![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Iemand een idee welk onderdeel de spanrol heeft in het rode vakje? Ding rammelt en ik wil een nw bestellen maar blijkbaar zijn er tig soorten van
![]() ![]()
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() Hmz. Ik snap de vraag niet helemaal, de rol heb je omcircelt, de spanner zelf is nr8. Maar als je spanrol op en neer trilt zou ik eerst goed naar de vrijlooppouli van je dynamo kijken!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Gisteren gekeken en de rol die ik omcirkelt heb trilt tegen de riem aan. Rammelt heen en weer. Wordt omschreven als spanrol.
Maar volgens jou kan het ook de vrijloop van de dynamo zijn?
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() rolletje (1) = 028 145 278 E
dopje (2) = 028 145 291 A Niet alle dynamo's hadden/hebben een vrijlooppoelie. Trillen in de zin van "draaien om de as 6" is normaal als je geen vrijlooppoelie hebt, en het wordt ook minder als je gas geeft. Als hij rammelt omdat hij kapot is, is hij kapot inderdaad, Maar dat zou je dan op gevoel met de Hand kunnen vaststellen. Let op: ze willen wel eens stom gedragen als je een gladde multi-V-riem monteert. Kunnen gaan trillen, kunnen gaan piepen.. naar men zegt, verhelpt een riem met ruwe achterkant dat. Men heeft het dan over riemen van het merk Contitech (geen reclame!).. Ik kann je dat niet met 100% zekerheid zeggen, ik rij rond met een ander systeem, omdat dat systeem bij mij niet goed paste. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Yo dankjewel
![]() Heb hem gelijk besteld in der Heimat. Voor €9,50 incl verzenden valt het weer mee. Ook gelijk een nw riem besteld, van Contitech ![]()
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() het vrijlooppoelie verhaal is lastig:
het is niet echt te zeggen of het al op dat systeem origineel gezeten heeft, of naderhand er op is gebeund. Althans, ik heb er ook voor gekeken, en in ETKA vond ik er niets over voor een 1Z Motor in de Golf. Wel is het natuurlijk zo dat een Bosch Dynamo gewoon een Bosch Dynamo is, dus als er Autos zijn met een vrijlooppoelie die dezelde afmetingen (asdiameter, omloopdiameter en aantal V's), dan kann de vrijlooppoelie toch voor de 1Z van de Golf gebruikt worden. Zo zag ik net ergens dat het bijvoorbeeld in de B-auto's (Passat, Audi 80) zou moeten zitten. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een AFN motor erin liggen.
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() 1Z, AHU en AFN zijn wat dat betreft volgens mij wel gelijk. AAZ is dan wel TD, Maar ook daar kann eenzelfde systeem op zitten.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De de AAZ motor in mijn Transporter niet. Daar is de dynamo tevens de spanner. Op de AFN in m'n Golf zit bovenstaande systeem. ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#10
|
|||
|
|||
![]() ik heb ook het systeem van een AAZ Motor op de 1Z gebouwd, daar kantel je de Dynamo om de riem te spannen, klopt. Maar ik kann me voorstellen dat er "full Option" auto's zijn, met airco en stuurbekrachtiging en weet ik veel, met AAZ Motor. daar zou het dan niet mooi passen, met zo een dynamokantelsysteem, of daar wordt het nog anders opgelost. Maar iig, bovengenoemd spansysteem met een rolletje op een arm past op 1Z, AHU en AFN, daar zijn we het over eens
![]() |