Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2008, 19:51
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default Veerpootlagers verwijderen (imbus dol)

Vandaag weer even met de Golf bezig geweest. Ik zit met het probleem dat de imbus van de schokdemper dol geworden is. Ik kan de zuigerstang dus niet meer tegenhouden om het veerpootlager te vervangen. Voor 3 weken terug wel de veerpootlagers vervangen maar na 300km was het geratel en geklapper al weer terug dus wou ik even checken of het misschien ergens anders aan lag. Maar helaas beide imbussen helemaal ronde geworden.

Bij de eerste wissel had ik de auto op de grond staan, de boel losgedraaid, en de auto omhoog. Deze keer zat er totaal geen beweging meer in of ik ze nou met de auto omhoog of op de grond probeerde los te draaien.

Uiteindelijk heb ik de schroefset er maar onderweg getrokken en er een setje van een gti onder gezet want dat gerammel ......

Heeft iemand misschien suggesties om de set te demonteren zonder het gebruik van hamers/slijptollen ed. Setje is 1.5 jaar oud en het betreft een set Weitec Hicon GT dus ook niet het allergoedkoopste en heb nog niet zo'n zin om ze weg te moeten gooien.

Kwaliteit van de set vind ik trouwens niet echt geweldig. Imbusjes om de ringen los te halen zitten na een paar week al vastgevroten in de ring. Stofkap van een van de zuigers is al helemaal kapot(geen idee hoe). Verder vind ik de set behoorlijk aan de stevige kant, veert eigenlijk helemaal niet. En nou de zuigerstang waarschijnlijk in puin. Heb al zo'n pest aan imbus, het gaat me allemaal net even te snel dol of stuk.

Voor de volledigheid:

Golf1 1500LS Automaat
Weitec Hicon Gt schroefset
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2008, 19:59
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

maar imbus is idd niet altijd even fijn !
je kan proberen er een torx (of hoe schrijf je dat ?) bitje in te staan ?


gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2008, 20:09
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Even ergens met een luchtsleutel los laten draaien en later ook weer met lucht vastzetten.
Die imbussen zijn klote idd en de stelringen en het draad van Weitec ook....
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2008, 21:12
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Even ergens met een luchtsleutel los laten draaien en later ook weer met lucht vastzetten.
Die imbussen zijn klote idd en de stelringen en het draad van Weitec ook....


Oke luchtsleutel zou dus kunnen werken. Ik denk dat ik dat dan maar een keer ga proberen. Twijfel nu alleen wel of ik ze er weer onder zet . Ik vind de kwaliteit vies tegevallen voor dat geld. Er zijn volgens mij minder problemen met een "goedkope"set als supersport. Ik hoorde trouwens ook ergens dat die set ook niet meer verkocht werd of mocht worden in Duitsland omdat ze simpelweg te hard waren en auto de bocht uit "stuiterden" maar of dat nou waar is.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2008, 23:01
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Je kunt anders nog een lap om je zuigerstang doen, direct onder het toplager, waterpomptang erop en het dan nog eens proberen.
Reply With Quote
  #6  
Old 23-06-2008, 16:55
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Je kunt anders nog een lap om je zuigerstang doen, direct onder het toplager, waterpomptang erop en het dan nog eens proberen.


Dit is ook nog wel eens het proberen waard
Reply With Quote
  #7  
Old 23-06-2008, 21:15
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

ff luchttol erop, is hij zo los
Reply With Quote
  #8  
Old 23-06-2008, 23:03
Oliver®'s Avatar
Oliver® Oliver® is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 365
Default

Ik heb al eens hetzelfde gehad en na (lang) proberen met de luchttol lukte het om ze los te krijgen.

Je kunt i.p.v. een waterpomptang trouwens ook een griptang gebruiken en evt. in combinatie met de luchttol als iemand je kan helpen.
__________________
www.oliververheij.com
Contact me for info & pricing about photoshoots!

VW Fanatics!
Reply With Quote
  #9  
Old 24-06-2008, 07:32
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

griptang is beter idd, die slipt minder snel dan een waterpomptang.

Maar even flink inspuiten met kruipolie (24uur van tevoren) en dan met lucht loshalen moet lukken.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 24-06-2008, 07:52
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Als je de zuigerstang met een tang oid tegen gaat houden kan je de set daarna weggooien.....dat gaat 100% zeker lekken op korte termijn....garantie kan je daarna ook vergeten want dat is het eerste waar ze naar kijken.
Je beschadigd de zuigerstang dan nl. en die gaat dan lekken langs de keering die hem af moet dichten.
Gewoon luchtsleutel gebruiken.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-06-2008, 09:08
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Reply With Quote
  #12  
Old 24-06-2008, 10:27
Mice's Avatar
Mice Mice is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,119
Default

Je kunt eventueel ook nog een sleufje bovenin maken met de dremel o.i.d. en er een grote platte schroevendraaier inzetten om het tegen te houden.
__________________
Hobbyboot: Golf mk1 MX 3-deurs, 1980, langdurig ombouwproject naar 2.0 2E motor
Daily: Passat variant GTE - JD Engineered
Reply With Quote
  #13  
Old 24-06-2008, 20:01
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by Mice
Je kunt eventueel ook nog een sleufje bovenin maken met de dremel o.i.d. en er een grote platte schroevendraaier inzetten om het tegen te houden.


Dat is in principe een goede optie, alleen heb ik zo het vermoeden dat het materiaal behoorlijk zacht is aangezien ik de imbus zo dol gedraaid had. Ik hou het denk ik bij de luchttol. Op deze manier kan ik ook niet veel meer beschadigen. Het zal me nu al niet lekker gaan zitten en dat alleen al om een dolgedraaide imbus

Maarja toch bedankt voor alle tips.
Reply With Quote
  #14  
Old 24-06-2008, 21:43
matt8's Avatar
matt8 matt8 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 154
Default

als ik jou was zou ik even een griptang op het hoogste punt zette.. zover veert ie toch niet in.. en dan gewoon losdraaien met luchtsleutel.. of zonder griptang dat wil vaak ook wel.. probeer het maar is even en laat maar horen of het gelukt is..
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen..

Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones'
Engine: 1600 with 75 horses inside.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-06-2008, 22:52
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Inderdaad, daarom zei ik ook: Direct onder het toplager. Je hebt immers ook nog een bumpstop. Dus zover inveren kan toch nooit gebeuren...
Reply With Quote
  #16  
Old 25-06-2008, 16:03
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Inderdaad, daarom zei ik ook: Direct onder het toplager. Je hebt immers ook nog een bumpstop. Dus zover inveren kan toch nooit gebeuren...


Inveren doet ie zowiezo niet. Ik snap ook niet waarom er niet gewoon en houten balk zit . Ik zal binnenkort even met een luchttol proberen (heb er zelf nog geen) en weinig tijd om bij garages langs te gaan. Maar als het gelukt is zal ik het wel even melden.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum