Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-03-2006, 18:36
retro daniel retro daniel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 125
Default gele konis verstellen? of andere optie voor stugere vering

wie kan mij vertellen hoe ik mijn gele konis achter kan verstellen in hardheid.
ik heb vandaag 15inch powertech 7j voor en achter 9j velgen opmijn auto gezet maar nu slijt hij bij het kleinste kuiltje al aan
of heeft iemand nog andere opties voor stuggere vering.
alvast bedankt daniel rusthoven
Reply With Quote
  #2  
Old 11-03-2006, 19:37
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

niet alle koni's zijn verstelbaar in hardheid hé.kunt wel altijd bumpstops steken rijd wel knoerhard maar werkt wel

greetzz
Reply With Quote
  #3  
Old 11-03-2006, 19:45
retro daniel retro daniel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 125
Default

ok mij werd verteld dat ze vertselbaar zijn zal wel niet dan en ja die bumpstops wou ik ook wel proberen alvast bedankt
gr
Reply With Quote
  #4  
Old 11-03-2006, 19:46
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

van die blokken tussen de veren kan toch ook nog? heb ik ook gedaan bij de vento van "m'n werk
Reply With Quote
  #5  
Old 11-03-2006, 19:47
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

daniel kom je toevallig uut grunn

Last edited by indewarre : 11-03-2006 at 20:20.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-03-2006, 19:54
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

kan natuurlijk wel dat ze verstelbaar zijn,verstellen doe je dan door de veerpoot langs boven met de klok mee te draaien.zijn normaal van die knopjes voor
Reply With Quote
  #7  
Old 11-03-2006, 20:02
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.

't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.

Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.

zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #8  
Old 11-03-2006, 20:58
fre-golf1-16v's Avatar
fre-golf1-16v fre-golf1-16v is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 490
Default

ja daniel komt uut grunn net als ik uut ebg
Reply With Quote
  #9  
Old 11-03-2006, 21:03
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

engelbert? bij hooghoud
Reply With Quote
  #10  
Old 11-03-2006, 23:22
retro daniel retro daniel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 125
Default

ja bij hooghoud hoezo kennen we elkaar
Reply With Quote
  #11  
Old 11-03-2006, 23:44
Viperwin's Avatar
Viperwin Viperwin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 388
Default

ALLE Koni's zijn instelbaar, ook de rode "standaard" dempers. Er zit alleen verschil of je daarvoor de demper in je hand moet houden of dat dat in gemonteerde staat kan. Aardige leidraad: dempers die (gedeeltelijk) gevuld zijn met gas zijn meestal te verstellen met knop, dempers die alleen voorzien zijn van olie sowieso niet.

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.

't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.

Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.

zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen


Helemaal correct, visuele ondersteuning vind je hier.

Eventueel aanwezige bumpstops verwijderen, demper volledig induwen en lichtjes draaien tot je het nokje in de verstelmoer voelt vallen. Linksom draaien maakt de demper stugger, kan meestal een 5-tal halve slagen. In ieder geval niet stomweg maximaal aandraaien: er zou dan verschil in stugheid kunnen ontstaan (bij fabricage worden de dempers middels deze methode ook op de correcte waarden ingesteld, de ene demper kan meer dan 5 halve slagen over hebben, de andere wellicht minder)
Reply With Quote
  #12  
Old 12-03-2006, 04:29
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #13  
Old 12-03-2006, 07:17
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Hoeveel verlaagt heb je hem? Ik wil anders mijn onderstel wel ruilen.....loop zowat rugklachten op namelijk!
Reply With Quote
  #14  
Old 12-03-2006, 10:08
retro daniel retro daniel is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 125
Default

zou ik niet weten hoeveel verlaging ik heb hoe ik kan ik dat bekijken dan en wat voor onderstel heb jij dan?
Reply With Quote
  #15  
Old 12-03-2006, 22:53
Viperwin's Avatar
Viperwin Viperwin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 388
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.


In principe wel ja, je draait als het ware het ventiel (voetklep, zorgt dat de overtollige olie bij inwaartse beweging weg kan) onder in de demper wat dicht. In veel gevallen heeft dit echter toch ook invloed op de inwaartse krachten, de (weerstand op) stroming verandert ook hier iets. Dit effect kan echter per dempertype verschillen - bij de ene auto wel merkbaar, bij de andere niet.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum