Hallo Forummers,
Graag wil ik advies van jullie; ik snap het niet, nl...
De 1e X een maand geleden: (kmst. 200.850 km.)
Ik rij gewoon rond en wil uiteindelijk de auto thuis parkeren.
Hij sloeg af door iets te veel of te weinig koppelen (ik moest nog ff wat wennen...), echter hij sloeg niet meer aan....(?)
Geen kik; geen prutteltje; alleen maar ronddraaien... (?)
De volgende dag dus ff gekeken: er was wèl gewoon benzinetoevoer, dus daarna de ontsteking maar gecheckt:
Van de verdeelkap heb ik ff de koperen puntjes en de koperen deeltjes van de rotor wat opgeschuurd en...
vrrrroem! : hij deed het weer! Yes, dat was dus makkelijk!
Ik de volgende dag meteen maar een nieuwe verdeelkap en rotor gekocht, bleek het helaas de verkeerde set te zijn... :-(
Die andere versie was helaas toen niet op voorraad, dus geld maar weer terug.
Maar goed, de auto liep weer, dus koop ik een andere keer wel weer eens, dacht ik.
De 2e X, vorig weekend: (kmst. 201.512 km.)
Gewoon de auto op vrijdag en zaterdag gebruikt voor de boodschappen enzo; daarna netjes geparkeerd.
Wil ik 'm maandagmorgen starten om naar het werk te gaan: wéér niks...(?)
(Nu is het ècht tijd voor een nieuwe verdeelkap en rotor, dacht ik toen)
Vorige week dus de juiste set gekocht en met goede hoop meteen erop gezet...
Ik verwachtte wel dat dÃ*t het (weer) was, maar helaas... weer alleen ronddraaien en verder niks.
Vanmorgen nòg maar eens gekeken:
-alle bougiekabels, de nieuwe verdeelkap: zitten ze wel goed? Ja, dus...
-1e bougie eruit en tegen het blok; is er wel een vonk bij het starten? Nee, dus...(!)
-dus: de bougie aan de kabel rechtstreeks vanaf de bobine: is er nu wèl een vonk?
Ja!!! (..., maar wel raar ?!)
Na meteen terugplaatsen van de kabel op de verdeelkap sloeg-ie dus waarempel weer aan! (...maar liep natuurlijk raar, omdat die ene bougie nog miste...

)
De bougie terug gezet en alles was weer 'oké'...
Ik heb de bobine/verdeelkap-kabel maar vervangen voor een nieuwe, maar dat was meer een gevoels-kwestie... baat het niet, dan schaadt het niet!
De startmotor/accu/dynamo is dus helemaal niks mis mee; hij draait gewoon mooi rond, zonder haperen.
Ook is er (als-ie wèl loopt) verder helemaal geen gestotter ofzo; het loopt dan allemaal verbazend soepeltjes zelfs...
Dus:
Wie vertelt mij wÃ*t er hier nu loos is/was? Ik heb nou niet echt vertrouwen in het beessie... alle tips zijn welkom!