Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-07-2006, 21:45
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Talking Diameter intercoolerbuizen

Ik vroeg mij (zomaar) af of er nog bepaalde verhoudingen bestaan voor de diameter van intercoolerbuizen.
Het lijkt mij dat als je een te grote diameter neemt en dus het volume dat de turbo vol moet pompen te veel toeneemt je een slechtere gasrespons krijgt/de motor minder direct reageert.
Als je ze te klein neemt lijkt het me dat de turbo te veel tegendruk krijgt en niet lekker 'vrij' kan draaien.

En dan heb je natuurlijk nog de buizen voor de intercooler en na de intercooler. Omdat de lucht in de intercooler afgekoeld wordt en dus compacter wordt (zeg ik dat goed?) moet er dan verschil zijn tussen de dikte van de buizen voor en na? Dat ze bijvoorbeeld na de intercooler dunner zijn om de druk erop te houden?

Of moet je de buizen gewoon allemaal even dik hebben en moet ik nodig eens naar een natuurkunde-voor-dummies masterclass?
Reply With Quote
  #2  
Old 04-07-2006, 22:26
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Je denkt helemaal goed. Te grote diameter, heeft de turbo geen effect meer. Door teveel ruimte. Kan die geen druk op bouwen. Dus neem niet een te grote diameter. Verlies je de druk. Moet weer denken aan een jongen hier op het forum die een te grote diameter had gepakt. Reed zwaar gaar zei die, tijdje later vervangen ging een keer zo goed zei hij.

Diameter voor en na intercooler, daar doen ze eigenlijk nooit echt iets mee. Je zit toch met je gasklep diameter. Ïk zou voor en na gelijk nemen. Of ik zou mijn boeken erbij pakken en opzoeken hoe en wat.

Je zou eigenlijk eens bij een fabrieksaf diesel of benzine met turbo eens ff de diameter moeten opmeten. Weet je gelijk waar je aan toe bent!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-07-2006, 06:01
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

ik had 3" intercooler buizen op mijn G60......de druk was idd te laag. Nu standaard maat met juiste druk waardes.
Reply With Quote
  #4  
Old 05-07-2006, 19:52
Isard's Avatar
Isard Isard is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 299
Default

Dat is dus onmogelijk. Dan had je wel ergens een lek of zo. Alsof je G-lader nooit dat reservoir op druk krijgt...

Nog ff en dan raak je je ook druk kwijt als je ic buizen een paar cm langer zijn. (Dit is overigens wel een onmerkbaar klein beetje zo, maar zo diep wil ik er even niet op ingaan.)

Bij een turbo geldt hetzelfde. Je hebt alleen wel iets turbolag, maar je moet niet vergeten welke hoeveelheden lucht een turbo verpompt. De inhoud van je buizen zijn daarbij vergeleken zo klein, dat dit nauwelijks uitmaakt. Stelregel: Lekker groot, 63.5mm is wel een mooi maatje voor de meeste toepassingen. Beter een tiende sec. lag dan weerstand in de buizen.
Reply With Quote
  #5  
Old 09-07-2006, 11:15
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

ik ging van 3" naar 60mm en ik had ipv 0.3bar, 0.6 bar lader druk....
Reply With Quote
  #6  
Old 09-07-2006, 12:43
Isard's Avatar
Isard Isard is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 299
Default

Wat wil je nou hebben? Zoveel mogelijk lucht je motor in. En een hoeveelheid lucht heeft met volume en druk te maken. Als je je lader afdopt heb je helemaal veel druk, alleen dan komt er helemaal niets in je inlaatspruitstuk...
Reply With Quote
  #7  
Old 09-07-2006, 21:09
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Na het flowen van de kop, grotere kleppen enz. word de druk ook lager.
Dit komt omdat de lucht er makkelijker in kan, is dat dan slechter?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 09-07-2006, 22:30
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Na het flowen van de kop, grotere kleppen enz. word de druk ook lager.
Dit komt omdat de lucht er makkelijker in kan, is dat dan slechter?


lijkt me niet dat dat ergens schade aan toe brengt. je mist gewoon veel vermogen dat je kunt opvangen met een grotere turbo/compressor.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-07-2006, 18:11
Isard's Avatar
Isard Isard is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 299
Default

Klok wel gehoord, maar waar die klepel nou is...
Reply With Quote
  #10  
Old 11-07-2006, 16:18
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Quote:
Originally Posted by Isard
Klok wel gehoord, maar waar die klepel nou is...



mee eens... druk is niet alles jongens! volume, dat is belangrijk!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #11  
Old 12-07-2006, 09:49
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

Quote:
Originally Posted by Lexo
mee eens... druk is niet alles jongens! volume, dat is belangrijk!


even niet helemaal on-topic, kan iemand mij vertellen waar je die pijpen koopt?

ik heb nl. wat bochten en pijp van 60mm nodig,

Bedankt,
Gr,
Paul.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #12  
Old 12-07-2006, 11:10
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

Quote:
Originally Posted by Fahrvergnugen
even niet helemaal on-topic, kan iemand mij vertellen waar je die pijpen koopt?

ik heb nl. wat bochten en pijp van 60mm nodig,

Bedankt,
Gr,
Paul.



zoek een pijpen groothandel, das stukken goedkoper.
ik haal mijn rvs piping ook altijd bij groothandel alle soorten en maten voor zeer nette prijzen. sinds kort heeft hij ook platen van rvs.

maar ja je zult wel alu willen voor het gewicht. gewoon zoeken via goudengids e.d.
Reply With Quote
  #13  
Old 12-07-2006, 13:18
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

Quote:
Originally Posted by Reaper Kustoms
zoek een pijpen groothandel, das stukken goedkoper.
ik haal mijn rvs piping ook altijd bij groothandel alle soorten en maten voor zeer nette prijzen. sinds kort heeft hij ook platen van rvs.

maar ja je zult wel alu willen voor het gewicht. gewoon zoeken via goudengids e.d.


Goed plan had ik zelf kunnen bedenken, Bedankt.

Gr,
Paul.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #14  
Old 13-07-2006, 10:36
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

Quote:
Originally Posted by Fahrvergnugen
Goed plan had ik zelf kunnen bedenken, Bedankt.

Gr,
Paul.



ook al staat vaak vermeld dat ze niet aan particulieren verkopen, gewoon naar binnen lopen; je krijgt het toch bijna altijd mee.

als je dergelijke pijpen moet bestellen bij bijv. autostyle ben je veel geld kwijt.
de pijpenboer waar ik altijd gaa heeft zelfs ook diverse graden bochten liggen en kent een goed pijpenbuiger. verder zaagt hij de pijpen haaks op de gewenste lengte , gratis.

gewoon ff zoeken en bellen er is vast ook wel ene bij jou in de buurt.
Reply With Quote
  #15  
Old 13-07-2006, 20:32
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

apparaten fabriek Aalsmeer heeft genoeg RVS liggen....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum