Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-05-2009, 11:39
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 993
Default Gevraagd: how-to-klepseals vervangen

Wie heeft er voor mij handige tips & trics, eventueel met foto´s hoe ik mijn klepseals kan vervangen vonder daarvoor de cilinderkop van de motor te moeten halen.

de mijne zijn denk ik een beetje verdroogt na 35 jaar waarvan 23 jaar stilstaan
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-05-2009, 11:43
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Je hebt hiervoor speciaal gereedschap nodig. Er zijn koppelstukken in de handel waarmee je perslucht door je bougiegat op je cilinder kan zetten. Hierdoor blijft de klep in de zitting gedrukt en kun je de seals vervangen. Als je hier niet aan kunt komen zul je toch de kop moeten lichten.

Daarnaast heb je ook een klepverendrukker nodig welke je op de lagerbruggen van de nokkenas kunt monteren.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 20-05-2009, 11:54
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

je hebt nodig:
midlock ML-1418-SET Luchtdruk adapter set
midlock 13168 Klepveerlichter
(of gelijkwaardig gereedschap van ander merk of eigen makelij, adapter is een bougie pakken, keramisch gedeelte eruit meppen en een nippel erop lassen.)

verder:
demonteer kleppendeksel (zorg dus voor een nieuwe klepdekselpakking)
demonteer de bougie, en monteer de nippel
zet de cylinder in BDP
zet 5 a 6 bar op de cylinder (blokkeer je krukas)
zet de tool op je klepveer, en demonteer de veer en de oude klepsteelrubber
plaats de nieuwe
zet de veren terug
zo voor alle 8/16
monteer klepdeksel
monteer bougies
en klaar
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #4  
Old 20-05-2009, 12:09
Rallye20vtrs's Avatar
Rallye20vtrs Rallye20vtrs is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 235
Default

Om je krukas te blokeren is aan te raden auto in z'n achteruit en op z'n hardrem te zetten, zo voorkom je dat de auto vooruit schiet als je druk op de cilinder zet.

Wel met al z'n wielen op de grond laten staan
__________________
281 pk 415 nm
Reply With Quote
  #5  
Old 20-05-2009, 13:04
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 993
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
je hebt nodig:
midlock ML-1418-SET Luchtdruk adapter set
midlock 13168 Klepveerlichter
(of gelijkwaardig gereedschap van ander merk of eigen makelij, adapter is een bougie pakken, keramisch gedeelte eruit meppen en een nippel erop lassen.)

verder:
demonteer kleppendeksel (zorg dus voor een nieuwe klepdekselpakking)
demonteer de bougie, en monteer de nippel
zet de cylinder in BDP
zet 5 a 6 bar op de cylinder (blokkeer je krukas)
zet de tool op je klepveer, en demonteer de veer en de oude klepsteelrubber
plaats de nieuwe
zet de veren terug
zo voor alle 8/16
monteer klepdeksel
monteer bougies
en klaar


nokkenas hoeft dus niet los????? dus kan distributie laten zitten?
Het is een 8v trouwens, motorcode FB.

Allemaal bedankt voor de info & aanvullingen!
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-05-2009, 13:23
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Je nokkenas moet wel los, dus je distributie ook.

lees dit anders eens door, vanaf pagina 20 staat het beschreven, wel voor een hydraulische kop trouwens.

http://members.lycos.nl/audiboeken/...zinemotoren.pdf

Last edited by Arne : 20-05-2009 at 13:26.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-05-2009, 13:34
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

oh ja ... niet bij nagedacht, van de week met mijn suzuki swift bezig geweest en daar pak je de tuimelaars er zo uit en kan je er bij, nokkenas kan je daar laten zitten..

mechanische kop kan je m laten zitten volgens mij
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2009, 13:37
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 993
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
oh ja ... niet bij nagedacht, van de week met mijn suzuki swift bezig geweest en daar pak je de tuimelaars er zo uit en kan je er bij, nokkenas kan je daar laten zitten..

mechanische kop kan je m laten zitten volgens mij


wat is het verschil met hydrolisch ten opzichte van mechanisch dan voor deze handeling?????
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2009, 13:50
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Ook bij een mechanische moet hij er uit
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 20-05-2009, 13:57
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 993
Default

Nice, mooie klus voor van de winter dan. dan maar een beetje pluimen bij koude start.

Alle bedankt!
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-05-2009, 14:19
Der Ghopmeister's Avatar
Der Ghopmeister Der Ghopmeister is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 3,154
Default

of ff een vraagbaak scoren daar staat ook alles wel in inclusief welke tools je nodig bent!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum