![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Voor de 86(c) en audi 80, passat 32b e.d. zijn alleen peperdure schroefsetjes te koop. Het fusee en de veerpoothouder zijn bij deze modellen 1 geheel, waardoor de setjes niet in goedkopere serieproducten gemaakt worden, maar alleen te krijgen zijn als maatwerk. Ik dacht bij mezelf; laat ik eens proberen hoeveel tijd/moeite het kost om een schroefset te maken voor mijn polo.
Vanmorgen begonnen met ; 20x10x1,5 staalprofiel a 1m M8 boutjes en moeren Metaalzaag met nieuw zaagblad lasapparaat Veerpoot polo 2f. Supersport schroefset golf1 Het plan was: *onderste veerschotel verwijderen *pitman arm op lager punt vast maken (ivm max. verlaging) *deel boven pitman arm voorzien van een draadbus met demperborgring De veerpoot had ik vooraf gedemonteerd (veer los, demper verwijderd) Daarna een lasmal gemaakt om ervoor te zorgen dat: *de pitmanarm op precies dezelfde orientatie terug wordt geplaatst, maar dan 4cm lager. *alle delen na het loszagen weer in lijn gemonteerd worden, om te voorkomen dat het een schots en scheve bedoening wordt. *de totale lengte van de demperhouder incl. borgingsring exact gelijk is aan de originele situatie. De demper moet wel goed opgesloten zitten in de patroonhouder. Zo kan elke soort demperpatroon gemonteerd worden, dus naar keuze van de eindgebruiker. Koni of Ta-technix, het maakt niet uit. Na een hoop teken/meet/zaag en laswerk heb ik een eerste poot klaar. Ben van 10 tot 5 bezig geweest, inclusief de lasmal (en zonder pauze lekker puh). De lasmal is gelukkig ook toepasbaar op de andere poot (ivm spiegelen!), doordat een aantal delen schroefbaar en om te draaien zijn. Hier het resultaat; De pitmanarm is lager gemonteerd, hier is nog een weggeslepen lasje te zien; Eerst nog een poot voor de andere kant maken, dan onder de auto monteren om het effect te zien. Ik verwacht dat er echt laag geschroefd kan worden (met of zonder hulpveer) aangezien de pitmanarm verlaagd is (raakt deze de carrosserie ook niet meer) Bij een passat 32b of audi80 werkt dit precies hetzelfde. Bij de volgende weerpoot zal ik een iets gedetailleerde fotosessie maken van de tussenstappen. Het kan dus wel, kost alleen veel tijd en meetwerk. Bij de volgende poot weet ik ook hoeveel sneller het kan met behulp van mijn lasmal.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Leuk, echt lekker beun style thuis iets fabrieken
![]()
__________________
"73 Käfer ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Supergaaf! Als je op een 32b wilt oefenen houd ik me aanbevolen trouwens
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Goed bezig.
Wat doet de lokatie van je stuurstangkogel nu, als we naar bump- en brake steering kijken? |
#5
|
|||
|
|||
![]() goed bezig
|
#6
|
|||
|
|||
![]() jep,,,mooi stuk werk maaaar,,,en das geen afkraken van jouw werk,,
idd je krijgt bumpsteer om dat de lijnen van stuurstang en draagarm verschillen ,,,,das dan een recept wat niet gaat werken zolang je in deze opzet het stuur huis op de zelfde plaats houd ...
__________________
quintus.....de grote race |
#7
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij heb ik nog een set voorpoten liggen voor een 32b... ik moet van de week nog even naar m'n opslagje en dan kijk ik voor je. Als kleine bijdrage voor dit super-idee mag je ze zo hebben.
Ben benieuwd hoe het gaat worden/werken bij een 86c! ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
al over nagedacht waar je pitmanarm heen gaat als je verlaagd? De lijn van stuurhuis naar stuurkogel is dan ook drastisch veranderd. Stuurhuis blijft altijd op dezelfde plek, de pitmanarm komt xxmm omhoog. Een zwaar verlaagde polo heeft het probleem dat de spoorstang de carrosserie raakt, dus dat de pitmanarm veel te ver omhoog staat. Door de pitmanarm iets omlaag te plaatsen voorkom je dat de spoorstang de carrosserie gaat raken. De pitmanarm is van bovenaf gezien in precies dezelfde orientatie teruggeplaatst (vandaar de lasmal), afgezien van de hoogte zit de arm op dezelfde plek. Daarbij heeft een polo ook nog eens een zwevend fusee; de stabi is een dragend element in de ophanging. Bij inveren/verlagen/uitveren verandert je caster/camber én de sporing. Ik ben er niet zo bang voor dat ik een onrijdbare straatauto krijg. Ik wil er toch niet mee het circuit op. Dat het niet gaat werken is onzin, ik zal wel laten weten in hoeverre het rijdbaar of onrijdbaar is. ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Wat de wielgeometrie aangaat blijft de polo inderdaad een rare auto. Maar ik dacht, als je weet op welke hoogte/laagte je het liefst wilt gaan rijden, dan kun je daar natuurlijk wel rekening mee houden in je ontwerp...
|
#10
|
||||
|
||||
![]() mooi werk, zeg!
Ben je alleen van plan voor jezelf een setje te maken of een kleine productie? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Heb de kogel nu 4cm lager gemonteerd, en dan zou het met 4cm verlaging weer op OEM uitkomen idd. omdat het toch al een brakke suspension is ![]() ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De mallen wil ik zover gaan aanpassen dat het met meten/zagen/lassen klaar moet zijn ![]() Dan wil ik best op aanvraag een schroefset maken ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Mooi werk !
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Goed bezig met mijn oude rommel
![]() De meeste tijd was je zeker kwijt aan het schoonmaken van het zooitje? ![]() ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() goed bezig man,respect
![]()
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Quote:
nou.. ![]() ![]() ![]()
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#17
|
||||
|
||||
![]() Martijn, hoe zit het met de passing van het toplager op de bovenste veerschotel eigenlijk? aangezien je een Golf 1 set gebruikt op een Polo?
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat klopt nu ook weer niet helemaal, je fuseekogel staat immers ook hoger. De geometrie veranderd dus wel degelijk. Maar een setje draagarmen aangepast? Heb je er triangels van gemaakt? Dan kun je misschien wel gewoon een stabi van een mk1 Golf monteren... |
#19
|
||||
|
||||
![]() ik vind het idee en het proberen echt super! maar als ik zo lees wat er allemaal bij komt kijken kun je misschien beter gewoon verlagen met veren/dempers...
dat wil niet zeggen dat als het werkt, ik het ook ga proberen ![]() vind ut een tof idee! groet frank
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!! ---=WEBER INSIDE=--- http://nightshift.hipstreet.nl/ ![]() Quote:
|
#20
|
|||
|
|||
![]() ja sorry maar je houd bumpsteer en gaat daar mee erg rare dingen meemaken zou je dr mee gaan rijden,,,,,de lengte van de armen verschild immers ,,,,
__________________
quintus.....de grote race |