Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-12-2009, 14:11
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default Motor wordt erg warm in file ondanks kou buiten

Als ik in een file of een lange rij voor een verkeerslicht terecht kom, dan loopt het temperatuurmetertje op het dashboard akelig snel omhoog en komen er enkele dunne witte wolken vanonder de motorkap (het vriest dan wel).

Pas vrij laat (maar nog wel een paar mm voor de rechtse witte streep) slaat de vin aan. Ook dan daalt de temperatuur amper. Zet ik de ventilator aan met de schuif zover mogelijk naar rechts dan komt er een zware zoetige Maggilucht in het interieur en daalt de motortemperatuur tot de meter grofweg recht omhoog staat.

Tijdens normaal rijden staat de meter een stukje links van het midden, het interieur warmt normaal op, er zit voldoende koelvloeistof in en er zit geen rare geur in het koelvloeistofreservoir.

Hoe wordt dit probleem veroorzaakt en wat kan ik er aan doen? Het voelt niet echt fijn aan zo.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #2  
Old 16-12-2009, 14:18
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Die zoete maggi lucht is dezelfde lucht als die onder je motorkap hangt.. De luchtinlaat van je blower zit namelijk onder de kap.
Trek de motorkap eens open, kan goed zijn dat er KVS onder je kop vandaan lekt, dan heb je een lekke koppakking.
Of een van je slangen lekt op je blok..

Gewoon je auto lopend neerzetten, wachten tot ie op die temperatuur is en begint te roken, kijk dan maar eens waar het vandaan komt.
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #3  
Old 16-12-2009, 18:19
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

OK, ga ik proberen. Lekke koppakking, heeft die nog meer kenmerken?

Vanmiddag op weg naar huis met normale rijen voor het stoplicht blijft het metertje braaf op z'n plek.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-12-2009, 18:25
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,361
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by Mikkem
Lekke koppakking, heeft die nog meer kenmerken?

Ja, genoeg. Vermogenverlies, externe en intere lekkages (de laatste zijn dus niet altijd te zien), witte uitlaat rook, olie bij het koelwater, koelwater verbruik etc.. Dit alles hoeft niet allemaal tegelijk te zijn he
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2009, 18:25
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

3 manieren:

1. KVS lekt in je cilinder = Witte pluimen uit je uitlaat
2. KVS in je olie kanalen = Witte drap tussen je olie (soms ook aan de binnenkant van je vuldop te zien)

3. Ik DENK, dat als ie naar buiten lekt, dat ie dan verdampt op je blok.. en daarom rook veroorzaakt.

Maar kan dus ook goed een andere slang zijn oid.

Succes!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #6  
Old 16-12-2009, 19:44
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default

Ik heb ook een gelijkaardig probleem:

Een kleine maand geleden spoot de kvs uit men expansievat. Hierna een nieuwe gaan halen en geen probleem meer gehad tot nu. De temperatuur stijgt enorm snel, de expansievat lekt weer en er komt stoom uit. Weet er iemand een raad mee ?

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-12-2009, 21:59
bugsnbusses bugsnbusses is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 171
Send a message via AIM to bugsnbusses
Default

ik zou es de thermostaat vervangen! kan best dat deze blijft hangen! heb ik eens gehad met mn passat is ook niet zo een duur ding dus is het proberen waard denk ik!
Reply With Quote
  #8  
Old 16-12-2009, 22:08
Sjoerd-mkI Sjoerd-mkI is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 54
Default

@ Golfdriver... Nieuwe dop op je expansievat
@ Mikkem... het zelfde als bovenstaand plus ook ff je thermostaat
Reply With Quote
  #9  
Old 16-12-2009, 22:31
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by golfdriver
Ik heb ook een gelijkaardig probleem:

Een kleine maand geleden spoot de kvs uit men expansievat. Hierna een nieuwe gaan halen en geen probleem meer gehad tot nu. De temperatuur stijgt enorm snel, de expansievat lekt weer en er komt stoom uit. Weet er iemand een raad mee ?

Alvast bedankt.


waar lekt het uit?

aansluiting slang, of dop?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #10  
Old 17-12-2009, 11:03
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

Vandaag bij de garage geweest, eigenlijk voornamelijk vanwege een ander probleem (koppeling).

Die dachten aan de thermosensor, met name omdat de vin akelig laat aan slaat. Lekkage was nauwelijks te vinden, alleen een piepklein beetje onderaan de radiateur. Maar het ruikt wel naar kvs.

Geen witte rook, geen vermogensverlies (gelukkig maar, het zijn al zo weinig ponykrachten).
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #11  
Old 17-12-2009, 11:07
peerke112's Avatar
peerke112 peerke112 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 198
Default

Ik zou toch ook is beginnen met de thermostaat, is niet zo duur en kan nooit kwaad deze te vervangen. weet je in ieder geval dat het daar niet meer aan kan liggen. Vaak is de thermostaat ook het probleem als hij warm word.
__________________
Sunday ride: mk2 1.8 gti 16V '86
Reply With Quote
  #12  
Old 17-12-2009, 13:44
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
waar lekt het uit?

aansluiting slang, of dop?


De stoom komt langs de dop, nu deze is handvast aangedraaid. Bij het vorige expansievat kwam de kvs via de lasnaad van 2 helfden.
Reply With Quote
  #13  
Old 17-12-2009, 23:04
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by golfdriver
De stoom komt langs de dop, nu deze is handvast aangedraaid. Bij het vorige expansievat kwam de kvs via de lasnaad van 2 helfden.

dan is de dop ook niet echt goed, maar heeft wel een andere oorzaak
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #14  
Old 29-12-2009, 19:05
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

De garage heeft de thermosensor vervangen, de vin springt nu veel eerder aan (als de meter net iets voorbij het midden is).

Is het normaal dat - na een paar minuten stationair draaien - bij de huidige temperaturen de motortemperatuur oploopt, of moet ik me zorgen gaan maken voor de zomer?
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #15  
Old 29-12-2009, 20:05
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Is redelijk normaal, je hebt namelijk geen koeling door de rijwind als je stilstaat.
__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
  #16  
Old 29-12-2009, 21:37
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

Quote:
Originally Posted by Roy 1.6
Is redelijk normaal, je hebt namelijk geen koeling door de rijwind als je stilstaat.

OK, dan ben ik gerustgesteld.

Nu nog van de koelvloeistoflucht af zien te komen. Er lijkt niets lek te zijn.

Ik krijg het idee dat er van dat spul in een van de slangen zit (van een oude lekkage of zo). Het ruikt in ieder geval niet prettig.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #17  
Old 03-02-2010, 19:18
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by Mikkem
OK, dan ben ik gerustgesteld.

Nu nog van de koelvloeistoflucht af zien te komen. Er lijkt niets lek te zijn.

Ik krijg het idee dat er van dat spul in een van de slangen zit (van een oude lekkage of zo). Het ruikt in ieder geval niet prettig.


thermostaat hebben we samen vervangen, nu moet dit goed zijn

ik denk dat dit de kachelweerstand is omdat de 1 niet werkt.
de 1 is doorgebrand, en wat je ruikt is de electronica , die door het kapotte deel van het weerstand gaat en daarmee een smeulend geurtje maakt
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 03-02-2010 at 19:21.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-02-2010, 19:30
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
thermostaat hebben we samen vervangen, nu moet dit goed zijn


Samen

Jij hebt vervangen, ik heb toegekeken en koffie gebracht

Quote:
ik denk dat dit de kachelweerstand is omdat de 1 niet werkt.
de 1 is doorgebrand, en wat je ruikt is de electronica , die door het kapotte deel van het weerstand gaat en daarmee een smeulend geurtje maakt


En toch snap ik het niet.
De Golf 2 die ik jaren geleden had, had ook geen stand 1 meer en die stonk ook niet. De geur is wel vreemd en komt meestal pas voor na een herstart.
(voor het uitzetten gaat de blower altijd op stand "uit")
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
  #19  
Old 03-02-2010, 23:20
Minomatic Minomatic is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 86
Default

Erg herkenbaar allemaal...

bij nat weer kan ik er op rekenen dat de temperatuur van de koelvloeistof in mijn G60 enorm stijgt. Dit gaat dan gepaard met een raar zoevend geluid, krachtverlies en het verdwijnen van het motorgeluid (lekker rustig!). Alle koelvloeistof stoomt er dan uit en ik kan er dan weer 4 liter in gooien.

Kleine kans dat een van jullie hetzelfde hebben, maar bij mij bleek het dus aan de riem te liggen die slipt door de regen. Deze riem drijft de G-lader, dynamo en waterpomp aan. De riem draait niet, water staat dus stil, wordt heet en verdampt met veel drama.

Gelukkig gaat er spoedig een (originele) kap om de riem heen.
Reply With Quote
  #20  
Old 04-02-2010, 11:07
Mikkem's Avatar
Mikkem Mikkem is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 200
Default

Dat is wel heel extreem. Brrr.


De lucht die bij mij uit de blower komt (die ik eerder als "Maggilucht" omschreef) is niet hetzelfde als de geur van de koelvloeistof. Daar hebben we gisteren toch behoorlijk lang met onze neus in en boven gehangen en zelfs met de handen door de emmer met vloeistof gegaan (op zoek naar gevallen onderdelen). Dat ruikt véél minder sterk.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986
Verkocht!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum