![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() wie weet wat voor nokkenassen er zijn voor een 1500JB...
wil scherpere nokkenassen icm fireblade carb gaan proberen... alvast bedankt. Last edited by GJ007 : 10-03-2009 at 21:16. |
#2
|
|||
|
|||
![]() ik heb geen idee of die er zijn.. maar het klinkt wel leuk wat je wilt
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() het id alleen al,,, ben benieuwd hoe de auto gaat klinken ^^
is het eigk verstandig voor zon blok? aangezien deze bijna 2ton op de klok heeft? d8 dat de carb alleen niet zo heel veel deed, mits goed afgesteld natuurlijk. zou de nokkenas gevolgen hebben? |
#4
|
||||
|
||||
![]() verstandig is anders, een motor met 2 ton om zn nek verkeert natuurlijk nietmeer in optima forma conditie. Maar in basis geldt: nokkenas + goede ( grotere ) carbs = vermogen. Hoeveel hangt van een heeeeleboel factoren af: welke nokkenas, welke carbs, goed afgesteld, en de conditie van de motor natuurlijk ( compressie etc etc )
JB is in iedergeval een hydrolisch blok, dus zoek ook naar een nokkenas hiervoor. Je hebt grofweg 2 soorten motoren bij vw, mechnisch, en hydrolisch, dit wil zeggen dat je klepstoters of op oliedruk hun speling opvullen, of de mechanische met de stelplaatjes. Bij een hydrolische kop kun je niet heel erg ruig gaan doen met een heeeele scherpe nokkenas omdat je anders de olie uit je klepstoters perst met alle gevolgen van dien. informeer anders eens bij martiepartie, die heeft veel ervaring met motorfiets carbs. een standaard JB kop heeft nou ook niet echt de beste flow, dus onbewerkt zul je niet echt vermogens gaan winnen. Maja, doe je het voor het geluid|: carbs dr op en gaan! voor het vermogen, trek je portomonee maar open. Hang er dan maar een 16v in, das goedkoper
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() aha,
dat is info waar ik wat aan heb! voor vermogen idd een ander blok, heb immers bigblock steunen... maar had martiepartie al ge-PB ... maar w8 eigk op reactie. voorlopig eerst maar is voor het soundje gaan! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Passen gewoon alle sportnokkenassen in die bv ook in een 1800 cc 8V passen, keuze genoeg dus.
Ik heb er ook altijd wel een aantal liggen met weinig km's en natuurlijk ook nieuw. JB is altijd een motor met mechanische klepstoters voor zover ik weet. Met een leuke sportnokkenas en een grotere carb is er best wel vermogen uit te halen.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() alleen is carb's plaatsen niet makkelijk ivm dat het blok ver achterover ligt
|
#9
|
||||
|
||||
![]() hee mischa,
ja had het gezien... heb de carbs er al voor gehouden om ff te passen. je jetta ziet er nog praktisch hetzelfde uit hoor, haha... ik hou hem netjes ! heb wel ff cv geinstalleerd, miste dat wel erg na de vr6 hoor :P ** heb inmiddels ook fireblade carburateurs + pomp ** **ga ff rondzoeken voor spruitstuk en luchtfilters** on topic: dus een wat scherpere nokkenas is wel te doen? ik vond dit namelijk niet zon strak plan ivm hydrolische klepstoters... hoe zeker weet je dat ze mechanisch zijn? heb wellicht van een 1800 nog wel nokkenas liggen ... |
#10
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij gewoon vaste stoters (en volgens Etka ook
![]()
__________________
Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dus, ik heb de melk wel horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt....shame on me ![]() naja, lekker verder hobbyen ![]()
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Jazeker is zeer zeker een mechanische kop. In die tijd van de JB waren er nog niet eens hydraulische klepstoters (vanaf late type DX pas). Ik gebruik voor mijn 1600 ook een JB onderblok. Weet niet waarom maar EG onderblokken scheuren bij mij de hele tijd. Nu dus met een JB proberen. Ik heb er het volgende ingestopt : Audi 80 GT zuiger (80,25) deze zijn volledig vlak,
compressieverhouding 11:1, weber carb van lancia, kop bewerkt en een snelle nokkenas met verstelbaar tandwiel. Uiteraard is alles uitgewogen. Met een spaghetti hier weer achter zijn er hele leuke resultaten te halen. Met mijn 1600 kan ik in de autocross gewoon de GSI`s bij houden (wel met een hele korte bak maar toch). Is zoals hier beschreven houd je het ook nog redelijk low budget. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
OK off-topic, maar interessant dit. Vroeg me nl. 'n tijdje geleden 't volgende eens af, de 1500cc 70 pk "JB" is in principe hetzelfde als de 1600cc 75 pk "FP" voorganger, m.u.v. de krukas. Beide blokken hebben dezelfde boring van 79,5mm, maar de "JB" heeft dus een kortere slag, 73,4mm in tegenstelling van 80,0mm bij de "FP", van 'n 1500 "JB" laat zich dus makkelijk een 1600cc maken. De 1600cc 110 PK "EG" GTI injectiemotor heeft beide, boring x slag hetzelfde als bij de "FP", maar de "EG" heeft (k-jetronic i.p.v. carburateur even buiten beschouwing gelaten) 'n andere cilinderkop dan de "FP" (en dus ook de "JB"), de kop van de "EG" is dus vlak van onderen (Heron-principe), verbrandingsruimtes dus in de zuigers, dus ook andere zuigers dan de "FP"/"JB". Theoretisch gezien zou men dus als men de krukas, drijfstangen, zuigers en cilinderkop van 'n "EG" blok neemt, van 'n "JB" (en dus ook 'n "FP") ïn principe een "EG" kunnen maken, of zie ik dat verkeerd? Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm). OK, dit is verdomde off-topic, maar ik kon 't niet laten deze vragen hier te stellen ![]()
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Erg interresant! en ben benieuwd naar het antwoord, aangezien k met een FP blok rond hobbel...
__________________
VWCulture.nl
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Ik was mezelf net in alle ijver voorbijgestreefd, want hiermee:
Quote:
had ik in principe al 't antwoord op mijn eerste vraag: Quote:
de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet. Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft: Quote:
zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat ![]()
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#16
|
||||
|
||||
![]() geweldige info!
wou een beetje low budget tunen, maar wel voor die dikke sound. vind dat wat hebben, orgineel opgekieteld ipv direct een ander blok... dat kan altijd nog (A) ... want mijn blok is nu nog perfect ( naar mijn weten :P ) dus een andere nokkenas, carbs, en evt spruitstuk :P nokkenas kan ik geschikt aan komen, van een 1800 ... die schijnt al iets scherper te zijn dan standaard... de fireblade carbs heb ik al liggen (incl brandstofpomp) zoek alleen nog spruitstuk ![]() dat wordt binnenkort dus ff knutsellen (6) |
#17
|
||||
|
||||
![]() tevens dan maar ff de vraag:
wie kan mij helpen met het maken van een spruitstuk ? - had martiepartie al gePB , maar geen reactie ? - |
#18
|
||||
|
||||
![]() die heb ik eerder ook gevraagd naar exact wat jij nu ook gaat doen.... maar hij wou het idd proberen maar was bang dat het te krap werd want je carbs moeten wel recht hangen.. en dan word het echt krap , aangezien het niet zoals bij een 1.3 aan de voorkant komt
maar blijf je auto volgen ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() ja, het jeukt toch hea, btje blijven tunen.
wil het een beetje subtiel houden, en de auto zoveel mogelijk orgineel. voor het geluid een carb, en een nokkenasje voor het vermogen. ben alleen huiverig dat me motor aan stront loopt met een andere nokkenas, hoewel ik hier iets minder bang voor ben omdat het mechanische ipv hydrolische klepstoters zijn... misschien kan iemand hier wat meer licht over schijnen? @mischa: jou vento ziet er ook netjes uit, plannen? |
#20
|
|||
|
|||
![]() de onderblokken van JB/FP/EG zijn dus gewoon hetzelfde! Maar ik vind het een onbegrijpelijk symptoom (om het zo maar eens te zeggen), dat onderblokken waar EG op staat scheuren, maar blokken waar JB op staat niet.
Ach, en wat mijn 2e vraag nog eens betreft: Quote: Originally Posted by Type 17 Vroeg me ook af of de krukassen van de "FP" en "EG" misschien zelfs hetzelfde zijn, zoveel meer koppel heeft 'n "EG" (140 Nm/5000 t/pm) nu ook weer niet dan de "FP" (119 Nm/3200 t/pm). zoveel meer koppel heeft een EG dus niet dan 'n FP, maar wel effe 35 pk meer, dat ben ik me wel bewust, maar zou toch graag weten of de krukassen van "FP" en "EG" hetzelfde zijn, als iemand dat hier toevallig zou weten, en me die vraag beantwoordt dan is dat Waarom EG onderblokken de hele tijd scheuren weet ik ook niet mischien een andere gietmal of zo? Heb om de zoveel crossen mn 3e cilinder vol koelwater staan...scheurt ie elke keer op hetzelfde punt in het koelkanaal naar de cilinder toe. Maar de krukkassen en alles is zo over te zetten van een EG in een JB of iets dergelijks ja.. Maar waarom zou je dit willen als je deze onderdelen bij elkaar hebt heb je ook al een complete EG (gekocht) lijkt me. Met deze manier van een 1600 bouwen krijg je echt een best snelle motor doordat je een korte slag hebt kun je snel en heeeel veel toeren draaien. Met de setup van mij beschreven zou ik niet op de weg gaan rijden peroonlijk gezien het brandstofverbruik (1 manche a 6 rondjes ben ik al 9 liter benzine kwijt is 10 min rijden of zo) Wel constant vol gas maar toch. Hoop hiermee je vraag beantwoordt te hebben |