Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 30-09-2006, 20:19
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Default andere wielbouten nodig?

Hallo,

vorig weekend ben ik wel flink geschronken toen ik met volbeladen auto (3 personen + bagage) van linksachter ineens een kloppend geluid hoorde. Bij nadere inspectie bleek dat mijn linker achterwiel losgekomen was!! ik kon alle 4 de bouten met de hand aandraaien
Het gaat om een golf 2, uit 85. Nu heb ik op de achteras andere velgen dan standaard liggen. (Dit ivm apk, zodat ik geen nieuwe banden hoefde te kopen). De auto waarvan ik ze heb was ook een golf 2, maar volgens mij zijn het origineel velgen van de golf 1 cabrio quartett. (kheb voor de zekerheid een foto bijgevoegd).
Ze zitten er nu driekwart jaar onder, nog nooit problemen gehad, maar ik wil natuurlijk niet dat dit nog een keer gebeurt. Had ik de wielen met speciale bouten moeten vastzetten? Want nu heb ik de standaard bouten van de 13 inch stalen velgen gebruikt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Jerome

Reply With Quote
Old 30-09-2006, 20:28
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore

Misschien hoef je niet andere bouten te gebruiken, je moet wel even kijken of je bolkonische of konische moet gebruiken:
[] _ []
( )of/ \

En lichtmetaal moet je na een paar honderd kilometer wel nadraaien! (ook allemaal op hetzelfde koppel vastzetten met een momentsleutel is belangrijk!)

Last edited by LuNaTiK : 30-09-2006 at 20:30.
Reply With Quote
Old 01-10-2006, 21:37
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by LuNaTiK
En lichtmetaal moet je na een paar honderd kilometer wel nadraaien! (ook allemaal op hetzelfde koppel vastzetten met een momentsleutel is belangrijk!)

Ow kijk.....ik wist niet dat nadraaien nodig was....maar ik heb er inmiddels 4000 km mee gereden....dus dat blijft vreemd vind ik....En een momentsleutel heb ik niet, altijd onder het motto van "goed vast" mijn wielen vastgezet....misschien dan toch maar eens gaan investeren in een moment sleutel
maar dan zal ik eens gaan kijken of het verhaal met de al dan niet conische bouten het verhaal kan verklaren

Bedankt voor je reactie!
Reply With Quote
Old 01-10-2006, 22:10
soepie's Avatar
soepie soepie is offline
Forum Newbee

hey!

Ik ken je t verhaal vertellen van de bouten:P

Het is n orgineel volkswagen wiel dus je moet ook de orginele volkswagen bouten gebruiken!
Die van de orginele stalen velgen

Als je coische gaat gebruiken dan sluit het niet goed aan en door de trillingen/wijving gaat je bout los...

En idd een momentsleutel werkt :P
Geeft je ook n beter gevoel!

Trek ze na een kilometer of 100/150 nog s na en dan weet je t zkr ze komen nooit meer los!

Hoop je voldoende infe gegeven te hebben...

greets soepie
Old 01-10-2006, 22:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Staal moet met 110 Nm en Lichtmetaal met 100 Nm. Weet je dat iig ook als je een momentsleutel gehaald hebt!
Reply With Quote
Old 02-10-2006, 10:25
Jerome Jerome is offline
Forum Regular

Oke, bedankt voor de reacties...
dan zou ik dus gewoon de bouten van de stalen velgen moeten kunnen blijven gebruiken, want dat zijn de originele bouten.
Ik heb ze de vorige keer niet nagedraaid.....zal dat in het vervolg maar eens gaan doen! Daar zal dan wel het probleem in zitten.
Reply With Quote
Old 02-10-2006, 11:38
ArjenE's Avatar
ArjenE ArjenE is offline
No personal life

Send a message via MSN to ArjenE

ik heb het ook een keer gehad, alleen dan met mn linker voorwiel, reedt ook op de snelweg, opeens heel die auto bonken en schudden. gelijk de vluchtstrook op, was 1 bout er al uit, en de andere 3 hingen er ook half uit...

heb toen echt geluk gehad

Last edited by ArjenE : 02-10-2006 at 11:40.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules