Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-08-2008, 21:19
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default slecht aanslaan+lopen koud EV

Ik heb het volgende probleempje met een EV motor :

Als de motor koud is slaat hij moeilijk aan, zonder gasgeven al helemaal niet en met stevig gasgeven slaat hij dan aan.
Ik moet dan het gas ingedrukt houden anders valt hij uit, bij te veel gasgeven valt hij ook uit (stinkt naar benzine dus denk dat ie dan verzuipt).

Als hij dan wat warmer is loopt hij stationair nog wat onregelmatig maar rijd de auto verder goed.
Warme start is ook goed.

Maandag ga ik eerst de standaard dingen vervangen zoals bougies+kabels, rotor+verdeelkap, luchtfilter enz.

Zijn er verder nog dingen waar ik op kan letten bij de EV ?
Reply With Quote
  #2  
Old 02-08-2008, 21:38
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Als het zo is dat na mate de motor warmer wordt, deze beter gaat lopen, dan zou het misschien de drukaccumulator kunnen zijn.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII
Reply With Quote
  #3  
Old 02-08-2008, 22:46
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

OK net ff de zoekfunctie gebruikt, omdat ik geen idee had wat een drukaccumulator is...
Schijnt bij een EV vast te zitten aan de brandstofpomp, dus niet los te vervangen ?
Reply With Quote
  #4  
Old 02-08-2008, 22:55
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

pakt ie geen valse lucht? Ik heb namelijk het zelfde probleem (golf 1, 1.6FP motor) en bij mij is het inlaatspruitstuk pakking lek...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 02-08-2008, 23:15
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest.
Een andere mogelijkheid is de koude startklep.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII
Reply With Quote
  #6  
Old 03-08-2008, 10:27
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Waar vind ik die ?

Is de choke ook een mogelijkheid, of wat er dan ook op zit voor de koude start ?
Reply With Quote
  #7  
Old 03-08-2008, 11:59
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Even met de auto bezig geweest en ik merk nu ook dat hij nogal ploft uit de uitlaat bij gas geven. (zit wel alleen een einddemper onder, rest een rechte pijp).

Is dit altijd ontsteking afstellen of kan hij van slechte bougies of kabels ook gaan ploffen ?
Reply With Quote
  #8  
Old 03-08-2008, 12:00
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Er zit een 5e injector op de luchtinlaat. Maar zelfs zonder die erop zou ie goed moeten lopen. Zeker met dit mooie weer. Misschien dat je spinnekop gek doet. Die luchtweger. Misschien voorzichtig eens de weegschaal optillen en zachtjes loslaten. Zou soepel en mooi moeten gaan.

EV is wel gevoelig voor het trekken van valse lucht. Tussen je luchtinlaat en je spinnekop zit een rubber (harmonica achtig ding). Daar zit zowel achter als onder een pijpje in. Controleer die eens? Ook in dit rubber wil wel eens door uitdroging (ouderdom) wat haarscheurtjes komen. Dan loopt ie stationair hobbelig.

Weet niet of dit allemaal helpt, maar dit is mij allemaal ook overkomen, dus makkelijk om even te checken dacht ik zo.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-08-2008, 12:42
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Extraluchtschuif controleren
Die geeft een extra luchtstroom tijdens koudstart
Ploffen uit de uitlaat is een lekkende injector of een verkeerde regeldruk[warm of koud]
Reply With Quote
  #10  
Old 03-08-2008, 13:04
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Waar vind ik die extraluchtschuif en hoe controleer ik die ?
Reply With Quote
  #11  
Old 03-08-2008, 13:44
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Die zit op het inlaatspruitstuk[Als je voor de auto staat aan de rechterkant
Daar zit een zwarte stekker op
Als je hem erafhaalt met koude motor moet je er doorheen kunnen kijken
Reply With Quote
  #12  
Old 10-08-2008, 14:28
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Net ff bezig geweest met de EV, maar het is nog steeds niks...
Verdeelkap, rotor, bougies, kabels en luchtfilter zijn vervangen.
Weegschaal bij de spinnenkop gecontroleerd en de gasklep schoongemaakt.
Straks ga ik nog ff die extraluchtschuif controleren.

Zag wel dat de distributieriem vrij slap ligt, kan hem van voor naar achter dik 3cm zonder moeite bewegen...
Is dit normaal dat daar zoveel speling op zit ?
Reply With Quote
  #13  
Old 10-08-2008, 14:32
Fabian_GTI's Avatar
Fabian_GTI Fabian_GTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 484
Send a message via MSN to Fabian_GTI
Default

Bij mijn oude EV zat hier amper een halve cm speling op.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 10-08-2008, 14:33
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

die moet niet al te veel speling hebben ,eerder een beetje spanning .
Je moet de riem 90 graden kunnen draaien ,dan staat de spanning goed .
3 cm speling is wel veel volgens mij !

Maar dat is niet de oorzaak van je klacht !

Dat ploffen kan wel komen doordat je alleen een achterdemper hebt ,dan heb je dus ook geen vlamdover meer in je voorpijp zeker ?

Heb je ook je brandstoffilter al eens vervangen ,dat zit onder de auto ,naast je brandstofpomp .
Succes !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #15  
Old 10-08-2008, 15:26
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Riem tussen nokkenas en hulpas +-90 graden draaien
Doordat de riem te slap staat is het miss van tyd gesprongen[ontsteking en nokkenas]
Reply With Quote
  #16  
Old 10-08-2008, 20:37
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Net ff de extraluchtschuif eraf gehad en gecontroleerd.

Kan er met wat moeite doorheen kijken, er zit een spleetje in van zo'n 2 a 3 mm.
Is dat normaal of zou dat schuifje helemaal open moeten ?


Ploffen uit de uitlaat doet hij volgens mij niet meer, de demper was behoorlijk lek ( scheur rond de flens ) en heb ik nu ff tijdelijk dichtgesmeerd met uitlaatcement. Heb hem niet meer horen ploffen nu.
Morgen meteen ff een nieuwe demper bestellen en weer een probleem minder.
Enige ( technische ) probleem wat er nog is dat is het koude lopen.
Loopt heel erg slecht koud en kan de eerste paar minuten de gas niet aanraken laat staan wegrijden...

Last edited by tiefflieger : 10-08-2008 at 20:46.
Reply With Quote
  #17  
Old 10-08-2008, 22:55
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Mag wel iets verder mar moet het zo ook wel doen
Is de bruine temp sensor al eens vervangen[die in de bovenste koelslang]
Reply With Quote
  #18  
Old 11-08-2008, 21:16
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Bruine temperatuursensor ff los getrokken en geen verschil, zonder loopt hij net zo slecht als met...
Einde van de week word eerst de distributie vervangen en de ontsteking indien nodig afgesteld, hoop dat dit al iets scheelt.
Reply With Quote
  #19  
Old 11-08-2008, 22:41
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Bruine tempsensor regeld ook de warmdraairegelaar
Die geeft bij koudstart[koude motor] minder druk op de plunjer van de brandstofverdeler[dus meer brandstof]
En bij warme motor andersom
Reply With Quote
  #20  
Old 17-08-2008, 16:50
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Probleem opgelost !

Distributieriem was versleten en lag veel te los, deze is vervangen, ontsteking afgesteld en co afgesteld en de EV loopt weer als een trein !
Koude start is perfect en kan er meteen mee weg.

Iedereen bedankt voor het meedenken .
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum