PDA

View Full Version : Golf 2 16v Itb’s !

Pages : 1 2 [3]

daNpy
23-06-2024, 12:59
Uiteindelijk heb ik de lagers, in vergelijkbare maat (binnen en buiten dus oke, alleen iets dikker) kunnen vinden... op AliExpress :D Tegelijkertijd heb ik ook instelbare KW topmounts besteld, maar die zijn sowieso niet op tijd binnen.

Een collega heeft een passende ring gedraaid die over het draadeind past (M14) en in het stalen 'petje' van de Bonrath topmount. Ik heb de rechterkant gewoon origineel gelaten, dat lager was nog oke. Links zit nu een nieuw lager, het hoogteverschil is maarliefst 0,5 mm, wat in de praktijk teniet gedaan wordt door alle andere factoren in de hele ophanging.

Gisteren de Nordlock ringen van Frank gekregen en vanmorgen de asmoeren gemonteerd. Ook de remmen meteen ontlucht en daarna een proefritje gemaakt. Dalijk nog even wassen en dan de juiste wielen erop zetten.
Ik heb de Toyo's nog eens bekeken en in principe zijn ze nog niet "op" op. Die kunnen nog wel een keer afgetrapt worden tot ze echt weg zijn. De Nankangs gaan mee als reserve uiteraard.

daNpy
14-07-2024, 07:30
Zoals in het trackday topic te lezen ging het in de laatste sessie niet helemaal goed. Een misschakeling zorgde ervoor dat de motor het niet meer deed. Ik dacht dat er flinke schade zou zijn en heb daarom de kop gedemonteerd. Doordat hij raar klonk bij proberen te starten heb ik geen compressie gemeten. De kop heb ik redelijk snel gedemonteerd. Door gebrek aan ervaring niet gekeken of de timing nog goed stond.

Nu de kop eraf ligt kan ik eigenlijk niks vinden. Geen beschadigingen op de zuigers, niks te zien aan de kleppen. Ik heb een lektest gedaan en geen lekkage te vinden op de kleppen.... waarschijnlijk heeft door de klap van 7 naar 10k rpm de spanner even een tik gehad en is de riem versprongen...

Scully
14-07-2024, 09:23
Nou ja, dan kan je mooi wat meer ervaring opdoen door de kop weer te monteren. :D :thumbup: Ik hoop dat je gelijk hebt, en met een nieuwe riem klaar bent.

daNpy
14-07-2024, 11:52
Ja idd, leergeld eigenlijk. Ik laat de kop nog wel even controleren door de motorbouwer.

Nu dus een boel pakkingen bestellen en een nieuwe riem en dan weer monteren.

daNpy
02-09-2024, 13:32
De kop is weer terug! Bij de controle bij de motorbouwer bleek er een klep toch te lekken. Na uitbouwen viel er een stoter uit, kapot. Deze is vervangen en na het plaatsen van de nokkenassen zat de ketting erg los.. die heeft dus ook een optater gehad.
Nieuwe ketting erop en de kop is vandaag gemonteerd en op tijd gezet!

Nu wachten op de in/uitlaat pakkingen zodat hij weer afgebouwd kan worden.

VeeDubber
02-09-2024, 14:35
Toch goed dat je hem dan even hebt laten controleren!

daNpy
05-10-2024, 17:16
Zou leuk zijn alleen heb ik gisteren de (nieuwe) olie weer afgetapt omdat de carterpan nog steeds lekt. Die is vorige week gelast maar helaas nog niet geheel dicht blijkbaar, dus het wordt nu demonteren en kijken of het dan wel gemaakt kan worden, anders een nieuwe bestellen en de schotten overzetten.
Ik had eigenlijk niet het plan om nog te gaan rijden dit jaar maar het zou wel fijn zijn (lees: het jeukt) om nog even te kijken of de motor weer goed loopt met de gereviseerde kop :drive:

Even cross-post van een ander topic, want het zit nog steeds niet mee.
Vandaag de carterpan losgehaald omdat het lassen van de lekkage niet is gelukt. Vind ik 3 boutkopjes in de pan...
Die komen van het triggerwiel, en daarvoor mag de hele motor er weer uit en open....

Pfff.

Scully
05-10-2024, 18:49
Is dat dan gevolg van dat misschakelen?

daNpy
05-10-2024, 19:03
Waarschijnlijk wel ja. De boutjes schijnen vaker te breken. De ring voelt redelijk zwaar aan. Als die ineens een hogere deceleratie krijgt, gaat ie mogelijk niet mee door de massa traagheid.

RobertVoorst
05-10-2024, 19:27
Dat is weer mooi shit dan ja.. wat voor boutjes zitten erin? 8.8?

daNpy
05-10-2024, 19:58
Geen idee zijn de standaard boutjes door VW gemonteerd.

knarfmk1
06-10-2024, 07:46
Tsjeezus het zit niet mee he :(
Succes met uitbouwen!

The Skinnmeister
08-10-2024, 06:55
Das idd niet fijn nee, onthoud dat er ook weer zon komt na de regen, succes :thumbup:

daNpy
26-10-2024, 10:29
De motor is terug naar de motorbouwer die er vandaag of maandag mee begint.
De krukas wordt gebalanceerd en er komt weer een krukas sensor in de olie keerring, zoals ik bij de 9A ook had. In principe is dat ABF systeem natuurlijk helemaal goed, maar dit lijkt me wat handiger (en minder gewicht aan de krukas).

Omdat het carter lekte en zich niet dicht liet lassen, heb ik een ander carter gekocht. De schotten heb ik uit het oude carter verwijderd en worden weer in het nieuwe carter gelast uiteraard :thumbup:

Scully
26-10-2024, 14:20
Hopelijk valt het mee qua kosten.

daNpy
26-10-2024, 19:07
Ja ik hoop het ook, maar een paar honderd ben je snel weer kwijt.

Ondertussen, nu de motor eruit is, bezig met het plakken van hitte-reflecterende folie op het schutbord. Er zit ook nog een aluminium hitte schild maar ik wilde wat meer isolatie naar de binnenkant hebben.
Ook bezig met het kijken hoe de camberplates ingebouwd moeten worden. Volgens mij komt de bovenkant van de veerpoot dan lager te zitten, wat betekent dat de auto omhoog gaat.

Scully
26-10-2024, 20:53
Zelf veerschotels bouwen. Als het kan hoger zodat de schroefset weer meer in het midden komt als dat mogelijk is?

daNpy
27-10-2024, 08:30
Zelf veerschotels bouwen, leuke klus maar erg ingrijpend en heel tijdrovend. Ik heb eigenlijk spijt van de aanschaf, want ik wil gewoon eens een paar keer gaan rijden zonder al dat gesleutel elke keer. Maarja, als de normale Bonrath lagers niet meer leverbaar zijn schiet het ook niet op.

Edit: Bedankt voor het in mijn hoofd brengen van een nieuw idee :wow: :rolleyes:

Scully
27-10-2024, 12:37
Edit: Bedankt voor het in mijn hoofd brengen van een nieuw idee :wow: :rolleyes:

:D Motor ligt er toch uit, je kan er nu mooi bij. :thumbup: Beetje caster erbij inbouwen.

The Skinnmeister
29-10-2024, 08:28
:d :d

daNpy
29-10-2024, 10:15
Ja ik heb de camber plates al ingescand om nieuwe topplates te maken.

Stelletje.............

Scully
30-10-2024, 21:02
Ja ik heb de camber plates al ingescand om nieuwe topplates te maken.

Stelletje.............

Heb jij zo'n gave scantool? :kenny:

daNpy
30-10-2024, 21:43
Nee gewoon met de scanner, dan overnemen in een CAD programma. Gelukkig hebben we mensen op het werk die dat kunnen.
En we hebben ook een goede lasser, dus die is ook al ingelicht.

Ik loop tegen het volgende aan;
Ik wil de camberplates op een hoogte monteren zodat de demper zo goed als precies op dezelfde plek zit in hoogte. Die moet ik nog uitmeten, maar dat lukt wel.
Dan lijkt het me dat we moeten zorgen dat de veerpoot dezelfde hoek heeft als nu, en 90° op die hoek dus de nieuwe topmounts gemaakt moeten worden.
De topmounts moeten dan weer zo gesitueerd worden, dat de demper-top op dezelfde positie zit, waarbij er caster verstelling zo veel mogelijk naar achteren (positief caster) en een camber verstelling naar binnen (negatief camber) mogelijk is.
n.b. de topmounts krijgen slopgaten van 20 mm dus de M8 bouten zijn 12 mm te verschuiven voor de caster instelling.
Ik vraag me af met welke toleranties er van toepassing zijn. Voor de caster en camber kun je natuurlijk al verstellen, binnen 2 cm werken is normaal gesproken makkelijk mogelijk. Maar wat als de hoek van de topmounts niet correct of heel precies zijn? Sterker nog, ik zag een lager scheef in de topmounts van Bonrath zitten dus op dit moment is het al 'scheef'.
Vangen de lagers in de camberplates dit op, of hoe precies moet het uiteindelijk écht zijn. De hoek van de huidige topmount is niet horizontaal, laat staan dat de hoek die de plaat maakt keurig in de X of Y as zit...

Scully
30-10-2024, 21:52
Je camber wordt verstelbaar, dus die komt al iets minder precies. Als je caster vast wordt, dan moet die wel zo precies mogelijk. De hoek gelijk maar dan iets hoger klinkt makkelijk, maar is inderdaad best lastig. Wellicht kan je een referentie balk/plaat maken van waaruit je terug kan maar dan wat hoger?

Op pagina 1 van mijn topic staat een foto van mijn aangepaste topmount.

daNpy
31-10-2024, 08:30
Ja een referentie is sowieso nodig, dat is ook het plan :)

daNpy
19-01-2025, 09:45
Hoe meer ik met de camberplates bezig was, hoe minder zin ik er in kreeg. Het is een leuk projectje, maar gewoon wel weer ontzettend veel werk. Ik wil gewoon eens gaan rijden. Ik heb daarom de camberplates terug gestuurd en ingeruild voor KW verstelbare topmounts. Deze passen in een keer in de veertoren. De montage van de demper is excentrisch en door te draaien kun je ze dus verstellen.

Ondertussen heb ik de motor ook alweer een hele poos geleden opgehaald. Deze zit in de auto en ik ben nu bezig met het afbouwen. De krukas sensor zit nu weer op de oliekeerring aan de bakzijde (zoals mijn 9A had), ipv de standaard ABF sensor, dus dit moet ik terug bouwen. Daarna is het even spannend om de timing goed te krijgen, want ik heb het idee dat dat niet zomaar exact hetzelfde is. Indien wel is dat fijn natuurlijk :P

De FTP is nog steeds niet bereikbaar, dus ik kan helaas geen plaatjes uploaden.
Deze topmount zit er nu op:

https://pictorama-resized.s3.eu-central-1.amazonaws.com/1600/kd_1/products/KW/19000757/1600_jpg/19000757_001.jpg

daNpy
25-01-2025, 12:44
Gisteren de 20mm spacer voor de versnellingsbak steun binnen gekregen, gefreesd door een ex-collega. Vanmorgen gemonteerd, en nu past de onderste brace nog niet :(

daNpy
01-02-2025, 17:53
Vandaag weer wat verder geknutseld, hij is bijna klaar om te starten.

Hoewel ik alles netjes had voorbereid en netjes heb gewerkt, ging het natuurlijk toch weer semi-mis.
Ik heb de schotten met deurtjes van de oude (lekkende) carterpan overgezet naar een nieuwe. Deze moest nog geplaatst worden en met de motor ingebouwd kan dat gewoon (normaal gesproken dan).
Ik heb een carterpakking met spatplaat, ook deze kwam er nieuw in natuurlijk, maar daarvoor moet de oliepomp eruit.
Allemaal geen probleem, ik wist in welke volgorde ik het wilde gaan doen. De spatplaat met vloeibare pakking tegen het blok gedaan en met tape vast gemaakt.
Oliepomp weer terug, daarna de nieuwe pan er tegen en de tape was makkelijk weer te verwijderen.
Maar helaas, zo bleek acheraf, had ik wat gaatjes uit moeten boren. Uiteraard pastten de 2 boutjes die onder in de oliekeering aan de bakzijde gaan niet. Precies degene waar je niet goed bij kan. Na veel frommelen heb ik er 1 in gekregen, de andere zit er scheef en dus maar een winding of wat in. Wel met loctite eraan voor de zekerheid.
Ik had geen zin alles weer ter demonteren omdat beide zijden van de spatplaat onder de vloeibare pakking zitten. Dat wordt dan één knoeiboel.
Ik hoop dat het niet gaat lekken. Heb de olie ook nog niet gevuld zodat de pakking eerst wat kan uitharden.
Daarna alle koelvloeistofslangen aangesloten en de backplate op de throttlebodies gezet samen met de trompetjes.
Ook op de KMS de pin van de krukas trigger verzet naar de juiste (inductief en hall is een andere pin).

Morgen kvs en olie erin en dan de timing goed zetten en hopen dat ie loopt...

Black Devil
02-02-2025, 06:43
Dat gevoel is kloten. Doe je zo je best om alles goed klaar te zetten en netjes te werken krijg je dit. Overkomt ons allemaal helaas.

Nou maar hopen op een goede ‘start’

daNpy
02-02-2025, 15:11
Hij loopt in ieder geval weer!
Timing is, ondanks de andere sensor, nog hetzelfde. Ik neem nog ff contact op met KMS om te kijken hoe ik dit ook 200% zeker kan zijn.

Er zit wel een piepje ergens bij de dynamo of kvs pomp. Misschien de riem iets minder strak zetten of er is al een lager aan bonken.

Stukkie gereden en hij pakt goed op :thumbup:

daNpy
09-02-2025, 13:58
Afspraak bij KMS gemaakt, alsmede bij de uitlijner.
Ik heb nog een setje fuseepen verlengers op de kop getikt, zijn hand gemaakt en een beetje boerig, daarom maakt iemand ze op het werk een keer na (en dan netjes). Misschien dat ik ze ook in de webshop ga zetten, net als de versnellingsbak verhoger.
Deze moeten er nog onder voor ik naar de uitlijner ga.

Vandaag nog even de motor gestart; vorige week knipperde het olie lampje. De stekkers op de sensoren zaten dus verkeerdom, die heb ik omgedraaid. Beide sensoren zijn open als er geen druk is.
De hoge druk heb ik bij lopende motor gemeten, die maakt contact naar massa. Echter, als ik de stekker eraf trek gaat het olielampje niet branden... Ook niet als ik boven de 2000rpm kom. Dat hoort volgens mij niet?

Ik wilde sowieso een additionele lamp op het dashboard maken voor als de oliedruk weg valt. Maar dan moet het systeem wel werken natuurlijk. Of ik moet weten hoe het werkt.

Scully
09-02-2025, 14:27
Als je die fuseepennen monteert moet je ook je bumpsteer daarop aanpassen. ;)

Bartaggio
09-02-2025, 14:51
Vandaag nog even de motor gestart; vorige week knipperde het olie lampje. De stekkers op de sensoren zaten dus verkeerdom, die heb ik omgedraaid. Beide sensoren zijn open als er geen druk is.
De hoge druk heb ik bij lopende motor gemeten, die maakt contact naar massa. Echter, als ik de stekker eraf trek gaat het olielampje niet branden... Ook niet als ik boven de 2000rpm kom. Dat hoort volgens mij niet?

Volgens mij gaat de zoemer/olielamp pas bij 3000rpm af. Die sensor zou normaal open zijn en bij x bar naar massa moeten gaan.

daNpy
09-02-2025, 15:31
Ja volgens de meter zit er 5 bar op. Ik heb hem ook tot 3000 rpm laten stijgen, maar geen lampje gezien of zoemer gehoord. Die heb ik overigens ook nog nooit gehoord en dat is ook niet heel raar eigenlijk :D

Nu heb ik nog 2 dezelfde sensoren liggen (hoge en lage druk) en het ABF oliefilterhuis heeft 3 sensor aansluitingen. De derde is nu een temperatuur voeler. Die is 1,5 kOhm en bij opwarmende motor zakt hij naar 260 Ohm bij ~80 graden (vlgs boardcomp). Deze zou ik misschien aan de KMS kunnen hangen (maar daar heb ik verder niks aan), als dat werkt. KMS heeft volgens mij een andere sensor nodig. De derde aansluiting zou ik dus kunnen gebruiken voor iets wat buiten het auto-systeem om werkt. Er ligt ook al een extra adertje in de kabelboom :)

daNpy
01-03-2025, 14:58
Vorige week bij KMS geweest om de timing te checken, die stond perfect. Ook wat meer vermogen als vorig jaar, maar hij liet hem iets verder doorlopen en het was ook ietsje kouder.
Gisteren naar de uitlijner gebracht, echter was de uitlijnbank kapot gegaan en de monteur niet geweest om hem te fixen. De Golf dus achtergelaten. Weer ff wat ruimte in de garage :D

Scully
01-03-2025, 16:30
En je post niet even een video of printscreen van de dyno sessie? :tongue:

:postpics:

daNpy
01-03-2025, 17:44
Die heb je toch al :P

Scully
01-03-2025, 17:50
Die heb je toch al :P

Ik wist van niks? ;)