Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-10-2004, 14:14
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default Ergernis...

Ik denk ik zal eens lekker bezig met de golf. Er zitten 3 van die mooie tellertjes in het midden, maar die zijn niet zo mooi als er maar 1 echt werkt en alleen van 1 't lampje het maar doet... Dus tijd om te knutselen!
En dan zie je dat de vorige eigenaar ook al lekker professioneel bezig is geweest... hier kan ik me zo aan ergeren he, en jij kan alles opnieuw uitzoeken...




Wou ik gewoon ff kwijt!!

Heb verder nog niet gekeken naar aansluitingen ed voor de sensoren, maar is er toevallig iemand die hier ervaring/een schema van heeft?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #2  
Old 19-10-2004, 14:16
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-10-2004, 14:22
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

misschien niet geheel onbelangrijk watvoor metertjes zijn het?
Reply With Quote
  #4  
Old 19-10-2004, 14:28
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )


Schaam je!

Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #5  
Old 19-10-2004, 15:13
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,671
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt...


Waar zie jij krimpkousjes dan? Ik zie alleen een hoop tape en stekkertjes.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #6  
Old 19-10-2004, 15:17
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,877
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Schaam je!

Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)



de kg/cm3 is oliedruk, kg/cm3 staat gelijk aan bar
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 19-10-2004, 15:36
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,393
Default

ik krijg in eens zin in spaghettie! :p.... succes Henkie
Reply With Quote
  #8  
Old 19-10-2004, 16:13
Crosne's Avatar
Crosne Crosne is offline
Volksforum QUATTRO Donor Opperrrrr VW-Speed
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,162
Send a message via MSN to Crosne
Default

in mijn vorige gti was het misschien nog wel erger, alles was op de een of andere vage manier met elkaar verbonden. Heb alles toen ook los gehaald en opnieuw bekabeld, de meters gaven toen in ene ook kompleet andere waarden aan
Reply With Quote
  #9  
Old 19-10-2004, 16:43
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ik ga nu druk bezig t spul uitpluizen! Het kan dus nog erger zie ik al .
De lampjes doen t in elk geval alweer! En de bedrading van de radio gaat ook gelijk maar mee... alles maar in 1x ff aanpakken dan

Alleen ik moet de volgende dingen nog weten:
- Waar zit de sensor voor de oliedruk? Ik heb de draad gevolgd, en die bleek nergens aan vast te zitten, er zat ook geen stekkertje op.
- En waar sluit ik deze meter op aan? Hier zit maar 1 stekker op (Het is een temp. meter, maar waarvan? Ik was denk ik even te snel om het een olietemp, meter te noemen. Hij gaat van -30 tot +60, olie wordt toch warmer?)

__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 19-10-2004 at 16:49.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-10-2004, 16:56
User_Name:
Guest
 
Posts: n/a
Default

'Gewone' temperatuur: buitenlucht of als je wil: binnenlucht.

Water word warmer (tot net voorbij de 100 graden)
Olie word warmer (tot voorbij de 120 graden)

Maar vooral: wat word er zou koud? precies: de buitenlucht.

Zitten overigens 2 'aansluitingen' op: 1 voor de gever, 1 voor de min.
Reply With Quote
  #11  
Old 19-10-2004, 16:59
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

olie kan ook koud zijn neem ik aan maar idd als de motor loopt word de olie warmer.

en olie word tijdens het rijden snel tot rond de 100 graden dus olietemp kan het niet zijn lijkt me. eerder een buitentemperatuurmeter.
Reply With Quote
  #12  
Old 19-10-2004, 17:30
golf1gtd golf1gtd is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 65
Default binnenbrandje...

hoi,
die -30 tot 60 meter is idd buitentempmeter, omdat dat ding slechts een weergaveinstrument is heb je ook een zender/gever nodig, van vdo nog verkrijbaar bij bosch specialist. die plaats je uit de wind buiten de auto aan massa. kabel naar letter g.

tot 150 graden meter is olietemp en tot 120 graden meestal watertemp, alhoewel bij heel oude auto's geldt dat olie nooit warmer zijn mag dan 110-120, jaren 70...

voor de olietempmeter te laten werken heb je een zendertje nodig, deze schroef je bij voor keur onder in carterpan als vervanging van de carterplug, let wel bij aanschaf dat je dezelfde schroefdraad koopt, anders draai je je pan kapot, lekkages etc... de zender in het oliefilterhuis is een alarmsensor als de motor te heet wordt, laten zitten.

de oliedrukzender zit meestal in de cylinderkop, vliegwielzijde, de originele vw zender heeft muv, mfa bij gti, geen weergavefunctie, alleen een alarmfunctie wanneer de druk onder bijv 0.9 bar komt, je hebt een zender nodig met 2 uitgangen, op de ene uitgang zet je het orginele kabeltje van je druklampje uit dashboard, van de andere uitgang trek je een kabel naar binnen naar je metertje, en die sluit je aan op de letter g. let erop dat je alle rubbers weer terugplaatst, anders krijg je een seegolf, let er bij het aansluiten ook op dat je de boel netje met momentang , striptang, juiste kabel schoenen monteert en idd krimpkous gebruikt, vuurwerk en flikkersterretjes zijn voor mensen en niet voor auto.s
Reply With Quote
  #13  
Old 19-10-2004, 17:36
golf1gtd golf1gtd is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 65
Default

oh ja kg/m3 is oliedruk, het aantal kilo's waarmee de olie door de motor geperst wordt, net er zit in de sensor een rietje en die meet hoe hard de olie tegen dat rietje wordt geduwd vertaald, dit in cijfers naar je middenconsole, en voila je leest je oliedruk af, die sensoren zijn echter duur, toch wel 35 euro, voor drukgever en 20 voor tempgever, met beetje korting heb je ze misschien iets goedkoper..
Reply With Quote
  #14  
Old 19-10-2004, 17:52
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

ik ga toevallig snel al mijn meters eruit trekken (dus als je interesse hebt)

ik heb dan oliedruk en olietemp er in zitten... de gevers daarvan (kabels) zijn blauw en van de ander geel... hoe het precies zit kan ik nog wel ff kijken als je dat wil...
Reply With Quote
  #15  
Old 19-10-2004, 18:36
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Jaap dat zijn kabelschoentjes, of steek verbinders.

Een krimpkous doe je om een gesoldeerd stukkie draad bijv, en dan krimp je em met een warmtebron
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #16  
Old 19-10-2004, 18:50
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ja ik weet het, zat verkeerd te kijken, weet wel wat krimpkousjes zijn. (ook al gebruik ik ze niet altijd :p )
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #17  
Old 19-10-2004, 19:58
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

dit is echt prutswerk... ook ik doe het niet altijd even netjes maar dit.... dit slaat echt alles ! Lijkt wel het werk van een bouwvakker. O nee, schilder... schilderstape had ie zat :p
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #18  
Old 19-10-2004, 20:05
Michiel86c's Avatar
Michiel86c Michiel86c is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 635
Default

Kijk! Dit zijn de betere verbindingen!


__________________
Derby S 1.3 '77
Polo 1.6 16V steilheck '87
Polo 1.3 steilheck GT '91


het polo 86(c) register
Reply With Quote
  #19  
Old 19-10-2004, 21:27
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ok als ik het goed begrijp:

- Die buitentemp. meter is dus aangesloten op een zender ergens in de motorruimte oid. Deze zender sluit ik aan op de meter... maar er zit maar 1 draad op de meter, ben ik dan niet een min nodig? (Of is dat gekke metalen pennetje ook een aansluiting? Heeft nog t meeste weg van een soort soldeerpunt?)
- De oliedrukmeter heeft 2 aansluitingen, 1 voor de min en een voor de zender... de zender moet aan de cylinderkop zitten... (Er ligt wel een draad van de meter de motorruimte in, maar zit geen stekkertje op.)
- De watertemp. meter is verder in orde, staat bij mij tijdens t rijden rond 110.

Ff wat anders he, dit zijn toch de originele meters of niet? Buitentemp, watertemp en oliedruk??

Ik hoop dat jullie me uit de vragen kunnen helpen. Het zou echt mooi zijn als ik deze metertjes weer aan de praat kon krijgen!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 19-10-2004 at 21:30.
Reply With Quote
  #20  
Old 19-10-2004, 21:57
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Staat het niet op de meter?? Meestal wel namelijk, in elk geval wat letters en aan de hand daarvan kun je wel uitvogelen wat er op aangesloten moet worden.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum