![]() |
#421
|
|||
|
|||
![]() De foutcode kwam voor het eerst bij JD op de bank, dus na de werkzaamheden aan de motor. Dus de nokkenas en kettingdeksel zijn vervangen. De oude nokkenas en kop waren natuurlijk op elkaar ingelopen. Dat is met de nieuwe natuurlijk niet zo. Wellicht zit daar geen probleem hoor, het is maar een theorie. Ik denk ook dat het probleem elders zit, en dat de gedane werkzaamheden de druppel zijn geweest om de versteller niet meer goed te laten werken. Eerst ga ik de oliedruk testen, en van daaruit verder.
Last edited by Scully : 03-05-2025 at 08:33. |
#422
|
||||
|
||||
![]() Een oliedruk meter is sowieso altijd handig idd.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) De 2025 AutoFans.nl trackday kalender! |
#423
|
|||
|
|||
![]() Ik heb een oliedruk tester gekocht, bij koude motor geeft deze zo'n 4 bar.
Bij 'koude' motor, 60 graden in de video, werkt de nokkenasverstelling nog goed, en heeft de motor stationair nog zo'n 2 bar druk. https://www.youtube.com/shorts/hEq4r86r_h8 Bij warme motor zakt de druk tot 0,8 bar stationair, en volgt de nokkenasverstelling zijn setpoint niet goed meer. https://www.youtube.com/shorts/spfCvGmtzAM Dus carterdeksel er maar weer onder vandaan. Ik heb eerst nog een olieflush gedaan om de kanalen etc wat te reinigen. ![]() Als je het deksel van de oliepomp er af haalt, ziet dat er zo uit: ![]() Alles ziet er nog best netjes uit voor de leeftijd. ![]() ![]() Ook heb ik het overdrukventiel verwijderd voor inspectie. Ook dit ziet er best netjes uit: ![]() ![]() Dus dit kan weer in elkaar, en hier ligt de oorzaak niet. Op de filmpjes is ook te zien dat bij gasgeven er wel goed druk op wordt gebouwd, dus dit past daar wel bij. Nu had ik al gevonden op het internet dat de zuigerkoeling ook een oorzaak kan zijn van lagere oliedruk onderin de toeren. Dit is bij mij het geval, dus hier ga ik 3 van de 4 vervangen, de 4e kom je niet bij zonder de krukas te verwijderen. Deze moest ik echter nog bestellen, evenals wat passend gereedschap hiervoor. Bij de Golf had ik last van een tik rechtsachter, ik had er al eens naar gekeken, maar kon toen niks vinden, nu vond ik een wel erg voor de hand liggende oplossing, een moer van de stabilisatorstang was niet goed aangedraaid. ![]() Op de foto is dit al klaar. Vanzelfsprekend heb ik mijn beklag gedaan bij de verantwoordelijke monteur. ![]() Last edited by Scully : 10-05-2025 at 15:48. |