![]() |
|
||||
|
||||
![]() Beste mensen,
Na de eerste echte nacht vorst heeft mijn blower het gisteren begeven. Niet alleen stand 1 en 2 zijn defect (door het bekende voorschakelweerstandje), maar ook stand 3 heeft het gisteren begeven. De auto gestart, kachel op warm en blower op 3 (de enige stand die het nog deed) en in eerste instantie niet zo opgelet. Tijdens het krabben moest ik nog wat hebben uit de auto. Toen ik de deur open deed, merkte ik dat de 3 nog half zo hard draaide en dat er een enorme 'electrasmeltgeur' hing. Het duurde dan ook niet lang voordat hij er compleet mee nokte. De zekering van de blower (nr 6) is niet doorgebrand. Nu is mijn vraag: Wat kan er kapot zijn? a: Het is de voorschakelweerstandunit omdat, hoewel de stroom niet door de weerstand loopt, hij wel door die weerstandsunit loopt. b: Het is de kachelmotor die compleet gaar is en doorgebrand is. c: Het zit in de schakelaar. d: De bekabeling. (deze liever niet ![]() Aangezien het met dit weer niet echt bevorderlijk is voor je zicht om zonder blower te rijden en ik eind januari ook nog eens op APK moet, hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Wellicht is dit een kwaaltje van de Golf? Ik kon er niet zo veel over vinden, in tegenstelling tot het weerstandsverhaal dat wereldwijd bekend is. Groeten ![]()
|
||||
|
||||
![]() denk dat de motor zelf is doorgebrand, een motortje incl weerstand heb je op de sloop al gauw voor 15 euro.
|
||||
|
||||
![]() Michaël, ik zou 't ook bij de motor zelf zoeken.
Had ik dat nou eerder geweten, had ik je die ook nog wel kunnen verpatsen. ![]() De kappen heb ik volgens mij trouwens gevonden. Eerst nog even kijken of ze voor een 3- of 5-deurs zijn. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Zit even te denken waarom de zekering dan niet is doorgeklapt, maar na het toepassen van de formule:
U=I*R I=U/R Wanneer de weerstand hoger wordt, (door zwaar draaien van de motor of iets dergelijks) neemt de stroom niet toe en zal de zekering dus niet klappen. De stroom wordt zelfs kleiner. Opzich logisch. @ Chris: Ja, dan was er idd nog meer verdwenen! ![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() Kachelmotor waarschijnlijk vastgelopen
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Redenatie FAIL. Wanneer de motor meer weerstand ondervindt tijdens het draaien, zal er meer stroom nodig zijn om de draaiing te realiseren. Daarom zou het juist WEL logisch zijn dat als de zekering gesprongen was. Dit is niet het geval. Hoe kan dat?
|
|||
|
|||
![]() Omdat die golf van jou een vierdeurs is(H)
Haha, hoe gaat het verder met je wagentje? Rotte plek op de dorpel al gefixt? Ik ben nu ook flink bezig met de kachel.. Radiateur was lek, en het schuim op die kleppen is flink gaar.. Mocht je daar nog hulp bij nodig hebben, laat maar weten! Inmiddels weet ik er aardig wat vanaf:P En wanneer komt trouwens het KR blokje van Michel erin?! Houdoeeee!
|
||||
|
||||
![]() Michaël, weerstand is warmte. Als die motor dus ergens op vastloopt stijgt de temperatuur in de motor zo dat ie in één keer kan doorbranden.
Probeer het maar eens met je ruitenwissers. Als je d'r daar eentje van vast zet brand je ook gelijk de hele boel door.
|
||||
|
||||
![]() weerstand op de motor vervangen icm de smeltzekering en het is opgelost.
|
|||
|
|||
![]() Bij mn oude motortje was het wel meer dan dat
![]() ![]() Draai gewoon even de kachelmotor eruit, 1min werk. Weet je het snel genoeg |
|
|||
|
|||
![]() Ander weerstandje en de lagers van de kachelmotor smeren
Uit de waterbak [parafan]loopt die vol en gaan de lagers vast zitten |
|
||||
|
||||
![]() Heren, mijn dank! Ik zal hem vrijdag ff lostrekken en zien wat ik er mee kan. Mocht het nodig zijn, dan probeer ik maandag wel een andere van de sloop te trekken!
@ Luuk: Geen 16v plannen meer. Alles is de revue al gepasseerd, niet best! Dorpel zit er nogsteeds. Binnenkort ff rubber wegtrekken en kijken hoe en wat het gevorderd is. Eerst ff deze blower unit regelen, want t rijdt voor geen meter! ![]()
|
||||
|
||||
![]() Nou, vandaag deed hij het weer een beetje. Draaien ging met 1 omw/min en het ging gepaard met het 1 en ander aan gepiep van rechtsonder het dashboard. Zal hem eens loshalen, smeren en kijken of ik iets doorgebrands kan vinden. Blijkbaar is mijn motor dus niet in z'n geheel gaar.
|
||||
|
||||
![]() en die lange zeker ramen wissen..
|
|||
|
|||
![]() Haha nee, het was met balaklava op over de snelweg!
Rol je raam naar beneden stijl :P Al losgehaald? |
|
||||
|
||||
![]() Nope! Geen tijd gehad. Aankomende 3 dagen ook nog werken en ik sta daar niet voor niks, want het wordt druk, dus schiet niet op. Jouwe te huur?
![]() Blokker trekker van 99 cent FTW!
|
||||
|
||||
![]() Vandaag EINDELIJK tijd gehad om op en neer te gaan naar de sloop. voor 2 tientjes had ik een kachelmotor met weerstandje die in alle 3 de standjes nog functioneert.
We kunnen weer wat zien ![]() Heren bedankt voor de antwoorden!
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() nu kun je woensdag deze kant op komen :P