![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Allereerst stel ik me even voor:
Ik ben Laurens, en ik rij geen volkswagen, met broer ook niet en me ouders ook niet (ben ik nog wel welkom ![]() Ikzelf rij een Talbot Matra Murena 1.6 uit 1982 hier een foto: Nu ziet hij er anders uit, namelijk zo: ![]() das dus minde fijn, ik ben gelukkig all risk verzekerd en ik ben zelf zo handig dat ik het zelf wel oplap. Maar ik wilde al nieuwe velgen, en 1 velg heeft een deut nu. Ik kwam de BBS RM en RS velgen tegen met zwarte harten. Leuk voor onder de murena dus: hier een shopje: ![]() nu ben ik deze tegengekomen, en die vind ik wel leuk. http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27673 Nu heb ik alleen wat bbs vraagjes. 1. Die randen van deze velgen zijn niet gelakt, en van aluminium. gaat dit dan niet dof worden? 2. Ik wil de 6,5 J velg veranderen in een 8J velg door middel van het vervangen van de buitenste ring. Dit zorgt ervoor dat ik een 8j velg met een et van 14 krijg. perfect voor de murena. Maar is de rand makkelijk te vervangen door een bredere, of komt er heel wat lastigs bij kijken. 3. ik heb iets gelezen over uitklokken van de randen, hoe moet dit en wat is het? 4. Ik moet mijn naafgat laten vergroten van 57,1 naar 58,1. is dit goed te doen bij een velgenboer? of is dit een lastig iets wat snel mis kan gaan? 5. heeft iemand 2 inch randen liggen (2 stuks). die verpatst kunnen worden aan mij (wel rechte dan he ![]() 6. De desbetreffende velgen zijn met spuitbus (velgenlak) gespoten. is dit duurzaam, of raden jullie me aan de harten met beter spul te spuiten? 7. Worden jullie niet boos als ik jullie VW velgjes op een Matra ga leggen? ![]() Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt mensen! |
#2
|
||||
|
||||
![]() 1. Je zult de randen idd bij moeten houden met poets-/polijstmiddel dat ze altijd mooi blijven blinken
![]() 2. Randen zijn relatief makkelijk te vervangen, eraf halen met een hamer. Plaatsen met een momentsleutel, boutjes kruislings aandraaien. Beetje handig iemand kan dit makkelijk. alleen zorgen voor de goede afdichtingskit die tussen de rand en de velg in moet komen is zéér belangrijk. 6. Als de harten een goede blanke lak laag erover hebben en ze fatsoenlijk zijn gespoten zou ik niet nog wat anders erop gaan doen. Ruurd (die de velgen verkoopt) weet wel hoe hij velgen moet opknappen, dit is niet zijn eerste set ![]() 7. Het zijn niet persé VW-velgjes. Het zijn BBS'jes. En zo zie je ze ook nog een keer op andere auto's ![]() ![]() Misschien nog een tip, neem eens contact op met 'sixpack' Peter hier op het forum die heeft heel veel ervaring met dit type velgen, die kan je alles in geuren en kleuren uitleggen over hoe en wat. ![]() succes ermee
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant Last edited by Erik_Edition#1 : 21-01-2007 at 23:11. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Over de Et-waarde van een RM velg: De et-waarde van deze velgen is origineel 33, wanneer je 1,5 inch breder gaat, kom je volgens mij niet op Et 14 uit, volgens mij wordt deze zelfs negatief.
__________________
Corrado G60 1991 |
#4
|
|||
|
|||
![]() nou, de et is de afstand vanuit het midden.
dus de 7j velg is 33 - 0,5x0,5inch = 33-6,5 = et 26,5 en de 8j velg is 33 - 0,5x1,5inch = 33-19 = et 14 zo heb ik het toch goed? |
#5
|
||||
|
||||
![]() Nee, want je gaat maar 1 kant op en moet dus de volle breedte van de rand nemen.
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Inderdaad, past alleen de buitenrand aan. De binnenrand niet. Dus alles wat de rand breder is als het origineel word de ET waarde lager. Cabrio82er had dus inderdaad gelijk. 1,5" is 38,1mm -> Je ET waarde word dus negatief. ET -5,1 dus.
Je backspacing blijft dus gelijk! |
#7
|
|||
|
|||
![]() toch geef ik jullie allemaal ongelijk.
![]() de et is vanuit het midden gemeten (middelpunt velg tot vlak die tegen de naaf komt). als je de buitenste rand verbreed met b.v. 1 inch. dan verschuift het middelpunt van de velg met 0,5 inch naar buiten (geen 1 inch dus). dus de et veranderd dan met 0,5 inch. dus et = 14 ik wacht nu alleen nog op iemand die bevestigd dat ik gelijk heb ![]() enne, de backspacing blijft idd gelijk, maar de et veranderd in 14. mijn wiel achte is nu 7j, word 8j. kan makkelijk. wielen vallen heel ver naar binnen. mijn calculaties voorspellen dat ieder wiel dan 2,9 cm verder naar buiten valt. 9J past ook als ik heel precies ga werken met et's Last edited by MatraMurena NL : 22-01-2007 at 14:41. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Je hebt gelijk.
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic. G60.....the best blowjob i've ever had! Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker. |
#9
|
||||
|
||||
![]() My bad, je hebt helemaal gelijk. Had de som niet goed bekeken. En was aan het leren voor een herkansing. Maar hier staat het ook wel: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5709
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Je hebt idd volkomen gelijk niet bij nagedacht, succes verder met de bbs-en
__________________
Corrado G60 1991 |
#11
|
|||
|
|||
![]() ik heb geen antwoorden meer nodig, want het zijn WRD mesh velgen geworden.
Iig allemaal bedankt ! |