![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Vandaag bezig geweest met het schoonmaken en klaarmaken van mijn blok.
Nu ben ik het volgende aan het uitzoeken. Het gaat om een golf s automaat uit 1980 Motorcode jb 317 625 Maar op zowel onderblok als kop staat toch echt 1.6 ![]() Wordt ik nou gek of....???? ![]() ![]() ![]()
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.
__________________
Golf cabrio mk1 85 Golf cabrio mk1 82 Ducati ss750 01 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Het is 1457 cc
![]()
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Maar op de kop staat ook 1.6 klopt dit ook dan?
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Niemand?
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Had mijn oude jb motor ook. Stond ook overal 1.6 op. Ook op de kop.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Bij de mijne ook
![]() En daarom worden ze vaak onterecht als 1.6 automaat aangeboden.
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#8
|
||||
|
||||
![]() Klopt. Goed naar de motorcode kijken dus in zo'n geval.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Is het dan niet heel eenvoudig om er dan een 'echte' 1.6 van te maken? ![]()
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Kortere kop? Wat bedoel je daarmee? Volgensmij is de boring en de slag gewoon anders toch? Van de 1500. Nooit naastelkaar gezet deze 2 blokken maar snap ff niet hoe je die 100cc cilinderinhoud compenseert met een cilinderkop. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Zal dan toch eens een geboortcertificaat opvragen.
Begon te twijfelen.... Maar kon bijna niet. Gekocht van eerste eigenaar met 78000 km 👍
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#12
|
||||
|
||||
![]() De JB heeft beperkte mogelijkheden snel vanaf stappen als je meer wil. Ondanks dat is het toch een bigblock dus je hebt daarna keuze genoeg.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 |
#13
|
||||
|
||||
![]() De boring is bij de 1,5 JB hetzelfde als bij zijn 1,6 voorganger met de code "FP", blokken JB + FP zijn in principe hetzelfde, alleen heeft de JB 'n andere krukas met 'n kortere slag. Boring is bij beide iets van 79 mm, alleen de slag was bij de "FP" 80 en bij de JB 73,5mm (zo de getallen uit mijn kop) Ze hebben die 1,6 op blok en kop bij de JB hoogstwaarschijnlijk alleen zo gelaten ivm 't produktieproces, gietvormen etc zouden anders wellicht (licht) aangepast moeten worden om alleen maar dat getal "1,6" weg te krijgen. Bovendien werd in (m.u.v. de Golf) de Jetta en Scirocco naast de 1,5 L "JB" met 70 pk ook nog 'n 1,6L met 85 PK aangeboden. Het hangt allemaal met elkaar samen, "Gleichteileproduktion" noemen de Prüusse dat, dezelfde onderdelen voor meerdere dingen toepassen, in dit geval voor blokken met dezelfde boring, maar door diverse krukassen verschillende cc's.
Later bij de Golf 2 hebben ze hetzelfde gedaan, uit de 1,8L (boring 81mm, slag als ik 't goed heb 86mm) hebben ze 'n 1,6L ontwikkeld, met dezelfde boring, maar weer 'n kortere slag (77,5 of zoiets). Op die 1,6L Golf 2 blokken staat 1,8 (net zoals dus op 'n "echte" 1,8), maar gelukkig niet op de cilinderkop daarvan. Quote:
Bij 't duitse "Golf1info.forum" is er iemand die zweert bij die 1,5 JB blokken, doet daar 'n hoop oldschool tuning mee, nickname "Der Hesse" (of zoiets), als je ziet wat die gast daar aan pk's uithaalt zou ik nog niet zo zeggen dat 'n JB beperkt is qua mogelijkheden.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 Last edited by Der Typ Siebzehn : 05-01-2015 at 17:28. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Kijk aan. precies wist ik het niet, wel logisch dat het verschil in cm3 door de kortere slag komt en niet dmv een cilinderkop. Nuttige info ![]() ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Thanks, ik kan die verschillende "Big-block" specs bijna dromen ![]()
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Top bedankt voor de info. ![]()
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#17
|
|||
|
|||
![]() En ja ik weet het een jb is beperkt maar wil de auto eerst origineel opbouwen en blok netjes maken.
Daarna kan ik altijd nog zien.......( al denkt ik vaak aan een 1.8 kr/pl met throttle body's )
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Loopt goed hoor een 16v in een golf1
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
You're welcome !
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |