![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik heb er weer een probleempje bij..... sinds een paar dagen flikkert mijn acculampje na het starten, hij brandt erg zwakjes en na een tijdje rijden gaat ie weer uit. Vanochtend brandde die langer maar na enkele minuten gaat ie dan toch weer uit. wat betekent dit? dat de accu niet meer goed oplaad? einde dynamo?
Hij start prima, ik heb de multiriem gecheckt en die zit redelijk strak. Ook de aansluitpunten v/d dynamo heb ik gecheckt en schoongemaakt kan echter niet doormeten (heb geen multimeter). Hebben jullie nog tips en trucs? graag jullie reactie, alvast dank! |
#2
|
||||
|
||||
![]() riempje slap/versleten
accu op. dynamo op. draadbreuk. in deze volgorde gaat het meestal stuk.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Ik had dit een tijdje met het olie lampje, kwam zelfs een gaar piep geluid uit ook.
Ik de sensor vervangen, olie vervangen, niets hielp. Keek ik onder mijn tellerbak en heb ik beide stekkers eruit gehaald schoon gemaakt en terug gestopt. Geen last meer.
__________________
--------------------------------------------------- Golf MKII 1.3 1984 Golf MKVII GTD 2015 ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() riempje heb ik net een paar maanden geleden vervangen en onlangs nog strak gezet, rekt wat uit na verloop van tijd. Accu is ook gloedjenieuw.
de aansluitingen zijn schoon en heb ik gechekt, misschien dan toch de dynamo? Aansluitingen tellerbak is misschien ook nog een optie, tis tenslotte een oudje misschien wat geoxideerd allemaal. Zal ik is checken! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat ga ik eens proberen, goede tip ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Koolborstels vd dynamo misschien vrijwel versleten
Diodebrug op zijn eind |
#7
|
||||
|
||||
![]() idd koolborsteltjes van de dynamo. Lijkt me het meest voor de hand liggend, of de gelijkrichter/diodebrug, maar dat zit allemaal in 1 onderdeel. kost iets van 20 euro om te vervangen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
samen met de koolborstels zit de spanningsregelaar, niet de diodebrug, diodebrug zit in de dynamo
__________________
HeliosBlauw past bij jou. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Verschilt per dynamo.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Bedankt voor de vele reacties!
het zit 'm toch denk ik in de dynamo, vandaag brandde het acculampje langer dan ooit. Pas op de snelweg boven de 3000 toeren hield 't op met branden en ging weer aan in de bebouwde kom. Die tips over koolborstels en spanningsregelaar lijkt mij dan ook de meest voor handliggend. Is dat iets om zelft te doen? ik ben redelijk handig maar heb zoiets nooit voor handen gehad. Is het een kwestie van dynamo openschroefen en je ziet 't vanzelf?, ik zou namelijk niet weten hoe versleten koolborstels eruit zien. Mocht het in mijn dynamo één onderdeel zijn kan ik dit dan ook bij Brezan/Ferwerda (automat.handel) bestellen of beter bij VW dealer? En daarbij kan ik hier mee doorrijden tot zaterdag naar m'n werk (25km heen en weer), of kan ie er zomaar mee ophouden? Auto start/loopt momenteel nog prima. Kan me het niet permiteren 's nachts langs de kant v/d weg te staan. Veel vragen ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() zit normaal achterop de dynamo, waar de kabels zitten
als je dynamo op deze lijkt, gewoon 2 schroefjes los en die eruit halen ![]()
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Goed voorbeeld ook van versleten koolstofborstels. Nieuw zijn ze langer. en van gelijke lengte.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#13
|
|||
|
|||
![]() Quote:
bij welke door vw verbouwde (bosch) dynamo zit de diodebrug dan in de koolborstelhouder ?!
__________________
HeliosBlauw past bij jou. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Je kan de dynamo natuurlijk ook even laten testen en eventueel laten reviseren. Heb ik onlangs laten doen was 107 euro, en dan ziet die er ook weer als nieuw uit!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#15
|
|||
|
|||
![]() Superrrr, met zo'n foto erbij wordt 't helemaal duidelijk.
Reviseren is inderdaad een optie maar voor mij de allerlaatste, ik moet het tegenwoordig met weinig centen doen ![]() Ik zal de dynamo zondag eraf halen en is openmaken, morgen moet ik nog een dagje werken en hoop dat ie me niet in de steek laat tot dan. |
#16
|
||||
|
||||
![]() spanningsregelaar kun je makkelijk vervangen zonder demontage van de dynamo .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Jep, werkje van 5min. Zoals ik het topic lees is het denk ik ook koolborsters/spanningsregelaar. Voel ook even of de banen, waar de koolborstels overheen gaan (asje), nog netjes zijn
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#18
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ok, demonteren dus niet nodig..da's wel handig om te weten. Maaruuh waar haal ik die onderdelen nou? bij VW dealer of kan ik ook ergens anders terrecht? |
#19
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Je kan ze bij de VW dealer krijgen, maar net zo goed bij automaterialenzaken als Brezan. Waarschijnlijk heb je een Bosch dynamo, en VW koopt die net zo goed zelf in bij Bosch. Onderdelenprijzen zijn trouwens bij een VW dealer vaak niks hoger (en vaak zelfs lager) dan bij Brezan oid. En je kunt een VW dealer treffen die je nog weleens wat tips wil geven als ze zien dat je een VW liefhebber bent. Als je onderdeelnummers hebt, kun je de VW prijzen hier ook opzoeken: http://www.smit.nl/onderdelen/prijzen.html |
#20
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Bedankt, dat die prijzen behoorlijk verschillen heb ik in de loop der jaren wel gemerkt, het loont wel om hier en daar is te informeren naar de prijzen. Ik dacht dat het een typisch vw onderdeel was, ik zal is kijken of 't een Bosch is. |