![]() |
|
|||
|
|||
![]() Golf 2 1.8 GTI 16V (PL)
Ik heb na lang zwoegen mijn lekkende versnellingsbak (2Y) vervangen door een droge en (volgens de verkoper) perfect werkende (volgens de verkoper 2Y bak, maar in werkelijkheid AUG bak). Als ik het goed heb gezien moet een AUG bak op een 16V passen waar een 2Y op zit. Klopt toch? Maar op het moment van de waarheid (starten en rijden) deed hij het niet. De bak maakt geen geluid als hij in zijn vrij staat, maar toen ik de koppeling intrapte maakte hij kabaal en in een versnelling nog meer. De auto komt geen meter vooruit. ![]() Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn. Ik baal hier hevig van want het verwisselen was een hels karwei en in wil zo graag met mn 16Vtje touren!!! Bedankt alvast voor de hulp!! |
|
||||
|
||||
![]() Verkeerde koppelingsplaat, dus alles kan weer los.
Plaat moet altijd op de priseas passen, alle priseassen zijn gelijk maar die van een 16V (2Y) is natuurlijk weer anders.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Of de bak is fout! dat is het em, want de koppelingsplaten zijn niet vervangen. Ik ben er inmiddels achter dat alle motoren koppelingsplaten hebben met 24 tanden, behalve 16V en G60. De laatste heeft ook nog eens grotere schijven (228 mm). Wat balen!! hopen dat ik niets beschadigd heb! CONCLUSIE: Op een 16V moet een 2Y bak en niets anders... |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat is niet zo hoor. Er passen wel meerdere bakken op.
|
|||
|
|||
![]() Doe eens een voorstel....
Welke bakken? als je de koppelingsplaat niet vervangt he! |
|
|||
|
|||
![]() Ik heb hier nog een excel sheetje dat ik gebruikt heb voor het vervangen van m'n eigen bak, daarin staat dat de "Main- shaft Brg. Dia." anders is.... whatever it might be.... Zie hier:
Ik weet niet of dat het kan zijn, iemand enig idee? EDIT: zit nog eens te kijken.... onderin staat dit: Note: 24mm input shaft bearing indicates "16V" size mainshaft. Geef anders even je mailadres, dan stuur ik dat bestand even door. Er staan namelijk meerdere 24mm bakken tussen die dan wel zouden moeten passen volgens mij.... Last edited by Pep : 15-05-2006 at 13:47. |
|
|||
|
|||
![]() Ja correct, dat is de diameter van de hoofdas / priseas / ingaande as van de bak.
Bij 2Y (en bakken voor G60) is deze iets dikker en heeft hij 28 tanden ipv 24. Waar heb je deze gegevens vandaan?? |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Jij bent snel.... ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Als je een andere bak neemt dan gebruik je toch ook altijd die bijpassende koppelingsplaat. Sterker nog, ik zou altijd gelijk nog een nieuwe koppelingsplaat gebruiken. Maar ik begrijp je frustraties. Tis gewoon veel werk om zo'n bak te vervangen. Heb het laatst ook nog gedaan bij een 16v. En zeg maar gerust dat het kutwerk is.
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een ACD bak achter mijn 16V hangen, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi een langere 5e versnelling!
|
|
|||
|
|||
![]() you've got mail!
|
|
|||
|
|||
![]() RubenD: bedoel je dan dat je met lagere toeren in zn 5 120 rijdt?
Pep: de bakken met 24mm as zijn naast de 2Y bak allemaal G60 bakken... Bedankt voor het overzicht!! |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ze schrijven dit op die site: Quote:
Je kunt dus idd gewoon deze bak gebruiken begrijp ik, alleen een andere koppelingsplaat er onder. |
|
||||
|
||||
![]() Dat bedoel ik inderdaad!
Hoe dichter de verhouding (tussen ingaande en uitgaande as v/d bak) van de 5e versnelling de 0 nadert hoe langer de versnelling. Dus hoe lager de toeren bij dezelfde snelheid. |
|
|||
|
|||
![]() Maar voor meer pit wil je juist een kortere versnelling??
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja. Maar voor de autobahn is het wel makkelijk om een langere 5 te hebben. Vooral qua comfort.
|
|||
|
|||
![]() Zonneklaar!
Maar zijn er verder nog beperkingen? dat je bij auto met minder vermogen een bak moet hebben met kleinere stappen... |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
|
|||
|
|||
![]() Ik was van plan om er bij mij een FM bak onder te leggen. Maar ben alleen bang dat die bak niet lang vol houd. Vooral niet als het blokje iets gekieteld is.
![]()