Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-05-2006, 10:42
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Andere versnellingsbak werkt niet!!

Golf 2 1.8 GTI 16V (PL)

Ik heb na lang zwoegen mijn lekkende versnellingsbak (2Y) vervangen door een droge en (volgens de verkoper) perfect werkende (volgens de verkoper 2Y bak, maar in werkelijkheid AUG bak).

Als ik het goed heb gezien moet een AUG bak op een 16V passen waar een 2Y op zit. Klopt toch?

Maar op het moment van de waarheid (starten en rijden) deed hij het niet.
De bak maakt geen geluid als hij in zijn vrij staat, maar toen ik de koppeling intrapte maakte hij kabaal en in een versnelling nog meer.
De auto komt geen meter vooruit.


Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn. Ik baal hier hevig van want het verwisselen was een hels karwei en in wil zo graag met mn 16Vtje touren!!!

Bedankt alvast voor de hulp!!
Reply With Quote
  #2  
Old 15-05-2006, 13:01
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Verkeerde koppelingsplaat, dus alles kan weer los.
Plaat moet altijd op de priseas passen, alle priseassen zijn gelijk maar die van een 16V (2Y) is natuurlijk weer anders.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #3  
Old 15-05-2006, 13:05
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Verkeerde koppelingsplaat, dus alles kan weer los.
Plaat moet altijd op de priseas passen, alle priseassen zijn gelijk maar die van een 16V (2Y) is natuurlijk weer anders.


Of de bak is fout! dat is het em, want de koppelingsplaten zijn niet vervangen.

Ik ben er inmiddels achter dat alle motoren koppelingsplaten hebben met 24 tanden, behalve 16V en G60. De laatste heeft ook nog eens grotere schijven (228 mm).

Wat balen!! hopen dat ik niets beschadigd heb!


CONCLUSIE: Op een 16V moet een 2Y bak en niets anders...
Reply With Quote
  #4  
Old 15-05-2006, 13:19
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
CONCLUSIE: Op een 16V moet een 2Y bak en niets anders...


Dat is niet zo hoor. Er passen wel meerdere bakken op.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-05-2006, 13:20
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Doe eens een voorstel....
Welke bakken? als je de koppelingsplaat niet vervangt he!
Reply With Quote
  #6  
Old 15-05-2006, 13:43
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Ik heb hier nog een excel sheetje dat ik gebruikt heb voor het vervangen van m'n eigen bak, daarin staat dat de "Main- shaft Brg. Dia." anders is.... whatever it might be.... Zie hier:



Ik weet niet of dat het kan zijn, iemand enig idee?

EDIT: zit nog eens te kijken.... onderin staat dit:
Note: 24mm input shaft bearing indicates "16V" size mainshaft.

Geef anders even je mailadres, dan stuur ik dat bestand even door. Er staan namelijk meerdere 24mm bakken tussen die dan wel zouden moeten passen volgens mij....

Last edited by Pep : 15-05-2006 at 13:47.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-05-2006, 13:46
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Ja correct, dat is de diameter van de hoofdas / priseas / ingaande as van de bak.
Bij 2Y (en bakken voor G60) is deze iets dikker en heeft hij 28 tanden ipv 24.
Waar heb je deze gegevens vandaan??
Reply With Quote
  #8  
Old 15-05-2006, 13:48
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Ja correct, dat is de diameter van de hoofdas / priseas / ingaande as van de bak.
Bij 2Y (en bakken voor G60) is deze iets dikker en heeft hij 28 tanden ipv 24.
Waar heb je deze gegevens vandaan??


Jij bent snel.... zie edit vorige post....
Reply With Quote
  #9  
Old 15-05-2006, 14:14
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Doe eens een voorstel....
Welke bakken? als je de koppelingsplaat niet vervangt he!


Als je een andere bak neemt dan gebruik je toch ook altijd die bijpassende
koppelingsplaat. Sterker nog, ik zou altijd gelijk nog een nieuwe koppelingsplaat gebruiken.

Maar ik begrijp je frustraties. Tis gewoon veel werk om zo'n bak te vervangen. Heb het laatst ook nog gedaan bij een 16v. En zeg maar gerust dat het kutwerk is.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-05-2006, 14:33
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik heb een ACD bak achter mijn 16V hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi een langere 5e versnelling!
Reply With Quote
  #11  
Old 15-05-2006, 14:35
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

you've got mail!
Reply With Quote
  #12  
Old 15-05-2006, 14:51
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

RubenD: bedoel je dan dat je met lagere toeren in zn 5 120 rijdt?

Pep: de bakken met 24mm as zijn naast de 2Y bak allemaal G60 bakken...
Bedankt voor het overzicht!!
Reply With Quote
  #13  
Old 15-05-2006, 15:09
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Inmiddels gevonden waar ik die xls vandaan had: klik

Dankzij vwcaddyforum.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 15-05-2006, 15:13
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by Pep
Inmiddels gevonden waar ik die xls vandaan had: klik

Dankzij vwcaddyforum.nl


Ze schrijven dit op die site:
Quote:
First off, 8V trannies will fit in 16V cars by changing the clutch disc from a 16V disc to an 8V disc .. they're both 210mm and will work. 16V trannies will bolt up to 8V motors as long as a 16V 210mm clutch disc is used. Some early models had 190mm or other clutch and pressure plate setups that are not able to fit the 16V disc. This is fixable by swapping in a 210mm flywheel. (Thank you VW for interchangeability!).


Je kunt dus idd gewoon deze bak gebruiken begrijp ik, alleen een andere koppelingsplaat er onder.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-05-2006, 15:15
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dat bedoel ik inderdaad!

Hoe dichter de verhouding (tussen ingaande en uitgaande as v/d bak) van de 5e versnelling de 0 nadert hoe langer de versnelling. Dus hoe lager de toeren bij dezelfde snelheid.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-05-2006, 15:21
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Maar voor meer pit wil je juist een kortere versnelling??
Reply With Quote
  #17  
Old 15-05-2006, 15:27
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Maar voor meer pit wil je juist een kortere versnelling??


Ja. Maar voor de autobahn is het wel makkelijk om een langere 5 te hebben. Vooral qua comfort.
Reply With Quote
  #18  
Old 15-05-2006, 15:33
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Zonneklaar!

Maar zijn er verder nog beperkingen? dat je bij auto met minder vermogen een bak moet hebben met kleinere stappen...
Reply With Quote
  #19  
Old 15-05-2006, 17:28
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ik heb een ACD bak achter mijn 16V hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi een langere 5e versnelling!
...en zo heb ik er een 9A versnellingsbak onder hangen, met ook een fractioneel langere 5. Uiteraard met de juiste koppelingsplaten, al was het niet makkelijk dat aan het verstand van de verkoper te brengen.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #20  
Old 15-05-2006, 17:36
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,051
Default

Ik was van plan om er bij mij een FM bak onder te leggen. Maar ben alleen bang dat die bak niet lang vol houd. Vooral niet als het blokje iets gekieteld is.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum