![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Probleempje, mijn fijne TDI in mn 1981 Passat doet het niet meer...
Heb vandaag het blok uitgebouwd, koppeling vervangen en nog wat werk, en weer terug ingebouwd. Alles aangesloten, geen schroefjes overgehouden, mooi... zou je zeggen.. Hij start nu niet, gaat goed rond en kwakt wat grijzige rook eruit. Heb al geprogbeerd om direct 12V op de brandstofklep te zetten, helaas zonder resultaat. Morgen neem ik mn laptop mee, dan kan ik eens uitlezen wat niet goed is, hopelijk met duidelijk resultaat. Maar voor nu, wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Heb alle stekkertjes veelvuldig nagelopen, echt alles zit vast. De computer en bedrading krijgen 12V. Bij het starten zie je brandstof door de leidingen lopen, ook heb ik met de fietspomp de boel al wat ontlucht. Maar nu? Wanneer start een TDI niet? Als er een sensor kapot is of een slecht contact ergens? Of start ie dan wel maar in noodloop? Wie heeft er een ideetje wat ik nog kan proberen morgen??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() Heb je toevallig niet een bdp sensor beschadigd met de bak erachter knallen?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() krukas sensor zit in het onderblok dus kom je nooit bij met de koppelling
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Brandstofleidingen ontluchten? Slag los draaien dan starten.
Of miss brandstoffilter aanvoer/retour omgedraait? Heb ik zelf meegemaakt ![]() Goodluck ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Kruksensor zal ik niet geraakt hebben idd...
Leidigen zijn ontlucht en zitten zeker niet verkeerdom! Starten met slang los? Welke bedoel je dan, de retour?? Waarom?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Ok, geen foutcodes die terugkomen...
Alle 4 de hogedrukleidingen een slagje los gehad en ze worden nat bij een startpoging, diesel loopt dus! En nu? :/
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Als je hem op contact zet, brand dan ter controle heel ff je gloeilampje ? Zo nee, vervang of wissel relai 109 even..
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Heb aangepaste draadboom, geen relais 109 meer. Ecu krijgt stroom de hele tijd, kan uitlezen en hij blijft contact houden met ecu tijdens starten.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Ja dan ga maar zoeken..
Normaal moet hij dan ook lopen als de bedrading goed is en hij brandstof krijgt. Je kunt de timing nog eens controleren, merkteken op vliegwiel goed zetten en kijken of hij op de poulie ook goed staat, zo nee, dan uitgeslagen tandwiel = verlopen distributie.. Loopt hij ook niet met wat remreiniger in de inlaat tijdens het starten ? Toerenteller komt uit de hoek tijdens het starten ? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Verlopen riem precies wanneer je het blok even eruit hebt gehad... zou echt stom toeval zijn...ik ga dat zo eens onderzoeken. Riem staat nog goed op spanning en ziet er met zijn 35000km nog als nieuw uit!
Ben nu in de zekeringkast aan het rommelen, wie weet wat ik daar tegenkom... relais van de ECU vervangen, zo nog het X-relais vervangen (als ik er nog eentje kan vinden). Dan weer kijken waar het schip strandt, als de accu weer wat prik heeft, daar nu op wachten
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Werken de gloeipluggen goed? En, kan de motor inmiddels - na al je startpogingen - misschien verzopen zijn?
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Gloeiers werken alleen bij 5 graden en kouder en zal het probleem niet veroorzaken.
Als je kabelboom goed gemaakt is zou je het daar al niet hoeven zoeken. En eerst zeg je dat alles rechtstreeks spanning krijgt, en nu vertel je dat je het relai van de ecu vervangen hebt ??? Dat is namelijk relai 109! Een ander ecu relai heb je niet, dus volg je even niet meer of je weet niet precies hoe het zit ? En dat je distributie nog strak staat zegt geen ruk! Als het tandwiel uitgeslagen is dan verloopt de timing..Is zeker sterk dat het na de wissel gekomen is, maar alles is mogelijk. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Heb geen 109 in zekeringkast. Gewoon een vermogensrelais in mn zelfgemaakte boom. Die werkt, is verwisseld, en geeft tijdens het starten nog steeds 13V door.
Ben alvast begonnen met het in elkaar draaien van mn AHU, denk dat die er dan toch maar eens in moet ![]()
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Ik gloei alleen in de winter, maar nu ook tijdje gegloeid, helpt niets.
Morgen eens kijken of de timing nog hetzlefde is, anders mn AHU erin frommelen... ik blijf blokken sjouwen
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Een 1.6 is een oude diesel, een TDI gloeit niet bij genoemde temperaturen..
@Zwollie.. Denk dat je binnen een uur de oorzaak wel moet kunnen achterhalen hoor.. Als je een andere motor erin hangt, dan ook de ecu gebruiken die erbij hoort. |
#17
|
|||
|
|||
![]() wat heb je nog meer gedaan behalve koppeling verwisselen?
Ik zou in eerste instantie ook denken aan brandstof. Je kunt proberen om wat remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten en daarna starten. Dan zou hij het heel snel even op moeten doen. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Je moet iets vergeten zijn, wanneer je een goedlopend blok demonteert en weer monteert moet ie lopen. De ecu mist ergens een signaal of de pomp krijgt geen brandstof.
|
#19
|
|||
|
|||
![]() 9vd10 keer toch een of ander lullig massadraadje wat ergens tussen gefrommeld zit, is mij al aantal x overkomen.
Zoals eerder gezegd, als ie lopend gedemonteerd is, en je alleen de koppeling hebt vervangen, dan zal ie nu ook moeten lopen.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Even weerstand meten tussen blok en - pool accu.
Verder bedoelde ik retourslang op filter verkeerd om, maar dan zou hij wel een plof moeten geven.. Er zit ook een klep op je pomp die de motor af doet slaan, controleer deze op spanning, met 12v zijn. (nummer II) ![]() Verder zou ik ook kijken of hij loopt op wat remmenreiniger. En dan eigenlijk inspuiten tijdens het starten zelf, dan neemt hij ook wat damp mee. Als hij dan een loopt/bokt dan is het idd brandstof! |