Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-10-2013, 19:46
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Unhappy TDI start niet meer na onderhoud

Probleempje, mijn fijne TDI in mn 1981 Passat doet het niet meer...

Heb vandaag het blok uitgebouwd, koppeling vervangen en nog wat werk, en weer terug ingebouwd.
Alles aangesloten, geen schroefjes overgehouden, mooi... zou je zeggen..

Hij start nu niet, gaat goed rond en kwakt wat grijzige rook eruit. Heb al geprogbeerd om direct 12V op de brandstofklep te zetten, helaas zonder resultaat.

Morgen neem ik mn laptop mee, dan kan ik eens uitlezen wat niet goed is, hopelijk met duidelijk resultaat. Maar voor nu, wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn?

Heb alle stekkertjes veelvuldig nagelopen, echt alles zit vast. De computer en bedrading krijgen 12V. Bij het starten zie je brandstof door de leidingen lopen, ook heb ik met de fietspomp de boel al wat ontlucht.

Maar nu? Wanneer start een TDI niet? Als er een sensor kapot is of een slecht contact ergens? Of start ie dan wel maar in noodloop?

Wie heeft er een ideetje wat ik nog kan proberen morgen??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 18-10-2013, 20:16
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Heb je toevallig niet een bdp sensor beschadigd met de bak erachter knallen?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #3  
Old 18-10-2013, 20:39
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

krukas sensor zit in het onderblok dus kom je nooit bij met de koppelling
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #4  
Old 19-10-2013, 01:41
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Brandstofleidingen ontluchten? Slag los draaien dan starten.

Of miss brandstoffilter aanvoer/retour omgedraait? Heb ik zelf meegemaakt

Goodluck
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #5  
Old 19-10-2013, 09:15
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Kruksensor zal ik niet geraakt hebben idd...

Leidigen zijn ontlucht en zitten zeker niet verkeerdom! Starten met slang los? Welke bedoel je dan, de retour?? Waarom?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #6  
Old 19-10-2013, 11:40
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ok, geen foutcodes die terugkomen...

Alle 4 de hogedrukleidingen een slagje los gehad en ze worden nat bij een startpoging, diesel loopt dus!


En nu? :/
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #7  
Old 19-10-2013, 12:13
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Als je hem op contact zet, brand dan ter controle heel ff je gloeilampje ? Zo nee, vervang of wissel relai 109 even..
Reply With Quote
  #8  
Old 19-10-2013, 13:06
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Heb aangepaste draadboom, geen relais 109 meer. Ecu krijgt stroom de hele tijd, kan uitlezen en hij blijft contact houden met ecu tijdens starten.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #9  
Old 19-10-2013, 16:20
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Ja dan ga maar zoeken..

Normaal moet hij dan ook lopen als de bedrading goed is en hij brandstof krijgt.

Je kunt de timing nog eens controleren, merkteken op vliegwiel goed zetten en kijken of hij op de poulie ook goed staat, zo nee, dan uitgeslagen tandwiel = verlopen distributie..

Loopt hij ook niet met wat remreiniger in de inlaat tijdens het starten ?

Toerenteller komt uit de hoek tijdens het starten ?
Reply With Quote
  #10  
Old 19-10-2013, 16:37
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Verlopen riem precies wanneer je het blok even eruit hebt gehad... zou echt stom toeval zijn...ik ga dat zo eens onderzoeken. Riem staat nog goed op spanning en ziet er met zijn 35000km nog als nieuw uit!

Ben nu in de zekeringkast aan het rommelen, wie weet wat ik daar tegenkom... relais van de ECU vervangen, zo nog het X-relais vervangen (als ik er nog eentje kan vinden). Dan weer kijken waar het schip strandt, als de accu weer wat prik heeft, daar nu op wachten
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 19-10-2013, 17:04
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Werken de gloeipluggen goed? En, kan de motor inmiddels - na al je startpogingen - misschien verzopen zijn?
Reply With Quote
  #12  
Old 19-10-2013, 17:17
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Gloeiers werken alleen bij 5 graden en kouder en zal het probleem niet veroorzaken.

Als je kabelboom goed gemaakt is zou je het daar al niet hoeven zoeken.

En eerst zeg je dat alles rechtstreeks spanning krijgt, en nu vertel je dat je het relai van de ecu vervangen hebt ??? Dat is namelijk relai 109! Een ander ecu relai heb je niet, dus volg je even niet meer of je weet niet precies hoe het zit ?

En dat je distributie nog strak staat zegt geen ruk! Als het tandwiel uitgeslagen is dan verloopt de timing..Is zeker sterk dat het na de wissel gekomen is, maar alles is mogelijk.
Reply With Quote
  #13  
Old 19-10-2013, 17:43
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Heb geen 109 in zekeringkast. Gewoon een vermogensrelais in mn zelfgemaakte boom. Die werkt, is verwisseld, en geeft tijdens het starten nog steeds 13V door.

Ben alvast begonnen met het in elkaar draaien van mn AHU, denk dat die er dan toch maar eens in moet
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #14  
Old 19-10-2013, 18:04
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Gloeiers werken alleen bij 5 graden en kouder en zal het probleem niet veroorzaken.
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar mijn '84-er 1.6D (JP) wil ook 's zomers voorgegloeid worden, anders start 'ie moeizaam of helemaal niet.
Reply With Quote
  #15  
Old 19-10-2013, 20:09
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ik gloei alleen in de winter, maar nu ook tijdje gegloeid, helpt niets.

Morgen eens kijken of de timing nog hetzlefde is, anders mn AHU erin frommelen... ik blijf blokken sjouwen
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #16  
Old 19-10-2013, 23:48
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Een 1.6 is een oude diesel, een TDI gloeit niet bij genoemde temperaturen..

@Zwollie..

Denk dat je binnen een uur de oorzaak wel moet kunnen achterhalen hoor..

Als je een andere motor erin hangt, dan ook de ecu gebruiken die erbij hoort.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-10-2013, 09:24
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

wat heb je nog meer gedaan behalve koppeling verwisselen?
Ik zou in eerste instantie ook denken aan brandstof. Je kunt proberen om wat remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten en daarna starten. Dan zou hij het heel snel even op moeten doen.
Reply With Quote
  #18  
Old 20-10-2013, 13:03
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Je moet iets vergeten zijn, wanneer je een goedlopend blok demonteert en weer monteert moet ie lopen. De ecu mist ergens een signaal of de pomp krijgt geen brandstof.
Reply With Quote
  #19  
Old 20-10-2013, 13:57
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

9vd10 keer toch een of ander lullig massadraadje wat ergens tussen gefrommeld zit, is mij al aantal x overkomen.
Zoals eerder gezegd, als ie lopend gedemonteerd is, en je alleen de koppeling hebt vervangen, dan zal ie nu ook moeten lopen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #20  
Old 21-10-2013, 08:28
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Even weerstand meten tussen blok en - pool accu.

Verder bedoelde ik retourslang op filter verkeerd om, maar dan zou hij wel een plof moeten geven..

Er zit ook een klep op je pomp die de motor af doet slaan, controleer deze op spanning, met 12v zijn. (nummer II)



Verder zou ik ook kijken of hij loopt op wat remmenreiniger. En dan eigenlijk inspuiten tijdens het starten zelf, dan neemt hij ook wat damp mee. Als hij dan een loopt/bokt dan is het idd brandstof!
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum