijst met dingen die ik nog wil. Heeft in die zin dus weinig prio zeg maar :)
Op het remsysteem wel idd....maar niet op je reservoir. Deze connectie sluit je af met de HRC als je remt.
Ik gebruik zo'n potje die je aansluit op de compressor en een vacuüm trekt aan je ontluchtingsnippel. Kost wel wat tijd, maar het is ideaal voor het vullen en flushen van je systeem.
Als ik het echt goed ontlucht wil hebben, doe ik het met 2 man dmv pompen, vasthouden en ontluchten......of in m'n eentje door een slang op de ontluchtingsnippel aan te sluiten en deze in een flesje met remvloeistof te hangen....in de vloeistof. Het flesje hang ik vervolgens hoger dan de nippel, bijvoorbeeld aan de veerpoot. Nippel een beetje open en pompen maar. Doordat je een vloeistofslot hebt, omdat hij in de vloeistof staat, raak je het licht wel kwijt, maar trekt hij geen lucht meer aan. Werkt altijd prima.
Dan zal ik die eezibleed dan toch maar niet meer gebruiken.
Opties hierboven dan maar eens proberen.
Ik heb 2 van die vacuum dingen, 1 op de compressor, 1 met een handpomp. Het werkt wel, want het niveau in het reservoir zakt, maar je ziet er geen mooie constante stroom uit komen, wat vloeistof maar voornamelijk lucht komt voorbij.
Net de auto klaar gemaakt voor morgen en alvast de GoPro erin gezet, meteen aan de laadkabel gedaan. Contact aan -> GoPro laad op.
Fuelpomp uit -> GoPro uit.
Wacht, wat? Naast de opties "12V, ook tijdens starten", "12V, niet tijdens starten", "12V, alleen tijdens starten" en de vage lage voltages van 1 á 2 Volt heb je dus ook de "12V, alleen als de brandstofpomp draait" optie :confused: :confused:
De GoPro zit op uitgang G01 van de zekeringkast. Ik ga er vanuit dat deze wel weer spanning geeft als de motor loopt, toch? De pomp gaat immers dan ook weer aan. Ben de GoPro voor de zekerheid aan het laden en kan morgenvroeg nog wel wat doen, maar eenmaal op de baan wil ik rijden en niet knutselen :P
VeeDubber
26-04-2023, 07:56
Ik heb 2 van die vacuum dingen, 1 op de compressor, 1 met een handpomp. Het werkt wel, want het niveau in het reservoir zakt, maar je ziet er geen mooie constante stroom uit komen, wat vloeistof maar voornamelijk lucht komt voorbij.
Komt de lucht niet gewoon langs de aansluiting van de slang op de vulnippel (vaak het geval). Je krijgt daar ook een zuigende werking.
Veel plezier vandaag!
Komt de lucht niet gewoon langs de aansluiting van de slang op de vulnippel (vaak het geval). Je krijgt daar ook een zuigende werking.
Daar heb ik naar gekeken, maar als het goed is niet. Bij het apparaat op de compressor zit een stevige rubber dop met een nauw gaatje. En bij het handpompje zit de slang ook strak er om heen.
Is normaal hoor. Dat doet mijn vacuümsetje ook....meer lucht dan vloeistof. Daarom; ideaal voor het vullen en flushen van het systeem....daarna nog ff op de ouderwetse manier ontluchten
Exact!
Zoals in het trackday topic te lezen heb ik gisteren op Zolder wel wat issues gehad, welke ik hier verder zal bespreken;
Gaskabel had een verkeerde rubber door het schutbord: opgelost;
Remmen nog een keer ontluchten, pedaal is nog wat diep;
Deurvanger links zit los. Ik zag nog een schroefje zitten, het onderste is kwijt.
Versnellingsbak schakelt slecht: hopelijk opnieuw afstellen;
Raar slijpend geluid bij de koppeling/vliegwiel: nog niks gevonden;
Oliekoeler voorzien van nieuwe rubber ring;
Nieuwe booskijker bestellen. Deze is is eraf gevlogen.
Ik zag vandaag ook dat ik wat koelvloeistof kwijt was. Het kan natuurlijk zijn dat het systeem nog ergens een luchtbubbel had en deze er nu uit is. Althans dat hoop ik.
Ik heb de olie al zo goed als weggepoetst maar geen kvs lekkage id gevonden.
https://www.autofans.nl/gallery/photos/20230426%20Zolder/IMG-20230426-WA0013s.jpg
De enige foto die ik heb gemaakt.
Nee in mei nog naar Zolder. Mits er geen grote zaken aan de bak zijn uiteraard, maar dat hoop ik eigenlijk niet.
Yellowstuff blokken voor de achteras besteld, want die prijzen stijgen alleen maar verder. Echt niet grappig meer.
Vandaag nog even gebeld met degene van wie ik de bak heb. Hij vermoed dat het schakelprobleem door de warmte komt en adviseerde dikkere olie en ook nog een additief. Dat gaan we dus maar proberen.
Er komt toch ook altijd zoveel bij kijken he
De mijne schakelt op het einde van een sessie vrijrijden ook niet zo lekker meer....kan me voorstellen dat jouw 02A nog warmer wordt door langere sessies en hogere toerentallen met de 16V.
Je zou ook eens kunnen kijken op de site van Pinderwagen....hij heeft dacht ik wel een bakolie koeler, maar misschien heeft ie ook wel beschreven welke olie hij erin doet.
Dat ding van mij heeft gewoon de standaard olie die er volgens de vraagbaak in hoort
De Motul olie die er nu in zit is ook 'gewoon' 75W90. Dat gaat dus dikkere olie worden. Zolder heeft natuurlijk ook redelijk wat schakelacties met al die korte bochtjes en chicanes.
Een bakkoeler is leuk, maar dan moet je wel aansluitingen op je giet-alu bak (kunnen) lassen.
Waar ik meer mee zit is het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=F7b3AMm8YSk
Bij het intrappen van de koppeling hoor je een schavend/ slijpend geluid.
Ik ben al bezig de bak te verwijderen maar krijg de korte aandrijfas niet los. Heb de draagarm al een beetje uit het subframe omdat ik geen zin heb wéér uit te moeten lijnen. Iemand nog tips? De andere kant kwam uiteraard wel uit zichzelf los....
RobertVoorst
29-04-2023, 20:59
Fusee gewoon loshalen op de conische fuseekogel onder, dan behoudt je grotendeels je uitlijning. Kan je fusee zo naar buiten slingeren en de as eruit pakken, zolang je de 3 bouten van de fuseekogel niet loshaalt zal er weinig veranderen aan je camber/caster & sporing!
De aandrijfas is inmiddels los en we hebben geprobeerde de bak eronder uit te krijgen....
task succesfully failed zeg maar. We kregen de bak er niet onderuit gekanteld. Met name de aandrijfas zit in de weg om het diff weg te kunnen laten kantelen. Omdat hij er echt niet onderuit wilde hebben we geprobeerd hem terug te zetten, maar ook dat wilde niet. De as van de bak wil (weer) niet in de koppeling.
Ik denk sowieso dat we het verkeerd doen, ik heb de motor opgehangen maar niet gekanteld. En toch de aandrijfas weghalen.
Een bakkoeler is leuk, maar dan moet je wel aansluitingen op je giet-alu bak (kunnen) lassen.
Ik zat zelf meer te denken om gebruik te maken van de stalen vul- en drainplug aansluitingen van de bak. Om hieraan een koppeling te lassen.
Fusee gewoon loshalen op de conische fuseekogel onder, dan behoudt je grotendeels je uitlijning. Kan je fusee zo naar buiten slingeren en de as eruit pakken, zolang je de 3 bouten van de fuseekogel niet loshaalt zal er weinig veranderen aan je camber/caster & sporing!
Hoi Robert, had gisteren je bijdrage gemist zie ik.
Hier heb ik ook aan gedacht omdat je dan inderdaad de uitlijning niet aanpast. Echter is de Golf zo stug dat ik ten eerste al denk dat ik de fusee niet van de pin krijg en daarna al helemaal niet meer terug. Ik haal de aandrijfas er wel uit dan moet er meer ruimte zijn. Dat kost me slechts een nieuwe moer.
Ik zat zelf meer te denken om gebruik te maken van de stalen vul- en drainplug aansluitingen van de bak. Om hieraan een koppeling te lassen.
Je zou dan ook nog koppelingen met dezelfde draad erin kunnen draaien. Je moet wel altijd een hoek moeten om weg te komen bij de aftapplug en dat is al het laagste punt, dus dat is wel een beetje gevaarlijk.
Het is wel mogelijk, vrienden van me hebben een bak met daarop aansluitingen gelast. Het is alleen niet heel makkelijk te doen. En je hebt een pompje nodig, etc.
Hang er eerst maar een temperatuurmeter in, zodat je ook daadwerkelijk weet waar je staat.
Ja dat is sowieso ook een goede tip! :Thumbup:
Gisteren weer geprobeerd de bak eruit te krijgen. Ik was alleen dus de kans was klein,en het lukte dus inderdaad gewoon niet. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt door de bak op een karretje te leggen terwijl hij nog in de auto zit, maar ik had ook geen zin om hem dagenlang op een baksteun te laten rusten met alle risicos van dien. Als ik hem weer op de motor had kunnen schroeven was het allemaal geen probleem maar guess what, dat lukte zaterdag niet en gisteren ook wéér niet :(
Nu de aandrijfas verwijderd is lijkt het er wel op dat hij er gewoon uit moet kunnen, en ik had hem gisteren ook een heel eind alleen bleef de flens achter het vliegwiel haken.... en dat kreeg ik niet voor elkaar helaas.
Vervolgens nog even geprobeerd om hem er terug op te schuiven maar ook dat was kansloos. Het makkelijkste is wel om in ieder geval te zorgen dat de hij met de auto mee omhoog kan zodat we er vanonderen weer bij kunnen want zo kun je bijna geen kracht zetten. Ik snap alleen niet waarom die as niet in te koppeling wil. Dat gaat echt bizar moeilijk.
RobertVoorst
03-05-2023, 07:06
Gisteren weer geprobeerd de bak eruit te krijgen. Ik was alleen dus de kans was klein,en het lukte dus inderdaad gewoon niet.
Laat me raden, bak komt tegen het deel van het subframe aan waar de draagarm in zit, met mn G60 toen ook bizar mee zitten kloten. En zodra je hem langs dat punt krijgt dan blijft de cup van de aandrijfas weer achter het subframe hangen :shake:
Heb destijds de voorste motorsteun losgehaald bovenop, krik onder het carter (met een dik blok hout ertussen uiteraard) en een paar cm omhoog gekrikt. Motor kwam zo iets omhoog en naar voren toe, waardoor er genoeg ruimte was om de bak voor het subframe langs eruit te lepelen. klote klus!
Ik heb de motor in de motorbrug hangen (zo'n ding wat over de voorschermen staat), anders dondert ie naar beneden. Ik heb hem wel iets laten zakken, ik dacht dat dat juist de truc was.
Ik had het diff ook omhoog getrokken zodat hij wel vrij komt van de motorsteun op het subframe. Daar had ik ruimte zat. Alleen het trucje om hem voorbij het vliegwiel te krijgen (volgens mij draaien om de Z as) lukte me dus niet.
Nou de bak is er eindelijk uit. Vanmiddag heb ik de bak weer min-of-meer aan de motor geschroefd en de auto omhoog gezet. Zo konden we er wel bij. Na het verwijderen van de voorste motor/baksteun en ook nog de koelvloeistofslang die in de weg zat kwam de bak er na wat friemelen uit.
Helaas heeft de demontage redelijk wat schade gemaakt. Ik heb ijzerdeeltjes van de puntjes van het vliegwiel verwijderd en de binnenkant van de bak zit ook vol puntjes. Ook zitten er wat puntjes op de drukgroep en zijn de 2 uitstekende "vingers" wat beschadigd. En uiteraard is het subframe ook beschadigd, jammer wel. Ik twijfel nog of ik toch niet alles los haal voor het terug bouwen..... want wat is die bak zwaar zeg.
Anyway, aan het lager voel ik geen speling, ook geen raar geluid. Ik zie geen rare schade aan de vingers van de drukgroep. Wel komt er wat vet uit het lager. Dat lijkt me geen goed teken eigenlijk.
Aan de koppeling zelf is ook niks te zien. Geen gebroken veren of gebroken plaat.
Momenteel kan ik geen foto's uploaden naar mijn hosting. Ze staan wel op het ClubGTI forum (link (https://clubgti.com/forums/index.php?threads/danpy-golf-mkii-group-h.292146/page-13#post-2521332)).
Als iemand nog iets raars ziet of weet hoe/wat te controleren dan hoor ik dat graag :thumbup:
Hierbij de foto's:
Druklager lekt een beetje vet
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230505203312s.jpg
Drukgroep
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230505205246s.jpg
Drukgroep (nog gemonteerd)
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230505203229s.jpg
Ondertussen heb ik het vermoeden dat er dus iets door de bak heen is gegaan. De binnenkant van de bak en de buitenkant van de drukgroep zitten vol met spikkels. Ik kan echter geen slijtsporen vinden van het ronddraaien. Dat is vreemd, want het geluid met koppeling ingedrukt is continue slepend. De drukgroep raakt de bak zelf dus niet.
Dus of het druklager is kapot, maar dit is met de hand niet te controleren, of de drukgroep zelf is naar zijn grootje zonder dat je het kan zien (de veren etc zijn nog in orde, geen vingers kapot etc).
Helaas kun je het alleen maar testen met een lopende motor, en als het dan weer niet goed is........
RobertVoorst
08-05-2023, 08:06
Hoe oud is deze koppelingset? Je hebt aardig wat hotspots op je drukgroep, sinterplaat denk ik?
Komt het hart van de koppelingsplaat niet tegen je vliegwiel of drukgroep óf tegen de bus die om de ingaande as van de bak zit (die met de keering). Daar heb ik al wel eens de bus van de koppelingsplaat tegenaan gehad, omdat deze te lang was.
Dat de vingers van de drukgroep licht glimmen is normaal, zolang ze maar niet diep ingesleten zijn, anders heb je kans dat je druklager vast is geslagen.
Hoe oud de koppelingsset is weet ik niet. Ik heb hem 2e hands gekocht (van een betrouwbaar iemand naar mijn inzicht), scheelde aanzienlijk tov een nieuwe en hij zag er nog goed uit. De hotspots zijn nieuw, alles was schoon toen ik het monteerde. Kan misschien komen van het op de kar rijden. Het aangrijpen van de koppeling zit echt in een heel kort stukje van de slag.
Als het hart van de koppelingsplaat tegen die bus komt, dan heeft die bus daar geen zichtbare schade van ondervonden.
De foto's laten het uiteinde van de vingers niet goed zien, maar volgens mij is er geen schade, alleen het glimmen van het contact oppervlak. Ik zal het vanavond nogmaals controleren voor de zekerheid!
VeeDubber
08-05-2023, 08:33
Je hebt wel veel slip op de koppeling
RobertVoorst
08-05-2023, 08:38
Hoe oud de koppelingsset is weet ik niet. Ik heb hem 2e hands gekocht (van een betrouwbaar iemand naar mijn inzicht), scheelde aanzienlijk tov een nieuwe en hij zag er nog goed uit. De hotspots zijn nieuw, alles was schoon toen ik het monteerde. Kan misschien komen van het op de kar rijden. Het aangrijpen van de koppeling zit echt in een heel kort stukje van de slag.
Als het hart van de koppelingsplaat tegen die bus komt, dan heeft die bus daar geen zichtbare schade van ondervonden.
Dan zal dat het probleem niet zijn, anders had die bus echt wel een scherp glimmend randje gehad.
De foto's laten het uiteinde van de vingers niet goed zien, maar volgens mij is er geen schade, alleen het glimmen van het contact oppervlak. Ik zal het vanavond nogmaals controleren voor de zekerheid!
Als ze alleen glimmen dan is er inderdaad niks aan de hand!
Ik weet dat het heel lastig controleren is, maar komt de koppeling wel helemaal vrij? Heb destijds met zo'n versterkte koppelingshevel in mijn 02A gehad, welke dus naar binnen was getrokken door het laswerk eraan. Die drukte het druklager dus continu heeeel licht tegen de drukgroep, waardoor dat lager dus 24/7 meedraait. Dan kan deze warm worden en lawaai gaan maken.
Ja hij komt geheel vrij zo ver ik weet. Het aangrijppunt zit ook niet geheel onder of bovenin de pedaalslag. Of trap ik eerst de veer om de pin in en dan pas de koppeling?
De lepel is ook niet krom en die heb ik geinspecteerd, maar geen schade te zien.
Ik vroeg me sowieso al af of het druklager inderdaad altijd aan ligt (en mee draait) of geheel vrij komt. In principe moet het dus geheel vrij komen begrijp ik. Maar dat er vet uit is gelopen duid toch op een tamelijk warme omgeving.
VeeDubber
09-05-2023, 06:11
Maar dat er vet uit is gelopen duid toch op een tamelijk warme omgeving.
De kleur van je drukplaat ook
Gisteren nog eens gekeken, maar volgens mij komt het druklager niet geheel vrij. De veer op de pin die de gaffel bedient drukt de gaffel (dus het druklager) continue richting de drukgroep.
Op de vingers heb ik helaas nog niet goed kunnen kijken. Vanavond weer een kans.
De kleur van je drukplaat ook
Dat zou betekenen dat de koppeling (veel) slipt? En ik heb geen enkele keer een slippende koppeling bemerkt.
Ik vermoed zelf dat die verkleuring van het oprijden van de kar komt. Of kan dat niet in zo'n korte tijd?
De drukgroep is wel anders verkleurd als het vliegwiel. Die heeft wat vlekken, de drukgroep is inderdaad overall wat meer verkleurd.
Je hebt wel veel slip op de koppeling
Ik weet niet waarom, maar ik zie deze bijdrage nu pas.
Hoe zie je dat er veel slip op de koppeling zit? Waarom merk ik daar tijdens het rijden niks van? Heb zelfs een snelle tijd gezet...
Ik ben juist gewend om zo kort mogelijk te koppelen. Dus bij wegrijden tikkie gas en zo snel mogelijk het pedaal omhoog. Bij opschakelen snel indrukken, volgende versnellen en los (voet eraf). Alleen bij terug schakelen doe ik het msischien onbewust wat langzamer, maar wel met tussengas zoveel als mogelijk.
Het enige waarbij ik wat met de koppeling speel is bij het oprijden van de kar. Er staan ook 3 banden sporen achter elkaar op het hout :D
Het druklager is vandaag binnen gekomen, maar het wordt allemaal krap om hem nog voor woensdag klaar te krijgen. Sowieso heb ik het idee dat het probleem niet opgelost is met het nieuwe lager. Daarom heb ik de trackday afgezegd. Ik ga wel weer als de auto klaar is, er zijn genoeg trackdays op Zolder (om de 2 weken).
Wel heb ik even de versnellingsbakken gewogen, omdat ik de 02A veel zwaarder vind aanvoelen dan de 2Y. En daar zit wat in
2Y: 35,0 kg
02A: 46,7 kg
Ook is vandaag mijn nieuwe pookknop van Ali binnen gekomen :P
Nou, de versnellingsbak zit er op en het ging nog verbazend gemakkelijk.
We hadden de bak met het diff omhoog op de baksteun (hydraulisch) gezet. Zo omhoog gepompt tot in de auto en toen het diff naar beneden gedraaid. De flens zat ook bijna uit zichzelf al achter het vliegwiel, dus ik was erg blij. Wel had ik de alu baksteun gemonteerd, ik had gelezen dat dat kon en je daar ook goede grip aan had. Maar dat ding komt gewoon tegen de langsdrager dus die moest er nog snel even af.
Ook het plaatsen van de prise as in de koppeling ging na slechts een paar pogingen. Nu had ik uit voorzorg wel de pin die de koppelingshevel bedient terug getrokken en geblokkeerd met een ingesneden kartonnetje. Hierdoor bleef de hevel en het druklager "terug" staan zodat je niet tegen de vingers van de drukgroep in hoeft te duwen. Ook zit overal een klein beetje vet op, wat beter glijd natuurlijk.
Nadat de bak op de motor bevestigd was konden de steunen weer gemonteerd worden. En guess what; waar ik van de winter de motor met erg veel moeite gemonteerd kreeg door de voorste dwarsbalk naar links te duwen, kreeg ik nu de schroef van de voorste motor steun er niet in omdat het gat aan de rechterzijde zat ???? Ook de achterste steun moest met de koevoet even naar voren geforceerd worden. 1:1 past het nog steeds niet.
Nu nog even de noodzakelijke dingen afmonteren en kijken of het geluid er dan nog steeds is.
Probleem semi opgelost, is nu veranderd in wat anders. Er loopt sowieso al iets aan (dat stuk blik tussen bak en motor?) en bij het intrappen van de koppeling is er nu een bonkend/kloppend geluid en je ziet de bak ook op en neer bewegen op dat ritme.
Ik ben die 02A bak helemaal zat. Alleen maar gezeik bij het monteren, superzwaar, nog geen 200 km gereden en het heeft alleen maar problemen. Als bonus is alles beschadigd, echt, helemaal top. Snel die andere bak eronder, die werkt tenminste zonder gedoe, past zonder koevoet en schakelt net zo goed.
Op mijn G60 zit ook een O2A bak, is dan dan zo'n probleem om die te demonteren enz?
Of is het in combinatie met uwe KR motor.
Zo is het niet leuk natuurlijk...
Het demonteren is gewoon een aardig werkje en die bak is nogal zwaar. Er zit een 9A motor in maar dat past allemaal op elkaar dus zou niet uit moeten maken.
Ik kreeg de vraag of er misschien axiale speling zat op de krukas, dus dat heb ik even getest.
https://youtube.com/shorts/gcadvIutrM4?feature=share
Hij heeft 2 weken geleden voor het laatst gelopen. Er is dus een redelijke tijd geen oliedruk meer geweest. Ik kan niet inschatten of dit normale speling is of niet? Heeft iemand hier ervaring mee?
VeeDubber
29-05-2023, 16:00
Deze speling mag maximaal 0,25mm zijn. Nou is het wat lastig meten via een YT filmpje, maar dit lijkt me beduidend meer?
Bron (pagina 23): https://vwts.ru/engine/9a/b3_13_engine_crankshaft-crankcase.pdf
Ja, dit voelt als veel meer. Ik ben bang dat ik naar een motor revisie zit te kijken.
Wel jammer na slechts 1000 km.
Wat is het risico als je er mee door rijdt?
Je zet bij koppelen kracht op het vliegwiel. Daardoor gaat de motor nu bonken, de drijfstangen willen niet schuiven. Wellicht dat het slijpgeluid ook het vliegwiel was wat tegen dat beschermblik aan kwam, en niet het druklager.
De speling is 0,65 mm. Diverse malen gemeten uiteraard.
Deze speling mag maximaal 0,25mm zijn. Nou is het wat lastig meten via een YT filmpje, maar dit lijkt me beduidend meer?
Bron (pagina 23): https://vwts.ru/engine/9a/b3_13_engine_crankshaft-crankcase.pdf
Handige PDF met alle torques, bedankt!
Ik zie op p25 ook dat er een shim moet tussen vliegwiel en motor??? Die heb ik niet.
Ondertussen is de bak er weer onderuit en het vliegwiel er af.
Audi1981
31-05-2023, 18:43
Heb nog nooit problemen met axiaal lagers gehad aan een lijnmotor bij VW, maar is je shim achter het vliegwiel niet losgekomen en de oorzaak van al die spikkeltjes?
Er zit geen shim achter het vliegwiel :)
Audi1981
31-05-2023, 20:57
Nee dat leek mij ook niet maar werd hier beweerd... Zo vaak heb ik ze tegenwoordig ook niet meer in m'n handen...
Nee dat leek mij ook niet maar werd hier beweerd... Zo vaak heb ik ze tegenwoordig ook niet meer in m'n handen...
Volgens de geposte pdf moet er een shim tussen. Ik heb die bij mijn KR nooit gezien en nu ook niet. Er zit wel een ring met 6 gaten aan de koppelingskant van het vliegwiel, achter de boutkoppen.
Audi1981
31-05-2023, 22:29
Ik heb net zelf even in ETKA gekeken en die shim is alleen van toepassing bij een automatische versnellingsbak.
Audi1981
31-05-2023, 22:34
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/Corrado9Atekeningvandekoppeling.JPG
https://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/Corrado9Atekeningvandekoppelingonderdeelnummersautomaat.JPG
Audi1981
31-05-2023, 22:36
'Clutch plate' en dan 'automatic' in de description zetten is wel een mispeer natuurlijk, maar goed, het is duidelijk geen vliegwiel geschikt voor een koppeling, maar voor de montage van de koppelomvormer.
RobertVoorst
01-06-2023, 07:23
De speling is 0,65 mm. Diverse malen gemeten uiteraard.
Dan zijn je thrust bearings er waarschijnlijk aan (OE.Nr. 026 198 421).
Had je deze motor niet laten reviseren meende ik?
Dan zijn je thrust bearings er waarschijnlijk aan (OE.Nr. 026 198 421).
Had je deze motor niet laten reviseren meende ik?
Ja de motor is in 2016 gebouwd. Vorig jaar heb ik hem pas in de auto gebouwd en sindsdien 4 trackdays en de charity day gereden. In totaal minder dan 1000 km.
Ik heb het vermoeden dat ik het zelf heb gedaan bij het ombouwen van de bak. Of misschien de 2e keer bij het vervangen van het durklager (bak eraf, bak erop, maar dat duurde ff). Ik kreeg de bak er ook regelmatig niet op, zoals hier in het topic staat. Misschien heb ik daarmee iets verknald.
Audi1981
01-06-2023, 09:55
Ik kan me niet voorstellen dat je bij het monteren en demonteren van een versnellingsbak de axiaal lagers molt, dat is mij nog nooit gelukt iig. De kracht die je met het indrukken van de drukgroep zet is wat groter zeg maar...
RobertVoorst
01-06-2023, 10:56
Dat lijkt me inderdaad ook erg sterk óf je bent heel erg sterk :D ;)
Zo sterk dat ik de bak er met veel moeite op krijg :S
VeeDubber
01-06-2023, 11:46
Dit doe je niet met montage van je bak. Het lijkt mij dat de speling niet is gemeten (en gecorrigeerd) bij revisie.
Audi1981
01-06-2023, 15:20
Dit doe je niet met montage van je bak. Het lijkt mij dat de speling niet is gemeten (en gecorrigeerd) bij revisie.
+1 :rolleyes:
We hebben de axiaal lagers gevonden:
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230609144818s.jpg
Het lagerbok is aan 1 zijde beschadigd. Wanneer of hoe weet ik niet. Ik vermoed wel dat daardoor het axiaal lager aan die kant er uit is gelopen. En toen die weg was, de andere kant, en daarna ook de bovenste 2. Deze delen lagen in het carter/ oliepomp aanzuiging....
Audi1981
11-06-2023, 18:32
Auch :(
VeeDubber
14-06-2023, 08:58
ow fuck...en nu?
RobertVoorst
14-06-2023, 10:43
Oei. Nou weet je in ieder geval waar de axiale speling vandaan komt..
Krukas niet ingelopen op die plek?
Dat is ne zure :(
Maken of op zoek naar een ander blok?
Oei. Nou weet je in ieder geval waar de axiale speling vandaan komt..
Krukas niet ingelopen op die plek?
Krukas als het goed is niet, lagerblok wel. Moet sowieso een nieuw onderblok hebben dus, ben er al naar op zoek.
9A of ABF allebei goed .
Kleine update,
met dank aan René een ABF motor gevonden. Deze ga ik zaterdag halen.
Nu is de vraag of ik simpelweg mijn 9A kop erop ga (laten) zetten, of dat ik beter kan kiezen voor de ABF kop, of de KR kop die ik nog heb liggen?
Uiteraard worden in de gemonteerde kop dan de Catcams gezet, die nu in de 9A zitten.
Kleine update,
met dank aan René een ABF motor gevonden. Deze ga ik zaterdag halen.
Nu is de vraag of ik simpelweg mijn 9A kop erop ga (laten) zetten, of dat ik beter kan kiezen voor de ABF kop, of de KR kop die ik nog heb liggen?
Uiteraard worden in de gemonteerde kop dan de Catcams gezet, die nu in de 9A zitten.
Even met Emming bellen, of langs gaan. Haal je het blok uit het noorden?
Ik meende dat JD vroeger met een ABF kop reed op zijn 16v G60 omdat die het beste flowde.
Ja ik haal het blok uit het noorden. Bijna 3 uur rijden, maar ik moet wat.
Als er een merkbaar verschil is laat ik de nokkenassen wel ombouwen, anders niet natuurlijk. Althans ik weet niet of het heel veel werk is, of relatief snel gedaan?
Emming kan je daar zeker over adviseren, is een echte oldschool VW tuner.
Dan ga je wel engelen geduld moeten hebben eer ze je daar kunnen helpen, spreek momenteel van ondervinding.
Al vanaf februari bezig...
Die hebben het megadruk.
Of het is omdat ik een Belg ben :D
RobertVoorst
03-07-2023, 07:24
Dan ga je wel engelen geduld moeten hebben eer ze je daar kunnen helpen, spreek momenteel van ondervinding.
Al vanaf februari bezig...
Die hebben het megadruk.
Of het is omdat ik een Belg ben :D
Heb mijn G60 onderblok daar in 2019-2020 laten bouwen en toen heb ik er al even op moeten wachten, hele hal lag ook vol met projecten. Geloof dat ze sowieso full-time druk zijn. Toentertijd waren zuigers etc. ook nog redelijk snel te leveren (+-2 weken) en dat zal nu natuurlijk ook wel anders zijn.
Zolang je euro's maar echt zijn maakt het nederlanders niks uit of je een belg bent :D ;) Denk dat je in NL vaak nog sneller geholpen wordt dan in België, vooral richting het stokbrood deel van België
Heb mijn G60 onderblok daar in 2019-2020 laten bouwen en toen heb ik er al even op moeten wachten, hele hal lag ook vol met projecten. Geloof dat ze sowieso full-time druk zijn. Toentertijd waren zuigers etc. ook nog redelijk snel te leveren (+-2 weken) en dat zal nu natuurlijk ook wel anders zijn.
Zolang je euro's maar echt zijn maakt het nederlanders niks uit of je een belg bent :D ;) Denk dat je in NL vaak nog sneller geholpen wordt dan in België, vooral richting het stokbrood deel van België
Druk hebben ze het inderdaad. Heb vandaag Gerard Emming zelf aan de lijn gehad. Omdat ik eventueel interesse heb voor den dx te laten aanpakken, maar hij zegt zelf die prijzen gaan tegenwoordig nergens meer over t.o.v twee jaar geleden. Maar hij neemt wel ruim de tijd om alles te bespreken.
Maar om even mee te geven, als je daar iets wilt laten doen, zal je een dik half jaar geduld moeten hebben.
@RobertVoorst
Denk niet dat er in België nog 8v of 16v tuners te vinden zijn.
Volgens de meesten maakt het geen merkbaar verschil of ik de ABF kop of 9A pak. Het meeste verschil zal hem in de fysieke kop zelf zitten.
Toch adviseert Emming de ABF kop te pakken en de Catcams daarin te monteren :D
Ondertussen is de ABF motor bijna klaar en kan ik hem dit weekend ophalen.
Ik wilde 16 augustus op Zolder gaan rijden om hem uit te proberen en in te rijden, maar helaas is KMS niet meer beschikbaar om hem af te stellen dus dat moet ik laten schieten. Eind augustus naar Spa wordt dus de eerste trackday waarschijnlijk.
Met betrekking tot de 9A motor; hierin zat een nieuwe Kolbenschmidt oliepomp, die dus ook slechts 1000km gedraaid heeft, maar hier zit nu speling op. In de ABF zit de originele ABF pomp, dat moet prima zijn, maar wel zonde van die Kolbenschmidt. Er is iets door de motor gegaan wat dus niet goed is.
Daarnaast gingen 12 kleppen van de 9A kop niet goed dicht. Al met al is die motor dus niet echt goed gebouwd...
De 9A kop is wel gereinigd en gereviseerd dus die houd ik. Als het goed is kan ik nog wel een 9A onderblok aankomen en dan is die motor weer zo goed als compleet.
Tijd om weer te gaan bouwen!
De ABF bij dezelfde laten opbouwen dan? :D Mooi dat je Spa lijkt te gaan halen, ik ben daar hoogstwaarschijnlijk ook aanwezig. ;)
Nee deze motor is nu elders gebouwd, in de buurt waar ik woon ;)
Kom je met Frank mee naar Spa?
Nee deze motor is nu elders gebouwd, in de buurt waar ik woon ;)
Kom je met Frank mee naar Spa?
Ik ben dan in Limburg op vakantie. ;)
Leuk, in het buitenland :D
Vandaag de ABF opgehaald!
Zojuist nog wat dingetjes besteld zoals pakkingen enz. en dan kan de motor weer samengebouwd en geplaatst worden!
18 Augustus naar KMS om de map af te stellen op deze motor.
Ik heb ook meteen een set nieuwe motorsteunen aangeschaft omdat de huidige door het vele geduw, getrek en in en uitbouwen toch wel beweeglijk zijn geworden :D
Ondertussen al een klein beetje begonnen met de motor. Wat delen even opnieuw een lak laagje gegeven en gekeken of alles terug past.
Nu kom ik dus al op het volgende "probleem" vanwege de verschillen tussen een ABF en de 9A/KR: De dynamosteun. Ik heb een kleinere dynamo gemonteerd en deze zit met een custom freest stuk vast. Het hele zware deel wat normaal over de waterpomp valt zit er niet op, maar het deel waar de dwarsbout in zit wél.
http://ci.catcar.info/vag_2017_12/007/007196100.png Onderdeel 1 rechtsonder.
Ik kan dit op de ABF monteren maar dan past de distributieriembeschermkap (scrabble) niet meer. Deze zit normaal tegen het blok geschroefd waar hij bij de 9A/KR dus op deze steun komt.
Nu heb ik 2 opties: De steun aanpassen zodat de kap weer tegen het blok komt,
of een andere steun maken welke met 2 bouten op het blok te monteren is.
Bij het eerste moet ik ook kijken hoe ik het beschermblik er tussen ga maken, bij de tweede optie is het weer even werk en bovendien moet de dynamo wel weer recht uitgelijnd worden.
Oké het wordt optie 2 zodat het beschermblikkie er ook tussen kan.
Ondertussen de inlaat en gaskleppen weer gemonteerd. Het vordert (langzaam), morgen hopelijk wat stappen maken.
knarfmk1
06-08-2023, 08:27
Lekker bezig, ga je die steun ook weer helemaal frezen?
Ja laat ik uit 2 delen maken, 1 plaat om op de motor te monteren, en dan een stuk daar haaks op die nu het uitstekende stuk vervangt.
De mal heb ik al overgetrokken op een papiertje :D er zijn 3 gaten aanwezig van 2 echt bruikbaar.
Het haakse stuk zal met 2 verzonken schroeven vast gezet worden.
De custom steun zat er gisteren al op, maar nu is de verstelling weer anders. Die heb ik zojuist aangepast, morgen laat ik die op het werk lassen omdat het echt recht moet.
Wat foto's:
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230808192800s.jpg
De alu plaat waar de dynamosteun tegenaan geschroefd kan worden.
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230809193642s.jpg
De mal voor de verstelbeugel, welke onder een hoek moet komen omdat hij anders de dynamo raakt en dus niet op spanning te zetten is.
De steun is gisteren al gemaakt en gemonteerd. Nadat ik bij KMS ben geweest zal ik hem netjes maken (overtollige las verwijderen en opnieuw spuiten :D)
Gisteren de motor er terug in gezet. Het ging niet heel moeilijk, maar was wel even prutsen. Meteen de uitlaat gemonteerd en alle bouten en moeten van de motorsteunen op moment gezet :thumbup:
Nu afbouwen, en ook de airbox passen want dat ziet er wel kritisch uit qua hoogte onder de kap.
Vandaag wat meters kunnen maken.
Aandrijfassen erop, kleppendeksel vast, oliefilter en koeler gemonteerd, daarna alle kvs slangen gemonteerd en de radiator geplaatst. Wel nog even de nieuwe motorsteun aangepast omdat die anders tegen de slang van de radiator komt.
Olie erop gedaan, daarna kvs en bij het ingieten hoorde ik een raar geluid van onderen. Daar liep het er dus net zo hard weer uit... :confused:
Bleek dat de afdichtring tussen waterpomp en blok van z'n plek is gegaan, waarschijnlijk ivm het monteren van de dynamo (de onderste steun zit op de onderste 2 bouten van de waterpomp, zie foto hierboven). Die seal is dus kapot omdat ie klem heeft gezeten. Ik heb de oude uit de prullenbak gevist, schoon gemaakt en erin gezet :rolleyes:
Daarna alles weer terug gemonteerd en nu zit wat ik erin heb gegoten nog in het blok.
Daarna proberen te starten maar dat lukte niet. De cranksensor gaf geen signaal bij het rondgooien. De nieuwe sensor is inductief (ABF op de crank zelf), waar de oude (Golf 4 in de olieseal bakzijde) een hall sensor was.
Dat werkt dus niet, en je moet ook nog ompinnen want dat is een andere ingang op de KMS. Bij het ompinnen het draadje uit het contactje getrokken en ik heb geen tang... dus klaar voor nu :D
Gisteren het draadje omgepind, nog steeds geen signaal! De draden van de sensorkabel naar de KMS doorgemeten -> geen verbinding op de massa-ader.
De kabelboom open gemaakt en het probleem gevonden; deze zit voor hall sensoren op de 12V (logisch ook, die hebben spanning nodig).
Deze draad omgesoldeerd naar de sensor ground, kabelboom weer dicht gemaakt en toen gekeken of er signaal kwam bij het rond gooien, wat ook zo was!
Eindelijk!
De injectoren weer aangesloten (die haal ik eraf zodat hij niet inspuit bij het rondgooien op de startmotor) en hij sloeg bijna meteen aan!
Nu de rest weer afbouwen en vrijdag naar KMS om de map aan te passen op deze motor!
Gisteren de motor nog even gestart omdat ik 2 kleine lekkages had verholpen en dat wilde testen.
Het is gewoon opvallend hoeveel makkelijker deze motor rondgaat en start... Bij die 9A altijd problemen, maar deze slaat gewoon prima aan zonder starthulp.
Kan je eindelijk na zoveel problemen weer gaan rijden.
Hopelijk blijft nu alles heel.
Heb net een klein proefritje gedaan, nu wel een kleine lekkage, je raad het nooit, bij de 2 nieuwe bonded seals die ik gisteren heb geplaatst. Apart, want gisteren heb ik hem veel langer laten draaien (onbelast, dat wel).
De verbindingen nog een zetje gegeven, de auto staat nu op de aanhanger voor morgen :)
RobertVoorst
17-08-2023, 15:55
Heb net een klein proefritje gedaan, nu wel een kleine lekkage, je raad het nooit, bij de 2 nieuwe bonded seals die ik gisteren heb geplaatst. Apart, want gisteren heb ik hem veel langer laten draaien (onbelast, dat wel).
De verbindingen nog een zetje gegeven, de auto staat nu op de aanhanger voor morgen :)
Weer die dichtingen van de oliekoeler?
Weer die dichtingen van de oliekoeler?
Ja, maar niet zoals eerst. Er zitten nu Goodridge M22 naar Dash10 convertors op (die van Biesheuvel pasten dus niet goed) en die lekken niet meer tussen de slang en de convertor.
Ze lekken nu tussen de convertor en de oliekoeler/adapter ring (toevallig dezelfde slang). Hier zitten nu dus bonded seals tussen maar wellicht dat die nog een douw moesten hebben om beter af te dichten.
Vanmorgen bij de tuner geweest. Helaas was de omgevingstemperatuur 24 °C, wat (negatief) invloed op het vermogen. Normaal staat de toerentalbegrenzer op 7200 rpm, maar daarna is er nog meer te halen dus voor 1 run is hij verhoogd naar 7500 rpm.
Oude motor:
195 pk @ 8 °C
190 pk @ 16 °C
180 pk @ 16 °C met airbox
Nieuwe motor:
188 pk @ 24 °C met airbox
196 pk @ 24 °C
201 pk @ 24 °C met limiter op 7500 rpm
Niet slecht :)
https://www.youtube.com/watch?v=34ZkC91R2j4
Dus realistisch, 8 pk winst in warmere omstandigheden met eigenlijk alleen uitgebreid onderhoud. :D ;)
knarfmk1
18-08-2023, 22:07
Vanmorgen bij de tuner geweest. Helaas was de omgevingstemperatuur 24 °C, wat (negatief) invloed op het vermogen. Normaal staat de toerentalbegrenzer op 7200 rpm, maar daarna is er nog meer te halen dus voor 1 run is hij verhoogd naar 7500 rpm.
Oude motor:
195 pk @ 8 °C
190 pk @ 16 °C
180 pk @ 16 °C met airbox
Nieuwe motor:
188 pk @ 24 °C met airbox
196 pk @ 24 °C
201 pk @ 24 °C met limiter op 7500 rpm
Niet slecht :)
lekker hoor mooie waarden! wat is je koppel dasrbij?
RobertVoorst
18-08-2023, 22:13
Dat zijn toch zeker wel mooie waarden!
Blok klinkt ook echt heel fijn, schreeuwen maar toch mooi diep.
Heb je ook de vermogenskromme erbij? Zit een gekke AFR piek naar arm in de video rond 10 sec (van 13,7 naar 14,9) Ben benieuwd of je die in de grafiek terug kan vinden.
Dus realistisch, 8 pk winst in warmere omstandigheden met eigenlijk alleen uitgebreid onderhoud. :D ;)
Kort samengevat wel ja :rolleyes:
@Frank & Robert:
De koppelkromme ben ik vergeten te vragen :rolleyes:
Ik vraag die nog wel op per mail. Heb in ieder geval wel beide maps op mijn laptop staan.
Ik zal eens kijken naar de lambda waarde in de map. Hij loopt langzaam op naar boven de 14, maar bij acceleratie zou hij toch in de 13 moeten blijven. Het lijkt rond de 5000 rpm te zijn.
Deze lambda op de meter is overigens niet de lambda waar de KMS mee werkt, er zitten er 2 in.
Mooie waardes, Danny. Blokje klinkt erg blij ;)
Bedankt voor de tip René :thumbup:
lekker hoor mooie waarden! wat is je koppel dasrbij?
Met airbox 188 Nm @ 5860 rpm, 188 pk @ 7200 rpm
Zonder airbox 200 Nm @ 6560 rpm, 201 pk @ 7495 rpm
Zal vanavond (of van de week) de grafieken even posten :)
https://autofans.nl/bestanden/Golf/Vermogenskromme%2020230818%20ABF%20no%20airbox.jpg
https://autofans.nl/bestanden/Golf/Vermogenskromme%2020230818%20ABF%20with%20airbox.jpg
RobertVoorst
21-08-2023, 20:33
Die vermogenskromme is heel mooi om te zien zo! Mooie rechte stijgende lijn. Dat dipje rond de 4500 zal wel overeenkomen met de lambdawaarde rond dat punt denk ik?
Voor een atmosferische motor is het ook best een mooie koppelcurve. Ook echt een heel duideijk verschil met die airbox. Dan zie je duidelijk dat ie minder makkelijk lucht kan aanzuigen.
Kun je met de KMS ook je AFR, timing, inspuiting loggen?
Een logfunctie zit er volgens mij niet op. Hij stuurt wel CAN signalen uit die je met een externe logger can loggen. Ik ben bezig om daar iets voor te maken, maar dat heeft even stil gelegen.
Het "probleem" is dat ik dat met Racechrono wil loggen om dat in de videos te kunnen verwerken (toerental en TPS), die kun je verbinden met OBD via bluetooth. Maar KMS stuurt CAN uit en dat is een ander protocol als OBD, dus daar moet ik nog iets van een omvormer voor zien te scoren.
Wat hij wel opslaat is de correctiemap. Oftewel de waardes die hij gecorrigeerd heeft tov de ingestelde mapping. Deze kun je dan overnemen om de map aan te passen (zo doen ze dat bij KMS ook).
RobertVoorst
22-08-2023, 06:56
Wat hij wel opslaat is de correctiemap. Oftewel de waardes die hij gecorrigeerd heeft tov de ingestelde mapping. Deze kun je dan overnemen om de map aan te passen (zo doen ze dat bij KMS ook).
Heb je die correctiemap van de dyno run? Ben wel benieuwd welke waarde zo hard gecorrigeerd wordt dat die AFR naar lean stijgt tussen 4 & 5K toeren.
Die map staat er nu in en dat is de map die je ziet. Ik moet er nog eens in kijken of ik er iets uit kan halen.
De hele week al 's avonds met de auto bezig geweest.
Motor ruimte netjes maken, kabels wegbinden etc. Alle bouten en moeren een keer nalopen. Achterremmen zwart geverfd, de voorste waren al zwart na de revisie eerder dit jaar. En de Yellowstuff blokjes geplaatst op de achteras.
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230825204453s.jpg
En omdat we in Spa meer geluid mogen maken, zit er geen airbox maar een nieuw filter op:
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230825203127s.jpg
Lekker bezig! EBC Yellowstuff op de achteras lijkt mij ook wel wat...kunnen beter tegen de hitte en las een tijdje terug dat Pinderwagen dat ook heeft, omdat hij dan minder hard remt achter, omdat ze niet op bedrijfstemperatuur komen
RobertVoorst
25-08-2023, 20:41
Mooi bezig Danny! Gaan wat uurtjes inzitten zo hé..
@Rene ik wil juist harder remmen op de achteras :D
Heb hiervoor Seat sport blokken gehad en die waren ook erg fijn (nu niet meer te krijgen).
De normale blokjes die er nu op liggen doen leuk mee naar ik wilde iets meer performance.
@Robert ja de tijd gaat sowieso snel...
Ik heb trouwens een additionele stang op het subframe zitten, aan de voorkant welke vastzit met de 2 bouten van de draagarmen. Echter pastte deze stang niet meer toen ik de 02A bak had gemonteerd. Daarom heb ik een alu verhoger laten frezen voor de achterste baksteun. Daarmee pastte hij met de 9A motor wel, maar met de ABF weer niet meer. Het lijkt wel alsof die steun nog veel hoger moet worden?
De hele lijst met dingetjes te doen is afgestreept, hij is gewassen en enigszins schoon van binnen. Een extra set straatwielen is ingeladen voor als de semis de regen niet gaan trekken en we staan ondertussen al met de hele combinatie op de kemping, te wachten op Frank :D
Wij hebben er zin in!
Gezellig. Tot morgen. :thumbup:
knarfmk1
29-08-2023, 06:14
De hele lijst met dingetjes te doen is afgestreept, hij is gewassen en enigszins schoon van binnen. Een extra set straatwielen is ingeladen voor als de semis de regen niet gaan trekken en we staan ondertussen al met de hele combinatie op de kemping, te wachten op Frank :D
Wij hebben er zin in!
Wordt eens wakker joh! :D
https://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/20230829_070846_original.jpg
He wat?
Net de wielen eraf gehaald om ze schoon te maken. Veel remstof, dus de nieuwe EBC Yellowstuffs werken wel :D
Dat was ook vrij duidelijk, aangezien ik de rembalans meermaals naar voren moest verstellen aangezien de achterkant nogal aan het fishtailen was bij hard remmen :D
Wel kwam ik dit tegen:
https://autofans.nl/bestanden/Golf/Asmoeren.jpg
De lagers zijn begin dit jaar vervangen. Ik heb de moeren aangedraaid met meer dan de voorgeschreven 230 Nm. Dit vorige week nog gecontroleerd, overigens is er links een nieuwe opgekomen omdat de as eruit is geweest met de (bak- en) motorwissel.
Moet ik ze nog harder aan draaien met de luchtsleutel?
Met de luchtsleutel weet je niet hoeveel je doet. Ik zou ze op 240 Nm vastzetten en wederom merken, en dan goed monitoren.
knarfmk1
30-08-2023, 19:14
En nordlock ringen gebruiken :thumbup:
Bij het checken van de Golf stuitte ik op een lekkage aan de accumulator bij de tank.
Hij lekt waar de externe pomp het pomphuis in gaat.
Tussen (35) en (2) op Dit plaatje (http://ci.catcar.info/vag_2017_12/110/110069000.png).
Zit hier nog een pakking tussen en is dit normaal te demonteren, of breekt dan de hel los bij het terug monteren met pakkingen, lekkages etc? Een nieuwe pomp is volgends Autodoc ook nog te krijgen overigens, maar ik weet niet zeker wat er lek is op dit moment. Er komt ook dikke drab uit, nog dikker dan olie, geen pure brandstof (die al verdampt zou zijn in mn vakantie).
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230916124716s.jpg
VeeDubber
16-09-2023, 20:10
34 is een O-ring en ja is te demonteren
Bedankt!
Dan zal ik eens gaan kijken of dat lukt :)
Dan heb ik dus een nieuwe N 90262802 51x5,3 ring nodig, de pomp is 50mm.
Nog niet zo eenvoudig om die te vinden trouwens. 51,5 x 5,3 is er wel en verder voornamelijk 51 x 3,5.
RobertVoorst
16-09-2023, 21:40
Wees heeeeeeeeeeeeeeel fucking voorzichtig met het loshalen van die pomp. Anders breekt gegarandeerd het pomphuis. Zelfs met het losdraaien van die 3 boutjes kan deze al al breken..
Wat is die 191 201 792 b ring dan precies?
Edit: dat is dus de klemring :redface:
Die hele assembly zit ook nog op een 1995 Toledo volgens catcar :D
De schroeven komen er goed uit. De aansluiting op de pomp even afgesloten met een M10x1 blindstopje van de remmerij.
Echter, als je de pomp los maakt, dan loopt de tank dus leeg... en die zit uiteraard bijna vol.
VeeDubber
22-09-2023, 13:21
Het enige wat leegloopt is toch dat bakje waar de pomp in zit? En anders zet je voor de zekerheid toch een leidingklem op 21 & 22?
Ja een klem wilde ik er eigenlijk wel opzetten maar die leidingen zijn best wel oud al :X
RobertVoorst
22-09-2023, 15:17
Ja een klem wilde ik er eigenlijk wel opzetten maar die leidingen zijn best wel oud al :X
Staat een mooie how-to op het forum voor als je ze sloopt ;)
Draai je tankdop ff los en druk het de witte terugslagklep ff met iets in (niet erin laten flikkeren). Als je dan de pomp uit het huis trekt (of leiding bij de swirl pot loshaalt) dan loopt er alleen een slomp benzine uit deze tank. De hoofdtank zal niet leeglopen aangezien deze aansluiting er bovenop zit. Wordt normaal ook met een opvoerpomp vanuit de hoofdtank naar die swirl pot gepompt :thumbup:
Die how to heb ik gezien inderdaad, maar ik heb niet zo'n tang en ken ook niemand die dat wel heeft. Het vervangen daarvan heb ik dus weinig zin in :D
Ik kan de vulslang van de jerrycan in de tank opening doen om te ontluchten. Ik weet dat de aansluitingen bovenop de tank zitten (heb dat klepje ook nog open gemaakt), desondanks bleef het maar stromen. Initieel kwam de vulling van de accumulator eruit natuurlijk, maar zelfs met de pomp er terug in (die ingang moet boven het niveau zitten zou je zeggen) kwam het er nog steeds uit. En die aansluiting op de pomp wilde er natuurlijk pas na 3 minuten op, die zat ineens onder een hoek :(
Heb de tank afgetapt, ik dacht dat die niet vol zat maar er kwam nog wel meer dan 45 liter uit. Apart want ik dacht dat de tank <45 liter was :D
De O-ringen zijn besteld dus van de week maar eens kijken of ik het lekdicht kan krijgen.
Ik heb al wel gezien dat ie nu ook lekt op de aansluiting van de pomp zelf, de bajonet aansluiting. Maar kan het zijn dat die uit 2 delen bestaat ofzo en ik het achterste deel niet goed genoeg heb aangedraaid?
Audi1981
26-09-2023, 07:48
Onder die banjo bouten zitten als het goed is gewoon koperen ringen voor eenmalig gebruik, als je die vervangt zou het dicht moeten zijn.
Ik denk dat ik het al zie; ik heb de aansluiting op de pomp losgedraaid, en toen kwam de rest meteen mee. Zeg maar, alles wat vóór moer 4 zit op dit plaatje (https://ci.catcar.info/vag_2017_12/110/110069000.png).
Dat kwam er al 1 geheel uit, tot waar 2A naartoe wijst.
Het zat dan ook allemaal enorm strak vast.
De rubbers komen vandaag binnen, dus nu kan ik het in ieder geval helemaal uit elkaar halen en meteen voorzien van nieuwe ringen.
Ik zag een filmpje van iemand die de hele assy met filter, pomp en accumulator onderhanden neemt en vernieuwt, dus ik dacht ik zoek ook meteen even een nieuwe (externe) accumulator op.
Slik, € 300,- nou deze doet het nog prima.
RobertVoorst
26-09-2023, 18:35
Jup, dat is misschien wel het duurste stukje techniek aan die auto op t moment....
Ja dan wordt een custom wel interessanter. Ik dacht overigens dat het huisje om de pomp meteen diende als accumulator maar er zit er dus nog 1 extra bij.
En als je gewoon een anti surgetank koopt van Ali zoals de mijne, met een pompje erin en een drukregelaar...ben je dan niet veel goedkoper en makkelijker klaar? Dat wat er nu onder zit is natuurlijk best oud spul bij elkaar. Wat voor druk ben je eigenlijk nodig voor de ITB`s?
De drukregelaar (nieuw, zit voorin) staat ingesteld op 3,2 bar.
Ik wilde eigenlijk een keer een winter zonder investeringen door zien te komen en volgend jaar gewoon gaan rijden. Dus ook geen sperdiff ivm de aanschaf nieuwe auto ;)
Nou goed, dat die ring lekt is an sich nog te overzien en ja, het is bijna 40 jaar oud, maar het werkt nog prima. De auto staat natuurlijk al meer dan 15, misschien wel 20 jaar binnen en wordt ook niet op straat gebruikt.
De vorige eigenaren hadden hem om op de Nordschleife Touristenfahrten te rijden en er zat een seizoenskenteken op, dus in de wintermaanden mag je dan niet de weg op.
Ik heb de O-ringen binnen en als het vervangen van die ring zorgt dat het weer lekdicht is ben ik voorlopig weer mooi klaar. Met het vervangen van de zooi incl pomp catchcan, leidingen etc ben je weer een bak geld verder. En vorig jaar heb ik weer geleerd hoe duur "goedkoop" is.
RobertVoorst
27-09-2023, 07:13
Als je maar 3,2 bar draait zou je technisch gezien ook naar een Golf Mk3 VR6 tank kunnen wisselen. Daar zit standaard een 4 Bar pomp in de hoofdtank. Buiten de tank alleen de leidingen en een brandstoffilter. Die pik je tegenwoordig compleet voor €100 á €150,- op.
Echter de voornaamste reden omdat niet te doen is dat er dan een catch tank meer in het systeem zit. Als je dan met een lege tank een flinke doordraaier op het circuit hebt, bestaat er natuurlijk de kans dat de pomp droog komt te staan.
Ik zou ook eerst gewoon die nieuwe O-ringen erin drukken en zien of het daarmee opgelost is! :thumbup:
Ik wilde eigenlijk wel overschakelen naar een swirl pot en een pompje voorin, maar zoals gezegd ben je dan snel weer een paar 100 euro verder. Ik wist echter helemaal niet dat precies hetzelfde systeem gewoon onder de auto hangt, dus nu zie ik inderdaad geen reden om daar in te gaan investeren zolang het niet echt kapot is :)
Gisteren de pomp weer gedemonteerd , met een afgetapte tank komt er niet veel benzine meer uit. Het rubber zag er niet heel slecht uit maar wat waarschijnlijk voor de lekkage zorgde was corrosie/ afzetting op de ring op de motor.
Deze heb ik verwijderd met staalborstel en een schroevendraaiertje tot het weer mooi schoon was.
https://autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20230929112657s.jpg
Hier ben ik op de helft ongeveer.
Daarna ook de buitenzijde van de pomp nog schoon gemaakt, als je toch bezig bent... en natuurlijk het filter in het huis bekeken (was nog schoon) en alle contactoppervlakten ook schoon gemaakt.
Daarna een nieuwe O-ring met een lik olie er weer op gezet en de pomp gemonteerd. Ondanks dat de schroeven geheel aangedraaid zijn, kan ik de pomp nu wel nog draaien. Dat is niet zo handig bij het monteren van de benzine aansluiting.
Vervolgens weer wat benzine erin gegooid en de pompen aangestuurd met de KMS. Een kleine lekkage op de banjo (nieuwe ringen) en nadat ik die nog een zet gegeven had is de lekkage over :thumbup:
The Skinnmeister
03-10-2023, 06:36
Goed bezig
Audi1981
03-10-2023, 10:37
Goed om te horen :thumbup:
Heb hem weer op de brug staan, nog geen lekkage gezien aan de pomp. Heb hem weggezet 'onder druk'.
Ga nog wel even het brandstoffilter vervangen voor de zekerheid.
Ook moet de minuscule lekkage nog gedicht worden van de carterpan, ga ik een nieuwe motorsteunverhoger laten frezen zodat de bak omhoog gaat en de stabilisator op het subframe weer terug kan en kan de in kleur gespoten booskijker gemonteerd worden.
Verder vond ik van de week een CAN naar bluetooth module, aangeboden door een ECU leverancier (niet KMS). Als het goed is zijn de can berichten gewoon hetzelfde, dus kan ik de signalen uit de KMS naar de telefoonsturen, zodat ik ook filmpjes kan maken met gasklepstand, toerental evt temperaturen :)
VeeDubber
11-12-2023, 10:36
Blablabla ..........en kan de in kleur gespoten booskijker gemonteerd worden.
Ik was weer even helemaal terug in 1999 :D
't Is en blijft een Golf he :P
Vandaag de Golf maar weer eens op de brug gezet.
Het wordt tijd om hem alvast weer klaar te zetten en er is nog wel wat te doen.
Zo zit er een nieuw stuurtje in wat ik een maandje geleden gekocht had. Het luchtfilter is er af en ik wilde de airbox erop zetten, maar daarvan merkte ik dat de verbinding tussen de 'doos' en de 'voet' (die je op de voetplaat klikt) niet geheel dicht meer is, je kan het t.o.v. elkaar bewegen.
Dit ga ik eerst proberen te kitten. Ik moet wel zeggen dat ik niet helemaal tevreden ben over de prijs(hoog)/kwaliteit(laag) verhouding van deze Jenvey airbox. Er zit ook al een barst in, sinds de eerste trackday :/
Verder nog speling op de wiellagers, ook alweer zoiets raars. De vorige set (FAG) lagers zaten er 10 jaar onder, gezien het gebruik niet raar dat ze speling kregen. Deze set (ook FAG, maar in SKF doosje...) hebben al speling na 1 middag Zolder en 1 middag Assen.
Het is net of de kwaliteit van online spullen gewoon lager is dan van de automaterialenzaak. Dat zou in ieder geval het prijs verschil (de helft) verklaren.
Nu moet ik wel zeggen dat de moeren iets losgelopen zijn (ook nog nooit meegemaakt met deze zelfborgende moeren), maar deze heb ik net dus weer aangedraaid met ca 240Nm, en dan is er nog steeds speling.
De linkerkant is weer terug op het streepje gekomen en de rechterkant zit er nu voorbij.
Nu kan ik de lagers prima vervangen, ik heb als het goed is nog garantie, maar dan kan ik ook wéér naar de uitlijnboer om geld weg te gooien. Daar baal ik wel van.
Anyway, naast dit nog een boel kleine verbeteringen op de planning, dus nog genoeg om te bedenken en te doen de komende tijd :P
Fusee laten zitten en wiellager zo vervangen:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-universele-wiellager-montageset-en-demontageset
Een heleboel spul wat je op ebay etc tegenkomt is chinese rotzooi. Een doosje drukken met fag of skf logo is niet zo moeilijk.
https://www.schaeffler.com/en/media/press-releases/press-releases-detail.jsp?id=87902145
https://www.johnsmotorcyclenews.co.uk/bike-tech/fake-bearings-and-bearing-identification/
https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/Counterfeiting%2Bbrochure%2B-%2B6940_1%2BEN_tcm_12-252392.pdf
Fusee laten zitten en wiellager zo vervangen:
Een heleboel spul wat je op ebay etc tegenkomt is chinese rotzooi. Een doosje drukken met fag of skf logo is niet zo moeilijk.
Klopt en was dat het alleen maar eBay, Ali, TEMU, Amazon dan verwacht je het nog een beetje. Het probleem zit ook bij de hele tuning middenstand keten en langzaam aan ook bij de grote online onderdelen leveranciers. Het is wat dat betreft een hele nare wereld geworden!
Denk dat de hele keten in de online wereld moeten veranderen. Product paspoort of iets dergelijks.
Het setje van HBM is ook chinees maar werkt wel :). De kosten heb je tussen 1 en 2 uitlijn sessies eruit.
De lagers komen gewoon van een Nederlandse leverancier, zeker niet van Temu of Ali.
Ik had eerder ook al gezeur met de wiellagers voor m'n BMW. Eerst Febi Bilstein, die hadden binnen 3mnd en <1000km ook weer speling. Daarna SKF erop gezet (anders ook geen APK, dus). Maar ook dat was een beetje dubieus, in 1 doosje zaten de verkeerde bouten...
Zo'n lager-pers-setje heb ik ook aan zitten denken. Maar ik weet niet of ik mijn aandrijfassen eruit krijg zonder de fusee te demonteren ergens. Ik kan niet meer herinneren of dat vorig jaar met de bak vervangen nou wel of niet kon, of dat we de bak hadden verhoogd oid.
Nieuwe SKF lagers en Vaico naven zijn binnen. Dan nog maar eens proberen en hopen dat het nu wel langer als 2 trackdays blijft zitten.
Binnenkort maar eens een middagje naar Zolder. En wellicht later dit jaar naar Bilsterberg :)
Van het weekend de auto weer eens laten lopen. Hij wilde eerst niet starten, de accu was slechts 7 Volt... jammer, het is wel een RedTop en die zijn niet goedkoop. Gelukkig had ik nog een RedTop staan (waarvan ik dacht dat die kapot was, maar het vorige blok startte gewoon erg zwaar...) en die heb ik ingebouwd. Uiteraard ging het toen regenen, dus de auto weer naar binnen geduwd. Na de (korte) bui weer naar buiten en starten maar.
Even laten lopen tot de olie op temperatuur was en gekeken of de olielekkage aan de koeler nog present was, maar deze is nu dus wel dicht :thumbup:
Hij staat nu weer op de brug voor de komende werkzaamheden.
Ik heb op het werk de airbox weer afgekit.
Nu kan ik de korte trompetjes weer monteren, de airbox erop en dan het front weer vastzetten. Er ligt ook nog een nieuw luchtfilter klaar om af te halen, deze is als het goed is wat lichter zodat de arm aan de airbox minder zwaar wordt tov het Apexi filter wat er nu op zit.
Daarna gaan de fusees eraf en komen de nieuwe lagers+naven erin. Hopelijk kan dit incl veerpoot zodat ik niet meer hoef uit te lijnen.
De ECU master bluetooth module is vandaag ook binnen gekomen, deze moet nog aangesloten worden zodat ik ook de gegevens van de ECU in de filmpjes kan verwerken. Een nieuwe GoPro (met GPS!) is vorig weekend aangeschaft, de oude GoPro 1 van 13 jaar oud doet het nog prima, maar het beeld is niet meer van deze tijd en er zit een vlek (kras) op de lens, dus een nieuwe mocht wel een keer.
26 juni Zolder is ook geboekt; 3 sessies (11:00-17:00u) :cool:
Helaas nog geen succes met de BT module, hij lijkt eigenlijk geen verbinding te maken. Niet met TrackAddict, RaceChrono of de bijbehorende app. Even kijken waar dit aan ligt.
Ondertussen vast de veerpoten eronderuit gehaald en de naven eruit geslagen. De studs had ik vorige week al verwijderd, hierbij is de draad wel naar de klote gegaan (van het deel in de naaf). Beetje raar eigenlijk, maar gelukkig heb ik er nog 8 liggen dus die kunnen straks in de nieuwe naven :)
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20240608103505s.jpg
Wiellagers en naven weer gemonteerd. De studs zitten er ook in (niet op de foto)
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG-20240610-WA0001.jpg
Bij het monteren een defect toplager gevonden. Na uitbouwen bleek de buitenrand gebroken...
Nu hopen dat een nieuw lager verkrijgbaar is. Het is een beetje een rare vorm.
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20240610204025s.jpg
https://www.autofans.nl/bestanden/Golf/IMG20240610205845s.jpg
Ondertussen aan het zoeken naar een nieuw lager, maar dat valt nog niet mee. Het is een Bonrath lager, wat hoort bij de topmounts. Maar die topmounts noch het lager zijn nog te vinden.
Daarom stiekum aan het kijken wat er wel mogelijk is:
https://www.sportfahrwerkzentrum.de/267-large_default/10100100-clubsport-stutzlager-va-mit-sturzverstellung-fur-vw-golf-2-3-jetta-2-vento-19e-1g1-19e-1g2-165-1h-1h2-1h-1hx0-kw-suspen.jpg
Dit vervangt de topmount zoals nu het PU deel van de mount er in zit. Maar hij is te verstellen door hem te draaien. Je moet daarom wel 2 gaatjes boren, om hem vast te zetten? Die zullen dan ook door de veerpootbrug moeten.
Daarnaast lijkt het lager hier vrij diep erin te liggen. Zie ook de verlengde moer. Maar past het schoteltje er dan nog wel op?
Tweede optie is natuurlijk camberplates:
https://i.ebayimg.com/images/g/OGQAAOSwA6JlmCSA/s-l500.jpg
Nog mooier/ beter, maar wel weer duurder. En meer camber verkrijgen is gemakkelijker aan de onderzijde.
Bij beide opties zal ik langs de uitlijner moeten, terwijl ik het vervangen van de lagers nu al heb gedaan zonder dat dat nodig zou zijn.
Ook ben ik wel benieuwd hoe je dit netjes monteert zonder het scheef zit...
Heeft er iemand ervaring met MTS Technik spullen (op het circuit)?
https://fullcartuning.nl/98169-mts-technik-voor-camberplaat-verstelbare-camber-caster-ford-seat-volkswagen
https://mtstechnik.com/eng_pl_Adjustable-camber-caster-plates-front-Volkswagen-GOLF-II-19E-1G1-40617_1.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.