![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ik denk ik zal eens lekker bezig met de golf. Er zitten 3 van die mooie tellertjes in het midden, maar die zijn niet zo mooi als er maar 1 echt werkt en alleen van 1 't lampje het maar doet... Dus tijd om te knutselen!
En dan zie je dat de vorige eigenaar ook al lekker professioneel bezig is geweest... hier kan ik me zo aan ergeren he, en jij kan alles opnieuw uitzoeken... ![]() ![]() Wou ik gewoon ff kwijt!! Heb verder nog niet gekeken naar aansluitingen ed voor de sensoren, maar is er toevallig iemand die hier ervaring/een schema van heeft?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
||||
|
||||
![]() misschien niet geheel onbelangrijk watvoor metertjes zijn het?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Schaam je! ![]() Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Waar zie jij krimpkousjes dan? Ik zie alleen een hoop tape en stekkertjes.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
de kg/cm3 is oliedruk, kg/cm3 staat gelijk aan bar
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
![]() ik krijg in eens zin in spaghettie! :p.... succes Henkie
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#8
|
||||
|
||||
![]() in mijn vorige gti was het misschien nog wel erger, alles was op de een of andere vage manier met elkaar verbonden. Heb alles toen ook los gehaald en opnieuw bekabeld, de meters gaven toen in ene ook kompleet andere waarden aan
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Ik ga nu druk bezig t spul uitpluizen! Het kan dus nog erger zie ik al
![]() De lampjes doen t in elk geval alweer! En de bedrading van de radio gaat ook gelijk maar mee... alles maar in 1x ff aanpakken dan ![]() Alleen ik moet de volgende dingen nog weten: - Waar zit de sensor voor de oliedruk? Ik heb de draad gevolgd, en die bleek nergens aan vast te zitten, er zat ook geen stekkertje op. - En waar sluit ik deze meter op aan? Hier zit maar 1 stekker op ![]()
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() Last edited by Henk_Pigo : 19-10-2004 at 16:49. |
#10
|
|||
|
|||
![]() 'Gewone' temperatuur: buitenlucht of als je wil: binnenlucht.
Water word warmer (tot net voorbij de 100 graden) Olie word warmer (tot voorbij de 120 graden) Maar vooral: wat word er zou koud? precies: de buitenlucht. Zitten overigens 2 'aansluitingen' op: 1 voor de gever, 1 voor de min. |
#11
|
||||
|
||||
![]() olie kan ook koud zijn neem ik aan maar idd als de motor loopt word de olie warmer.
en olie word tijdens het rijden snel tot rond de 100 graden dus olietemp kan het niet zijn lijkt me. eerder een buitentemperatuurmeter. |
#12
|
|||
|
|||
![]() hoi,
die -30 tot 60 meter is idd buitentempmeter, omdat dat ding slechts een weergaveinstrument is heb je ook een zender/gever nodig, van vdo nog verkrijbaar bij bosch specialist. die plaats je uit de wind buiten de auto aan massa. kabel naar letter g. tot 150 graden meter is olietemp en tot 120 graden meestal watertemp, alhoewel bij heel oude auto's geldt dat olie nooit warmer zijn mag dan 110-120, jaren 70... voor de olietempmeter te laten werken heb je een zendertje nodig, deze schroef je bij voor keur onder in carterpan als vervanging van de carterplug, let wel bij aanschaf dat je dezelfde schroefdraad koopt, anders draai je je pan kapot, lekkages etc... de zender in het oliefilterhuis is een alarmsensor als de motor te heet wordt, laten zitten. de oliedrukzender zit meestal in de cylinderkop, vliegwielzijde, de originele vw zender heeft muv, mfa bij gti, geen weergavefunctie, alleen een alarmfunctie wanneer de druk onder bijv 0.9 bar komt, je hebt een zender nodig met 2 uitgangen, op de ene uitgang zet je het orginele kabeltje van je druklampje uit dashboard, van de andere uitgang trek je een kabel naar binnen naar je metertje, en die sluit je aan op de letter g. let erop dat je alle rubbers weer terugplaatst, anders krijg je een seegolf, let er bij het aansluiten ook op dat je de boel netje met momentang , striptang, juiste kabel schoenen monteert en idd krimpkous gebruikt, vuurwerk en flikkersterretjes zijn voor mensen en niet voor auto.s |
#13
|
|||
|
|||
![]() oh ja kg/m3 is oliedruk, het aantal kilo's waarmee de olie door de motor geperst wordt, net er zit in de sensor een rietje en die meet hoe hard de olie tegen dat rietje wordt geduwd vertaald, dit in cijfers naar je middenconsole, en voila je leest je oliedruk af, die sensoren zijn echter duur, toch wel 35 euro, voor drukgever en 20 voor tempgever, met beetje korting heb je ze misschien iets goedkoper..
|
#14
|
|||
|
|||
![]() ik ga toevallig snel al mijn meters eruit trekken (dus als je interesse hebt)
ik heb dan oliedruk en olietemp er in zitten... de gevers daarvan (kabels) zijn blauw en van de ander geel... hoe het precies zit kan ik nog wel ff kijken als je dat wil... |
#15
|
||||
|
||||
![]() Jaap dat zijn kabelschoentjes, of steek verbinders.
Een krimpkous doe je om een gesoldeerd stukkie draad bijv, en dan krimp je em met een warmtebron
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#16
|
||||
|
||||
![]() ja ik weet het, zat verkeerd te kijken, weet wel wat krimpkousjes zijn. (ook al gebruik ik ze niet altijd :p )
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#17
|
||||
|
||||
![]() dit is echt prutswerk... ook ik doe het niet altijd even netjes maar dit.... dit slaat echt alles ! Lijkt wel het werk van een bouwvakker. O nee, schilder... schilderstape had ie zat :p
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#18
|
||||
|
||||
![]() Kijk! Dit zijn de betere verbindingen!
![]()
__________________
Derby S 1.3 '77 Polo 1.6 16V steilheck '87 Polo 1.3 steilheck GT '91 het polo 86(c) register |
#19
|
||||
|
||||
![]() Ok als ik het goed begrijp:
- Die buitentemp. meter is dus aangesloten op een zender ergens in de motorruimte oid. Deze zender sluit ik aan op de meter... maar er zit maar 1 draad op de meter, ben ik dan niet een min nodig? (Of is dat gekke metalen pennetje ook een aansluiting? Heeft nog t meeste weg van een soort soldeerpunt?) - De oliedrukmeter heeft 2 aansluitingen, 1 voor de min en een voor de zender... de zender moet aan de cylinderkop zitten... (Er ligt wel een draad van de meter de motorruimte in, maar zit geen stekkertje op.) - De watertemp. meter is verder in orde, staat bij mij tijdens t rijden rond 110. Ff wat anders he, dit zijn toch de originele meters of niet? Buitentemp, watertemp en oliedruk?? Ik hoop dat jullie me uit de vragen kunnen helpen. Het zou echt mooi zijn als ik deze metertjes weer aan de praat kon krijgen!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E ![]() - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen ![]() Last edited by Henk_Pigo : 19-10-2004 at 21:30. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Staat het niet op de meter?? Meestal wel namelijk, in elk geval wat letters en aan de hand daarvan kun je wel uitvogelen wat er op aangesloten moet worden.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |