Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-06-2011, 09:46
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default gevraagd identificatie onderdeel op de foto

hallo

ik zou graag willen weten hoe het onderdeel van de foto heet want ik weet het echt niet ( soort ufo achtig potje links naast inlaatspruitstuk van golf cabrio mk1... denk soort van vacuumpotje aangezien er 2 slangetjes aan bevestigd zijn

thankz alvast


Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2011, 10:01
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Het lijkt op een egr klep.
Is het een amerikaanse cabrio?
Dan zit dit onderdeel waarschijnlijk gemonteerd om aan de amerikaanse uitstootnorm te voldoen.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2011, 10:06
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Het lijkt op een egr klep.
Is het een amerikaanse cabrio?
Dan zit dit onderdeel waarschijnlijk gemonteerd om aan de amerikaanse uitstootnorm te voldoen.



geen idee waar de auto de laatste 29 jaar allemaal is geweest....hij is ingevoerd vanuit duitsland de laatste keer :-D
het is een soort voorloper van de lambdasonde dan zo'n egr klep?

motor loopt verder wel redelijk goed...stationair zou ietsjes beter kunnen...maar dat kan dan misschien aan die gescheurde pot/egrklep? liggen
Reply With Quote
  #4  
Old 23-06-2011, 10:11
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Waarschijnlijk wel.
waar loopt het rode slangetje naartoe?
Een egr klep zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen opnieuw verbrand worden zodat de uitstoot schoner is.
Het gaat echter wel ten koste van de prestaties van de motor.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #5  
Old 23-06-2011, 10:13
GOLFMEISTER's Avatar
GOLFMEISTER GOLFMEISTER is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 391
Default

Tis idd een EGR klep een Exhaust gas recirculation valve

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.
Reply With Quote
  #6  
Old 23-06-2011, 10:14
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Dat zeg ik
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #7  
Old 23-06-2011, 10:16
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Waarschijnlijk wel.
waar loopt het rode slangetje naartoe?
Een egr klep zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen opnieuw verbrand worden zodat de uitstoot schoner is.
Het gaat echter wel ten koste van de prestaties van de motor.




kan het kwaad om deze zo te laten zitten? of moet ik die vervangen of afdichten ?

het slangetje loopt zeg maar vanaf de grote inlaat slang radiator (soort verzamelpunt van andere slangetjes enz...naar dat potje toe...) zal zo wel foto maken van waar het precies zit
Reply With Quote
  #8  
Old 23-06-2011, 10:26
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default

thankz voor snelle reacties iig....zal eens kijken of ik zo'n egr pot/klep/gedoe ergens op de kop kan tikken..maar ik vrees er een beetje voor :-D
Reply With Quote
  #9  
Old 23-06-2011, 10:29
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default




Maak tussen de omcircelde flens maar een aluminium plaatje van 2mm dik
(oud stuk nummerbord oid)
zodat het gat afgesloten is , je merk dan waarschijnlijk direct dat de auto beter gaat lopen.
Vergeet niet even te controleren of het slangetje misschien lek is.


Gr Jan.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #10  
Old 23-06-2011, 10:32
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N



Maak tussen de omcircelde flens maar een aluminium plaatje van 2mm dik
(oud stuk nummerbord oid)
zodat het gat afgesloten is , je merk dan waarschijnlijk direct dat de auto beter gaat lopen.
Vergeet niet even te controleren of het slangetje misschien lek is.


Gr Jan.



ja ik dacht er al aan om een blindplaatje te steken...goede tip!...deze moet minimaal 2 mm dik zijn? en het andere uiteinde van de pot ( buis die vanaf onderkant loopt) moet daar nog iets mee gebeuren?? aangezien die onder dat potje is doorgescheurd..
Reply With Quote
  #11  
Old 23-06-2011, 11:36
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Als de leiding onder het potje gescheurd is ,dan veroorzaakt dat waarschijnlijk het slechte stationair lopen.
Ik zou een blindplaatje tussen de beide flenzen schroeven ongeveer 2mm dik en de leiding aan de onderkant afsluiten.
Of een nieuwe leiding zoeken en kijken hoe hij loopt als alles weer heel is.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #12  
Old 23-06-2011, 12:12
genetic81 genetic81 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 50
Default

yes thankz

het niet dat stationair heel slecht is ...maar heel klein beetje onrustig...zal idd een plaatje van 2 mm maken en dan dat gecirkelde gedeelte afblinden

en net onder het potje waar het beetje taps toeloopt op de foto zit een soort moer..denk dat daar wel een blind voor te vinden is gewoon...
bedankt voor de duidelijke info alvast en ik laat nog iets weten :-D

ps...voor de keuring zal het toch niet zo heel veel uitmaken qua uitstoot? ik denk zelfs dat deze gewoon met defecte pot door de " keuring-bij-aankoop" is gekomen :-D
Reply With Quote
  #13  
Old 23-06-2011, 12:19
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Voor de keuring ben ik ook niet zo bang.

Succes.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum