![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hallo iedereen,
Een kennis van me is eigenaar van een Vento 1.9TD (55kW kat, motor AAZ na 7/1994) van 01/1995. De wagen was dit jaar afgekeurd vanwege een roetuitstoot die lichtelijk te hoog was. Door toevoeging van een additief en een geringe reductie van de hoeveelheid ingespoten brandstof bij de VW-dealer is die auto evenwel door de autokeuring geraakt. Dit weekend heb ik voor hem een nieuwe distributieriemkit geplaatst. Toen ik vooraf met de autoreed viel het me op hoe futloos die was. Je kon op geen enkel ogenblik ook maar enige turbowerking waarnemen. De uitlaatgassen ruiken licht naar verbrande olie. Ook de turbo vertoont uitwendig sporen van olieverlies. Volgens mij is de turbocompressor dus versleten. Redelijk vroeg vind ik (232.000km) maar ook niet echt abnormaal vroeg. De eigenaar gaf nadien ook toe dat hij het peil regelmatig dient bij te vullen. Wat zijn nu de opties (in volgorde van dalende kostprijs en verhoogde moeilijkheid)? 1. vervangen door een nieuwe +/-500EUR 2. reviseren in een gespecialiseerd bedrijf: kostprijs? 3. de turbo er tussenuit laten. Ik heb nl. gezien dat de compressieverhouding van deze motor gelijk is aan die van de atmosferische 1.9D. Dan moet alleen een andere uitlaatcollector gevonden worden. Maar weet niet of dit zomaar kan technisch. Nuttig tips ivm optie 2 of 3 zijn altijd welkom. De eigenaar heeft het nl. niet zo heel erg breed momenteel en zou graag nog even met de auto verder kunnen zonder al te grote kosten. Volgens mij kan dit best lukken want het motorblok de rest vd auto zijn nog in erg goede staat. Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten, Peter C. PS: felicitaties voor de erg nuttige informatie die er op dit forum te vinden is, zoals b.v. de fotoreportage over het vervangen v.e. distributieriem bij een 1.6TD. Niettegenstaande de nodige verschillen in uitvoering zijn de hoofdlijnen nog er herkenbaar bij de 1.9TD. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Ik zou gaan voor een vervangende turbo, maar geen andere turbo. Is het een feit dat deze turbo niet goed is? Of de beste diagnose die er op dit moment gesteld kan worden? Niet lullig bedoelt hoor, maar gewoon om even te kijken hoe en wat.
Ik heb zelf geen enkel idee of wat voor systeem deze motor draait. Ik ga er even van uit dat er een luchtmassasmeter in het MMS zit. Misschien is deze wel vergaan. Of zit het systeem in noodloop. Is de auto al uitgelezen? Als het inderdaad de turbo is. Dan zou ik "gewoon" een ander opzetten. Ik heb even de vrijheid genomen om rond te kijken. Zelf zit ik (net als heel veel anderen hier) heel veel op Ebay.de voor onderdelen. Het gaat hier om een T2 turbo. Genoeg mogelijkheden. Bied pas de laatste 2 uur mee op een artikel. Dit zorgt er voor dat de prijs niet onnodig hoog oploopt. Even vooraf een prijs met jezelf afspreken. Daar doe je dan een beetje bij op en dat is dan uiteindelijk je maximum bod. Maargoed hier is wel een nette lijkt me zo: http://cgi.ebay.de/T2-Turbolader-vo...1QQcmdZViewItem Of een pakkingset voor de turbo. Een turbo asje mag een beetje speling hebben. Als dit niet teveel is. Misschien dat dit al afdoende is: http://cgi.ebay.de/TURBOLADER-Dicht...VQQcmdZViewItem Toch nog eentje in NL gevonden: http://www.marktplaats.nl/index.php...-garret-t2.html Nogal duur, dat wel. Edit: Bij nader inzien is er wel meer te vinden op marktplaats.nl http://www.marktplaats.nl/index.php...onderdelen.html Even zoeken op "T2 turbo" en onder de zoekbalk even in aanvinken: Zoek in titel en beschrijving http://www.marktplaats.nl/index.php...-vw-golf-3.html |
#3
|
||||
|
||||
![]() Ik zou inderdaad gewoon een andere turbo plaatsen, ombouwen naar atmosferisch is echt geen optie want dan heeft het helemaal geen fut meer...
Je kunt zoals Ruben zegt het beste gewoon eens rondspeuren, op eBay duitsland worden zelfs wel eens nieuwe aangeboden voor scherpe prijzen. Revisie is erg kostbaar, zo ook een nieuwe 'on demand' ergens van de plank. Het is geen mega klus om de turbo te vervangen dus het 'risico' van een gebruikte turbo monteren van rond de honderd euro (of zelfs minder) is vrij beperkt. Ploft ie na 50.000km al weer, dan is er absoluut geen (financiele) man overboord. Voor het geld wat een nieuwe of gereviseerde kost langs de reguliere wegen kun je wel 6 tweedehandse turbo's slopen...en dan ben je al weer een paar ton-kilometers verder.
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Er móet zelfs wat speling in zitten. Het wieletje moet heen en weer kunnen wiebelen, maar niet in de lengterichting van de as. Ik leg het misschien wat klunzig uit, maar wat ik er mee bedoel te zeggen is dat een turbo met een wieletje met speling niet per se versleten hoeft te zijn.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#5
|
||||
|
||||
![]() Er moet inderdaad wat speling in zit, radiale speling. Axiale speling is niet goed. De speling zit er vanwege de oliefilm die er normaal aanwezig is die voor smering en lagering verantwoordelijk is.
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Hallo,
Alvast bedankt voor jullie reacties en de links! De optie 2dehands had ik zelf nog niet overwogen, maar zal ik zeker aan de eigenaar voorleggen. Nu is het zo dat ik technisch een beetje onderlegd ben, maar met turbo's heb ik vooralsnog geen enkele praktische ervaring (de theoretische principes ken ik). Die pakkingset vind ik wel interessant en ik kan me wel inbeelden dat deze wel helpt tegen de uitwendige olielekkage (zie foto's). ![]() ![]() Maar ik niet geloven dat dit gaat helpen tegen wat er al aan olie in de uitlaatgassen terecht komt. Wat vervangt een turborevisiebedrijf extra? Wat ik in mijn eerste post schrijf over de futloosheid kwam misschien ook wel een beetje doordat ik me aan een 90Pk versie verwachtte toen ik de auto ging oppikken. Toen ik hem na de werken terugbracht en wist dat het slechts om een 75Pk ging vond ik de prestaties toch correcter. Terugschroeven naar atmosferisch is idd een drastische maatregel die ik liever vermijd en de prestaties zeker niet zal dienen. Maar ze is wel milieuvriendelijkeren naar de keuring van volgend jaar moet er in elk geval iets gebeuren. Dus tegen dan een 2dehandsturbo zoeken lijkt geen slecht idee. Mvg, Peter C. |
#7
|
||||
|
||||
![]() heb een vento gehad voor mijn werk ook een aaz blokje met 385000 op de klok en de turbo was nog goed, bel eens met dieselservice wijhe die heeft mischien nog een turbo liggen heb er goede ervaringen mee heb ook wel een liggen van een 1z
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ![]() ![]() Audi Allroad v6 Bi-Turbo ![]() |