Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-08-2015, 20:58
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default Golf 1.8 '91 timing kwijt

Was lekker bezig met onderhoudsbeurtje, bij de distributieriem aangekomen.

Wilde het niet echt lukken met de poelie die zat goed vast geroest. Na wat geprul kwam het hele zootje eraf incl. distributie.. was nog niet de bedoeling.

merktekens op het vliegwiel kloppen niet. En van de nokkenas ook niet volgens mij. Nu Ben weer een heel eind volgens mij. Met schroevendraaier dode punt van cilinder 1 opgezocht en er stond toch een merkteken. iemand er later met een stift opgezet. Ontseking richting bougie 1 gezet.

maar wil nog niet aan de gang.

Iemand uitleg of iets van een vraagbak?
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #2  
Old 04-08-2015, 11:10
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Dat je merktekens verkeerd staan is vrijwel onmogelijk, maar het zou kunnen.


Controleer eerst het volgende:

Vliegwiel
Onder de groene dop in de versnellingsbak, het driehoekje moet de eerste van twee inkepingen direct naast elkaar aanwijzen.

Nokkenas
Het merkteken moet gelijk staan met de rand van de cilinderkop (aanlegvlak kleppendeksel)

Ontsteking
De rotor, moet het merkteken in de rand van het ontstekingshuis aanwijzen.

Nu zou alles goed moeten staan. Wil je dit met 100% zekerheid controleren dan zou:
- Cilinder 1 net voor BDP moeten staan ("schroevendraaier-test")
- De kleppen van cilinder 1 op tuimelen moeten staan (Visuele controle door het kleppendeksel te lichten)
Als dat beide het geval is, dan zit het probleem niet in de timing van je motor.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 04-08-2015, 11:20
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

nokkenas tandwiel markering op de binnenzijde aanhouden.
ik snap alleen niet hoe nu je hele distributie in 1x los is gekomen.
heb je de centrale krukas bout losgehaald dan? want je moet de 4 imbus boutjes losdraaien, dan komt de poelie er zo af en blijft het krukas rondsel gewoon zitten en de distributieriem ook.
als je de centrale bout van het krukas rondsel heb losgedraaid moet je daar ook een nieuwe voor halen want dat is een rekbout en ik heb vaker gezien bij 'hergebruik' van deze bout dat t hele spul loskomt en van tijd afloopt met bijbehorende gevolgen....
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 04-08-2015, 20:30
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Bij de riem zat een nieuwe bout. Die wilde ik dus ook mee vervangen zat alleen beetje vast gerot en kwam alles er mee afzetten.

Maargoed hij loopt weer
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #5  
Old 04-08-2015, 20:38
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Ok. Nou gelukkig maar.
De volgende keer alleen de 4 imbusjes van de krukaspoelie losdraaien, dat scheelt je een hoop werk.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 04-08-2015, 21:14
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

ja stond me nog wel bij toen ik paar jaar geleden bij mijn dieseltje gedaan heb.
En die inbusjes heb ik me ook wel mee vermaakt hartstikke dol
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #7  
Old 04-08-2015, 21:39
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Veelkant erin meppen en daarna nieuwe boutjes halen.
Zo doe ik t altyd.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 05-08-2015, 08:26
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Je krukas bdp merkteken staat ook op het onderste kapje van je distributieriem. Dan heb je het vliegwiel merkteken niet nodig. Altijd voor demonteren de boel op BDP zetten scheelt ook.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2015, 15:25
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

en hoe moet de ontsteking afgestelt staan?

Gaan we dat eens voor het eerst proberen. met stroboscoop lamp
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #10  
Old 10-08-2015, 17:24
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

En een elektrisch schema? is iet niet goed met de oliedruk bedrading of teller
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum