Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 03-03-2014, 21:10
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Klopt het dat de plunjer (of hoe dat ding ook mag heten.. daar waar je de micrometer insteekt) 4 keer op en neer gaat in 1 360 graden rotatie?
Reply With Quote
  #22  
Old 03-03-2014, 21:18
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

De pomp en nokkenas draaien 1x rond op 2 krukas omwentelingen.

Dus even carterpan los en kijken wanneer de eerste zuiger (distributie zijde omhoog staat) bovenste dode punt. Dan de pomp blokkeren met pin en nokkenas met lineaal. Dan de riem erop en klaar.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #23  
Old 03-03-2014, 21:36
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
De pomp en nokkenas draaien 1x rond op 2 krukas omwentelingen.

Dus even carterpan los en kijken wanneer de eerste zuiger (distributie zijde omhoog staat) bovenste dode punt. Dan de pomp blokkeren met pin en nokkenas met lineaal. Dan de riem erop en klaar.


ja zover was ik al.. hij loopt ook wel, maar niet goed.. er zit een verstelbare pullie op mijn brandstofpomp.. en deze heeft geen merktekens of gat voor een blokkeer pen.
Er zitten wel verfstippen op, maar deze zijn oud en die vertrouw ik niet.

maar nou had ik dus de pomp afgesteld op 0.95, maar er veranderde niet echt iets.. dus toen ben ik verder gegaa met "proberen" en na 10x de pomp een tandje te hebben verzet werd het beter.. toen ben ik nogmaals aan de slag gegaan met de micro meter en tot mijn verbazing zat hij niet ver van de 0.95 af.. dus vandaar mijn vraag of de plunjer 4 maal een slag maakt in 1 omwenteling van de pomp..
Reply With Quote
  #24  
Old 03-03-2014, 22:33
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Als hij in de buurt van 0.95 staat dan zou hij regelmatig moeten lopen en ook goed.

Ja een pomp maakt in 360 graden 1 omwenteling en er zitten 4 nokken op de pomp van een 4 cilinder.

Heeft de pomp vol gestaan met diesel tijdens het stil staan?
Heb je de leidingen naar de verstuivers toe boven op de verstuivers ontlucht?
Zit de uitlaat banjo op de retourleiding (waar ook de retour slangetjes van de verstuivers op uit komen)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"

Last edited by DÁ-BRT : 04-03-2014 at 07:59.
Reply With Quote
  #25  
Old 04-03-2014, 09:50
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT

Heeft de pomp vol gestaan met diesel tijdens het stil staan?
Heb je de leidingen naar de verstuivers toe boven op de verstuivers ontlucht?
Zit de uitlaat banjo op de retourleiding (waar ook de retour slangetjes van de verstuivers op uit komen)


of de pomp vol heeft gestaan weet ik niet.. maar hoelang zou de pomp zonder diesel mogen staan voor er schade kan ontstaan?

Leidingen zijn juist ontlucht.

en wat betrefd de retourleidingen zit dit ook goed..
Ik zal vanmiddag wel een fototje schieten van de huidige situatie.

gr
Reply With Quote
  #26  
Old 04-03-2014, 10:03
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Quote:
Originally Posted by aaarrie
of de pomp vol heeft gestaan weet ik niet.. maar hoelang zou de pomp zonder diesel mogen staan voor er schade kan ontstaan?

Leidingen zijn juist ontlucht.

en wat betrefd de retourleidingen zit dit ook goed..
Ik zal vanmiddag wel een fototje schieten van de huidige situatie.

gr


Een pomp is zeeeeer gevoelig voor corrosie, die kan goed binnen een week zonder of met vochtige diesel (water in het diesel) beschadigen.

Kijk het even aan, hij zou regelmatig moeten lopen als hij bijna op tijd staat.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #27  
Old 04-03-2014, 19:39
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Nou hij staat op tijd.. ik heb voor de zekerheid alles nog een keer nagelopen een staat perfect.

Hij slaat nu wel wat makkelijker aan, maar op een gegeven moment begint hij zwaarder te lopen en scheid er dan mee uit..

Kortom.. het is nog steeds niet goed!

Ik kwam er wel achter dat 1 verstuiver een beetje lekte., dus ik ga morgen nieuwe brandplaatjes bestellen, maar ik geloof niet dat dat het probleem is..

Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee
Reply With Quote
  #28  
Old 04-03-2014, 19:51
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Dan krijgt hij geen diesel...

Of niet genoeg.

Hij trekt de pomp leeg en stopt.

Verstuivers gaan niet lekken door brandplaatjes.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #29  
Old 04-03-2014, 20:09
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Dan krijgt hij geen diesel...

Of niet genoeg.

Hij trekt de pomp leeg en stopt.

Verstuivers gaan niet lekken door brandplaatjes.


-hmm okee.. dan zal ik morgen de leiding gaan na lopen.. heb er wel een pomp balletje tussen gezet om de diesel naar de pomp te pompen..

-hoe krijg ik de verstuivers dan dicht?
Reply With Quote
  #30  
Old 05-03-2014, 09:59
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Heb de verstuivers getest.. deze vernevelen goed en gaan bij 150 bar open..

Is het een idee om het diesel systeem te reinigen met een forte goedje?
Reply With Quote
  #31  
Old 05-03-2014, 19:21
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Hij doet t!!!!!! 😁

Heel erg bedankt voor het meedenken!!

Geen idee wat het nou was.. heb de verstuivers nog maals getest, leidingen door gespoten, en alle slangen nog eens los en vast gedraait en een half uurtje op forte diesel conditioner laten draaien.

Hij geeft wel even een pluimpje bij flink het gas in trappen.. zal wel zo horen denk ik..
Reply With Quote
  #32  
Old 05-03-2014, 21:21
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Ai.. iets te vroeg gejuicht..

Stond net toch een paar keer stil.. het pompballetje stond vaccuum en zodra ik de aftap van het dieselfilter losdraaide hoorde je een zuigend geluid.. ik vermoed dat dat in het filter zit (deze ga ik morgen vernieuwen) of kan jet nog ergens anders aan liggen?
Reply With Quote
  #33  
Old 05-03-2014, 21:45
marcel-w marcel-w is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 18
Default

hoi,probeer hem eens te laten lopen op een los brandstof tankje,dus gewoon de aanzuigleiding in een fles met diesel hangen (wel zorgen dat ie geen facuum kan kreeren) en eens kijken of die daar wel goed op loopt.als hij dan nog moeilijk loopt of afslaat bij gas geven kan dat ook zijn omdat de interne opvoer pomp (schottenpomp) van je pomp plakt door oxidatie,hij levert dan niet genoeg brandstof om het hoge druk gedeelte van de pomp te voorzien van de overdruk aan brandstof die nodig is om het hele zaakje te laten werken.
groet marcel
Reply With Quote
  #34  
Old 05-03-2014, 23:11
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Hij heeft een half op een apart tankje gedraait en dat deed hij prima..
En hij draaide ook zo'n 20 km op de normaal aangesloten manier.

Maar hij trok het pompballetje vacuum, dus de opvoer gedeelte is wel goed lijkt mij..
Kan het nog met de retourleiding te maken hebben?
Reply With Quote
  #35  
Old 06-03-2014, 21:01
marcel-w marcel-w is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 18
Default

retour zou nog een verkeerde banjo op kunnen zitten.daar hoort er een die wat een nauwe doorgang heeft waardoor de pomp een overdruk krijgt van binnen,er staat meestal ook out op.
maar als het pompballetje vacuum getrokken wordt denk ik eerder aan een verstopte aanvoer leiding.dus ergens tussen de tank en het balletje.
greetz marcel
Reply With Quote
  #36  
Old 06-03-2014, 22:11
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Het was inderdaad een verstopte leiding.. en er huisde flink wat zooi in de tank.. deze is gespoeld en het motortje draait nu nog steeds goed..
Reply With Quote
  #37  
Old 09-03-2014, 20:17
marcel-w marcel-w is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 18
Default

mooi man!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum