Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-11-2009, 18:58
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default Naafgat uitdraaien van 56.6 naar 57.1 MM

Wie weet er een goed adres in midden nederland om het naafgat uit te laten draaien van me stalen opel hoepels van 56.6 MM naar 57.1 MM...???

Wat misschien ook een optie is is zelf uitdraaien, wie heeft daar tips voor...

Thanks,

Lars
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #2  
Old 19-11-2009, 19:03
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 19-11-2009, 19:05
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan.



Is misschien wel iets....

(Aangezien ik erook niet uit kan komen.... )
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #4  
Old 19-11-2009, 19:06
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2009, 19:33
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

heb ook opel staal voor op de golf en heb het naafgat groter gemaakt met een soort freesje op een luchttolletje, rustig rondgegaan tot het gat precies groot genoeg was, ging echt prima!
maar heb vandaag mn alu velgen laten uitdraaien en iets van de harten afdraaien en dat was 7,5 euro per velg dus kun je eigenlijk niet voor tobben
was alleen niet echt bij jou in de buurt
Reply With Quote
  #6  
Old 19-11-2009, 19:59
johan8vplus's Avatar
johan8vplus johan8vplus is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,321
Default

met zon lamelleschuurschijf is t een fluitje van een cent.

johan
__________________
passat 1.6D cl 1984(my daily)
seat arosa 1.4 for sale....
passat 1.6 1999 (daily wife)
Reply With Quote
  #7  
Old 19-11-2009, 22:14
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

ik heb zo'n lamellending nog liggen. die is tegen de 60 mm en kun je er dus mooi rond invouwen.
mocht je in de buurt zijn mag je hem wel lenen hoor.
zelf nog nooit gebruikt.

en eeh intern heet het geen draaien maar "kotteren".
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #8  
Old 19-11-2009, 22:26
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?
Reply With Quote
  #9  
Old 19-11-2009, 22:53
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Idd Erik, het naafgat moet uitgedraaid worden.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-11-2009, 09:55
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Ok thanks mannen, ik kan het dus ook nog altijd eens proberen met een lamelle schijf...

Eerst nog even kijken of ik het voor een paar centen kan uit laten draaien door mensen die er wel voor geleerd hebben....
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #11  
Old 20-11-2009, 10:07
MeerArosa's Avatar
MeerArosa MeerArosa is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 153
Default

WheelCare doet dit bijvoorbeeld en is een van de goedkopere op dit gebied. Zelf doen is natuurlijk nog goedkoper.
Reply With Quote
  #12  
Old 20-11-2009, 10:16
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima


Met staal gaat dat ook heel best hoor

Doe het altijd zo met opel staal .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #13  
Old 20-11-2009, 12:45
frank77's Avatar
frank77 frank77 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 211
Default

Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.
Reply With Quote
  #14  
Old 20-11-2009, 12:45
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?


Dus als je het werkstuk stil legt, en de lamellenschijf laat draaien, kotter je je wielnaafgat.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 20-11-2009, 12:56
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

naja mij is laatst verteld dat als het werkstuk stilstaat het frezen heet.
als het werktstuk draait, draaien heet.
en als het werkstuk draait maar je intern gaat frezen het weer kotteren heet.

maar dan zal ik misschien mijn roemeense leraar verkeerd hebben begrepen
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #16  
Old 20-11-2009, 12:59
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Hoe dan ook, er is er minstens één die het fout heeft.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #17  
Old 20-11-2009, 13:19
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Met staal gaat dat ook heel best hoor

Doe het altijd zo met opel staal .



Kan je misschien wat tips geven over hoe of wat (aangezien jij alles mooi krijgt), mss is het wel iets voor een sticky....
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #18  
Old 20-11-2009, 13:22
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by frank77
Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.



Ik weet namelijk niet wat toelaatbaar is, maar voor de zekerheid is het misschien wel slim om het op maat te hebben. kijk als het naafgat nou groter zou zijn zou je het op kunnen vangen met een centreer ring. Die halve MM die die te kort komt gaat volgens mij niet echt passen....
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #19  
Old 20-11-2009, 13:38
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

volgens mij loopt het conisch, dus als je opel staal eroverheen zou krijgen centreerd het misschien net wel, maar zal je velg denk ik zelf niet tegen de naaf aan zitten :S

heb het ooit gehad met een paar golf 3 velgen (ook 4x100 57.1) op een Nissan 100NX
en toen was het dus zo als ik het net beschrijf.

maar een sticky met foto's is wel leuk.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #20  
Old 20-11-2009, 13:41
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Is dus niet echt handig ze er zo op te drukken...???

Ik ga morgen ochtend de wielen weg brengen naar van de Mik in Vinkeveen om te laten verbreden. Moet nog even goed bedenken hoe breed ze gaan worden (7,5/8/8,5)...
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum