Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #421  
Old 03-05-2025, 07:50
Scully Scully is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,011
Default

De foutcode kwam voor het eerst bij JD op de bank, dus na de werkzaamheden aan de motor. Dus de nokkenas en kettingdeksel zijn vervangen. De oude nokkenas en kop waren natuurlijk op elkaar ingelopen. Dat is met de nieuwe natuurlijk niet zo. Wellicht zit daar geen probleem hoor, het is maar een theorie. Ik denk ook dat het probleem elders zit, en dat de gedane werkzaamheden de druppel zijn geweest om de versteller niet meer goed te laten werken. Eerst ga ik de oliedruk testen, en van daaruit verder.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 03-05-2025 at 08:33.
Reply With Quote
  #422  
Old 03-05-2025, 11:32
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,112
Default

Een oliedruk meter is sowieso altijd handig idd.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #423  
Old 10-05-2025, 15:45
Scully Scully is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,011
Default

Ik heb een oliedruk tester gekocht, bij koude motor geeft deze zo'n 4 bar.

Bij 'koude' motor, 60 graden in de video, werkt de nokkenasverstelling nog goed, en heeft de motor stationair nog zo'n 2 bar druk.

https://www.youtube.com/shorts/hEq4r86r_h8

Bij warme motor zakt de druk tot 0,8 bar stationair, en volgt de nokkenasverstelling zijn setpoint niet goed meer.

https://www.youtube.com/shorts/spfCvGmtzAM

Dus carterdeksel er maar weer onder vandaan. Ik heb eerst nog een olieflush gedaan om de kanalen etc wat te reinigen.




Als je het deksel van de oliepomp er af haalt, ziet dat er zo uit:




Alles ziet er nog best netjes uit voor de leeftijd.







Ook heb ik het overdrukventiel verwijderd voor inspectie. Ook dit ziet er best netjes uit:







Dus dit kan weer in elkaar, en hier ligt de oorzaak niet. Op de filmpjes is ook te zien dat bij gasgeven er wel goed druk op wordt gebouwd, dus dit past daar wel bij.
Nu had ik al gevonden op het internet dat de zuigerkoeling ook een oorzaak kan zijn van lagere oliedruk onderin de toeren. Dit is bij mij het geval, dus hier ga ik 3 van de 4 vervangen, de 4e kom je niet bij zonder de krukas te verwijderen. Deze moest ik echter nog bestellen, evenals wat passend gereedschap hiervoor.

Bij de Golf had ik last van een tik rechtsachter, ik had er al eens naar gekeken, maar kon toen niks vinden, nu vond ik een wel erg voor de hand liggende oplossing, een moer van de stabilisatorstang was niet goed aangedraaid.




Op de foto is dit al klaar. Vanzelfsprekend heb ik mijn beklag gedaan bij de verantwoordelijke monteur.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 10-05-2025 at 15:48.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum