Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-05-2012, 20:48
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default Kapotte koppakking?

Beste mede vw fanaten,

Ik ben al sinds ik mijn huidige mk2 heb aan het kloten met de koelwater tempratuur, en koelwater lekkages. Het betreft dus een 1.3i nz motor. De motor komt naar mijn idee wel op tempratuur ( de fan gaat aan bij lange stilstand ), echter geeft de meter maar 1/3 van de tempratuur die hij moet hebben aan.

Het thermostaathuis heb ik al meerdere keren vervangen inclusief de koelvloeistof. Echter blijft bij elk thermostaat huis hetzelfde probleem: hij lekt bij de flens waarachter de thermostaat zit. Dit kan geen toeval meer zijn, dus vroeg ik mij af:

Zou dit te wijten kunnen zijn aan een kapotte koppakking, waardoor hij overdruk in het systeem opbouwt en daardoor water op het zwakste punt eruit perst?

Echter loopt de motor verder prima, en verbuikt geen olie. Heb ook geen olie in het koelwater, of water in de olie. Hij kwalmt ook niet....

Help, ik ben radeloos
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #2  
Old 26-05-2012, 20:58
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

alles eens vlak geschuurd, nieuwe pakking, vloeibare pakking er extra bijdoen. op correct koppel aantrekken?
komen de boutjes niet los ofzo (schroefdraad binnenin eens kuisen en loctite aandoen).
zoveel overdruk kan die niet maken, je dop van je expansiereservoir zou overdruk moeten aflaten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #3  
Old 26-05-2012, 21:09
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Alles vlak geschuurd, vloeibare pakking gebruikt. Boutjes gewoon 'aan is aan' getrokken. De laatste keer dat ik hem vervangen heb heb ik het huis compleet inclusief thermostaat + flens overgezet van een ander blok wat ik heb liggen. De keer daarvoor alles nieuw van Febi ( immi dus ). Ik snap het gewoon niet meer, dit kan toch geen toeval zijn En daarvoor heb ik al eens een andere flens + nieuwe rubber en thermostaat gemonteerd.....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #4  
Old 26-05-2012, 22:51
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als het pasvlak op de kop goed vlak (dus geen pitting) is en je gebruikt een nieuwe koelflens met nieuwe afdichting zou ik hem zonder vloeibare pakking monteren.

Hoeveel druk heb je in het koelsysteem, staan de slangen naar de radiateur zo strak dat je ze amper in kunt knijpen ??
Reply With Quote
  #5  
Old 27-05-2012, 10:04
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Zou ik even moeten kijken of er echt heel veel druk op staat. Hij lekt ook niet tegen de kop aan, maar bij die kunstof flens waar de thermostaat achter zit
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #6  
Old 27-05-2012, 11:14
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Op het koelsysteem staat 1 tot 1.5 druk
Daarboven moet het koelwater er via de dop uit komen
Het zit niet met bouten vast
Fabriekaf zit het met tapeinden [m6] en dan een moer
Reply With Quote
  #7  
Old 27-05-2012, 22:36
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Ik ga aankomende week testen of ik uitlaatgas bij mijn koelwater heb. Heeft mijn kameraad een speciale tester voor. Ik houd jullie op de hoogte
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #8  
Old 28-05-2012, 08:45
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Geen koelslangen dicht geslibt? Heb ik ook al eens gezien doorday er van die anti lek of wonderweld in het koelsysteem was gegooid.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 28-05-2012, 11:40
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Heb hem laatst geflusht met radiator flush, dus dat zou dan ook opgelost moeten zijn lijkt me
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #10  
Old 28-05-2012, 12:29
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

misschien zijn je boutjes te lang.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-05-2012, 13:25
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Inprencipe moet het met de bijgeleverde spullen werken.

thermostaat goed om erin gedaan?
rubber seal ligt goed?
bouten niet te strak zodat de boel krom trekt?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #12  
Old 28-05-2012, 18:43
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 415
Default

Ik heb ook gehad dat de vorige eigenaar die boutjes aan de flens te strak had vastgezet waardoor er een piepklein scheurtje tegen het busje aan zat. Alleen maar te zien als er echt druk op kwam. En dan liep het er onderaan uit.

Later de flens vervangen, en toen bleek de koelvloeistof al wat in de kop ingevreten te zijn. Daar wat vloeibare pakking ertussen en al bijna 3 jaar geen druppel lekkage meer.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2012, 22:29
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

zit er per ongeluk niet nog een oude rubber in het gat die plat gedraaid is ?
Dat had ik
Reply With Quote
  #14  
Old 30-05-2012, 20:29
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Heb net gekeken, na een stuk rijden kan ik de slangen naar en van de radiateur niet of nouwelijks inknijpen, er staat veel druk op. Betekend dit dat de koppakking eruit ligt? Tevens komt de motor niet op tempratuur ( als ik de meter moet geloven )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #15  
Old 30-05-2012, 20:43
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Dat je de slangen niet of nauwelijks in kan knijpen wil zeggen dat de druk in het systeem te hoog is, mogelijke oorzaak kan de koppakking zijn (maar hoeft natuurlijk niet). Mijn 1300 (10 jaar geleden inmiddels) bouwde ook druk op, bij mij was dat de koppakking i.c.m. pitting in de kop.

Meter moet je niet altijd geloven, deze wijken wel vaker af. Eventueel controleren met een externe meter.
Reply With Quote
  #16  
Old 30-05-2012, 21:40
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

we gaan morgen testen of er uitlaatgas in het koelwater zit met
een speciale tester. ik houd jullie op de hoogte.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #17  
Old 31-05-2012, 20:48
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

We hebben zojuist gemeten, en er zitten GEEN uitlaatgassen bij het koelwater.Dit is opzich natuurlijk alleen maar positief. Mijn kameraad ( vw monteur ) vermoed dat de dop van het reservoir niet goed is, en hij dus de overdruk niet kwijt kan. Eerst maar eens de dop vernieuwen dus, en kijken wat er dan gebeurt
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #18  
Old 31-05-2012, 20:56
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

dat zou ideaal zijn natuurlijk
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #19  
Old 01-06-2012, 17:54
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Het dunne retoerslangetje op het expansievat,komt daar bij stationaair lopen van de motor koelwater uit?
Reply With Quote
  #20  
Old 01-06-2012, 20:03
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Jazeker
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum