Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-07-2012, 10:22
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default Acculampje golf 2 1.3NZ 1990

Ik heb er weer een probleempje bij..... sinds een paar dagen flikkert mijn acculampje na het starten, hij brandt erg zwakjes en na een tijdje rijden gaat ie weer uit. Vanochtend brandde die langer maar na enkele minuten gaat ie dan toch weer uit. wat betekent dit? dat de accu niet meer goed oplaad? einde dynamo?

Hij start prima, ik heb de multiriem gecheckt en die zit redelijk strak. Ook de aansluitpunten v/d dynamo heb ik gecheckt en schoongemaakt kan echter niet doormeten (heb geen multimeter). Hebben jullie nog tips en trucs?
graag jullie reactie, alvast dank!
Reply With Quote
  #2  
Old 04-07-2012, 10:43
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

riempje slap/versleten
accu op.
dynamo op.
draadbreuk.

in deze volgorde gaat het meestal stuk.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-07-2012, 12:09
Ferry's Avatar
Ferry Ferry is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 40
Default

Ik had dit een tijdje met het olie lampje, kwam zelfs een gaar piep geluid uit ook.
Ik de sensor vervangen, olie vervangen, niets hielp. Keek ik onder mijn tellerbak en heb ik beide stekkers eruit gehaald schoon gemaakt en terug gestopt. Geen last meer.
__________________
---------------------------------------------------
Golf MKII 1.3 1984
Golf MKVII GTD 2015
Reply With Quote
  #4  
Old 04-07-2012, 12:24
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

riempje heb ik net een paar maanden geleden vervangen en onlangs nog strak gezet, rekt wat uit na verloop van tijd. Accu is ook gloedjenieuw.
de aansluitingen zijn schoon en heb ik gechekt, misschien dan toch de dynamo?
Aansluitingen tellerbak is misschien ook nog een optie, tis tenslotte een oudje misschien wat geoxideerd allemaal. Zal ik is checken!
Reply With Quote
  #5  
Old 04-07-2012, 16:00
PuttenMKII's Avatar
PuttenMKII PuttenMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 711
Default

Quote:
Originally Posted by Ferry
Ik had dit een tijdje met het olie lampje, kwam zelfs een gaar piep geluid uit ook.
Ik de sensor vervangen, olie vervangen, niets hielp. Keek ik onder mijn tellerbak en heb ik beide stekkers eruit gehaald schoon gemaakt en terug gestopt. Geen last meer.

Dat ga ik eens proberen, goede tip
__________________
Golf II '85

Also know as: Bun
Reply With Quote
  #6  
Old 04-07-2012, 18:33
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 416
Default

Koolborstels vd dynamo misschien vrijwel versleten
Diodebrug op zijn eind
Reply With Quote
  #7  
Old 04-07-2012, 18:54
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

idd koolborsteltjes van de dynamo. Lijkt me het meest voor de hand liggend, of de gelijkrichter/diodebrug, maar dat zit allemaal in 1 onderdeel. kost iets van 20 euro om te vervangen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 04-07-2012, 19:24
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
idd koolborsteltjes van de dynamo. Lijkt me het meest voor de hand liggend, of de gelijkrichter/diodebrug, maar dat zit allemaal in 1 onderdeel. kost iets van 20 euro om te vervangen.


samen met de koolborstels zit de spanningsregelaar, niet de diodebrug, diodebrug zit in de dynamo
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-07-2012, 23:36
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Losha
samen met de koolborstels zit de spanningsregelaar, niet de diodebrug, diodebrug zit in de dynamo


Verschilt per dynamo.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 05-07-2012, 10:13
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

Bedankt voor de vele reacties!
het zit 'm toch denk ik in de dynamo, vandaag brandde het acculampje langer dan ooit. Pas op de snelweg boven de 3000 toeren hield 't op met branden en ging weer aan in de bebouwde kom. Die tips over koolborstels en spanningsregelaar lijkt mij dan ook de meest voor handliggend.
Is dat iets om zelft te doen? ik ben redelijk handig maar heb zoiets nooit voor handen gehad. Is het een kwestie van dynamo openschroefen en je ziet 't vanzelf?, ik zou namelijk niet weten hoe versleten koolborstels eruit zien. Mocht het in mijn dynamo één onderdeel zijn kan ik dit dan ook bij Brezan/Ferwerda (automat.handel) bestellen of beter bij VW dealer?
En daarbij kan ik hier mee doorrijden tot zaterdag naar m'n werk (25km heen en weer), of kan ie er zomaar mee ophouden? Auto start/loopt momenteel nog prima. Kan me het niet permiteren 's nachts langs de kant v/d weg te staan. Veel vragen sorry,........ maar ja hoop ik wat wijzer van te worden
Reply With Quote
  #11  
Old 05-07-2012, 12:10
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

zit normaal achterop de dynamo, waar de kabels zitten

als je dynamo op deze lijkt, gewoon 2 schroefjes los en die eruit halen

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #12  
Old 05-07-2012, 15:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
zit normaal achterop de dynamo, waar de kabels zitten

als je dynamo op deze lijkt, gewoon 2 schroefjes los en die eruit halen


Goed voorbeeld ook van versleten koolstofborstels. Nieuw zijn ze langer. en van gelijke lengte.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-07-2012, 16:17
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Verschilt per dynamo.


bij welke door vw verbouwde (bosch) dynamo zit de diodebrug dan in de koolborstelhouder ?!
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-07-2012, 16:25
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Je kan de dynamo natuurlijk ook even laten testen en eventueel laten reviseren. Heb ik onlangs laten doen was 107 euro, en dan ziet die er ook weer als nieuw uit!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #15  
Old 06-07-2012, 11:08
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

Superrrr, met zo'n foto erbij wordt 't helemaal duidelijk.
Reviseren is inderdaad een optie maar voor mij de allerlaatste, ik moet het tegenwoordig met weinig centen doen
Ik zal de dynamo zondag eraf halen en is openmaken, morgen moet ik nog een dagje werken en hoop dat ie me niet in de steek laat tot dan.
Reply With Quote
  #16  
Old 06-07-2012, 12:24
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

spanningsregelaar kun je makkelijk vervangen zonder demontage van de dynamo .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #17  
Old 06-07-2012, 12:30
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Jep, werkje van 5min. Zoals ik het topic lees is het denk ik ook koolborsters/spanningsregelaar. Voel ook even of de banen, waar de koolborstels overheen gaan (asje), nog netjes zijn
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #18  
Old 07-07-2012, 13:01
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Jep, werkje van 5min. Zoals ik het topic lees is het denk ik ook koolborsters/spanningsregelaar. Voel ook even of de banen, waar de koolborstels overheen gaan (asje), nog netjes zijn


ok, demonteren dus niet nodig..da's wel handig om te weten. Maaruuh waar haal ik die onderdelen nou? bij VW dealer of kan ik ook ergens anders terrecht?
Reply With Quote
  #19  
Old 07-07-2012, 13:40
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 416
Default

Quote:
Originally Posted by yougottamove
ok, demonteren dus niet nodig..da's wel handig om te weten. Maaruuh waar haal ik die onderdelen nou? bij VW dealer of kan ik ook ergens anders terrecht?

Je kan ze bij de VW dealer krijgen, maar net zo goed bij automaterialenzaken als Brezan. Waarschijnlijk heb je een Bosch dynamo, en VW koopt die net zo goed zelf in bij Bosch.

Onderdelenprijzen zijn trouwens bij een VW dealer vaak niks hoger (en vaak zelfs lager) dan bij Brezan oid. En je kunt een VW dealer treffen die je nog weleens wat tips wil geven als ze zien dat je een VW liefhebber bent.

Als je onderdeelnummers hebt, kun je de VW prijzen hier ook opzoeken:
http://www.smit.nl/onderdelen/prijzen.html
Reply With Quote
  #20  
Old 08-07-2012, 04:20
yougottamove yougottamove is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Je kan ze bij de VW dealer krijgen, maar net zo goed bij automaterialenzaken als Brezan. Waarschijnlijk heb je een Bosch dynamo, en VW koopt die net zo goed zelf in bij Bosch.

Onderdelenprijzen zijn trouwens bij een VW dealer vaak niks hoger (en vaak zelfs lager) dan bij Brezan oid. En je kunt een VW dealer treffen die je nog weleens wat tips wil geven als ze zien dat je een VW liefhebber bent.

Als je onderdeelnummers hebt, kun je de VW prijzen hier ook opzoeken:
http://www.smit.nl/onderdelen/prijzen.html


Bedankt, dat die prijzen behoorlijk verschillen heb ik in de loop der jaren wel gemerkt, het loont wel om hier en daar is te informeren naar de prijzen. Ik dacht dat het een typisch vw onderdeel was, ik zal is kijken of 't een Bosch is.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum