![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Beste mede vw fanaten,
Ik ben al sinds ik mijn huidige mk2 heb aan het kloten met de koelwater tempratuur, en koelwater lekkages. Het betreft dus een 1.3i nz motor. De motor komt naar mijn idee wel op tempratuur ( de fan gaat aan bij lange stilstand ), echter geeft de meter maar 1/3 van de tempratuur die hij moet hebben aan. Het thermostaathuis heb ik al meerdere keren vervangen inclusief de koelvloeistof. Echter blijft bij elk thermostaat huis hetzelfde probleem: hij lekt bij de flens waarachter de thermostaat zit. Dit kan geen toeval meer zijn, dus vroeg ik mij af: Zou dit te wijten kunnen zijn aan een kapotte koppakking, waardoor hij overdruk in het systeem opbouwt en daardoor water op het zwakste punt eruit perst? Echter loopt de motor verder prima, en verbuikt geen olie. Heb ook geen olie in het koelwater, of water in de olie. Hij kwalmt ook niet.... Help, ik ben radeloos ![]() ![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#2
|
||||
|
||||
![]() alles eens vlak geschuurd, nieuwe pakking, vloeibare pakking er extra bijdoen. op correct koppel aantrekken?
komen de boutjes niet los ofzo (schroefdraad binnenin eens kuisen en loctite aandoen). zoveel overdruk kan die niet maken, je dop van je expansiereservoir zou overdruk moeten aflaten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#3
|
|||
|
|||
![]() Alles vlak geschuurd, vloeibare pakking gebruikt. Boutjes gewoon 'aan is aan' getrokken. De laatste keer dat ik hem vervangen heb heb ik het huis compleet inclusief thermostaat + flens overgezet van een ander blok wat ik heb liggen. De keer daarvoor alles nieuw van Febi ( immi dus ). Ik snap het gewoon niet meer, dit kan toch geen toeval zijn
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#4
|
|||
|
|||
![]() Als het pasvlak op de kop goed vlak (dus geen pitting) is en je gebruikt een nieuwe koelflens met nieuwe afdichting zou ik hem zonder vloeibare pakking monteren.
Hoeveel druk heb je in het koelsysteem, staan de slangen naar de radiateur zo strak dat je ze amper in kunt knijpen ?? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Zou ik even moeten kijken of er echt heel veel druk op staat. Hij lekt ook niet tegen de kop aan, maar bij die kunstof flens waar de thermostaat achter zit
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#6
|
|||
|
|||
![]() Op het koelsysteem staat 1 tot 1.5 druk
Daarboven moet het koelwater er via de dop uit komen Het zit niet met bouten vast Fabriekaf zit het met tapeinden [m6] en dan een moer |
#7
|
|||
|
|||
![]() Ik ga aankomende week testen of ik uitlaatgas bij mijn koelwater heb. Heeft mijn kameraad een speciale tester voor. Ik houd jullie op de hoogte
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#8
|
||||
|
||||
![]() Geen koelslangen dicht geslibt? Heb ik ook al eens gezien doorday er van die anti lek of wonderweld in het koelsysteem was gegooid.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Heb hem laatst geflusht met radiator flush, dus dat zou dan ook opgelost moeten zijn lijkt me
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#10
|
|||
|
|||
![]() misschien zijn je boutjes te lang.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Inprencipe moet het met de bijgeleverde spullen werken.
thermostaat goed om erin gedaan? rubber seal ligt goed? bouten niet te strak zodat de boel krom trekt?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ik heb ook gehad dat de vorige eigenaar die boutjes aan de flens te strak had vastgezet waardoor er een piepklein scheurtje tegen het busje aan zat. Alleen maar te zien als er echt druk op kwam. En dan liep het er onderaan uit.
Later de flens vervangen, en toen bleek de koelvloeistof al wat in de kop ingevreten te zijn. Daar wat vloeibare pakking ertussen en al bijna 3 jaar geen druppel lekkage meer. |
#13
|
|||
|
|||
![]() zit er per ongeluk niet nog een oude rubber in het gat die plat gedraaid is ?
Dat had ik ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Heb net gekeken, na een stuk rijden kan ik de slangen naar en van de radiateur niet of nouwelijks inknijpen, er staat veel druk op. Betekend dit dat de koppakking eruit ligt? Tevens komt de motor niet op tempratuur ( als ik de meter moet geloven )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#15
|
|||
|
|||
![]() Dat je de slangen niet of nauwelijks in kan knijpen wil zeggen dat de druk in het systeem te hoog is, mogelijke oorzaak kan de koppakking zijn (maar hoeft natuurlijk niet). Mijn 1300 (10 jaar geleden inmiddels) bouwde ook druk op, bij mij was dat de koppakking i.c.m. pitting in de kop.
Meter moet je niet altijd geloven, deze wijken wel vaker af. Eventueel controleren met een externe meter. |
#16
|
|||
|
|||
![]() we gaan morgen testen of er uitlaatgas in het koelwater zit met
een speciale tester. ik houd jullie op de hoogte. ![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#17
|
|||
|
|||
![]() We hebben zojuist gemeten, en er zitten GEEN uitlaatgassen bij het koelwater.Dit is opzich natuurlijk alleen maar positief. Mijn kameraad ( vw monteur ) vermoed dat de dop van het reservoir niet goed is, en hij dus de overdruk niet kwijt kan. Eerst maar eens de dop vernieuwen dus, en kijken wat er dan gebeurt
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#18
|
||||
|
||||
![]() dat zou ideaal zijn natuurlijk
__________________
Quote:
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Het dunne retoerslangetje op het expansievat,komt daar bij stationaair lopen van de motor koelwater uit?
|
#20
|
|||
|
|||
![]() Jazeker
![]()
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |