![]() |
|
|||
|
|||
![]() Vandaag weer even met de Golf bezig geweest. Ik zit met het probleem dat de imbus van de schokdemper dol geworden is. Ik kan de zuigerstang dus niet meer tegenhouden om het veerpootlager te vervangen. Voor 3 weken terug wel de veerpootlagers vervangen maar na 300km was het geratel en geklapper al weer terug dus wou ik even checken of het misschien ergens anders aan lag. Maar helaas beide imbussen helemaal ronde geworden.
Bij de eerste wissel had ik de auto op de grond staan, de boel losgedraaid, en de auto omhoog. Deze keer zat er totaal geen beweging meer in of ik ze nou met de auto omhoog of op de grond probeerde los te draaien. Uiteindelijk heb ik de schroefset er maar onderweg getrokken en er een setje van een gti onder gezet want dat gerammel ...... Heeft iemand misschien suggesties om de set te demonteren zonder het gebruik van hamers/slijptollen ed. Setje is 1.5 jaar oud en het betreft een set Weitec Hicon GT dus ook niet het allergoedkoopste en heb nog niet zo'n zin om ze weg te moeten gooien. Kwaliteit van de set vind ik trouwens niet echt geweldig. Imbusjes om de ringen los te halen zitten na een paar week al vastgevroten in de ring. Stofkap van een van de zuigers is al helemaal kapot(geen idee hoe). Verder vind ik de set behoorlijk aan de stevige kant, veert eigenlijk helemaal niet. En nou de zuigerstang waarschijnlijk in puin. Heb al zo'n pest aan imbus, het gaat me allemaal net even te snel dol of stuk. Voor de volledigheid: Golf1 1500LS Automaat Weitec Hicon Gt schroefset |
|
|||
|
|||
![]() maar imbus is idd niet altijd even fijn !
je kan proberen er een torx (of hoe schrijf je dat ?) bitje in te staan ? gr. Martijn
|
||||
|
||||
![]() Even ergens met een luchtsleutel los laten draaien en later ook weer met lucht vastzetten.
Die imbussen zijn klote idd en de stelringen en het draad van Weitec ook....
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Oke luchtsleutel zou dus kunnen werken. Ik denk dat ik dat dan maar een keer ga proberen. Twijfel nu alleen wel of ik ze er weer onder zet ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Je kunt anders nog een lap om je zuigerstang doen, direct onder het toplager, waterpomptang erop en het dan nog eens proberen.
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dit is ook nog wel eens het proberen waard ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ff luchttol erop, is hij zo los
|
|
||||
|
||||
![]() Ik heb al eens hetzelfde gehad en na (lang) proberen met de luchttol lukte het om ze los te krijgen.
Je kunt i.p.v. een waterpomptang trouwens ook een griptang gebruiken en evt. in combinatie met de luchttol als iemand je kan helpen.
|
||||
|
||||
![]() griptang is beter idd, die slipt minder snel dan een waterpomptang.
Maar even flink inspuiten met kruipolie (24uur van tevoren) en dan met lucht loshalen moet lukken.
|
||||
|
||||
![]() Als je de zuigerstang met een tang oid tegen gaat houden kan je de set daarna weggooien.....dat gaat 100% zeker lekken op korte termijn....garantie kan je daarna ook vergeten want dat is het eerste waar ze naar kijken.
Je beschadigd de zuigerstang dan nl. en die gaat dan lekken langs de keering die hem af moet dichten. Gewoon luchtsleutel gebruiken.
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Je kunt eventueel ook nog een sleufje bovenin maken met de dremel o.i.d. en er een grote platte schroevendraaier inzetten om het tegen te houden.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat is in principe een goede optie, alleen heb ik zo het vermoeden dat het materiaal behoorlijk zacht is aangezien ik de imbus zo dol gedraaid had. Ik hou het denk ik bij de luchttol. Op deze manier kan ik ook niet veel meer beschadigen. Het zal me nu al niet lekker gaan zitten en dat alleen al om een dolgedraaide imbus ![]() Maarja toch bedankt voor alle tips. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() als ik jou was zou ik even een griptang op het hoogste punt zette.. zover veert ie toch niet in.. en dan gewoon losdraaien met luchtsleutel.. of zonder griptang dat wil vaak ook wel.. probeer het maar is even en laat maar horen of het gelukt is..
![]()
|
||||
|
||||
![]() Inderdaad, daarom zei ik ook: Direct onder het toplager. Je hebt immers ook nog een bumpstop. Dus zover inveren kan toch nooit gebeuren...
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Inveren doet ie zowiezo niet. Ik snap ook niet waarom er niet gewoon en houten balk zit ![]() |