Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-02-2011, 18:10
Pinda's Avatar
Pinda Pinda is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 240
Default Draagarm bout afgebroken

Van mijn caddy mk1 is de voorste bout van mijn draagarm afgebroken, een welbekend probleem of niet?

Goede tips om het restant eruit te krijgen zijn zeer welkom.
__________________
"88 Caddy 1.6D
Reply With Quote
  #2  
Old 13-02-2011, 18:35
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

heb t bij een golf/jetta 1 nog nooit gehad.
wel bij golf2 en 3

Je kan proberen hem uit te boren, maar denk dat je ff een luikje erin moet zagen..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 13-02-2011, 18:41
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Met een reprozaag kun je in ieder geval de bout doorzagen zodat je de draagarm kunt demonteren.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-02-2011, 23:44
Pinda's Avatar
Pinda Pinda is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 240
Default

De bout is gelukkig (nouja gelukkig)afgebroken waar het schroefdraad in het carroserie begint dus de draagarm is demontabel.

Ben bang dat het uitboren wordt.
__________________
"88 Caddy 1.6D
Reply With Quote
  #5  
Old 14-02-2011, 17:53
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

ik weet dat er setjes in de handel bestaan die je in een afgebroken bout kan draaien(zal een soort tab zijn, dus alsnog eerst boren) en die draai je er linksom in en dus ook eruit. Hoe het heet/waar te koop/ etc geen idee...
Reply With Quote
  #6  
Old 14-02-2011, 17:55
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Reply With Quote
  #7  
Old 14-02-2011, 19:01
papascal papascal is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 148
Default

Misschien met een 1mm slijpschijf een sleufje slijpen en dan met een platte schroevendraaier er uit draaien, de spanning is er al vanaf.
Zou een snelle oplossing kunnen zijn
Anders idd gaatje boren en mbv een tork bitje eruitdraaien. (net een maatje groter dan het gat)

succes ermee
Reply With Quote
  #8  
Old 14-02-2011, 20:10
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Dat heet een linkse tap, maar dat zou ik niet gebruiken! Als die afbreekt, ben je nog veel verder van huis een tap wegboren in niet echt leuk . Wat eigenlijk altijd werkt is met een bijtel een deuk slaan aan de zijkant van de kop, en dan links om los slaan met een goede klap!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-02-2011, 21:43
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

tork bitje er in slaan, of los kappen met een beitel inderdaad

werkt dit niet, iets er op lassen en dan losdraaien
door het lassen wordt de bout heet en gaat vaak los zitten daardoor
Reply With Quote
  #10  
Old 15-02-2011, 20:32
Pinda's Avatar
Pinda Pinda is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 240
Default

Ik ga morgen proberen het restant er uit te krijgen, ik zal in eerste instantie proberen met een koudbeiteltje het restant er uit te tikken. Want ik hoop zoals eerder beschreven dat de spanning er af is en dat ik het er zo uit kan draaien.
Zit het restant vast geroest (er druppelt nu langzaam roestwater uit) dan zal ik deze uitboren en er een torx bitje in slaan en hopen dat ik het restant er uit kan draaien.

Linkse tap is in dit geval een no go, zoals meneer uit Dalfsen al verteld, als deze afbreekt ben je nog verder van huis.

Ik houd jullie op de hoogte.
__________________
"88 Caddy 1.6D
Reply With Quote
  #11  
Old 17-02-2011, 22:13
Pinda's Avatar
Pinda Pinda is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 240
Default

Gaatje geboord, torx er in geslagen en daar bleef het restant lekker zitten waar die zat.
Toen uitgeboord tot vereiste tap diameter en nieuw draad ingetapt M12 x1.5. Nieuwe bout gehaald bij Fabory en de draagarm zit weer als vanouds.
__________________
"88 Caddy 1.6D
Reply With Quote
  #12  
Old 17-02-2011, 22:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Mooi dat het gelukt is, zal wel wat uurtjes opgevroten hebben of niet, dit klusje?
Reply With Quote
  #13  
Old 18-02-2011, 19:22
Pinda's Avatar
Pinda Pinda is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 240
Default

Viel mee, met de troep waarmee ik het gedaan heb was ik 4uren zoet. Met een brug en goed gereedschap ben je denk ik 1,5 á 2 uren bezig.
__________________
"88 Caddy 1.6D
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum