Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-12-2014, 22:02
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default Ontcijfer de code

Vandaag bezig geweest met het schoonmaken en klaarmaken van mijn blok.
Nu ben ik het volgende aan het uitzoeken.
Het gaat om een golf s automaat uit 1980
Motorcode jb 317 625
Maar op zowel onderblok als kop staat toch echt 1.6
Wordt ik nou gek of....????








__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #2  
Old 30-12-2014, 22:09
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01
Reply With Quote
  #3  
Old 30-12-2014, 22:14
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Het is 1457 cc
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #4  
Old 30-12-2014, 22:16
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default

Maar op de kop staat ook 1.6 klopt dit ook dan?
__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #5  
Old 04-01-2015, 21:48
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default

Niemand?
__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #6  
Old 04-01-2015, 21:53
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Had mijn oude jb motor ook. Stond ook overal 1.6 op. Ook op de kop.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 04-01-2015, 22:12
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Bij de mijne ook

En daarom worden ze vaak onterecht als 1.6 automaat aangeboden.
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #8  
Old 04-01-2015, 23:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Klopt. Goed naar de motorcode kijken dus in zo'n geval.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 04-01-2015, 23:43
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by arno2000
Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.


Is het dan niet heel eenvoudig om er dan een 'echte' 1.6 van te maken? De motorcode blijft dan alsnog JB
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #10  
Old 05-01-2015, 14:01
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Quote:
Originally Posted by arno2000
Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.


Kortere kop? Wat bedoel je daarmee?
Volgensmij is de boring en de slag gewoon anders toch? Van de 1500.
Nooit naastelkaar gezet deze 2 blokken maar snap ff niet hoe je die 100cc cilinderinhoud compenseert met een cilinderkop.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 05-01-2015, 15:32
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default

Zal dan toch eens een geboortcertificaat opvragen.
Begon te twijfelen.... Maar kon bijna niet.
Gekocht van eerste eigenaar met 78000 km 👍
__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #12  
Old 05-01-2015, 16:13
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,878
Default

De JB heeft beperkte mogelijkheden snel vanaf stappen als je meer wil. Ondanks dat is het toch een bigblock dus je hebt daarna keuze genoeg.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote
  #13  
Old 05-01-2015, 17:17
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,809
Default

De boring is bij de 1,5 JB hetzelfde als bij zijn 1,6 voorganger met de code "FP", blokken JB + FP zijn in principe hetzelfde, alleen heeft de JB 'n andere krukas met 'n kortere slag. Boring is bij beide iets van 79 mm, alleen de slag was bij de "FP" 80 en bij de JB 73,5mm (zo de getallen uit mijn kop) Ze hebben die 1,6 op blok en kop bij de JB hoogstwaarschijnlijk alleen zo gelaten ivm 't produktieproces, gietvormen etc zouden anders wellicht (licht) aangepast moeten worden om alleen maar dat getal "1,6" weg te krijgen. Bovendien werd in (m.u.v. de Golf) de Jetta en Scirocco naast de 1,5 L "JB" met 70 pk ook nog 'n 1,6L met 85 PK aangeboden. Het hangt allemaal met elkaar samen, "Gleichteileproduktion" noemen de Prüusse dat, dezelfde onderdelen voor meerdere dingen toepassen, in dit geval voor blokken met dezelfde boring, maar door diverse krukassen verschillende cc's.

Later bij de Golf 2 hebben ze hetzelfde gedaan, uit de 1,8L (boring 81mm, slag als ik 't goed heb 86mm) hebben ze 'n 1,6L ontwikkeld, met dezelfde boring, maar weer 'n kortere slag (77,5 of zoiets). Op die 1,6L Golf 2 blokken staat 1,8 (net zoals dus op 'n "echte" 1,8), maar gelukkig niet op de cilinderkop daarvan.

Quote:
Originally Posted by yuli
De JB heeft beperkte mogelijkheden snel vanaf stappen als je meer wil. Ondanks dat is het toch een bigblock dus je hebt daarna keuze genoeg.


Bij 't duitse "Golf1info.forum" is er iemand die zweert bij die 1,5 JB blokken, doet daar 'n hoop oldschool tuning mee, nickname "Der Hesse" (of zoiets), als je ziet wat die gast daar aan pk's uithaalt zou ik nog niet zo zeggen dat 'n JB beperkt is qua mogelijkheden.
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Der Typ Siebzehn : 05-01-2015 at 17:28.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-01-2015, 17:27
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
De boring is bij de 1,5 JB hetzelfde als bij zijn 1,6 voorganger met de code "FP", blokken JB + FP zijn in principe hetzelfde, alleen heeft de JB 'n andere krukas met 'n kortere slag. Boring is bij beide iets van 79 mm, alleen de slag was bij de "FP" 80 en bij de JB 73,5mm (zo de getallen uit mijn kop) Ze hebben die 1,6 op blok en kop bij de JB hoogstwaarschijnlijk alleen zo gelaten ivm 't produktieproces, gietvormen etc zouden anders wellicht (licht) aangepast moeten worden om alleen maar dat getal "1,6" weg te krijgen. Bovendien werd in (m.u.v. de Golf) de Jetta en Scirocco naast de 1,5 L "JB" met 70 pk ook nog 'n 1,6L met 85 PK aangeboden. Het hangt allemaal met elkaar samen, "Gleichteileproduktion" noemen de Prüusse dat, dezelfde onderdelen voor meerdere dingen toepassen, in dit geval voor blokken met onder elkaar verschillende cc's.


Kijk aan. precies wist ik het niet, wel logisch dat het verschil in cm3 door de kortere slag komt en niet dmv een cilinderkop.
Nuttige info
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #15  
Old 05-01-2015, 17:30
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,809
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Kijk aan. precies wist ik het niet, wel logisch dat het verschil in cm3 door de kortere slag komt en niet dmv een cilinderkop.
Nuttige info


Thanks, ik kan die verschillende "Big-block" specs bijna dromen
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #16  
Old 05-01-2015, 18:15
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Thanks, ik kan die verschillende "Big-block" specs bijna dromen



Top bedankt voor de info.
__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #17  
Old 05-01-2015, 18:17
lkocken lkocken is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 259
Default

En ja ik weet het een jb is beperkt maar wil de auto eerst origineel opbouwen en blok netjes maken.
Daarna kan ik altijd nog zien.......( al denkt ik vaak aan een 1.8 kr/pl met throttle body's )
__________________
Daily:
Seat Tarraco FR PHEV


Hobby:
Golf 1 1.5 automaat 1980
Reply With Quote
  #18  
Old 05-01-2015, 19:33
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Loopt goed hoor een 16v in een golf1
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #19  
Old 05-01-2015, 20:39
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,809
Default

Quote:
Originally Posted by lkocken
Top bedankt voor de info.


You're welcome !
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum