Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-08-2009, 20:52
jettaGL_16td jettaGL_16td is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 5
Default Jetta MK2 1.6 TD trekt slecht op

Dag

Ik bezit een jetta GL van 1989 1.6 TD 70 PK met 260 000km. Sinds enkele maanden wilt deze auto niet meer goed optrekken. De jetta gaf ook steeds bij het optrekken een licht gefluit waarschijnlijk afk. van turbo. Nu is dit geluid zo goed als weg maar hij rijdt nog even traag. Het verbruik is echter zeer laag, iets meer dan 5L/100km. Soms lijkt de auto weer iets vlotter op te trekken en soms heb je de neiging om het stuur uit het dashbord te trekken. Soms is het moeilijk om 100 te halen op de snelweg, en soms rijdt ie met gemak 150Km/h. Vooral bergop lukt uiterst moeilijk, steeds terugschakelen met zeer hoge toeren om erop te geraken. Luchtfilter is goed, brandstoffilter en slang zijn juist vervangen. Weet iemand raad, want het zou zonde zijn van de wagen weg te doen, wegens unieke kleur/uitvoering full opt.

Grtn
Reply With Quote
  #2  
Old 26-08-2009, 08:13
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Is de turbo nog wel in orde?
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-08-2009, 09:12
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by jettaGL_16td
want het zou zonde zijn van de wagen weg te doen, wegens unieke kleur/uitvoering full opt.



Foto?
Reply With Quote
  #4  
Old 26-08-2009, 13:15
jettaGL_16td jettaGL_16td is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 5
Default

Hoe kan ik de turbo controleren? Met de auto is steeds normaal mee gereden en nooit hoge toeren gemaakt. Uiteraard voel ik nu niks van een turbo, maar hij rijdt nog slechter als een gewone 1.6 diesel zonder turbo. Ik moet nu steeds toeren maken tot max 5000 t om een helling op te reiden, laat staan een serieuze berg.

Dank voor u antwoord

KLeur is Sahare beige, is van de eerste jetta's met dikke bumpers en GL met full option abs, servo, sportstuur, achterspoiler, velgen, getinte ruiten, open dak, ......... het interieur is als nieuw ook exterieur!!
én ben nog de eerste eigenaar!!
Reply With Quote
  #5  
Old 26-08-2009, 13:19
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Is er geen slang lek of losgeschoten? als je zelf niets ziet, ga naar een garage zou ik zeggen. ennuh, foto's!
Reply With Quote
  #6  
Old 28-08-2009, 15:18
jettaGL_16td jettaGL_16td is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 5
Default

de garage doet niet veel, zal wel overgaan na een tijd zeggen ze.
Verder onderwegen ze geen acties bvb. drukmeting of dergelijke...
Reply With Quote
  #7  
Old 28-08-2009, 15:28
ronnieabf ronnieabf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 656
Default

mischien kan je een turbo druk meter aansluiten dan weet je iig of je nog turbo druk heb.en de slang van je turbo naar je inlaat controleren verder niet overdreven veel rook uit de uitlaat?
Reply With Quote
  #8  
Old 28-08-2009, 21:33
jettaGL_16td jettaGL_16td is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 5
Default

Zo een meter heb ik niet liggen. Maar ik kan zeggen dat er ook helemaal geen rook uit uitlaat komt, zoals ie al 20 jaar doet. Verder kan ik zeggen dat verbruik iets lager ligt dan vroeger, en volgens sommigen zo ie met kapotte turbo een hoger verbruik hebben. Het rare is dan nog dat ik nu steeds dien te rijden boven de 3000 toeren tot 5000 toeren (voor bergop). Terwijl ik vroeger steeds onder de 3000 toeren reed. Daarom twijfel ik aan de turbo... ik ben geen specialist. Maar kan dit zijn door mazoutpomp of door LMM?

grtn
Reply With Quote
  #9  
Old 28-08-2009, 23:46
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Ga eerst maar eens de slangen controleren op scheuren of gaten of wat dan ook! Als eerste de slang die van je turbo na je inlaat gaat! En vind je niks haal dan het luchtfilter buis eraf en check je turbo op speling van de as
Reply With Quote
  #10  
Old 29-08-2009, 08:29
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Ik zou ook iig kijken naar je drukslang ,die tussen de turbo en je inlaat zit ,die wil na jaren nog wel eens lek raken ,heb het al te vaak mee gemaakt .
Probeer anders eens je slang ertussen weg te halen ,en dan de motor even laten draaien zonder die slang ,en kijk of de turbo wel druk opbouwd .
die gaat druk opbouwen boven de 3000 toeren ,dan moet er een behoorlijke druk komen uit je turbo ,en dan hoor je m ook wel duidelijk draaien .
Ik heb ook eens een TD gehad met turboproblemen ,en die heb ik zo ook gecontoleerd ,die maakte ook een berg gefluit (meer als normaal)
Daar heb ik toen een andere turbo opgezet ,toen trok de auto ook weer super .
Kan het ook zijn dat je uitlaat verstopt is ? je maakt soms de meest vreemde dingen mee ,ik heb wel eens meegemaakt dat bij een 1V motor (de milieu vesrie van de td) dat de katalisator verstopt zat met roet !
Omdat je ook altijd hebt gereden onder de 3000 toeren ,en dat is niet goed voor zo'n 70 pk versie ,omdat de turbo pas begint te werken vanaf 3000 toeren .
die moet wel eens werken om goed schoon en los te blijven .
Ben benieuwd wat nu de oorzaak is ,de beide TD's in mijn jetta halen met gemak de 170-180!
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2010, 19:45
jettaGL_16td jettaGL_16td is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 5
Default

Probleem is gevonden.
Het was dus een lek aan de turboslang.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2010, 19:50
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

mooi horen we hier graag
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2010, 13:34
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Nu nog foto's.
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum