Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2009, 12:22
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default Blower probleem.

Beste mensen,

Na de eerste echte nacht vorst heeft mijn blower het gisteren begeven. Niet alleen stand 1 en 2 zijn defect (door het bekende voorschakelweerstandje), maar ook stand 3 heeft het gisteren begeven. De auto gestart, kachel op warm en blower op 3 (de enige stand die het nog deed) en in eerste instantie niet zo opgelet. Tijdens het krabben moest ik nog wat hebben uit de auto. Toen ik de deur open deed, merkte ik dat de 3 nog half zo hard draaide en dat er een enorme 'electrasmeltgeur' hing. Het duurde dan ook niet lang voordat hij er compleet mee nokte. De zekering van de blower (nr 6) is niet doorgebrand.

Nu is mijn vraag: Wat kan er kapot zijn?


a: Het is de voorschakelweerstandunit omdat, hoewel de stroom niet door de weerstand loopt, hij wel door die weerstandsunit loopt.
b: Het is de kachelmotor die compleet gaar is en doorgebrand is.
c: Het zit in de schakelaar.
d: De bekabeling. (deze liever niet )

Aangezien het met dit weer niet echt bevorderlijk is voor je zicht om zonder blower te rijden en ik eind januari ook nog eens op APK moet, hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Wellicht is dit een kwaaltje van de Golf? Ik kon er niet zo veel over vinden, in tegenstelling tot het weerstandsverhaal dat wereldwijd bekend is.

Groeten
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2009, 12:25
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

denk dat de motor zelf is doorgebrand, een motortje incl weerstand heb je op de sloop al gauw voor 15 euro.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2009, 12:37
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Michaël, ik zou 't ook bij de motor zelf zoeken.

Had ik dat nou eerder geweten, had ik je die ook nog wel kunnen verpatsen.

De kappen heb ik volgens mij trouwens gevonden. Eerst nog even kijken of ze voor een 3- of 5-deurs zijn.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2009, 13:01
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Zit even te denken waarom de zekering dan niet is doorgeklapt, maar na het toepassen van de formule:

U=I*R
I=U/R

Wanneer de weerstand hoger wordt, (door zwaar draaien van de motor of iets dergelijks) neemt de stroom niet toe en zal de zekering dus niet klappen. De stroom wordt zelfs kleiner. Opzich logisch.

@ Chris: Ja, dan was er idd nog meer verdwenen! . Hoop dat die kapjes wel passen, want het steekt nu zo vies af Ik hoor het wel.
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #5  
Old 15-12-2009, 13:34
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Kachelmotor waarschijnlijk vastgelopen dat was bij mij toen het geval.. Lekker brandluchtje en een kachelmotor die klonk alsof hij een serieuze astma-aanval kreeg..
Reply With Quote
  #6  
Old 15-12-2009, 16:16
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Redenatie FAIL. Wanneer de motor meer weerstand ondervindt tijdens het draaien, zal er meer stroom nodig zijn om de draaiing te realiseren. Daarom zou het juist WEL logisch zijn dat als de zekering gesprongen was. Dit is niet het geval. Hoe kan dat?
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #7  
Old 15-12-2009, 16:25
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Omdat die golf van jou een vierdeurs is(H)
Haha, hoe gaat het verder met je wagentje? Rotte plek op de dorpel al gefixt?
Ik ben nu ook flink bezig met de kachel.. Radiateur was lek, en het schuim op die kleppen is flink gaar..

Mocht je daar nog hulp bij nodig hebben, laat maar weten! Inmiddels weet ik er aardig wat vanaf:P

En wanneer komt trouwens het KR blokje van Michel erin?!

Houdoeeee!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #8  
Old 15-12-2009, 16:56
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Michaël, weerstand is warmte. Als die motor dus ergens op vastloopt stijgt de temperatuur in de motor zo dat ie in één keer kan doorbranden.

Probeer het maar eens met je ruitenwissers. Als je d'r daar eentje van vast zet brand je ook gelijk de hele boel door.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #9  
Old 15-12-2009, 20:55
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

weerstand op de motor vervangen icm de smeltzekering en het is opgelost.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #10  
Old 16-12-2009, 08:18
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Bij mn oude motortje was het wel meer dan dat alles liep opeens een beetje excentrisch

Draai gewoon even de kachelmotor eruit, 1min werk. Weet je het snel genoeg
Reply With Quote
  #11  
Old 16-12-2009, 20:48
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Ander weerstandje en de lagers van de kachelmotor smeren
Uit de waterbak [parafan]loopt die vol en gaan de lagers vast zitten
Reply With Quote
  #12  
Old 17-12-2009, 00:12
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Heren, mijn dank! Ik zal hem vrijdag ff lostrekken en zien wat ik er mee kan. Mocht het nodig zijn, dan probeer ik maandag wel een andere van de sloop te trekken!

@ Luuk: Geen 16v plannen meer. Alles is de revue al gepasseerd, niet best! Dorpel zit er nogsteeds. Binnenkort ff rubber wegtrekken en kijken hoe en wat het gevorderd is. Eerst ff deze blower unit regelen, want t rijdt voor geen meter!

__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #13  
Old 18-12-2009, 21:00
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Nou, vandaag deed hij het weer een beetje. Draaien ging met 1 omw/min en het ging gepaard met het 1 en ander aan gepiep van rechtsonder het dashboard. Zal hem eens loshalen, smeren en kijken of ik iets doorgebrands kan vinden. Blijkbaar is mijn motor dus niet in z'n geheel gaar.
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #14  
Old 18-12-2009, 22:44
larsje's Avatar
larsje larsje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 376
Default

en die lange zeker ramen wissen..
__________________
Groetjes, Larsje



qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it."
Reply With Quote
  #15  
Old 20-12-2009, 13:04
Bregget Bregget is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 41
Default

Haha nee, het was met balaklava op over de snelweg!
Rol je raam naar beneden stijl :P

Al losgehaald?
Reply With Quote
  #16  
Old 20-12-2009, 18:45
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Nope! Geen tijd gehad. Aankomende 3 dagen ook nog werken en ik sta daar niet voor niks, want het wordt druk, dus schiet niet op. Jouwe te huur?

Blokker trekker van 99 cent FTW!
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #17  
Old 28-12-2009, 16:47
Gamble's Avatar
Gamble Gamble is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 78
Default

Vandaag EINDELIJK tijd gehad om op en neer te gaan naar de sloop. voor 2 tientjes had ik een kachelmotor met weerstandje die in alle 3 de standjes nog functioneert.

We kunnen weer wat zien

Heren bedankt voor de antwoorden!
__________________
4-it, floor it!
Reply With Quote
  #18  
Old 28-12-2009, 17:29
larsje's Avatar
larsje larsje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 376
Default




nu kun je woensdag deze kant op komen :P
__________________
Groetjes, Larsje



qoute fifth gear: "The tires seem to be made by nobody..." "Thats what sidewalls are for, a little bit extra rubber when you need it."
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum