PDA

View Full Version : Golf Mk2 1.3i -> 1.8 G60

Pages : 1 [2] 3 4 5

yuli
22-01-2020, 11:50
Hmm gok dat mijn setup misschien rond de 200 pk zal draaien ooit, ik ga de olietemp eerst eens goed in de gaten houden. Mocht ie toch wel erg hoog worden gaan we voor de Schrick pan en evt externe koeler!

André (Rallye-VR6t) zijn setup draaide tegen de 300 pk. Ik kan me voorstellen dat hij er alles aandeed om olie goed gekoeld te krijgen. Heb zelf ook een keer in zijn herbouwde mk1 apparaat gezeten, ben niet zo snel bang maar in een rechte lijn torque steer trekken is heel beangstigend.
In jou geval een externe oliekoeler erbij doet wonderen. De pan is een leuke extra, als je hem heel kan houden maar dat heb jezelf in de hand met hoe laag je wil.

Wat mij opviel toen ik revisie verslag van je blok las. De enige zuigers van Mahle voor G60 die op dit moment te koop zijn is nog 2e overmaat. Dus standaard en 1e overmaat zijn op het moment niet meer (makkelijk) nieuw te krijgen. Ben toevallig zelf een tweede PG G60 blokje aan het opbouwen vandaar dat ik het weet.
Je merkt wel dat de blokken inmiddels 30 jaar oud zijn, sommige dingetjes zijn lastig verkrijgbaar.

RobertVoorst
22-01-2020, 12:22
André (Rallye-VR6t) zijn setup draaide tegen de 300 pk. Ik kan me voorstellen dat hij er alles aandeed om olie goed gekoeld te krijgen. Heb zelf ook een keer in zijn herbouwde mk1 apparaat gezeten, ben niet zo snel bang maar in een rechte lijn torque steer trekken is heel beangstigend.
In jou geval een externe oliekoeler erbij doet wonderen. De pan is een leuke extra, als je hem heel kan houden maar dat heb jezelf in de hand met hoe laag je wil.

Uitgaande van een effectief rendement van 30% zou je bij 300 pk (221 kW) een toegevoegd vermogen van ca. 736 kW hebben (1001 pk!) hebben. Als hiervan totaal 30% aan koelverlies genomen wordt met uit die 30% een aandeel van de olie van 25%, stook je 44,16 kW aan energie in de olie.

Bij 200 pk (147 kW) zit dit aandeel op 29.40 kW.

Die toename van bijna 15 kW aan energie op eenzelfde hoeveelheid olie zorgt inderdaad wel voor enige problemen met warmte :D :D

Wat mij opviel toen ik revisie verslag van je blok las. De enige zuigers van Mahle voor G60 die op dit moment te koop zijn is nog 2e overmaat. Dus standaard en 1e overmaat zijn op het moment niet meer (makkelijk) nieuw te krijgen. Ben toevallig zelf een tweede PG G60 blokje aan het opbouwen vandaar dat ik het weet.
Je merkt wel dat de blokken inmiddels 30 jaar oud zijn, sommige dingetjes zijn lastig verkrijgbaar.

Zeg dat wel ja.. Ze hadden het laatste setje 2e overmaat uit voorraad kunnen bestellen. Anders zat er een levertijd van 3 maanden op.. Daarbij was de boring de 1e overmaat al enigszins gepasseerd door de mooie diepe stootrand. Het blijft oude rommel hé ;)

yuli
22-01-2020, 12:53
Ja het is soms heel moeilijk te zeggen. Er is heel veel rommel in omloop.

Had wat ik dacht een mooie 1H motor liggen, was in het verleden door iemand veel geld ingestoken mooie spullen en mooi bewerkingen. Helaas opgeboord naar 83mm en ook nog gekke slijtage in de kop door wat ik denk verkeerd ingelopen nokkenas. Einde verhaal.

Pak vervolgens een standaard PGtje die weinig liefde heeft gehad. Kleppendeksel eraf, lijkt erop of deze nog nooit een oliewissel had gehad in zijn leven. Blijkt vervolgens een mooi motorje te zijn die goed valt te reviseren.

RobertVoorst
22-01-2020, 13:03
Ja het is soms heel moeilijk te zeggen. Er is heel veel rommel in omloop.

Had wat ik dacht een mooie 1H motor liggen, was in het verleden door iemand veel geld ingestoken mooie spullen en mooi bewerkingen. Helaas opgeboord naar 83mm en ook nog gekke slijtage in de kop door wat ik denk verkeerd ingelopen nokkenas. Einde verhaal.

Pak vervolgens een standaard PGtje die weinig liefde heeft gehad. Kleppendeksel eraf, lijkt erop of deze nog nooit een oliewissel had gehad in zijn leven. Blijkt vervolgens een mooi motorje te zijn die goed valt te reviseren.

Dat tweede was bij met netzo het geval. Blijkt achteraf dat niemand die motor wou hebben omdat hij uit van een bekende uit de corrado Scene was, die het niet zo nauw had met z'n wagen.. Lader origineel en zo goed als niet ingelopen. Blok zelf zo ranzig als de tering van zowel binnen en buiten (aangekoekte olieplakkaten waar je u tegen zegt) maar vervolgens wel een krukas zonder enige onbalans of ingelopen vlakken en het geheel perfect reviseerbaar :screwy:

Roy16VG60
22-01-2020, 15:32
Het is toch geluk hebben met deze motoren. Trek maar eens een PF, KR of een PL open met dezelfde km stand; 9 op de 10 hebben hooguit wat koolafzetting maar daar zit echt nog geen stootrandje in. Honen, nieuwe veertjes en op naar de volgende 2,5 ton.

Nou helpen de korte drijfstangen en zware zuigers bij een G60 ook niet mee wat slijtage betreft. Daarom word er veel omgebouwd naar 144mm drijfstangen.

RobertVoorst
22-01-2020, 16:11
Het is toch geluk hebben met deze motoren. Trek maar eens een PF, KR of een PL open met dezelfde km stand; 9 op de 10 hebben hooguit wat koolafzetting maar daar zit echt nog geen stootrandje in. Honen, nieuwe veertjes en op naar de volgende 2,5 ton.

Nou helpen de korte drijfstangen en zware zuigers bij een G60 ook niet mee wat slijtage betreft. Daarom word er veel omgebouwd naar 144mm drijfstangen.

Dat ombouwen heb ik destijds ook nog overwogen. Ze boden dat echter alleen uit eigen assortiment aan voor 2,5 rug. Werd iets te gek :D

yuli
22-01-2020, 16:21
Ben het wel met je eens Roy maar ook daar kan je ook gewoon pech mee hebben.

Eerste motor die ik aanpakte was een EG motor. Had haar scheurtjes in het onderblok. Waarschijnlijk ooit bij koppakking vervangen, vuile bouten gebruikt. Ontdek het maar, het revisie bedrijf niet in iedergeval. Water bij de olie en klaar.

Herinner me een KR blok die ik bij jou heb opgehaald. Blok had 110k zag eruit als nieuw echter klein roest pitje in 1 cilinder. Boren tot laatste overmaat en het was er nog niet uit. Ander blok opgehaald bij Rob in Zoetermeer. Zag eruit alsof het in een moeras had gelegen, echter onderblok prima bruikbaar alleen een gekke ingelopen balans as. Maar kon er van 2, 1 goede maken en blokje loopt super mooi.

Roy16VG60
22-01-2020, 18:38
Ben het wel met je eens Roy maar ook daar kan je ook gewoon pech mee hebben.

Eerste motor die ik aanpakte was een EG motor. Had haar scheurtjes in het onderblok. Waarschijnlijk ooit bij koppakking vervangen, vuile bouten gebruikt. Ontdek het maar, het revisie bedrijf niet in iedergeval. Water bij de olie en klaar.

Herinner me een KR blok die ik bij jou heb opgehaald. Blok had 110k zag eruit als nieuw echter klein roest pitje in 1 cilinder. Boren tot laatste overmaat en het was er nog niet uit. Ander blok opgehaald bij Rob in Zoetermeer. Zag eruit alsof het in een moeras had gelegen, echter onderblok prima bruikbaar alleen een gekke ingelopen balans as. Maar kon er van 2, 1 goede maken en blokje loopt super mooi.

Ben ik met je eens. Kapot gelopen hulpas lagers komt meestal door een te strak gespannen distributieriem.

Roy16VG60
22-01-2020, 18:39
Dat ombouwen heb ik destijds ook nog overwogen. Ze boden dat echter alleen uit eigen assortiment aan voor 2,5 rug. Werd iets te gek :D

Dat is wel erg veel. Setje zuigers 600-700 euro en ca 250 euro voor een setje h-profiel stangen dan ben je er wel normaliter.

Rallye-VR6t
22-01-2020, 19:20
Even het topic vervuilen met een paar plaatjes.

Dit waren een paar van mijn ingrediënten. Zodat je een idee kunt krijgen wat er in een extreme G60 wordt gebouwd.

http://sria.nl/vwmg60/16380.jpg

http://sria.nl/vwmg60/carter.jpg

http://sria.nl/vwmg60/DSCF1941.JPG

http://sria.nl/vwmg60/FIL9055.JPG

http://sria.nl/g60lader/IMG_0428.JPG

Zuigers kwamen uit Amerika, de 82mm maat wordt daar meer gebruikt in de turbo scene. 8.75:1.
Nokkenas is een VWM 300 graden kleplift 13,67mm met ik dacht een overlap van 6 graden (maar het is een tijdje geleden dus ik weet dit niet meer heel zeker) Nokkenas was hol, chroomstalen as met titanium nokken.
Kleppen inlaat waren VWM, uitlaat waren op maat gemaakt. De kopbewerking heb ik uitbesteed aan Freddycane.com. Het onderblok, uitwegen en balanceren van krukas enz. door Postma racing in Balk.
De keerringen in de verdringer waren van koolstof, met afdekring. Montage was een pain in the *ss weet ik nog wel. Maar geen olielekkage meer.
Reed met 63mm en max motortoerental 8200rpm, met de grote krukaspoelie van een Passat. (de Corrado/Golf zijn kleiner in diameter).
Bij stationair lopen had de motor al meer koppel dan de Golf 1 dx op zijn max :D

Oja het vliegwiel was net 5kg ipv 10kg.

Rallye-VR6t
22-01-2020, 19:26
In jou geval een externe oliekoeler erbij doet wonderen. De pan is een leuke extra, als je hem heel kan houden maar dat heb jezelf in de hand met hoe laag je wil..

Collega van mij zegt altijd "Vaak ben je te bang". :tongue:

Johan1982MK1
22-01-2020, 20:04
Collega van mij zegt altijd "Vaak ben je te bang". :tongue:

Je krijgt wel alles mee in ieder geval in een golf1 of 2 met zo’n bak vermogen😬✌🏼

RobertVoorst
22-01-2020, 20:41
Dat is wel erg veel. Setje zuigers 600-700 euro en ca 250 euro voor een setje h-profiel stangen dan ben je er wel normaliter.

Ze deden niet aan ‘normaal’ spul :D Bieden altijd alleen hun eigen gemaakte drijfstangen en Zuigers aan

RobertVoorst
22-01-2020, 20:47
Even het topic vervuilen met een paar plaatjes.

Dit waren een paar van mijn ingrediënten. Zodat je een idee kunt krijgen wat er in een extreme G60 wordt gebouwd.

http://sria.nl/vwmg60/16380.jpg

http://sria.nl/vwmg60/carter.jpg

http://sria.nl/vwmg60/DSCF1941.JPG

http://sria.nl/vwmg60/FIL9055.JPG

http://sria.nl/g60lader/IMG_0428.JPG

Zuigers kwamen uit Amerika, de 82mm maat wordt daar meer gebruikt in de turbo scene. 8.75:1.
Nokkenas is een VWM 300 graden kleplift 13,67mm met ik dacht een overlap van 6 graden (maar het is een tijdje geleden dus ik weet dit niet meer heel zeker) Nokkenas was hol, chroomstalen as met titanium nokken.
Kleppen inlaat waren VWM, uitlaat waren op maat gemaakt. De kopbewerking heb ik uitbesteed aan Freddycane.com. Het onderblok, uitwegen en balanceren van krukas enz. door Postma racing in Balk.
De keerringen in de verdringer waren van koolstof, met afdekring. Montage was een pain in the *ss weet ik nog wel. Maar geen olielekkage meer.
Reed met 63mm en max motortoerental 8200rpm, met de grote krukaspoelie van een Passat. (de Corrado/Golf zijn kleiner in diameter).
Bij stationair lopen had de motor al meer koppel dan de Golf 1 dx op zijn max :D

Oja het vliegwiel was net 5kg ipv 10kg.

Dit kan ik geen vervuiling noemen! ;) Doet mijn project wel in het niet zo :D

Rallye-VR6t
22-01-2020, 21:29
Dit kan ik geen vervuiling noemen! ;) Doet mijn project wel in het niet zo :D

Zo moet je het niet zien. Beslist niet. Jij hebt een andere doelstelling. Pakt het serieus aan :thumbup:

RobertVoorst
22-01-2020, 21:36
Zo moet je het niet zien. Beslist niet. Jij hebt een andere doelstelling. Pakt het serieus aan :thumbup:

Weet ik, zo zie ik het ook niet serieus. Bedankt! Ik doe mn best :)

RobertVoorst
27-01-2020, 15:26
Iemand in de buurt van Apeldoorn/Zutphen/Deventer een adresje voor het slijpen van het koppelingsvlak van het vliegwiel?

De mijne heeft nogal een hoop hotspots..

Ruud 16V-G60
28-01-2020, 07:23
dan kan je beter een andere zoeken.Het slijpen is vrij prijzig.Ze moeten hetgene wat ze van het vlak afhalen ook van de krans afhalen,anders komt de plaat te diep te liggen.
Toen ik nog bij het revisiebedrijf werkte,hadden we regelmatig vliegwielen waar die plekken niet oppervlakkig waren,maar tot diep in het materiaal.door de temperatuur zijn ze moleculen van het materiaal veranderd

MartinGT
28-01-2020, 07:48
MRA Motoren Apeldoorn, heb ik zelf goede ervaringen mee. 👍

http://www.mrapeldoorn.nl/

RobertVoorst
28-01-2020, 08:22
dan kan je beter een andere zoeken.Het slijpen is vrij prijzig.Ze moeten hetgene wat ze van het vlak afhalen ook van de krans afhalen,anders komt de plaat te diep te liggen.
Toen ik nog bij het revisiebedrijf werkte,hadden we regelmatig vliegwielen waar die plekken niet oppervlakkig waren,maar tot diep in het materiaal.door de temperatuur zijn ze moleculen van het materiaal veranderd

Die van mij is ook afgedraaid momenteel. Als ik een nieuwe originele koop en deze af laat draaien ben ik ook zo 250 euro lichter.

Zou dit iets zijn? : https://theibach-performance-shop.de/Schwungscheibe-erleichtert/VW/Schwungscheibe-erleichtert-G60::584.html

Die sleufen rond de vliegwielbouten zitten mij niet helemaal lekker :confused:

EDIT:

https://www.gladen-motorsport.de/G60+Stahl+Schwungrad+Schwungscheibe+4-9kg.htm Dit misschien beter denk ik zo?

René
28-01-2020, 08:48
Collega van me heeft eens een afgedraaid vliegwiel gekocht bij Emming. Was toen dacht ik 110eu kwijt met inleveren van oude, originele vliegwiel

René
28-01-2020, 08:50
Heerlijk topic trouwens....je pakt het grondig aan. Dat wordt genieten als hij klaar is. Er gaat niets boven het geluid van een opgefokte G60!

RobertVoorst
28-01-2020, 08:58
Collega van me heeft eens een afgedraaid vliegwiel gekocht bij Emming. Was toen dacht ik 110eu kwijt met inleveren van oude, originele vliegwiel

Denk dat als ik mijn oude vliegwiel daarbij inlever dat ik geld toe moet betalen :D

Daarbij is ook de halve starterkrans opgegeten dus ik denk dat ik toch maar voor nieuw fabricaat ga.

Roy16VG60
28-01-2020, 13:09
Je kunt ook een vliegwiel zoeken van een Golf 3 GTI 16V (ABF). Deze zijn vaak in veel betere staat en identiek. Direct af laten draaien naar een kilo of 5 ;)

RobertVoorst
28-01-2020, 13:13
Je kunt ook een vliegwiel zoeken van een Golf 3 GTI 16V (ABF). Deze zijn vaak in veel betere staat en identiek. Direct af laten draaien naar een kilo of 5 ;)

Heb mijn zinnen al gezet op een gloednieuwe van G-laden-motorsport :D De ABF-wiel overweging had ik inderdaad gemaakt. Maar dan ben ik al met al duurder uit voor een gebruikt deel (als ik hem af laat draaien)

vagg freak
28-01-2020, 20:10
Heb nog een g60 afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel liggen

Ruud 16V-G60
29-01-2020, 07:13
ik heb nog een nieuw licht vliegwiel liggen.Bij interesse graag even via info@ruud16v-g60.nl

RobertVoorst
29-01-2020, 07:20
Bedankt voor de aanbiedingen heren! Heb alleen gistermiddag al een nieuwe besteld bij G-laden :)

RobertVoorst
03-02-2020, 09:34
Van het weekend besloten de intercooler eens goed schoon te maken van binnen. Deze zag er enigzins olie-achtig uit maar niks bijzonders op 't eerste gezicht.

Ëén bus remmenreiniger & een paar keer spoelen met de tuinslang later zag de binnenkant er weer als nieuw uit. Ik had hem ongeveer een half uur laten weken in de remmenreiniger en er tussentijds nog een paar keer flink mee geschud om de boel een beetje te agiteren.

Toen ik het eigenlijk wel mooi vond tóch nog maar een bus remmenreiniger in leeggespoten en weer flink lopen schudden, gelukkig maar :eek: :

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto31-01-2020151003.jpg

René
03-02-2020, 12:04
Dat wil je niet in je verbrandingskamer! Goeie actie :thumbup:
Wat is het?

RobertVoorst
03-02-2020, 12:22
Dat wil je niet in je verbrandingskamer! Goeie actie :thumbup:
Wat is het?

Zwarte brokje is stuk plastic, denk van een stofkapje van een lager of een stuk dichtlijst of dergelijke.

De andere schilletjes zijn aluminium uit het laderhuis of magnesium van de verdringer, weet het niet precies eerlijk gezegd.

In ieder geval no bueno voor de vorige lader die in deze intercooler heeft staan blazen :D Ben benieuwd of de rest er wel doorheen gewaaid is richting de motor van de vorige eigenaar ..

RobertVoorst
03-02-2020, 14:33
Mocht iemand toevallig thuis nog struikelen over een complete 16V Brandstofpomp (KR), dus compleet met huis en drukvat. Ik neem 'm graag van je over :thumbup:

VeeDubber
03-02-2020, 18:51
Mocht iemand toevallig thuis nog struikelen over een complete 16V Brandstofpomp (KR), dus compleet met huis en drukvat. Ik neem 'm graag van je over :thumbup:

De hoogste nieuwe binnenkomer in de categorie Wishful Thinking :D

RobertVoorst
03-02-2020, 18:59
De hoogste nieuwe binnenkomer in de categorie Wishful Thinking :D

Wie niet waagt wie niet wint! ;) Geloof dat er genoeg (serieuze) forumleden zijn die 'wel wat reservedeeltjes' netjes gesorteerd in een kastje hebben liggen al dan niet op de grote stapel! :D

Rallye-VR6t
03-02-2020, 19:30

1 in tank pomp en je gezeur is over. Wel je persleiding aanpassen dat de slang erop blijft zitten.

René
03-02-2020, 20:08
Wie niet waagt wie niet wint! ;) Geloof dat er genoeg (serieuze) forumleden zijn die 'wel wat reservedeeltjes' netjes gesorteerd in een kastje hebben liggen al dan niet op de grote stapel! :D

ik kwam laatst nog eentje tegen op facebook....zal eens kijken of ik hem nog terug kan vinden voor je

RobertVoorst
03-02-2020, 22:11
1 in tank pomp en je gezeur is over. Wel je persleiding aanpassen dat de slang erop blijft zitten.

Daar ben ik ook al gretig naar opzoek geweest. Weet ik alleen te vinden bij onze oosterburen. Die vinden het heel tof dat je de vraagprijs wil betalen maar zodra je vraagt of ze 'm willen verzenden spreken ze ineens geen duits meer :screwy:

Roy16VG60
04-02-2020, 13:52
Als je al een grote opening in de tank hebt gewoon een vr6 pomp pakken.

Roy16VG60
04-02-2020, 13:55
Nagelneu

https://www.ebay.de/itm/Kraftstoff-Fordereinheit-Benzinpumpe-fur-VW-Sharan-1-8T-20V-2-0-2-8-VR6/274025882865?hash=item3fcd3724f1:g:QOAAAOSwSrNaOOog

RobertVoorst
04-02-2020, 15:27
Als je al een grote opening in de tank hebt gewoon een vr6 pomp pakken.

Die heb ik helaas niet nee, tank van een Mk3 pakken is ook altijd nog een optie maar dan moet ik de kabelboom achter verknippen. Daar ben ik niet zo happig op..

Roy16VG60
04-02-2020, 16:17
Die heb ik helaas niet nee, tank van een Mk3 pakken is ook altijd nog een optie maar dan moet ik de kabelboom achter verknippen. Daar ben ik niet zo happig op..

Je kan zo pinnetjes en een nieuwe stekker kopen bij de dealer. Kun je het weer als origineel maken maar dan met de mk3 stekker.

RobertVoorst
05-02-2020, 08:54
Ondertussen nog altijd op jacht naar onderdelen, maar zit in dubio over de Lambda Sonde.

Theibach bied namelijk de Bosch 0 258 003 167 aan voor €160,00

Bij Porza hebben ze echter de Bosch 0 258 003 165, deze kost daar €64,00

Beiden geschikt voor de G60 uit '89-92. Alleen het laatste nummer verschilt, zien er op de afbeeldingen echter identiek uit.

Iemand die mij hier over kan verlichten? Als ik er 3 kan kopen voor de prijs van 1... tja :rolleyes:

Roy16VG60
05-02-2020, 09:02
Waarschijnlijk zijn beide dezelfde sonde maar is er 1 universeel en zit aan de andere de originele stekker?

RobertVoorst
05-02-2020, 09:40
Waarschijnlijk zijn beide dezelfde sonde maar is er 1 universeel en zit aan de andere de originele stekker?

Theibach: https://theibach-performance-shop.de/Motorenteile/VW/G60/Sensoren-Geber/Lambdasonde-VW-G60::650.html#horizontalTab2

Porza: https://www.porza.nl/product/lambdasonde-bosch-0-258-003-165

Zoals je kuntzien zijn beide optisch tot aan de stekker identiek!

RobertVoorst
05-02-2020, 13:40
Even een gedachtespinsel:

Ik was sowieso van plan om met een extra wideband te gaan rijden om real-time de AFR in de gaten te kunnen houden, maar...

Als ik bijvoorbeeld een Innovate LC-2 set pak, dan kan deze ook een analoog lambdasignaal naar de ECU sturen (0-1 Volt). Dan heb ik geen eens de originele sensor nodig, correct?

Of is deze output als (ik geloof) lineare output niet representatief genoeg voor het spanningsverloop van een narrowband sensor?

Rallye-VR6t
05-02-2020, 16:01
Daar ben ik ook al gretig naar opzoek geweest. Weet ik alleen te vinden bij onze oosterburen. Die vinden het heel tof dat je de vraagprijs wil betalen maar zodra je vraagt of ze 'm willen verzenden spreken ze ineens geen duits meer :screwy:

Walbro Nissan Skyline 255l 5bar pomp is voldoende. Is een zeer compacte pomp. Bestaande opvoerpompje eraf, Walbro erop. Klaar. Niet te moeilijk.

René
05-02-2020, 16:03
Walbro Nissan Skyline 255l 5bar pomp is voldoende. Is een zeer compacte pomp. Bestaande opvoerpompje eraf, Walbro erop. Klaar. Niet te moeilijk.

En als je dan bij laag niveau in de tank een snelle bocht naar rechts maakt? Hapt ie dan geen lucht?

Rallye-VR6t
06-02-2020, 19:38
En als je dan bij laag niveau in de tank een snelle bocht naar rechts maakt? Hapt ie dan geen lucht?

Die kans is er. Maar hoe vaak zou dat gebeuren?
Als je het weet kun je er rekening mee houden, tenzij je de 24uur van LeMans gaat rijden.

Roy16VG60
06-02-2020, 19:49
En behoudens dat, een originele g60 heeft ook geen accumulator maar alleen een pomp in de tank. Alleen de k-jetronic modellen hadden een drukpomp onder de auto met accumulator.

Rallye-VR6t
06-02-2020, 19:53
En behoudens dat, een originele g60 heeft ook geen accumulator maar alleen een pomp in de tank. Alleen de k-jetronic modellen hadden een drukpomp onder de auto met accumulator.

Maar er staat mij ook bij de er zijn geleverd met opvoer- en drukpomp?

Roy16VG60
06-02-2020, 20:10
Zelf nooit gezien. G60 was modeljaar 89, dus verkrijgbaar vanaf september 88. Dat betekent nieuw type kabelboom en andere brandstoftank met grotere opening en actief koolfilter voor de dampen.

Zelfde geldt volgens mij voor de Corrado. Die is ook per modeljaar 89 geïntroduceerd (september 88) op dezelfde basis. Drukpomp in de tank en op de plaats van de pompunit tegen de bodem zat alleen een groot brandstoffilter.

RobertVoorst
06-02-2020, 22:16
Zelf nooit gezien. G60 was modeljaar 89, dus verkrijgbaar vanaf september 88. Dat betekent nieuw type kabelboom en andere brandstoftank met grotere opening en actief koolfilter voor de dampen.

Zelfde geldt volgens mij voor de Corrado. Die is ook per modeljaar 89 geïntroduceerd (september 88) op dezelfde basis. Drukpomp in de tank en op de plaats van de pompunit tegen de bodem zat alleen een groot brandstoffilter.

Rallye heeft inderdaad gelijk, de corrado’s van 88/89 zijn geleverd met een opvoer in de tank en drukpomp onder de wagen. Dit was dan hetzelfde systeem als degene die nu onder mijn 1300 injectie geplaatst zit (althans zelfde nummers voor de pomp, filter etc.

Betrof dan wel alleen de aller eerste lichting PG’s. Daarna kregen ze al gauw allemaal de in tank 4 bar pomp

RobertVoorst
06-02-2020, 22:24
Niet geheel projectgebonden, maar vandaag aan beide zijden de wiellagers achter vervangen. Hij was hier van de week op afgekeurd (garage had m al bijna zonder ook maar iets te checken door de keuring willen drukken want ze vinden t zo’n nette wagen :D ).

Tot mijn verbazing maakten inderdaad beide zijden de lagers geluid, klopt achteraf ook wel dat ze licht bromden. Dacht alleen dat het geluid kwam door het V-profiel van mn winterbanden :wow:

Toen ik echter het kapje los trok was al het “hittebestendige” vet dat destijds bij de lagers kwam gewoon kats verbrand... was dan ook wel de goedkoopste set lagers herinner ik me nu zo. Afijn, nu weer alles fijn ingebouwd met SKF lagers en bergen met wiellagervet (Kroon Oil). Dus de achteras is straks ook weer G60 bestendig ;)

The Skinnmeister
07-02-2020, 11:37
Dat met die pomp heb ik ook niet eerder gezien, alleen de 16V modellen onder de auto. Heb een 89er Corrado gesloopt en die had ook al 1 pomp. Maar zeg niet dat het niet kan, goed bezig verder :thumbup:

RobertVoorst
11-02-2020, 13:41
Tijdje terug de balansas weer helemaal schoongemaakt en in het blok gemaakt. (Scheuren in het rubber van de vibratiedemper is van het scheuren van de verf. Die vond t rubber niet zo tof :( )

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto28-01-2020195235.jpg

Ook de verdeler helemaal uit elkaar gehad en nagekeken/Schoongemaakt. Deze een nieuw laagje verf gegeven en weer in elkaar gebouwd. Het aandrijftandwiel hiervan loskrijgen is echt een b!tch. :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto28-01-2020195116.jpg

En het geheel in het blok (getimed met de balansas)
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto28-01-2020210330.jpg

Onderhand bezig met de laatste grote onderdelen. De dynamo heb ik eindelijk uit elkaar gekregen (nadat elk mogelijk boutje en alle lagers er met de gasbrander uit gehaald moesten worden), en ga ik binnenkort spuiten en met nieuwe lagers en slijtdelen terugbouwen. Deze is voorheen al eens uit elkaar geweest want ik zag dat de sleepringen op de rotoras zo goed als nieuw waren. Dat is weer een meevaller!

Dan nog het subframe, de voorbalk en radiateurbalk. Deze ben ik van plan binnenkort even te droppen bij de poedercoater in de buurt. Kost misschien iets meer dan ze zelf te ontroesten en te spuiten maar vooral het subframe is ietwat lastig om ook van binnen goed te kunnen sealen. Ook de aandrijfassen krijgen een beetje liefde en laat ik meecoaten. Dan uiteraard de homokineten nakijken op slijtage en evt vervangen. Nieuwe hoezen erom en lekkere klodder vet erin.

Dan nog de Versnellingsbak. Plan hiermee is om deze ook uit elkaar te trekken en alles eens goed schoon te maken en waar nodig te vervangen. Daarmee gelijk de schakeltoren van een revisiesetje te voorzien en het geheel voor het assembleren te stralen met soda. En dan natuurlijk het geheel in het zwart spuiten.

Oja en natuurlijk de gaat de G-lader nog even op visite voor een revisie + lichte bewerking :D

Johan1982MK1
11-02-2020, 13:59
Mooie vorderingen weer!
Je subframe laten coaten krijg je idd geen spijt van. Kost misschien iets meer maar dan is het ook in 1x goed.

RobertVoorst
11-02-2020, 14:25
Mooie vorderingen weer!
Je subframe laten coaten krijg je idd geen spijt van. Kost misschien iets meer maar dan is het ook in 1x goed.

Thanks! Ja zo dacht ik ook.. ik heb 3 jaar geleden een GTI achteras van de sloop gehaald en helemaal gereviseerd. Toen ook twee dagen aan het ontroesten geweest en uren mee aan het primen en spuiten geweest. Maar als daar nu goed naar kijk zie ik op de randjes en vouwen alweer lichte roestpuntjes doorkomen.

RobertVoorst
11-02-2020, 14:29
Iemand trouwens de gouden tip om de metalen buis van de peilstok weer in het blok te krijgen. Das echt een taai ding joh :screwy:

'Press Fit' my ass :D Daar kun je drie Patty Brard's op zetten en zelfs dan schuift die buis nog geen millimeter verder in het blok..

Roy16VG60
11-02-2020, 14:32
Gewoon er in tikken!

Vergeet bij de versnellingsbak je klinknagels niet te vervangen in het differentieel voor ARP bouten. Je zal niet de eerste zijn met een mooi kijkgat in zijn bak :D

RobertVoorst
11-02-2020, 14:39
Dat met die pomp heb ik ook niet eerder gezien, alleen de 16V modellen onder de auto. Heb een 89er Corrado gesloopt en die had ook al 1 pomp. Maar zeg niet dat het niet kan, goed bezig verder :thumbup:

Tot en met 9-89:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/89.JPG

Vanaf 10-89:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/90.JPG

:thumbup:

Johan1982MK1
11-02-2020, 14:43
Thanks! Ja zo dacht ik ook.. ik heb 3 jaar geleden een GTI achteras van de sloop gehaald en helemaal gereviseerd. Toen ook twee dagen aan het ontroesten geweest en uren mee aan het primen en spuiten geweest. Maar als daar nu goed naar kijk zie ik op de randjes en vouwen alweer lichte roestpuntjes doorkomen.

Idd, en sommige dingen is gewoon ff lekker om ze uit te besteden ook al zou je het zelf wel kunnen.
Tel maar op al de uren/ergernis, wat spuitbussen primer/lak. dat gaat ook snel.

RobertVoorst
11-02-2020, 14:43
Gewoon er in tikken!

Vergeet bij de versnellingsbak je klinknagels niet te vervangen in het differentieel voor ARP bouten. Je zal niet de eerste zijn met een mooi kijkgat in zijn bak :D

Dan ben ik wel op de goede weg, was bang dat ik die bovenkant van de buis plat met.. Dan maar een goed passende dop erop en doormeppen!

Da's een goede inderdaad! Dat was ik ook zeker van plan maar die stond niet op mijn lijstje. Ook maar even aan het verlanglijstje toevoegen! :thumbup:

Johan1982MK1
11-02-2020, 14:44
Gewoon er in tikken!

goeie tip idd, mijn bak komen ze ook in :D

RobertVoorst
12-02-2020, 14:03
Ik denk dat ik het brandstof vraagstuk toch via deze weg ga oplossen:

https://bahnbrenner.com/vw_audi/products/2579/High_Volume_High_Horsepower_MK2_Digifant_Fuel_Pump

Doet ongeveer 200-210 Liter per uur bij 3 Bar & 180-185 Liter per uur bij 4 Bar

Ze geven een potentiaal van 500 Hp aan met deze pomp. Meer dan zat voor mijn doel dus :D

Plus ik kan mijn mooie originele containertje onder de auto behouden :rolleyes:

Roy16VG60
12-02-2020, 14:17
Dat is echt overkill voor een 8 Klepper g60. Misschien leuk als je net als André 300pk eruit wilt halen maar dan ben je qua blok in de basis al verkeerd begonnen ;)

Een leuke upgrade zou zijn om de 60mm pomp van een 16v met k-jetronic te plaatsen. Die heeft al meer dan genoeg capaciteit voor een ruim 300pk sterke 20VG60. Dat heb ik ooit zelf gebouwd met die setup.

Wil je toch perse upgraden dan voldoet een Bosch 044 pomp voor de helft van het geld ook.

RobertVoorst
12-02-2020, 14:48
Dat is echt overkill voor een 8 Klepper g60. Misschien leuk als je net als André 300pk eruit wilt halen maar dan ben je qua blok in de basis al verkeerd begonnen ;)

Een leuke upgrade zou zijn om de 50mm pomp van een 16v met k-jetronic te plaatsen. Die heeft al meer dan genoeg capaciteit voor een ruim 300pk sterke 20VG60. Dat heb ik ooit zelf gebouwd met die setup.

Wil je toch perse upgraden dan voldoet een Bosch 044 pomp voor de helft van het geld ook.

Dat het overkill is ben ik mij al te goed van bewust inderdaad. Wat het probleem met de K-jet pompen in mijn optiek is, is het feit dat deze ook al een goede 30+ jaar meegaan. Ik zag dat een nieuwe accumulator al dik over de 200 (!) euro's kost. En hoe degelijk het spul ook is, na 30 jaar is het gewoon niet nieuw meer.

Wat het voordeel van de BBM kit is, is dat deze in een 45 mm pomphuis te plaatsen is. Voor de 044 pomp heb ik al een 60 mm huis nodig (KR). Dan zou ik eerst ergens een (goede) K-jet (16v) pomphuis met goede accumulator moeten vinden ( ca. € 150 ) en dan de 044 pomp (ca. €190).

Dan ben ik al met al veel meer kwijt dan de BBM kit (€210) en een 1,3i pomphuis (Kan ik als ik lief kijk bij de sloop hier voor niks meenemen). Daarbij zij die 1.3 pomphuizen ook veel beter te krijgen dan die van de 16V.

Snap je de redenatie enigzins? :rolleyes:

Roy16VG60
12-02-2020, 15:04
Haha ik snap hem zeker.

Je kan ook altijd nog ergens voor 25 euro een 16v of vr6 tank van een Corrado of Golf 3 ophalen. Doe je dat compleet met de brandstofleidingen ben je ook overal vanaf. :giggle:

Een walbro pomp is ook zeker een mooie oem-like oplossing zoals de set van bbm. :thumbup:

RobertVoorst
12-02-2020, 15:39
Haha ik snap hem zeker.

Je kan ook altijd nog ergens voor 25 euro een 16v of vr6 tank van een Corrado of Golf 3 ophalen. Doe je dat compleet met de remleidingen ben je ook overal vanaf. :giggle:

Een walbro pomp is ook zeker een mooie oem-like oplossing zoals de set van bbm. :thumbup:

Remleidingen ja? ;) Ik snap wel wat je zegt. Als ik dit op een budget zou doen (wat met een G60 al onmogelijk is) dan was ik inderdaad voor de Golf 3 oplossing gegaan en had ik mooi de kabelboom omgelegd.

De reden dat ik eigenlijk alles met OEM mk2 delen (zoverre dan de Walbro pomp) wil doen, is dat ik de auto zo goed mogelijk 'terugbouwbaar' naar OEM wil hebben. Stel dat ik ooit besluit een ori G60 koets te kopen (Corrado of golf 2) dan wil ik deze PG motor gewoon weer uit de Golf kunnen halen zonder hier eerst weer van alles voor bij elkaar te moeten zoeken of een hoop om te zetten.

Roy16VG60
12-02-2020, 17:11
Autocorrect :screwy:

Duidelijk!

Rallye-VR6t
12-02-2020, 18:23
De "OEM" van 1990, ontwikkelt in de jaren 70tig.

Inmiddels zijn wij enige jaren verder in ontwikkeling ;)

RobertVoorst
12-02-2020, 19:55
De "OEM" van 1990, ontwikkelt in de jaren 70tig.

Inmiddels zijn wij enige jaren verder in ontwikkeling ;)

Als ik met 70tig’er jaren prutsel op mn dooie gemakje arrogante leasebakballetjes in volvo’s kan pesten, dan teken ik daarvoor ;)

Snap uiteraard dat de techniek van toen niks vergeleken is met die van nu. Maar een mk2 hoort gewoon oude pruttel in! Al draait het met een rendement van 20%, die beleving krijg je gewoon niet van een nieuwe auto.

Op een 2,5 TFSi Rallye na dan misschien :rolleyes:

Rallye-VR6t
12-02-2020, 20:06

Ja ervaring leert dat die combi een heel bijzondere ervaring geeft.... :D

Roy16VG60
12-02-2020, 20:09
Als ik met 70tig’er jaren prutsel op mn dooie gemakje arrogante leasebakballetjes in volvo’s kan pesten, dan teken ik daarvoor ;)

Snap uiteraard dat de techniek van toen niks vergeleken is met die van nu. Maar een mk2 hoort gewoon oude pruttel in! Al draait het met een rendement van 20%, die beleving krijg je gewoon niet van een nieuwe auto.

Mee eens. Al stuurt m’n 5 gti met die fijne tfsi motor aardig in de richting. Dat was ook sinds de Golf 2 eindelijk weer een echte gti. Zelfs Jeremy Clarkson was er weg van bij de introductie.

RobertVoorst
18-02-2020, 08:29
Dacht ik gisteren mooi even de dynamo weer in elkaar te bouwen, knappen er ineens 2 van de 4 draden van de stator kats doormidden.. Die dingen terugsolderen was helaas ook geen optie dus die kan de prullenbak in :(

Gelukkig nog een tweede dynamo liggen dus daarvan de stator maar gepakt, gestraald en gespoten. Die hangt nu te drogen, hopelijk vanavond weer klaar voor montage.

Diodebrug van de eerste blijf ik gebruiken want die bleek na doormeten nog perfect, nu alleen de draden van de stator er nog terug in solderen.

Uiteraard met nieuwe lagers en spanningsregelaar!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto18-02-2020073459.jpg

RobertVoorst
21-02-2020, 09:28
Ook weer klaar:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto20-02-2020175910.jpg

Altijd grappig om te zien hoeveel je leert van simpelweg gewoon doen.. Toen ik twee jaar terug m'n eerste dynamo reviseerde was ik er letterlijk een halve week mee bezig om alles goed te krijgen. Nu kost het, buiten de droogtijd van de lak, nog geen halve dag.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto20-02-2020205701.jpg

Kan iemand mij trouwens voorzien van deze steun naar de 135° bocht? Ik heb namelijk de lange versie uit de corrado.

levis
21-02-2020, 09:41
Zeer netjes!

Extremy
21-02-2020, 10:14
Netjes gedaan hoor, staat erg goed alles in zwart!

Mk1_er
21-02-2020, 18:27
Echt proper...
Ken ook nog wel iemand die zijn g60 motor zo zou willen :D

Once you go black you never go back!

RobertVoorst
21-02-2020, 19:44
Echt proper...
Ken ook nog wel iemand die zijn g60 motor zo zou willen :D

Once you go black you never go back!

Gewoon heel veel geduld en spuitbussen ;)

Mk1_er
21-02-2020, 20:17
Gewoon heel veel geduld en spuitbussen ;)

Ben in ieder geval zeer benieuwd hoe het geheel er gaat uitzien. :)
Motor compartimenten in het zwart zien er altijd goed uit.

RobertVoorst
28-02-2020, 08:34
Toen ik eergisteren weer een haakse mount everest drempel moest beklimmen hoorde ik halverwege een beste klap. Na de tijd even een rondje gelopen om te kijken of alle wielen er nog aanzaten, maar niks geks te zien. Ook tijdens het rijden niets te merken.

Gisteravond dan toch alle wielen nog maar eens even een duwtje gegeven, en toen vond ik linksvoor toch wel aardig wat beweging in de lengterichting. Eerste gedachte waren de rubbers van de draagarm, en dat was bingo:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184116.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184147.jpg

Rubber had zich volledig gescheiden van zowel de binnenste als buitenste bus. Niet gek voor iets van 30 jaar oud :rolleyes:

Geluk bij een ongeluk was dat ik voor het G60 Project nét een paar nieuwe draagarmen met rubbers op zolder had gelegd. Daarbij is het vervangen echt minutenwerk (met een slagmoersleutel welteverstaan dan).

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184639.jpg

Voor de G60 binnenkort nog maar een nieuw paar draagarmen bestellen (kosten geen knaak) en daar t.z.t. maar R32 bussen indrukken.

Voor iedereen met €60,- over aan het eind van de maand, investeer in een nieuw setje draagarmen met rubbers. Wereld van verschil nu :D

Ralfons
28-02-2020, 09:24
Lekker bezig hier!

En hoe kunnen ze het er voor maken, complete draagarmen voor dat geld. Misschien hier ook maar gelijk meepakken met het vervangen van de schokdempers. Scheelt weer een keer uitlijnen en het is weer fris!.

Hoe heb je dat gedaan met die geleidebussen die door dat grote rubber zitten? Krijg je die er gemakkelijk uit? Een slagmoersleutel is noodzakelijk begrijp ik, of wil het spul ook los met een flink wringijzer?

Ga zo door daar! :thumbup:

Roy16VG60
28-02-2020, 09:36
Toen ik eergisteren weer een haakse mount everest drempel moest beklimmen hoorde ik halverwege een beste klap. Na de tijd even een rondje gelopen om te kijken of alle wielen er nog aanzaten, maar niks geks te zien. Ook tijdens het rijden niets te merken.

Gisteravond dan toch alle wielen nog maar eens even een duwtje gegeven, en toen vond ik linksvoor toch wel aardig wat beweging in de lengterichting. Eerste gedachte waren de rubbers van de draagarm, en dat was bingo:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184116.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184147.jpg

Rubber had zich volledig gescheiden van zowel de binnenste als buitenste bus. Niet gek voor iets van 30 jaar oud :rolleyes:

Geluk bij een ongeluk was dat ik voor het G60 Project nét een paar nieuwe draagarmen met rubbers op zolder had gelegd. Daarbij is het vervangen echt minutenwerk (met een slagmoersleutel welteverstaan dan).

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto27-02-2020184639.jpg

Voor de G60 binnenkort nog maar een nieuw paar draagarmen bestellen (kosten geen knaak) en daar t.z.t. maar R32 bussen indrukken.

Voor iedereen met €60,- over aan het eind van de maand, investeer in een nieuw setje draagarmen met rubbers. Wereld van verschil nu :D

Goed bezig! TT/R32 bussen maken inderdaad nog een groter verschil! :thumbup:

Kosten aftermarket overigens ook geen drol:

https://www.ebay.de/itm/2x-FEBI-QUERLENKERLAGER-VORNE-AUDI-A1-TT-8N-IBIZA-IV-LEON-1M-VW-GOLF-4-R32/401234490020?epid=1404789326&hash=item5d6b7072a4:g:uOMAAOSwKrRdZ4Em

Febi nr 26535

RobertVoorst
28-02-2020, 09:47
Lekker bezig hier!

En hoe kunnen ze het er voor maken, complete draagarmen voor dat geld. Misschien hier ook maar gelijk meepakken met het vervangen van de schokdempers. Scheelt weer een keer uitlijnen en het is weer fris!.

Hoe heb je dat gedaan met die geleidebussen die door dat grote rubber zitten? Krijg je die er gemakkelijk uit? Een slagmoersleutel is noodzakelijk begrijp ik, of wil het spul ook los met een flink wringijzer?

Ga zo door daar! :thumbup:

Komt ook prima los met een groot wringijzer hoor, zitten met 130 Nm vast dus vergelijkbaar met wielbouten. Soms zijn ze alleen een beetje vastgerot :D

Een van die geleidebusjes viel er zo uit, de andere was gek genoeg helemaal vastgerot.. Die heb ik met een hamer en schroevendraaier kapot getikt, bij het monteren van de draagarm heb ik deze vervolgens met een stukje rond staal uitgelijnd en de bout er goed handvast ingedraaid. Daarna de rest erop en met de auto op de wielen op moment vastgezet.

Ik heb wel de grote moeren waar de homokineten meet vastzitten in het fusee losgehaald. Dat is geloof ik geen must, maar het werkt net even iets makkelijker!

Ralfons
28-02-2020, 10:17
Het ronde staal heb je rondom de bout gedaan en weer mee het gat ingeduwd? :) Goed zelf te doen in ieder geval zo te lezen, bedankt hoor en succes daar!

RobertVoorst
28-02-2020, 10:29
Het ronde staal heb je rondom de bout gedaan en weer mee het gat ingeduwd? :) Goed zelf te doen in ieder geval zo te lezen, bedankt hoor en succes daar!

Het busje is ervoor om de rubberen bus uit te lijnen in het gat van het subframe voordat de bout erin gaat. Ik heb de draagarm in het subframe gestoken, daarna met een een rond stukje staal de gaten in het subframe en de rubberen bus precies uitgelijnd en het staal weer verwijderd. Daarna bout erin en even goed handvast draaien!

Als je deze bout daarna op 130 Nm vastzet wordt de draagarm in het subframe geklemd en zal deze niet meer verschuiven. Busje is daarbij niet perse nodig om het gat gecentreerd te houden.

Is inderdaad super goed zelf te doen! Denk buiten het opkrikken van de auto dat ik ongeveer 20 min per kant bezig was voor demontage en montage. En dat is inclusief schoonmaken en vastzetten op moment!

RobertVoorst
28-02-2020, 10:30
Goed bezig! TT/R32 bussen maken inderdaad nog een groter verschil! :thumbup:

Kosten aftermarket overigens ook geen drol:

https://www.ebay.de/itm/2x-FEBI-QUERLENKERLAGER-VORNE-AUDI-A1-TT-8N-IBIZA-IV-LEON-1M-VW-GOLF-4-R32/401234490020?epid=1404789326&hash=item5d6b7072a4:g:uOMAAOSwKrRdZ4Em

Febi nr 26535

Daarom! Febi spul is ook zo goed als het enige waar ik het mee aandurf :D (op OEM na dan uiteraard..)

https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/draagarm-rubbers/c597/draagarmlager-26535-febi/p115955.html

Hier zijn ze btw nóg goedkoper!

Mk1_er
28-02-2020, 20:26
Wat verschil geeft dit dan? Voel je dit ergens aan, of is het gewoon steviger en stijver?
60€ zou nog net lukken :D

RobertVoorst
28-02-2020, 21:10
Wat verschil geeft dit dan? Voel je dit ergens aan, of is het gewoon steviger en stijver?
60€ zou nog net lukken :D

Rijdt gewoon een heel stuk strakker en directer, daarbij minder gebonk en geen kans op losschietende wielen enzo ;)

Mk1_er
28-02-2020, 21:21
Rijdt gewoon een heel stuk strakker en directer, daarbij minder gebonk en geen kans op losschietende wielen enzo ;)

Dat is interessant, dat gebonk heb ik ook wel last van, Weet ik ook weer waar dat van komt.
Deze kleine investering ga ik ook wel doen.

En dat losschietend wiel willen we niet hè!

Edit;
Passen deze ook in de draagarmen van de golf 1?

Roy16VG60
29-02-2020, 10:08
Nee, Golf 1 heeft Een heel andere draagarm bevestiging.

Wat ook heel veel scheelt zijn nieuwe achteras rubbers. Ook die zijn vaak helemaal gaar.

Van Limburg
01-03-2020, 07:29
MK1 is inderdaad anders. Complete set zit ook rond de €80 meen ik. Laatst nog besteld.

RobertVoorst
01-03-2020, 11:42
Injectoren vóór ultrasoon reinigen: 48 ml tijdens vollooptest.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/89DA4C3E-43B1-4C95-B7C7-4A29F5DA2D36.jpeg

Injectoren ná ultrasoon reinigen: 54 ml tijdens vollooptest!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/279E9CF6-11C3-4240-BD7D-4D85C6FF36CB.jpeg

Mooi beetje meer opbrengst dus :D Kwam ook gewoon roest uitgedreven met reinigen.. Wel een super spuitbeeld en exact gelijke opbrengst dus weer dikke prima nu!

DragonGr Dragon
03-03-2020, 11:15
Injectoren vóór ultrasoon reinigen: 48 ml tijdens vollooptest.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/89DA4C3E-43B1-4C95-B7C7-4A29F5DA2D36.jpeg

Injectoren ná ultrasoon reinigen: 54 ml tijdens vollooptest!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/279E9CF6-11C3-4240-BD7D-4D85C6FF36CB.jpeg

Mooi beetje meer opbrengst dus :D Kwam ook gewoon roest uitgedreven met reinigen.. Wel een super spuitbeeld en exact gelijke opbrengst dus weer dikke prima nu!

Nice!
Hoe zijn die gereinigd? gewoon als losse injectoren of heb je iets gedaan om ze te openen?

RobertVoorst
03-03-2020, 11:49
Nice!
Hoe zijn die gereinigd? gewoon als losse injectoren of heb je iets gedaan om ze te openen?

Ik heb het laten doen bij iemand in Apeldoorn. Ze zijn eerst getest zo als ze uit de auto kwamen, daarna in een ultrasoonreiniger gegaan. In de ultrasoonreiniger zijn de injectoren met een stekker verbonden aan 12 Volt, zodat ze open blijven staan.

Er staan genoeg filmpjes op internet waar mensen zelf met een verloopje naar een spuitbus carb cleaner de injectoren schoonspuiten, eveneens met 12 V spanning zodat de naald openstaat en ook daadwerkelijk het knelpunt schoon wordt.

Als je interesse hebt doe maar even een PB, dan kan ik je het adres wel geven. Kosten zijn €55,- voor 4 injectoren met nieuwe zeefjes en waar nodig nieuwe rubbers.

Roy16VG60
03-03-2020, 11:53
De 8 rubbertjes zou ik toch echt allemaal vervangen. Je wilt echt niet dat die lekken. Zowel aan de kant van de rail als aan de kant van de kunststof inserts in de inlaat...

Het belangrijkste aan de injectoren is dat je inderdaad ook de zeefjes vervangt.

RobertVoorst
03-03-2020, 12:02
De 8 rubbertjes zou ik toch echt allemaal vervangen. Je wilt echt niet dat die lekken. Zowel aan de kant van de rail als aan de kant van de kunststof inserts in de inlaat...

Het belangrijkste aan de injectoren is dat je inderdaad ook de zeefjes vervangt.

Ik heb inderdaad een complete kit bij Mr Injector . co . uk gehaald voor de rubbers en de plastic spacers op de injectoren. :thumbup:

Had jij nog een stabilisatorstang van een G60 in de weg liggen toevallig? :D

Roy16VG60
03-03-2020, 13:57
Oei, daar zou ik nog naar kijken. Helemaal vergeten, doe ik morgen direct even voor je! Sorry!

RobertVoorst
03-03-2020, 14:50
Oei, daar zou ik nog naar kijken. Helemaal vergeten, doe ik morgen direct even voor je! Sorry!

Geeft niet, ding rijdt toch nog lang niet ;) Zou het zeer op prijs stellen! :D

yuli
04-03-2020, 11:15
Let wel op dat je na reinigen de injectoren niet te lang laat liggen. Dan gaan ze namelijk vast zitten. Maar er zit aardig vaart in het project dus komt wel goed.

Als je later nog is besluit om af te stappen van die oude digi1 carburateur computer dan kan ik je EV14 injectoren aanbevelen in dat loopt nog een stuk mooier dan die oude EV1 pisstraal krengen en heb je veel keuze.

RobertVoorst
04-03-2020, 11:35
Injectoren voorzien van een nieuwe laklaag, nu nog wachten op de rubbers dan ook weer klaar :thumbup:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto03-03-2020173722.jpg

RobertVoorst
04-03-2020, 11:41
Let wel op dat je na reinigen de injectoren niet te lang laat liggen. Dan gaan ze namelijk vast zitten. Maar er zit aardig vaart in het project dus komt wel goed.

Als je later nog is besluit om af te stappen van die oude digi1 carburateur computer dan kan ik je EV14 injectoren aanbevelen in dat loopt nog een stuk mooier dan die oude EV1 pisstraal krengen en heb je veel keuze.

Denk dat ze nu ommenabij 3 maandjes zullen moeten liggen, erg schadelijk?. Als ik ze een keer per maand even 'aanzet' zou toch ook wel moeten schelen? Ze liggen nu gevuld met WD40 in een afgesloten plastic zakje overigens.

Vernevelbeeld van deze injectoren viel me eigenlijk helemaal niet tegen.. Zag dat de meeste oude EV1's letterlijk 1 straal pissen inderdaad :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/VernevelbeeldInjectorenG60.JPG

Johan1982MK1
04-03-2020, 11:57
Denk dat ze nu ommenabij 3 maandjes zullen moeten liggen, erg schadelijk?. Als ik ze een keer per maand even 'aanzet' zou toch ook wel moeten schelen? Ze liggen nu gevuld met WD40 in een afgesloten plastic zakje overigens.

Kan nooit veel mee gebeuren dan Lijkt mij :thumbup:

RobertVoorst
04-03-2020, 14:29
Kwam van de week dit tegen:

https://motorenteile-online.eu/Splittersieb-Splitterschutz-G60-G40-Rallye-Turbo-Edelstahl-Neuware-mittel

Een splinterzeef om de motor te beschermen in het geval van een knallende G-lader. Iemand ervaring met zon ding?

Roy16VG60
04-03-2020, 14:41
Vooropgesteld dat ik vroeger altijd g60 gereden heb en nog nooit een geplofte lader heb gehad had lijkt het me altijd handig. Maar volgens mij had ik vroeger standaard zo’n zeef in een van de intercooler buizen zitten....?

Geen idee of dat origineel was of een cadeautje van een vorige eigenaar...

RobertVoorst
04-03-2020, 14:48
Vooropgesteld dat ik vroeger altijd g60 gereden heb en nog nooit een geplofte lader heb gehad had lijkt het me altijd handig. Maar volgens mij had ik vroeger standaard zo’n zeef in een van de intercooler buizen zitten....?

Geen idee of dat origineel was of een cadeautje van een vorige eigenaar...

Las dat de G40 er standaard mee was uitgerust. Ik ben m nog niet tegengekomen in de drukslangen helaas :D Kost nog geen twee tientjes, dus tja baat het niet dan schaadt het ook niet!

Verwacht ook geen laders te ploffen, maar voorzichtigheid is de moeder der wijsheid.

Johan1982MK1
04-03-2020, 15:39
Ik heb zelf vroeger ook weinig heel grote problemen met laders gehad, maar ken ook andere gevallen waarbij de G60 behoorlijk onvoorspelbaar kon zijn soms :D en het kan je idd een boel schade/ellende besparen mocht er wel wat gebeuren..

Ik zou hem er zelf wel tussen zetten, ja.

RobertVoorst
04-03-2020, 15:50
Duidelijk, die gaat de volgende bestelronde dus mooi mee :D

EnVeeZee
04-03-2020, 20:07
Goede vraag.

Zou die "splittersieb" van dezelfde kwaliteit zijn als een lader? Bewust niet ingezet. Gewoon zorgen dat je lader top is en met enige interval (laten) bekijken.

Jij gaat geen extreme kunsten met de lader uithalen toch?

RobertVoorst
05-03-2020, 07:53
Goede vraag.

Zou die "splittersieb" van dezelfde kwaliteit zijn als een lader? Bewust niet ingezet. Gewoon zorgen dat je lader top is en met enige interval (laten) bekijken.

Jij gaat geen extreme kunsten met de lader uithalen toch?

Dat is inderdaad ook zo en er gaat inderdaad niet veel geks mee gebeuren. Ik bestel hem de volgende ronde mee en dan zien we wel verder, voor die €18,00.. :D

vagg freak
05-03-2020, 23:13
Waar kun je nog terecht voor g60/g40 chip op maat

RobertVoorst
06-03-2020, 07:14

Theibach Performance in duitsland maakt ze op maat

RobertVoorst
06-03-2020, 13:19
Alles van de injectoren weer lekker vers straks :thumbup:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto05-03-2020191831.jpg

Roy16VG60
07-03-2020, 09:42
Geeft niet, ding rijdt toch nog lang niet ;) Zou het zeer op prijs stellen! :D

Ik heb hem niet kunnen vinden helaas... nu is het niet heel erg opgeruimd in de loods maar ik heb toch goed gezocht dus ik denk dat ik hem niet meer heb. Sorry.

RobertVoorst
07-03-2020, 09:53
Ik heb hem niet kunnen vinden helaas... nu is het niet heel erg opgeruimd in de loods maar ik heb toch goed gezocht dus ik denk dat ik hem niet meer heb. Sorry.

Helaas, maar ‘t geeft niet! In ieder geval super bedankt voor de moeite :thumbup:

Ruud 16V-G60
09-03-2020, 06:49
Theibach Performance in duitsland maakt ze op maat

op maat is met de auto op de testbank en dan software schrijven.Dat doet theibach niet

sixpack
09-03-2020, 07:04

Hier al gekeken/gevraagd?
http://www.jdengineering.nl/
http://www.vvt-motorsport.nl/pages/tuningspakketten/volkswagen.php
https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/contact

EnVeeZee
09-03-2020, 08:43
Volgens mij doen bovenstaande geen digifant/g60 meer. Onlangs werd BB geadviseerd op het forum, ik heb hem maar bewaard: http://bbautotechniek.nl/

RobertVoorst
09-03-2020, 20:00
Afgelopen week kwam ik erachter dat de gereviseerde kop die ik uit Duitsland had gekocht een A kop bleek te zijn en geen P kop. Hier kwam ik achter nadat ik een phenolic spacer voor een P kop voor de kanalen had gehangen:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/E93A0CD1-6360-441F-913D-154832CDF5EC.jpeg

Meteen de verkoper gecontacteerd en gebeld, maar die gaf telkens maar weer aan dat ik hem niet kon ruilen voor een P kop. Simpelweg omdat ik geloof te laat was en ik niet kon aantonen dat het de aangekochte kop was. Ik heb hem zwart gelakt dus dat was sowieso een dingetje. Gewoon erg dom dat ik het niet meteen gechecked heb, het staat notabene met koeienletters op de kop gestampt :chair:

Maargoed, nu zit ik dus met een perfect gereviseerde A kop. Na wat wikken en wegen toch de stoute schoenen aangetrokken en de oude gescheurde kop van zolder gehaald. De spacer als referentie gepakt en begonnen met frezen:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/026A9A2D-8891-439B-A885-764FD55C0E5B.jpeg

Om alle ontmoedigende reacties van de 'profi's' voor te zijn: Ongetwijfeld is het verre van een perfecte kopbewerking. Ik écht wel verstand van de dynamiek van lucht in een cilinderkop, maar het berekenen van de ideale runner en het daadwerkelijk 1 op 1 identiek frezen hiervan is gewoon nagenoeg onmogelijk. Al helemaal voor een beginner. Maar gezien toch ooit eens de eerste keer moet zijn.. Bij deze. ;)

Na een tijdje frezen en schuren komt het er dan zo uit. Het gaat mij niet om de perfecte kopbewerking maar om een poging om het geheel in ieder geval beter te laten overlopen van inlaat naar cilinderkop. Die originele poorten zouden een overgang van wel 2-3 mm hebben gehad, je maakt mij niet wijs dat die het 'beter' zouden doen dan mijn frees en schuurwerk.

Tot zoverre mijn betoog, hoop dat het wat positiefs losmaakt hier!

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/57E60A6B-902D-49B3-98D0-CB7AD6293BF5.jpeg

Johan1982MK1
09-03-2020, 21:00
Berekenen van de ideale runner en 1:1 frezen is idd niet te doen.
De lucht zal nu iig niet meer tegen een rand aanlopen wat weer zorgt voor (extra) werveling.
Ik weet zeker dat dit beter is dan de 1e situatie, al zijn het misschien uiteindelijk geen resultaten om hem voor op de rollenbank te zetten.
Je moet toch alles in het geheel zien straks denk ik. Alle beetjes helpen.
Die spacer is wel een mooie toevoeging, een g60 wordt behoorlijk warm dus ik ben wel benieuwd of die ook echt veel geleiding tegen gaat houden.

RobertVoorst
09-03-2020, 22:56
Daar ben ik inderdaad ook van overtuigd. Gaat mij ook niet om dyno waardige resultaten maar een fijn lopende motor!

Ze claimen dat die spacer een verschil van 20-25 graden maakt. Lijkt mij iets aan de positieve kant maar er staan veel filmpjes online (vooral subarus) waar het toch gauw 25 fahrenheit scheelt. Doet dus zeker wel iets :thumbup:

Ook maar meteen doorgegaan met de kop, met dit als resultaat:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/1E4538D8-5C2E-40EF-BD8B-0BB8EBCB6DB7.jpeg

Cabriolobster
10-03-2020, 08:31
:) :thumbup: Lekker bezig!

Sinaasboom
10-03-2020, 08:35
Mooi werk Robert, jammer van die kop maar als je er op deze manier ook kunt komen waarom niet! En je doet nog wat ervaring op, altijd goed!

Christiaan
10-03-2020, 11:30
Die spacer is wel een mooie toevoeging, een g60 wordt behoorlijk warm dus ik ben wel benieuwd of die ook echt veel geleiding tegen gaat houden.

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. ( en eerlijk gezegd, ik had er nog nooit van gehoord, een "Phenolic Intake" :redface: )

RobertVoorst
10-03-2020, 12:29
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. ( en eerlijk gezegd, ik had er nog nooit van gehoord, een "Phenolic Intake" :redface: )

https://yt-motorsport.eu/category/phenolic-spacers/phenolic-spacer-vw-g60-1-8-8v

Kost ook geen drol eigenlijk! Wel ff kijken of je een P-kop (met grote kanalen) hebt of een A kop. Als je een A kop hebt kun je beter deze nemen zie ik nu net. Die sluit dan beter aan op de kanalen (of je moet lekker willen dremelen net als ik :rolleyes: ):

https://yt-motorsport.eu/category/phenolic-spacers/phenolic-spacer-vwaudi-1-8-2-0-8v

Geen idee of ze écht werken.. Zie veel verschillende meningen en resultaten online.

Van Limburg
10-03-2020, 12:47
Volgens de materiaal eigenschappen zou het moeten werken.
Je inlaat zal trager opwarmen. Het direct contact tussen het goed geleiden aluminium wordt namelijk verbroken.
Echter denk ik niet dat als je 30min vol gas aan het knallen bent dit nog wat doet.

Johan1982MK1
10-03-2020, 12:58

Ik weet ook niet of ze er 'vroeger' ook al waren voor de G60 hoor :D
Tegenwoordig is alles van plastic ;) maar dit soort pakkingen wordt in de motorsport wel veel gebruikt.

Kan in ieder geval geen kwaad.
Maar zou mooi zijn als je hierdoor een stukje minder warmte geleiding naar je inlaatspruitstuk hebt :thumbup: :thumbup:

RobertVoorst
10-03-2020, 13:19
Volgens de materiaal eigenschappen zou het moeten werken.
Je inlaat zal trager opwarmen. Het direct contact tussen het goed geleiden aluminium wordt namelijk verbroken.
Echter denk ik niet dat als je 30min vol gas aan het knallen bent dit nog wat doet.

Na 30 min volgas gaat er vast wel iets anders eerder stuk :D :D

In theorie zou dit moeten werken inderdaad, ben sowieso van plan om ook de uitlaat goed in te pakken in thermoband, denk dat het al met al een aardige reductie van de temperatuur moet waarborgen.

Johan1982MK1
10-03-2020, 14:35
In theorie zou dit moeten werken inderdaad, ben sowieso van plan om ook de uitlaat goed in te pakken in thermoband, denk dat het al met al een aardige reductie van de temperatuur moet waarborgen.

Het wordt warm met de inlaat en uitlaat aan dezelfde kant vd cilinderkop.
Titanium uitlaatwrap zal al schelen. Keramisch coaten doen ze ook wel eens, maar die wrap zal voor wat jij er mee van plan bent goed genoeg zijn :thumbup:

EnVeeZee
10-03-2020, 20:49
Daar ben ik inderdaad ook van overtuigd. Gaat mij ook niet om dyno waardige resultaten maar een fijn lopende motor!

Die phenolic spacer is iets voor in de marge maar voor deze kosten zei ik doen! Lekker lopen komt vast goed, wordt een mooi torretje zo.

Had ik al first en shotgun geroepen? Zal ik zorgen dat de mijne met volle accu staat :thumbup:

RobertVoorst
11-03-2020, 08:06
Die phenolic spacer is iets voor in de marge maar voor deze kosten zei ik doen! Lekker lopen komt vast goed, wordt een mooi torretje zo.

Had ik al first en shotgun geroepen? Zal ik zorgen dat de mijne met volle accu staat :thumbup:

Afgesproken! Jij mag de eerste getuige zijn van alle boutjes en rammeltjes die ik vergeten ben aan te draaien ;)

RobertVoorst
11-03-2020, 09:32
Startmotor is ook helemaal uit elkaar elkaar geweest en nagekeken. Magneetkooi weer helemaal schoongemaakt en de plaatjes weer verzinkt & gepassiveerd:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto10-03-2020174012.jpg

Nieuwe koolborstels en de commutator van de rotor weer netjes opgeschuurd. As gesmeerd met Mos2 vet:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto10-03-2020183849.jpg

En natuurlijk alle boutjes en moeren verzinkt en gepassiveerd alsmede het geheel gestraald en weer netjes gelakt! (Montagevlak aan de voorkant is nog blank, anders zou die geen massa kunnen krijgen naar de bak/motor ;) )

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto10-03-2020190534.jpg

RobertVoorst
11-03-2020, 12:00
Iemand zin in een plakje cilinderkop trouwens?

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto11-03-2020102955.jpg

Helemaal klaar met dingen reviseren dus maar besloten om alles aan stukken te zagen.. :D

Zonder gein, dit is de oude gescheurde cilinderkop waar ik de bewerking op heb geoefend/uitgeprobeerd. Loopt mooi taps toe -> Toenemende snelheid van de lucht de verbrandingskamer in = Theoretisch een homogener mengsel.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto11-03-2020102947.jpg

The Skinnmeister
11-03-2020, 13:58
Wel mooi om te zien hoe die flow loopt, en dat de diameter van de gaten zeker anders is, heb zelf ook een P kop met de bijhorende inlaat. Dus zeker een blijvertje :thumbup: ;)

Rallye-VR6t
11-03-2020, 18:12
Iemand zin in een plakje cilinderkop trouwens?

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto11-03-2020102955.jpg

Helemaal klaar met dingen reviseren dus maar besloten om alles aan stukken te zagen.. :D

Zonder gein, dit is de oude gescheurde cilinderkop waar ik de bewerking op heb geoefend/uitgeprobeerd. Loopt mooi taps toe -> Toenemende snelheid van de lucht de verbrandingskamer in = Theoretisch een homogener mengsel.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto11-03-2020102947.jpg

Z'n plakje heb ik ook nog van een maximaal geflowde kop, die 4 min heeft gedraaid voordat deze boem zei. Gietfoutje bedankt VW.
De wanddikte tov de koelkanalen is dan nog een stukkkkje dunner :D
Maar hoe je de Heron koppen ook flowt, het blijven astma koppen. Boven de 4500-5000rpm bouwt de laaddruk alleen maar op en is de flow op.
Let wel op een maximaal aangepaste kop en extreem nokkenasprofiel. Bij een standaard kop zal het alleen nog maar erger zijn.
Vroeger werden G60 laders voorzien van kleine poelies, en maar pompen in een standaard kop. Je kreeg ze het niet aan het verstand, dat dat niet de route was voor succes. :screwy:

RobertVoorst
12-03-2020, 09:33
Z'n plakje heb ik ook nog van een maximaal geflowde kop, die 4 min heeft gedraaid voordat deze boem zei. Gietfoutje bedankt VW.
De wanddikte tov de koelkanalen is dan nog een stukkkkje dunner :D

Dat zal dan wel gevalletje 'hopen dat er niet ineens een zwart gaatje in de onderkant tevoorschijn komt' zijn geweest :D

Vroeger werden G60 laders voorzien van kleine poelies, en maar pompen in een standaard kop. Je kreeg ze het niet aan het verstand, dat dat niet de route was voor succes. :screwy:

Hoorde inderdaad ook al een verhaal van 1,3 bar laaddruk draaien maar niet vooruit te branden. Ga zelf met een 72 mm rijden dus verwacht dat het bij mij wel enigzins mee gaat vallen.

RobertVoorst
12-03-2020, 16:13
Iemand trouwens 100% zekerheid over welke twee oliedrukschakelaars er op een G60 horen? Er zat een blauwe (0,25 bar) op de cilinderkop en een zwarte (1,4 bar) op het oliefilterhuis.

Ik heb van Theibach Performance een bruine (0,15-0,35 bar) en een witte (1,6-2,0) bar.

The Skinnmeister
13-03-2020, 20:26
Ik kan morgen wel even voor je kijken. Heb bijna zeker een zwarte op het huis zitten, kop twijfel ik over. Morgenvroeg weet ik het zeker ;)

The Skinnmeister
14-03-2020, 11:50
Heb zojuist gekeken, zwart op het huis en bruin heb ik op de kop zitten.

Sinaasboom
14-03-2020, 12:56
Iemand trouwens 100% zekerheid over welke twee oliedrukschakelaars er op een G60 horen? Er zat een blauwe (0,25 bar) op de cilinderkop en een zwarte (1,4 bar) op het oliefilterhuis.

Ik heb van Theibach Performance een bruine (0,15-0,35 bar) en een witte (1,6-2,0) bar.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat er op mijn corrado een zwarte zit bij het oliefilterhuis, oem nr van nieuwe sensor: 068919081 D 1.2-1.6 bar. Oude sensor: zwart 068919081 1.4 bar +- 0.2 bar.

Ga toevallig vanmiddag bij de corrado deze zwarte vervangen, heb hem helaas stukgedraaid. Sensor lekte olie dus moest hem sowieso vervangen, ik moet helaas het oliefilterhuis eraf halen, hierbij ook de pakking vervangen echter hier zijn twee varianten van. Tot en met 1991 en vanaf 1991, laat de corrado nou net van '91 zijn..

Roy16VG60
14-03-2020, 13:05
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat er op mijn corrado een zwarte zit bij het oliefilterhuis, oem nr van nieuwe sensor: 068919081 D 1.2-1.6 bar. Oude sensor: zwart 068919081 1.4 bar +- 0.2 bar.

Ga toevallig vanmiddag bij de corrado deze zwarte vervangen, heb hem helaas stukgedraaid. Sensor lekte olie dus moest hem sowieso vervangen, ik moet helaas het oliefilterhuis eraf halen, hierbij ook de pakking vervangen echter hier zijn twee varianten van. Tot en met 1991 en vanaf 1991, laat de corrado nou net van '91 zijn..

Er hoort een koperen ringetje onder. Vergeet deze niet, anders lekt hij weer ;)

Sinaasboom
15-03-2020, 08:54
Er hoort een koperen ringetje onder. Vergeet deze niet, anders lekt hij weer ;)
Ja klopt ringetje zat er gelukkig bij! Heb gelukkig niet het huis eraf hoeven halen, schroevendraaier erin getikt en kon het resterende stukje draad zo los draaien gelukkig. Oud v.s nieuw hieronder! :D

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/7/3/2020-03-1413.27.29.jpg

RobertVoorst
16-03-2020, 08:31

Ideaal, met nummer en al! Thanks :thumbup:

RobertVoorst
17-03-2020, 22:27
Vanavond maar eens in de weer geweest met het schoonmaken van de intercoolerslangen en het vacuumsysteem. Écht supertof dat rubber de leuke eigenschap heeft om elk deeltje olie en vet op te zuigen, na 3 keer wassen kwam er nog zwarte zooi af :screwy:

Uiteindelijk de plastic delen behandeld met Gyeon Quartz Trim en de rubberen delen goed ingesmeerd met Meguairs Tire Gel (Lach maar, het werkt als een tierelier :D )

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/22A96350-941F-450F-8B4E-6E3308B7A5AA.jpeg

The Skinnmeister
19-03-2020, 19:15
Goed bezig!!

RobertVoorst
23-03-2020, 16:17
Onlangs maar eens gebruik gemaakt van het corona-huisarrest en de schuur ingedoken om ook de inlaat aan te laten sluiten op de Phenolic Spacer:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto23-03-2020152755.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto23-03-2020153932.jpg

Zo loopt het geheel weer mooier over op elkaar! Had achteraf beter voor een AD inlaat kunnen gaan, maar deze weg is toch wel veel leuker je krijgt toch wat meer voldoening uit je werk.

RobertVoorst
25-03-2020, 11:21
Iemand ervaring met het verwijderen van het actief koolstofsysteem van een golf 2 over het algemeen?

Verwijderen en afdoppen van de vacuumleidingen tot daar aan toe, maar het verwijderen van de leiding naar de tank en hier een vervangende terugslagklep/filter opzetten?

Hoe scherp letten ze met het omkeuren bij het RDW op de aanwezigheid van dit systeem? Doe ik er verstandig aan om deze eerst mét het systeem te laten keuren en deze daarna te verwijderen, of zullen ze dit niet opmerken als het niet aanwezig is?

Ruud 16V-G60
26-03-2020, 06:32
leiding kan je gewoon laten zitten en een klein filtertje op plaatsen.
Bij de rdw kijken ze hier niet eens naar

RobertVoorst
01-04-2020, 08:46
We gaan gestaag verder, weer wat spulletjes binnen:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto25-03-2020181425.jpg

Waaronder de brandstofpomp upgrade, 255L/h (@3 bar) Walbro pomp met BBM adapter kit. Past 1 op 1 in het plastic surgetankje van de 1.3 NZ en moet meer dan voldoende debiet kunnen leveren voor de G60.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto26-03-2020160015.jpg

Gebruikt surgetankje met pomp zou vandaag met de post moeten komen, kunnen we die ook weer mooi schoon maken/ opknappen.

Ook rondom nieuwe (hydro) motorsteunen liggen, bougies besteld bij Theibach. De W5DP0 van Bosch waren meteen al weer op, evenals de WR6DS. Dus bij hen maar een set NGK Iridium BPR7EIX besteld. Dit is de W5DP0 variant van NGK (heb altijd met NGK gereden, en nooit klachten gehad). Zag in de SpecSheet van NGK dat dit tevens de aangeraden bougies zijn voor een Porsche 911 2,3T, dan moeten ze een g60 ook wel aankunnen :D

Gisteren ook de voorbalk, radiauteurbalk, subframe, stabilisatorstang en de aandrijfassen naar de poedercoater gebracht. Ook nog even een setje nieuwe draagarmen gekocht en hier nog R32 bussen in drukken binnenkort.

Helaas bij het demonteren van de aandrijfassen bleek 1 homokineet een beetje aangevreten te zijn. Hoewel het enkel op het vlak dat belast wordt bij achteruitrijden zit, toch maar besloten dat het niet zo verstandig was om deze terug te plaatsen, dus daar komt ook een nieuwe in. De andere 3 waren eigenlijk nog perfect. Alleen even de koppen stralen en proberen te verzinken (anders spuit ik ze gewoon :rolleyes: )

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto30-03-2020200117.jpg

Effectief heb ik alleen de versnellingsbak en G-lader nog te doen (op wat klein verzinkwerk na) dus het schiet lekker op! Het mooie weer motiveert gelukkig toch ook steeds meer om weer hard bezig te gaan (en het feit dat een nieuwe Citroën mijn dikke 1.3i eruit reed bij het stoplicht :mad: :D )

Roy16VG60
01-04-2020, 10:32
Ziet er allemaal goed uit!

Ik wil alleen je aanraden alleen Bosch W6DP0 bougies te gebruiken. De anderen kunnen leiden tot motorschade. Ook de W5DP0 die soms aangegeven worden voor een standaard motor zou ik niet gebruiken. Een G60 motor is erg kieskeurig wat betreft de bougies. En zeker geen NGK of Champion gebruiken...

RobertVoorst
01-04-2020, 10:57

Ik wil alleen je aanraden alleen Bosch W6DP0 bougies te gebruiken. De anderen kunnen leiden tot motorschade. Ook de W5DP0 die soms aangegeven worden voor een standaard motor zou ik niet gebruiken. Een G60 motor is erg kieskeurig wat betreft de bougies. En zeker geen NGK of Champion gebruiken...

Lees ik inderdaad erg veel verschillende meningen en ervaringen over.. Ene zweert bij Bosch, de andere rijdt al jaren met NGK's zonder problemen.

Wat is naar jouw mening de exacte reden dat NGK's niet voldoen? (Champion snap ik, das meuk). Relatief gezien vervullen ze hetzelfde doel, en bij een gelijke warmtegraad zal hier toch niet zo intens veel verschil in mogen zitten? Warmtegraad is namelijk een gestandaardiseerde ISO-waarde.

Niet dat ik je advies in de wind wil slaan hoor! Ik ben er gewoon erg benieuwd naar omdat ik objectief gezien geen functieverschil tussen een exact identiek gespecificeerde bougie kan bedenken.

Enige verschil is dat de Bosch een Platinum is, en de NGK een iridium (slijtvaster dus zou langer een mooie vonk moeten geven).

Vorige eigenaar had er ook NGK in zitten zag ik. Die waren aan de kleur te zien ook al aardig wat Km's oud, maar was nog geen gat in de zuigers tegengekomen :D

Johan1982MK1
01-04-2020, 11:23
Mooie updates weer Robert! Ik ben zelf wel benieuwd naar dat brandstofpomp gedeelte als je daar aan toe bent en hoe dat eruit gaat zien. :)

RobertVoorst
01-04-2020, 11:33
Mooie updates weer Robert! Ik ben zelf wel benieuwd naar dat brandstofpomp gedeelte als je daar aan toe bent en hoe dat eruit gaat zien. :)

Dan heb ik al een sneak preview voor je ;) https://bahnbrenner.com/vw_audi/products/2579/High_Volume_High_Horsepower_MK2_Digifant_Fuel_Pump

Op de CNC ring en iets andere pomp niet van origineel te onderscheiden. Ik ga nog wel proberen om de plastic afscherming die op de originele pomp zit (waar de connector op gaat, pas te maken voor de contacten van de Walbro. Hopelijk lukt dit zodat ik mooi de originele connector kan gebruiken!
:D

Johan1982MK1
01-04-2020, 12:28
Dat ziet er goed uit inderdaad :D

RobertVoorst
01-04-2020, 12:59
Dat ziet er goed uit inderdaad :D

Alleen dan wat schoner :D Even een doekje ergens overheen halen is bij BBM blijkbaar te veel gevraagd voor een foto :rolleyes:

Rallye-VR6t
01-04-2020, 18:19

En ik gebruikte altijd de NGK in mijn motor :D
10 jaar lang G60 rijden met het risico dat een bougie mijn motor kon verwoesten. Ik maar denken dat het de Glader was die kwetsbaar was :tongue:

vagg freak
01-04-2020, 18:53
Heb met denso iridium IK22 gereden werkte goed

RobertVoorst
03-04-2020, 16:18
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto03-04-2020165433.jpg

Poedercoater had het gas erop! :thumbup:

Rallye-VR6t
03-04-2020, 17:58
Altijd mooi als het net opgehaald wordt, helaas moet je poetsen om het zo mooi te houden. Daar zouden ze eens iets op moeten vinden. Autowassen/poetsen.... :(

RobertVoorst
04-04-2020, 09:19
Altijd mooi als het net opgehaald wordt, helaas moet je poetsen om het zo mooi te houden. Daar zouden ze eens iets op moeten vinden. Autowassen/poetsen.... :(

Geloof dat de enige oplossing daarvoor de auto in een hermetisch afgesloten schuut te zetten is :D

Of alles in de glascoating zetten, maarja dan alsnog moet het om de zoveel tijd schoongemaakt worden.. Ben voor nu al blij dat het geen roestig aanblik in het motorruim meer is :thumbup:

EnVeeZee
04-04-2020, 15:56
Geloof dat de enige oplossing daarvoor de auto in een hermetisch afgesloten schuut te zetten is :D

Jij snapt de missie, stalling nodig? :D

RobertVoorst
05-04-2020, 10:04
Jij snapt de missie, stalling nodig? :D

Wil ik wél een plekje in de mancave krijgen ;)

RobertVoorst
07-04-2020, 14:49
Gisteren de intentie om de aandrijfassen weer in elkaar te zetten.. Althans daar ging ik vol goede moed in totdat ik de buitenste ashoezen aan de homokineten vast wou maken, ik had per ongeluk de thermoplastic 'harde' hoezen besteld. Tja die dingen willen dus écht niet zonder spreider over de montage rand van de de kineet heen :screwy: :screwy:

Als last resort heb ik ze nog even in de magnetron gedaan om te kijken of ze wat elastischer werden (warm/kokend water deed helemaal niks). Elastisch werden ze wel, iets té elastisch zullen we maar zeggen :rolleyes: Zelf in pure gesmolten vorm kreeg ik ze er niet overheen :D

Na twee uur vechten maar opgegeven en de rubberen variant besteld. Weliswaar gaan deze 'sneller' kapot, maar dat zien we tegen die tijd wel weer!

The Skinnmeister
08-04-2020, 12:22
Komt goed ;)

RobertVoorst
12-04-2020, 13:06
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/4AA76BDE-13F6-4A9D-A342-C7877461944A.jpeg

Weer iets om van de lijst af te strepen, alleen de bak en brandstofpomp nog aanpakken en nog even een stuurhuis zonder bekrachtiging scoren en opknappen!

Dan in de komende maanden de laatste nieuwe onderdelen bestellen en dan kan het uiteindelijke in elkaar bouwen beginnen :D

Johan1982MK1
12-04-2020, 14:49
Ik heb de laatste 2 weken niet zoveel aan mn auto gedaan, maar gaat lekker door hier :D

Mk2jetta1990
14-04-2020, 09:49
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/4AA76BDE-13F6-4A9D-A342-C7877461944A.jpeg

Weer iets om van de lijst af te strepen, alleen de bak en brandstofpomp nog aanpakken en nog even een stuurhuis zonder bekrachtiging scoren en opknappen!

Dan in de komende maanden de laatste nieuwe onderdelen bestellen en dan kan het uiteindelijke in elkaar bouwen beginnen :D

ik heb nog een compleet stuurhuis zonder bekrachtiging liggen stuur maar een pb'tje :D

RobertVoorst
14-04-2020, 13:36
Omdat ik niet helemaal fan was van de aansluitwijze van de BBM brandstofpomp upgradekit (open en bloot met een ringstekker + oude stekker naar de pomp afknippen), zelf maar even aan het proberen gegaan: resultaat is een 255 L/h Walbro pomp welke 1 op 1 in de originele brandstof-/surgetank past én waar de originele stekker direct op past.

Scheelt dat ik 3 van die brandstofpomphuizen had liggen, want het plastic was sneller weg dan je knipperen kon met een Dremel in je hand.. Desalniettemin blij met het resultaat!

Gele verf is schroefborging, niet eens nodig, maar gewoon voor de zekerheid :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto14-04-2020142131.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto14-04-2020142455.jpg

The Skinnmeister
15-04-2020, 07:34
Ziet er weer toppie uit!!

Johan1982MK1
15-04-2020, 08:46
Top inderdaad!

RobertVoorst
15-04-2020, 10:55
Iemand een adres voor nieuwe originele Subframe bouten?

RobertVoorst
24-04-2020, 18:23
Brandstofpomp gedeelte kan ook weer van het lijstje :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/5066F8C8-A2DE-4626-8433-812924D918EC.jpeg

Sinaasboom
24-04-2020, 18:57
Ziet er weer netjes uit Robert!

Johan1982MK1
24-04-2020, 22:56
Inderdaad, keurig!!

Black Devil
25-04-2020, 06:07
Prachtig dit om te zien 🤩

RobertVoorst
25-04-2020, 22:34
En weer doorrrrrr :thumbup:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/900811E3-E67E-47AB-B08B-11F288A3DED1.jpeg

Bleek de bak recent nog gereviseerd te zijn, lagers én synchros nog zo goed als nieuw. Soms moet het meezitten ;)

Johan1982MK1
25-04-2020, 23:33
Mooi klusje ;)

RobertVoorst
28-04-2020, 09:17
Iemand die met zekerheid kan zeggen welke snelheidsmeter kabel ik voor de 02A moet hebben?

Ik heb een zwart wormwiel (02A 409 193, 13 tands) welke in de bak geschroefd zit. Hierin kan zo te zien weer een snelheidskabel geschroefd worden. Alleen hebben de meeste kabels die volgens internet 'geschikt' zijn voor de 02A/G60 de opnemer al vast aan de kabel zitten..

Ik geloof dat het zwarte wormwiel dat ik heb alleen voor een elektronische opnemer geschikt is, of heb ik dat mis?

Roy16VG60
28-04-2020, 09:44
Die van een G60 of, volgens mij, past die van een 1.3 ook.

The Skinnmeister
28-04-2020, 12:32
Ziet er weer super uit :thumbup:

Je moet idd de kabel hebben van een G60, daar zit een 6kant aan die weer over de opnemer geschroefd wordt. Bij classic parts hebben ze die nog, de lokale automaterialen hebben alleen het oude type waar het wormwiel aan vast zit.

The Skinnmeister
28-04-2020, 12:36
Nr 191 957 803 E bij Classic Parts :thumbup:

RobertVoorst
28-04-2020, 14:09
Nr 191 957 803 E bij Classic Parts :thumbup:

Bedankt! Dat lijkt inderdaad de juiste te zijn :thumbup:

RobertVoorst
28-04-2020, 22:10
Hoe fijn het ook is om te zien, 4 uur stralen om één helft schoon te krijgen is een aanslag op je rug :tongue:

Tevens bezig met het uitboren van de klinknagels in het diff, maar die hebben nog niet veel zin om mee te werken helaas..

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/4E14B501-B4C8-4624-AE9B-CAB7770FCCA3.jpeg

Ruud 16V-G60
29-04-2020, 06:03
die tellerkabels heb ik nog nieuw liggen.Bij intresse graag mailen. info@ruud16v-g60.nl

RobertVoorst
30-04-2020, 16:33
Vandaag weer een bult spullen ontvangen! 3,9 Kg vliegwiel, K&N inlegfilter, Nieuwe originele riemspanner en versterkte drukhevel voor de koppeling. Ook een Innovate LC-2 wideband gekocht. Deze heeft twee programmeerbare analoge uitgangen, waarmee ik de ECU van een sprong signaal (narrowband) kan voorzien en tevens mijn Digifiz Mini CL (lambda display in de auto) kan aansturen zodat ik de AFR ook in de gaten kan houden. Ook kan ik hier wanneer nodig de AFR mee loggen en is zo'n wideband net even makkelijker voor ooit op de afstelbank.

Ook wat aan warmteontwikkeling gedacht en 15 meter heatwrap besteld. Ook nog een plakbaar hitteschild (voor tegen het brandschot in de motorruimte).

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto30-04-2020165903.jpg

Tevens heb ik Theibach Performance een custom chip laten schrijven op basis van de parameter van de motor (nokkenas en dergelijke). Voordat iemand begint te roepen, die is niet om 'mee te rijden' maar om te zorgen dat de auto de eerste keren zo veilig mogelijk kan starten (geen arm mengsel). Als de auto eenmaal rijdt gaat deze zsm naar een bank voor veilig afstellen.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto30-04-2020140424.jpg

Dat plus een nieuwe G60 Radiateur, alleen zijn ze die vergeten in te pakken.. :screwy:

Roy16VG60
30-04-2020, 16:52
Goed bezig weer! Ik ga ook maar weer eens iets doen met een g-lader... het kriebelt te erg. :D

Is een 3,9 kilo vliegwiel niet aan de lichte kant? Ik dacht vroeger wel eens te lezen dan onder 5 kilo niet aan te raden was. Waarom geen idee, maar ik draaide altijd af naar 5,5-6,5 kg. Origineel was hij altijd 10kg.

RobertVoorst
30-04-2020, 17:18
Goed bezig weer! Ik ga ook maar weer eens iets doen met een g-lader... het kriebelt te erg. :D

Is een 3,9 kilo vliegwiel niet aan de lichte kant? Ik dacht vroeger wel eens te lezen dan onder 5 kilo niet aan te raden was. Waarom geen idee, maar ik draaide altijd af naar 5,5-6,5 kg. Origineel was hij altijd 10kg.

Zag je onderdelenpost al voorbij komen inderdaad, ook gewoon een 8v in de planning?

Wat betreft het vliegwiel, ben ik wel met je eens. Ze gaven aan dat dit het meest ‘extreme’ was wat nog dagelijks te gebruiken was. Tevens de enige die Theibach aanbiedt voor de G60. Zijn op andere plaatsen wel een 6,5 kg te krijgen, maar die vliegwielen zien er mijns inziens niet zo heel sterk uit (speedholes tussen het koppelingsvlak en de vliegwielbouten). Waren tevens 50 euro duurder, dus ik dacht we gaan t gewoon beleven :D

Mocht het echt niet te doen zijn dan gaat ie er gewoon weer uit, rotklusje als alles ingebouwd zit, maar het is natuurlijk ook niet leuk als alles de eerste keer meteen goed is ;)

Roy16VG60
30-04-2020, 17:38
Zag je onderdelenpost al voorbij komen inderdaad, ook gewoon een 8v in de planning?

Wat betreft het vliegwiel, ben ik wel met je eens. Ze gaven aan dat dit het meest ‘extreme’ was wat nog dagelijks te gebruiken was. Tevens de enige die Theibach aanbiedt voor de G60. Zijn op andere plaatsen wel een 6,5 kg te krijgen, maar die vliegwielen zien er mijns inziens niet zo heel sterk uit (speedholes tussen het koppelingsvlak en de vliegwielbouten). Waren tevens 50 euro duurder, dus ik dacht we gaan t gewoon beleven :D

Mocht het echt niet te doen zijn dan gaat ie er gewoon weer uit, rotklusje als alles ingebouwd zit, maar het is natuurlijk ook niet leuk als alles de eerste keer meteen goed is ;)

Nee, het word een 20 kleppert. Ben al druk onderdelen aan het verzamelen inderdaad.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met zo’n vliegwiel. Ik ga het niet zo extreem maken, het vermogen zal uiteindelijk toch wel ergens tussen 275-300pk uitkomen, dat is zat. Ik houd het op een kilo of 6.

RobertVoorst
30-04-2020, 17:49
Nee, het word een 20 kleppert. Ben al druk onderdelen aan het verzamelen inderdaad.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met zo’n vliegwiel. Ik ga het niet zo extreem maken, het vermogen zal uiteindelijk toch wel ergens tussen 275-300pk uitkomen, dat is zat. Ik houd het op een kilo of 6.

Net gewogen, met starterkrans weegt ie 4,1 - 4,2 Kg. Gewicht van de Sachs koppeling set ligt zo rond de 6 kg, heb ik al met al nog 10 Kg roterende massa. Moet goed gaan lijkt me!

Kijk! Paar klepjes meer :rolleyes: Mooi vermogensdoel! Ga je met de G-lader wel voldoende luchtdebiet (en uiteindelijk druk) kunnen leveren? Zo'n 20v kop flowt toch een hoop meer lucht dan menig 8v/16v.

Roy16VG60
30-04-2020, 18:09
Net gewogen, met starterkrans weegt ie 4,1 - 4,2 Kg. Gewicht van de Sachs koppeling set ligt zo rond de 6 kg, heb ik al met al nog 10 Kg roterende massa. Moet goed gaan lijkt me!

Kijk! Paar klepjes meer :rolleyes: Mooi vermogensdoel! Ga je met de G-lader wel voldoende luchtdebiet (en uiteindelijk druk) kunnen leveren? Zo'n 20v kop flowt toch een hoop meer lucht dan menig 8v/16v.

Ja, dat gaat prima. Het Flowt inderdaad een stuk beter. Het slagvolume blijft echter hetzelfde en de compressieverhouding is een stuk hoger (9,5:1).

Ik heb al eens zo’n blok gebouwd, die draait iets op de 300pk. Nu bouw ik hem iets anders dus ik ben benieuwd wat het gaat doen. Ik zal er eerdaags een topic voor aanmaken.

Ruud 16V-G60
01-05-2020, 05:04

Die van mij was 3,6 kilo ;)

Ruud 16V-G60
01-05-2020, 05:09
https://shop.redline360.com/products/act-lightweight-flywheel-vw-corrado-prolite-1990-1992-600275

met dit vliegwiel reedt ik in mijn 16v-g60

Johan1982MK1
01-05-2020, 08:29
https://shop.redline360.com/products/act-lightweight-flywheel-vw-corrado-prolite-1990-1992-600275

met dit vliegwiel reedt ik in mijn 16v-g60

Poeh die is echt licht :eek:
Wat merk je daar nou eigenlijk van tijdens het rijden?
Kan me voorstellen dat met een vliegwiel van 3.7KG tov eentje van 10kg dat je met gasgeven behoorlijk sneller klimt dan met een zwaar vliegwiel, maar met gas loslaten zal je een sneller afremmend effect krijgen.

RobertVoorst
01-05-2020, 08:39
Poeh die is echt licht :eek:
Wat merk je daar nou eigenlijk van tijdens het rijden?
Kan me voorstellen dat met een vliegwiel van 3.7KG tov eentje van 10kg dat je met gasgeven behoorlijk sneller klimt dan met een zwaar vliegwiel, maar met gas loslaten zal je een sneller afremmend effect krijgen.

Scheelt weer remblokjes toch ;) Lees ervaringsgewijs dat het eigenlijk alleen in de 1e en 2e versnelling goed te merken is, zoals je zegt toert de motor dan veel rapper op. Ik heb helaas geen referentie om het daadwerkelijke verschil te merken. Het oude vliegwiel (was afgedraaid naar 6,5 kg) heb ik op werk in de draaibank nog proberen af te draaien/vlakken, maar daar kwam na 0,8 mm nog de blauwe waas doorheen. Klonk ook anders op de blauwe (geharde) stukken dus die was gewoon schroot :(

Johan1982MK1
01-05-2020, 08:53
Ja kans dat ie dan een keer stuk gaat moet je niet willen.
Ik heb er voor mijn auto ook nog wel aan gedacht, maar heb er zelf dus geen ervaring mee en ik ken ook niet echt iemand in mijn directe omgeving die dat wel heeft. Ben er wel benieuwd naar wat het verschil zal zijn.
Verder ook geen idee of het iets met de motor zelf doet, behalve dan misschien wat een andere stationaire loop? dus eerst maar gewoon zo gelaten :D

Mk2jetta1990
01-05-2020, 08:54
@robertvoorst heb je het stuurhuis nog goed ontvangen? ziet er allemaal weer goed uit :D :D

RobertVoorst
01-05-2020, 12:22
@robertvoorst heb je het stuurhuis nog goed ontvangen? ziet er allemaal weer goed uit :D :D

Nope.. PostNL heeft blijkbaar moeite met de pakketten. Is twee keer vertraagd en nu staat er bij de Track & Trace dat ik deze binnen 3 werkdagen kan verwachten, zal me benieuwen! Wel bijzonder dat 2 pakketten uit duitsland binnen 2 dagen op mijn stoep stonden, DHL heeft het blijkbaar meer onder controle dan PostNL

RobertVoorst
01-05-2020, 12:27
Ja kans dat ie dan een keer stuk gaat moet je niet willen.
Ik heb er voor mijn auto ook nog wel aan gedacht, maar heb er zelf dus geen ervaring mee en ik ken ook niet echt iemand in mijn directe omgeving die dat wel heeft. Ben er wel benieuwd naar wat het verschil zal zijn.
Verder ook geen idee of het iets met de motor zelf doet, behalve dan misschien wat een andere stationaire loop? dus eerst maar gewoon zo gelaten :D

Nadeel van een lichte is inderdaad dat de roterende massa stationair ook een stuk minder is. Normaal neemt het vliegwiel tussen de ontstekingen in de taak van het rondraaien van de motor over (traagheidsmoment). Dit zijn dan wel hele korte intervallen, maar ik verwacht dat de motor stationair wel enigzins oneenpariger gaat lopen met het lichte vliegwiel.

Ruud 16V-G60
04-05-2020, 05:27
stationair liep hij nog enigsinds normaal hoor.Bij mij pakte hij in iedere versnellings op als een gek (stond ook wel 350+ pk tegenover)

RobertVoorst
04-05-2020, 14:28
Gewicht vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto04-05-2020143702.jpg

Tevens de kabel van de snelheidsmeter op goed geluk meebesteld bij Winparts, was iets van 12 euro dus de gok wel waard. Bleek ook nog te passen ook, wat een wonder :D

@Mk2jetta1990 Stuurhuis heb ik afgelopen zaterdag binnengekregen :thumbup:

Mk2jetta1990
06-05-2020, 07:01
Gewicht vliegwiel/drukgroep/koppelingsplaat:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto04-05-2020143702.jpg

Tevens de kabel van de snelheidsmeter op goed geluk meebesteld bij Winparts, was iets van 12 euro dus de gok wel waard. Bleek ook nog te passen ook, wat een wonder :D

@Mk2jetta1990 Stuurhuis heb ik afgelopen zaterdag binnengekregen :thumbup:

super! ben benieuwd naar de fotos :D :D als je verder nog wat zoekt stuur maar een pb'tje

RobertVoorst
06-05-2020, 08:01
super! ben benieuwd naar de fotos :D :D als je verder nog wat zoekt stuur maar een pb'tje

Die beugels van het stuurhuis waren gewoon gefuseerd met de rubbers :D Aluminium eronder was gaan oxideren en drukte te rubbers naar buiten, toen ik de rubbers eraf had schrok ik wel even van de laag oxidatie, die was wel een millimeter of 4-5 dik :eek: Na een beetje prikken en steken was het eronder gelukkig nog zo goed als nieuw. Van het weekend maar even stralen, foto's volgen!

RobertVoorst
08-05-2020, 17:14
Grote blij:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/04D23E94-4AC5-4C4F-8580-E29EFAA60AC0.jpeg

Roy16VG60
08-05-2020, 17:26

Die beugels van het stuurhuis waren gewoon gefuseerd met de rubbers :D Aluminium eronder was gaan oxideren en drukte te rubbers naar buiten, toen ik de rubbers eraf had schrok ik wel even van de laag oxidatie, die was wel een millimeter of 4-5 dik :eek: Na een beetje prikken en steken was het eronder gelukkig nog zo goed als nieuw. Van het weekend maar even stralen, foto's volgen!

Dat is vaker. Die rubbers zijn volgens mij origineel ook niet meer te krijgen. Van powerflex wel volgens mij...

RobertVoorst
08-05-2020, 17:50
Dat is vaker. Die rubbers zijn volgens mij origineel ook niet meer te krijgen. Van powerflex wel volgens mij...

Heb de ‘OEM’ van Febi Bilstein gepakt, past prima :thumbup:

RobertVoorst
12-05-2020, 16:56
Stuurhuis in de lak (andere beugel hangt nog te drogen) met nieuwe rubbers:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto12-05-2020170934.jpg

Grote opruiming gehad op zolder, mooi plekje voor alle spullen weten te maken:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto12-05-2020154222.jpg

De komende maand staat de uitlaatlijn in de planning ( Tezet 4-1 spruitstuk, 200 Cells VR6 Metaalkat en 60 mm supersprint lijn met midden en einddemper). Ondertussen de laatste bouten aan het verzinken en hopelijk dit weekend de bak weer in elkaar bouwen.

Dan rest enkel nog de revisie van de G-Lader en kan daarna alles in elkaar en de auto in! :D

vw1rijder
12-05-2020, 17:54
Ik lees hierboven over het afgedraaid vliegwiel. Degene die daar meegereden hebben of rijden. Hebben jullie last van lawaai uit de versnellingsbak als hij in zijn vrij staat? Als koppeling wordt ingetrapt is klapperend geluid weg.
Ik heb dit wel ervaren en worstel er momenteel mee. Betreft een 8v g60 met afgedraaid vliegwiel van 6,3 kg.
Deze maakt alleen lawaai als koppelingspedaal niet ingetrapt is, ook tijdens rijden. Met een origineel vliegwiel is klapperend geluid weg.

Roy16VG60
12-05-2020, 17:59
Ik lees hierboven over het afgedraaid vliegwiel. Degene die daar meegereden hebben of rijden. Hebben jullie last van lawaai uit de versnellingsbak als hij in zijn vrij staat? Als koppeling wordt ingetrapt is klapperend geluid weg.
Ik heb dit wel ervaren en worstel er momenteel mee. Betreft een 8v g60 met afgedraaid vliegwiel van 6,3 kg.
Deze maakt alleen lawaai als koppelingspedaal niet ingetrapt is, ook tijdens rijden. Met een origineel vliegwiel is klapperend geluid weg.

Grappig, ik heb dit ook met mijn Touran 2.0 TDI. Met het originele 2 massa vliegwiel maakte hij geen geluid. Nu met een vast vliegwiel maakt de bak geluid met stationair lopen. Zelfde als wat jij omschrijft.

Ik heb ook geen idee wat dit veroorzaakt. Nu anderhalve ton later nog steeds niets kapot. Ik hoor het vaker dat hierover gesproken word.

Ruud 16V-G60
13-05-2020, 05:49

De komende maand staat de uitlaatlijn in de planning ( Tezet 4-1 spruitstuk, 200 Cells VR6 Metaalkat en 60 mm supersprint lijn met midden en einddemper). Ondertussen de laatste bouten aan het verzinken en hopelijk dit weekend de bak weer in elkaar bouwen.

Dan rest enkel nog de revisie van de G-Lader en kan daarna alles in elkaar en de auto in! :D

persoonlijk zou ik voor de gewone diameter uitlaat gaan.ik had met een 60mm een hoop meer herrie,maar geen extra vermogen.
Ik reedt met 350+ pk met gewone normale diameter

RobertVoorst
13-05-2020, 06:19
persoonlijk zou ik voor de gewone diameter uitlaat gaan.ik had met een 60mm een hoop meer herrie,maar geen extra vermogen.
Ik reedt met 350+ pk met gewone normale diameter

Dus met de standaard 54 mm? Meer herrie is inderdaad niet de bedoeling als het niks anders brengt!

Roy16VG60
13-05-2020, 06:49
Waarom plaats je een kat? Kost je vermogen en is niet verplicht?

RobertVoorst
13-05-2020, 07:18
Waarom plaats je een kat? Kost je vermogen en is niet verplicht?

G60 geen kat nodig om door de keuring te komen met een iets vettere Lambda dan? Daarbij valt de tegendruk van een 200 CPSI Kat (sportkat) redelijk mee geloof ik. Is daarbij de emissienorm voor de auto afhankelijk van het chassisnummer (dus originele waarde) of van de motorcode?

Ik ga in ieder geval voor het omkeuren wél de kat eronder hangen, al is het puur om de mensen bij het RDW te laten zien dat ik aandacht heb besteed aan de 'emissies'. ;)

Roy16VG60
13-05-2020, 07:30
G60 geen kat nodig om door de keuring te komen met een iets vettere Lambda dan? Daarbij valt de tegendruk van een 200 CPSI Kat (sportkat) redelijk mee geloof ik. Is daarbij de emissienorm voor de auto afhankelijk van het chassisnummer (dus originele waarde) of van de motorcode?

Ik ga in ieder geval voor het omkeuren wél de kat eronder hangen, al is het puur om de mensen bij het RDW te laten zien dat ik aandacht heb besteed aan de 'emissies'. ;)

Je moet toch iedere keuring het co iets terug schroeven en na de apk weer wat hoger zetten.

Kat is niet verplicht, hij moet 0,5% CO halen. Een keurmeester die zegt dat je een kat onder je Golf 2 moet hebben moet terug op cursus.

Emissies zijn maar betrekkelijk bij een auto van 30 jaar geleden. En zeker bij een G60 :D

RobertVoorst
13-05-2020, 08:17
Je moet toch iedere keuring het co iets terug schroeven en na de apk weer wat hoger zetten.

Kat is niet verplicht, hij moet 0,5% CO halen. Een keurmeester die zegt dat je een kat onder je Golf 2 moet hebben moet terug op cursus.

Emissies zijn maar betrekkelijk bij een auto van 30 jaar geleden. En zeker bij een G60 :D

Zit inderdaad wel logica in als je het zo zegt ja :rolleyes:

The_Maxx
13-05-2020, 14:38
bouwjaar 1990, lambda... Dus sowieso al geen 4gasmeting en geen meting op toeren.
Alleen CO van max 0,5 op stationair toerental.
Groot deel van de standaard blokken van VW haalt dit met gemak zonder kat. Zolang ze maar in orde zijn.

Ook een goed afgesteld getuned blok, zal qua CO waarde echt niet snel problemen opleveren. Dan moet ie al veel te rijk staan afgesteld. Lijkt me ook niet ideaal voor de prestaties.

Als het blok nog niet op kenteken staat, laat hem dan vooraf aan je RDW bezoek even APK keuren bij een ander bedrijf (dus keurdatum vlak voor je RDW afspraak). Dan kijken ze al minder nauw naar die apk dingetjes zoals uitstoot, Als ze er al naar kijken :thumbup:

RobertVoorst
13-05-2020, 15:17
bouwjaar 1990, lambda... Dus sowieso al geen 4gasmeting en geen meting op toeren.
Alleen CO van max 0,5 op stationair toerental.
Groot deel van de standaard blokken van VW haalt dit met gemak zonder kat. Zolang ze maar in orde zijn.

Ook een goed afgesteld getuned blok, zal qua CO waarde echt niet snel problemen opleveren. Dan moet ie al veel te rijk staan afgesteld. Lijkt me ook niet ideaal voor de prestaties.

Als het blok nog niet op kenteken staat, laat hem dan vooraf aan je RDW bezoek even APK keuren bij een ander bedrijf (dus keurdatum vlak voor je RDW afspraak). Dan kijken ze al minder nauw naar die apk dingetjes zoals uitstoot, Als ze er al naar kijken :thumbup:

Afstelwaarde voor de CO die ik van Theibach heb gekregen is 1,1% bij 300 meter met -0,2% aftrek per 100 m. Kom ik dus op een instelwaarde van 0,5 bij stationair. Zou dus perfect moeten zijn voor de keuring én tuning.

Auto is eind februari blanco gekeurd, evenals de jaren ervoor. Dus dat moet ook wel goed gaan denk ik zo. Daarbij zou ie na de ombouw wel verdomd netjes moeten zijn omdat de hele voortrein 'nieuw' is, dus hopelijk zijn ze drukker met genieten van een verse auto dan daadwerkelijk RDW dingen doen :D

Mk2jetta1990
14-05-2020, 09:47

zo dat ziet er weer goed uit :D :cool:

RobertVoorst
19-05-2020, 11:55
Ondertussen maar even aan de echte tjoening begonnen, chipje gewisseld :tongue: :

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto14-05-2020100715.jpg

Chip die er al in zat lijkt mij geen originele, iemand van hier die deze kan plaatsen?

Ook even naar de plaatsing van de splinterzeef gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik deze ga plaatsen. Het is wel echt kwalitatief spul, kreeg het zo met mijn handen niet uit elkaar getrokken of gescheurd, maar toch is het plaatsen in het intercoolercircuit niet helemaal vertrouwd.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto15-05-2020180806.jpg

Lading nieuwe olie besteld (inloopolie komt nog):

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020165800.jpg

En tenslotte tegen het feit aangelopen dat de voorbalk van een g60 wel degelijk anders is dan andere golfjes, er mist namelijk een gat voor de bevestiging van de waterkoeler:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020185317.jpg

Deze er uiteindelijk maar bij ingeboord, en nu pas het zonder probleem :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020192010.jpg

Mocht iemand nog de extra steun hebben waar de intercooler op staat, graag even pb want die zoek ik nog ;)

RobertVoorst
19-05-2020, 21:59
Bak weer in elkaar geknutseld. Gelukkig de eerste keer niet de magneet vergeten toen alles al zowat in elkaar zat... :shake:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/BF2F2C3D-138B-4C99-B7A1-3E2E134D3DC9.jpeg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/C41E503F-2F2F-41B9-B383-951FF6EFCB55.jpeg

Johan1982MK1
19-05-2020, 22:25
Keurig!!

Ruud 16V-G60
20-05-2020, 05:27
Ondertussen maar even aan de echte tjoening begonnen, chipje gewisseld :tongue: :

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto14-05-2020100715.jpg

Chip die er al in zat lijkt mij geen originele, iemand van hier die deze kan plaatsen?

Ook even naar de plaatsing van de splinterzeef gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik deze ga plaatsen. Het is wel echt kwalitatief spul, kreeg het zo met mijn handen niet uit elkaar getrokken of gescheurd, maar toch is het plaatsen in het intercoolercircuit niet helemaal vertrouwd.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto15-05-2020180806.jpg

Lading nieuwe olie besteld (inloopolie komt nog):

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020165800.jpg

En tenslotte tegen het feit aangelopen dat de voorbalk van een g60 wel degelijk anders is dan andere golfjes, er mist namelijk een gat voor de bevestiging van de waterkoeler:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020185317.jpg

Deze er uiteindelijk maar bij ingeboord, en nu pas het zonder probleem :D

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto16-05-2020192010.jpg

Mocht iemand nog de extra steun hebben waar de intercooler op staat, graag even pb want die zoek ik nog ;)

dit komt omdat jou nieuwe radiateur geen orginele is.Bij een golf g60 radiateur zit het pinnetje onder het koelblok en niet onder de zijtank

RobertVoorst
20-05-2020, 06:58
dit komt omdat jou nieuwe radiateur geen orginele is.Bij een golf g60 radiateur zit het pinnetje onder het koelblok en niet onder de zijtank

Die indruk kreeg ik al inderdaad, nummers van de balk zijn ook gewoon identiek dus vond het al apart :rolleyes:

RobertVoorst
03-06-2020, 12:43
Laatste spulletje druppelen binnen, einde van de maand ga ik het uitlaatsysteem bestellen en gaat de lader naar revisie. Dan rest enkel nog het leukste deel; alles aan elkaar knopen en de auto in :egg:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto03-06-2020131803.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto03-06-2020132159.jpg

Edit: in de wrap.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/5414F8FC-625E-40D1-ACB0-47FF6224B705_48172.jpeg

Roy16VG60
03-06-2020, 16:51
Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van ;)

Johan1982MK1
03-06-2020, 17:04
Niet alleen het spruitstuk is mijn ervaring :D

Rallye-VR6t
03-06-2020, 20:45
Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van ;)

Alleen maar beter, verwarm je het inlaatspruitstuk en stukje minder.

RobertVoorst
04-06-2020, 07:55
Niet alleen het spruitstuk is mijn ervaring :D

Roodgloeiende benzineleidingen wil ik ook graag voorkomen :D :D

RobertVoorst
04-06-2020, 07:56

Dan maar voor een roodgloeiende sportkat gaan ;)

RobertVoorst
04-06-2020, 08:37
Gisteravond aan de slag geweest met het opbouwen van de tor, niet zo foto-intensief geweest gezien ik gefocust was op het volgen van de VW werkplaatshandleiding zodat ik niks zou vergeten :rolleyes:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Foto03-06-2020195941.jpg

Ondertussen is de cilinderkop gemonteerd en staat de motor eindelijk juist op tijd. Al met al anderhalf uur aan het meetklokken geweest om de nokkenas in de juiste timing te krijgen.. Telkens als ik de uitlaatnok precies goed had staan (volgens opgave van Schrick 1,96 mm lift in BDP) klopte er na 2 keer draaien niks van de Inlaattiming (deze zou 1,33 mm in BDP moeten zijn).

Na anderhalf uur gefrustreerd draaien en meten schoot mij eindelijk te binnen dat ik de nokkenas 180° verkeerd had staan.. In de VW handleiding staat dat op BDP (met originele nokkenas) de nokken van de eerste cilinder naar boven moeten wijzen bij het inbouwen van de nokkenas, maar dit is dus enkel voor het inbouwen van de nokkenas los van de motor. :iamwithst

Logisch nadenken bracht het inzicht dat na BDP eerst de inlaatslag gemaakt wordt, dus moet eerst de inlaatklep open gegooid worden. Na de nokkenas 180° gedraaid te hebben (met de zuigers halverwege de cilinders om geen kleppen te raken) en de timing nogmaals met het verstelbare nokkenastandwiel te hebben afgesteld op de Schrick specificaties (en beide nogmaals 4 keer gemeten te hebben voor de zekerheid), klopte alles gelukkig als een bus!

vagg freak
04-06-2020, 11:36
Heb je de timing afgesteld op de 4e cilinder?

RobertVoorst
04-06-2020, 12:21
Heb je de timing afgesteld op de 4e cilinder?

Nee op de eerste cilinder (distributiekant). Deze staat nu in BDP van de motor op wisselen (als de zuiger naar beneden gaat, klokwijs gezien vanaf de distributiezijde) opent de inlaatklep. Als de zuiger weer omhoog beweegt sluit de inlaatklep. Weer naar beneden zijn beide kleppen dicht en weer omhoog opent de uitlaat.

Dit hoort toch te kloppen?

vagg freak
04-06-2020, 12:29
1e cilinder moet op compressie 4e op wisselen en op de 4e de timing afstellen

RobertVoorst
04-06-2020, 12:42
1e cilinder moet op compressie 4e op wisselen en op de 4e de timing afstellen

Dan had ik hem eerst dus toch goed staan en niet 180°.. Nu je het zegt klopt het ook wel. In BDP staat de rotor van de verdeler naar de aansluiting voor de 1e cilinder, die moet vonken dus inderdaad in de compressieslag.

Dom dom :shake:

vagg freak
04-06-2020, 12:46
Leer je toch van

vagg freak
04-06-2020, 12:47
https://youtu.be/REDfAV19BQg

RobertVoorst
04-06-2020, 12:48
Leer je toch van

Zeker! Stond mij ook bij dat in BDP de nokken van de 1e cilinder omhoog moesten staan. Klopt dus ook wel. Bedankt!

vagg freak
04-06-2020, 13:07
Staat erbij de nokkenas spec ook bij hoeveel ruimte er over moet blijven tussen de klep en de zuiger

vagg freak
04-06-2020, 13:13
Heb je orgi klepveren of anderen

RobertVoorst
04-06-2020, 13:23
Staat erbij de nokkenas spec ook bij hoeveel ruimte er over moet blijven tussen de klep en de zuiger

Schrick 268/272° as. Krijg van Schrick enkel een opgegeven kleplift in BDP

Einlass: 1,33 mm @ BDP
Auslass: 1,96 mm @ BDP

Heb gewoon de originele G60 dubbele klepveren gezien ik deze volgens schrick kan behouden zonder probleem.

vagg freak
04-06-2020, 18:58
Oké dan komt het goed.

RobertVoorst
05-06-2020, 20:07
Iets minder nieuws deze keer. Omdat de 5e kopbout de laatste 20 graden ineens heel soepel ging, heb ik na even wikken en wegen toch de kop er maar weer afgehaald. Mede dankzij het feit dat de kopbout me niet zo lekker zat, maar ook dat ik in m’n struisvogelpolitiek een aardige kras op het blok heb genegeerd. :shake:

http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/677DDD96-6154-4352-9CAA-39DE2B96F566.jpeg

Stom dat ik destijds heb doorgezet met de kop erop zetten, weet ook niet wat me bezielde :screwy:

Nu het hele blok weer kaalgemaakt en morgen maar even een afspraak bij Emming maken voor het opnieuw vlakken van het blok. Jammer, maar liever nu dan een lekke koppakking na 20 km rijden :)

vagg freak
05-06-2020, 20:44
Is de kras ook echt voelbaar met bijv je nagel.
De 5e kopbout draad in het blok niet goed of de bout
Heb de draad van de bout en stalen ring nog voorzien van montage olie of arp vet.

RobertVoorst
05-06-2020, 21:48
Is de kras ook echt voelbaar met bijv je nagel.
De 5e kopbout draad in het blok niet goed of de bout
Heb de draad van de bout en stalen ring nog voorzien van montage olie of arp vet.

Jup, kras voel ik met mn nagel helaas, loopt ook lelijk de cilinder in op 2 punten :(

5e bout draait prima het blok in, draad is ook nog perfect op zowel bout als blok. Ringen zat laagje montageolie op, draad was grotendeels droog. Zag ik vw handleiding ook geen aanwijzing voor het invetten/olien.

vagg freak
06-06-2020, 08:48
Vaak bij het aantrekken van die bouten hoor je knakkent geluid met montage olie ga je dit tegen. Ook voorkomen je een vals aanhaalmoment. Ik denk dat je op de 5e bout het vloeimoment van de rekbout hebt bereikt dat is juist goed dan doet de bout zijn werk dat voelt raar aan maar dat hoort wel zo

Roy16VG60
06-06-2020, 09:28
Jammer! Dat is een lelijke kras inderdaad, daar had ik het ook niet op gegokt!

Balen, kost je ook weer een nieuwe set kopbouten...

RobertVoorst
06-06-2020, 22:33
Jammer! Dat is een lelijke kras inderdaad, daar had ik het ook niet op gegokt!

Balen, kost je ook weer een nieuwe set kopbouten...

Liever nu de lange weg, dan straks alles opnieuw moeten doen!

Nieuwe kopbouten zijn ook nog wel te overzien, maar ik heb toch meteen maar een set ARP’s besteld nu ipv standaard kopbouten :D Mocht het nog een keer misgaan dan kan ik ze hergebruiken ;)

Rallye-VR6t
07-06-2020, 11:48
Vaak bij het aantrekken van die bouten hoor je knakkent geluid met montage olie ga je dit tegen. Ook voorkomen je een vals aanhaalmoment. Ik denk dat je op de 5e bout het vloeimoment van de rekbout hebt bereikt dat is juist goed dan doet de bout zijn werk dat voelt raar aan maar dat hoort wel zo

Het vloeimoment is een akelig gevoel :D
Bij iedere 8.8 denk je daar gaaaat ie, maar bij kop/drijfstang/krukasbouten hoort het soms zo te gaan.
Drijfstangboutjes moet je soms eerst oprekken, meten of de rek eruit is en dan pas monteren.

https://www.youtube.com/watch?v=wDZW9MNkJh8

vagg freak
07-06-2020, 13:30
Bij de arp bouten en studs zit speciaal vet

RobertVoorst
07-06-2020, 14:38
Bij de arp bouten en studs zit speciaal vet

Klopt, ARP Lube , zo’n blauw zakje. Heb ik ook mn diff bouten mee vastzitten.

RobertVoorst
10-06-2020, 07:24
Gisteravond het blok weer terug naar Emming gebracht, wordt opnieuw gevlakt.

Weer een paar centen armer, maar nu kan ik in ieder geval met een gerust hart in de auto zitten als de koelvloeistoftemperatuur een keer wat hoger oploopt :D :rolleyes: