![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() plus een turbootje..
__________________________________________________ _______________ Uit de verse autovisie: Volkswagen introduceert een Golf met een 1,4-liter benzinemotor en 170 pk. De direct-ingespoten krachtbron maakt gebruik van zowel een mechanische compressor als een turbo en heeft daardoor ook een uitgesproken koppelrijk karakter. De mechanische compressor zorgt bij lage toerentallen voor een alert motorgedrag. In het hogere toerengebied blaast de turbo een flink partijtje mee om tot een maximale trekkreacht van meer dan 200 Nm te komen, liet een woordvoerder van Volkswagen Duitsland doorschemeren. __________________________________________________ _______________ leuk blokje...
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#2
|
||||
|
||||
![]() dat is wel vet!
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Hmm, interessante basis..... Hoe zal dat op een 2 liter gaan.....?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() zal een 2.0 niet kunnen vullen net zoals een g60 en g40..denk ik
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#5
|
||||
|
||||
![]() maar is dit niet iets wat opel eigenlijk al jaren doet met de opc? alleen dan 2 turbo`s
|
#6
|
||||
|
||||
![]() t is een ripp off van lancia s4 groep B...
![]()
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#7
|
||||
|
||||
![]() beter goed gejat dan slecht bedacht :P
|
#8
|
||||
|
||||
![]() precies.......
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#10
|
||||
|
||||
![]() nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
loopt inderdaad over de vsnaar.. vandaar dat al die mannen kleinere poulies willen waardoor de lader[compressor] meer toeren gaat lopen vw bouwt hem dus zo dat de compressor de lage toerentallen ondersteunt en de turbo de hogere... de compressor vult dus het alom bekende turbogat op.. dus altijd koppel en druk aanwezig...
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#11
|
||||
|
||||
![]() tegenwoordig is turbogat toch bijna niet meer aanwezig?
|
#12
|
||||
|
||||
![]() gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#13
|
||||
|
||||
![]() Precies: Hele kleine turbo spoelt snel op (bijna) geen turbo gat, maar levert dan ook maar geringe druk
D'r zijn legio voorbeelden van motoren met 2 turbo's: 1 kleine die snel opspoelt, en een big-ass grote voor de hogere toeren.. (niet te verwarren met V6/V8'en met 2 turbo's van gelijk formaat. Verder: Mechanisch aangedreven compressor; Over een V-snaar of tandwiel Uitlaatgas-turbine (kort: turbo); door uitlaatgas aangedreven. Turbo word meestal gebruikt voor alles dat op uitlaatgas word aangedreven Compressor voor alles dat per 'mechanische' aandrijving word aangedreven Supercharger kan beiden zijn ![]() Ochja: compressor; neemt vermogen weg van motor (want kost energie om te laten draaien), voordeel: gaat gelijk op met toerental motor turbo; kost bijna geen vermogen, want neemt rest energie op (uitlaatgassnelheid), maar spoelt langzaam op: eerst uitlaatgas-stroom opgang brengen voordat de turbo wat gaat doen. Combi met uitschakelbare compressor => ideaal (maar kostbaar: zit meer op, kan meer kapot)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#14
|
||||
|
||||
![]() psies jaap...voordeel van een turbo die laat spoelt isvaak dat ie een hogere druk kan leveren in een vaak heel beperkt toerengebied..maar MUCHO pk..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#15
|
|||
|
|||
![]() Quote:
nee inderdaad, nog nooit gekeken naar een corrado of golf, ja wel een gewone golf maar niet een G60 bij de volgende meeting maar ff doen. heeft iemand een mooi technisch fototje van zo'n opstelling? |
#16
|
||||
|
||||
![]() zo leer ik steeds meer bij van bv aircooled..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#17
|
||||
|
||||
![]() is er nog nooit een turbootje op een luchtgekoeld blok gebouwd
![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]() zie je toch wel eens? een turbo over weber's bijv
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Gooi er eens een Garrett GTR serie turbo op d.w.z. modern design en gekogellgerd. Ach ja we zullen het zien.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#20
|
||||
|
||||
![]() ballbarring is ook mooi ja..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |