![]() |
#421
|
|||
|
|||
![]() De foutcode kwam voor het eerst bij JD op de bank, dus na de werkzaamheden aan de motor. Dus de nokkenas en kettingdeksel zijn vervangen. De oude nokkenas en kop waren natuurlijk op elkaar ingelopen. Dat is met de nieuwe natuurlijk niet zo. Wellicht zit daar geen probleem hoor, het is maar een theorie. Ik denk ook dat het probleem elders zit, en dat de gedane werkzaamheden de druppel zijn geweest om de versteller niet meer goed te laten werken. Eerst ga ik de oliedruk testen, en van daaruit verder.
Last edited by Scully : 03-05-2025 at 08:33. |
#422
|
||||
|
||||
![]() Een oliedruk meter is sowieso altijd handig idd.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) De 2025 AutoFans.nl trackday kalender! |
#423
|
|||
|
|||
![]() Ik heb een oliedruk tester gekocht, bij koude motor geeft deze zo'n 4 bar.
Bij 'koude' motor, 60 graden in de video, werkt de nokkenasverstelling nog goed, en heeft de motor stationair nog zo'n 2 bar druk. https://www.youtube.com/shorts/hEq4r86r_h8 Bij warme motor zakt de druk tot 0,8 bar stationair, en volgt de nokkenasverstelling zijn setpoint niet goed meer. https://www.youtube.com/shorts/spfCvGmtzAM Dus carterdeksel er maar weer onder vandaan. Ik heb eerst nog een olieflush gedaan om de kanalen etc wat te reinigen. ![]() Als je het deksel van de oliepomp er af haalt, ziet dat er zo uit: ![]() Alles ziet er nog best netjes uit voor de leeftijd. ![]() ![]() Ook heb ik het overdrukventiel verwijderd voor inspectie. Ook dit ziet er best netjes uit: ![]() ![]() Dus dit kan weer in elkaar, en hier ligt de oorzaak niet. Op de filmpjes is ook te zien dat bij gasgeven er wel goed druk op wordt gebouwd, dus dit past daar wel bij. Nu had ik al gevonden op het internet dat de zuigerkoeling ook een oorzaak kan zijn van lagere oliedruk onderin de toeren. Dit is bij mij het geval, dus hier ga ik 3 van de 4 vervangen, de 4e kom je niet bij zonder de krukas te verwijderen. Deze moest ik echter nog bestellen, evenals wat passend gereedschap hiervoor. Bij de Golf had ik last van een tik rechtsachter, ik had er al eens naar gekeken, maar kon toen niks vinden, nu vond ik een wel erg voor de hand liggende oplossing, een moer van de stabilisatorstang was niet goed aangedraaid. ![]() Op de foto is dit al klaar. Vanzelfsprekend heb ik mijn beklag gedaan bij de verantwoordelijke monteur. ![]() Last edited by Scully : 10-05-2025 at 15:48. |
#424
|
|||
|
|||
![]() Nieuwe oliespuitertjes binnen.
![]() Helaas bij de eerste poging draai ik gelijk zo'n kl*to veeltand boutje rond. ![]() De andere 2 heb ik maar niet meer geprobeerd. Nu kan ik er dus alleen nog maar bij als ik de krukas eruit haal, wat betekent dat de motor er uit moet, en ik eigenlijk meteen tegen een motorrevisie aan zit. Als laatste wanhoop actie heb ik maar 10W60 besteld, in de hoop dat dit het probleem verhelpt. Immers, bij koude motor, dus dikkere olie, werkt de nokkenas verstelling wel goed. Dan ben ik ook nog bezig met de Golf, deze had ook nog last van trillingen bij de remmen. Ik dacht altijd dat het aan mij lag, maar ondertussen vermoed ik het bedrijf waar ik ze heb laten afdraaien. Zowel de schijven van de Seat als van de Golf hebben zo'n 0,4 mm afwijking. https://www.youtube.com/shorts/eH-TmrZaf6Q Dus nieuwe schijven besteld, met coole streepjes erin. ![]() ![]() Voor extra koeling heb ik de stofkappen verwijderd, en komen de RS3 koelkapjes op de Golf. De nieuwe schijf gaf 0,05 mm aan als afwijking trouwens. Last edited by Scully : 14-05-2025 at 11:57. |
#425
|
|||
|
|||
![]() 10W60 toegevoegd, en dit doet nogal wat met de oliedruk zeg.
![]() https://www.youtube.com/shorts/dnEBtJcgNKs 1,8 bar stationair tov 0,8 bar. Druk op toeren is zo'n 4,5/4,6 bar waar dit eerst 4/4,2 bar was. Alleen bij de eerste keer gasgeven zie ik nog afwijking. Daarna niet meer, dus dit geeft hoop, en vraagt om wat meer testen. Eerst moest ik de nieuwe schijven even op de Golf monteren, samen met de remkoeling. ![]() |
#426
|
|||
|
|||
![]() Hoe een simpel klusje 2 dagen kan duren.
![]() Ik wou 'even' de oliedruktester verwijderen, en de oliedruksensor terug plaatsen. Het begon al met het verwijderen van de adapter van de oliedruktester. Deze draaide ik eruit, en toen viel die naar beneden, om spoorloos te verdwijnen. Zoeken, zoeken, zoeken, en uiteindelijk vanmorgen (ik was er gister al mee begonnnen), zag ik hem liggen, en kon ik er redelijk makkelijk met een magneetpen bij. Toen de oliedruksensor weer terug. Op zich een klusje van 1 minuut. Een dop 24, en een lange 1/2" verlengstuk, en je kan er bij. Echter op geen enkele manier kreeg het schroefdraad elkaar te pakken. Hier wat foto's om de prachtige lokatie van dat ding te laten zien: Aan het eind van deze 25 cm verlengstuk zit de aansluiting: ![]() ![]() En daar moet je dan vanaf de versnellingsbak kant bij, wat op zich redelijk gaat: ![]() Die glinstering in het midden is de dop 24: ![]() Met geen mogelijkheid kreeg ik de sensor in het schroefdraad. Eerst maar een paar keer bij weggelopen, en de garagedeur maar weer dicht gedaan. Na het eten begonnen met wat demonteren, voornamelijk koelslangen en kabelboom. En uiteindelijk kon ik erbij. De koperen aansluiting is waar het om gaat: ![]() En succes, eindelijk. Hele dag (niet in tijd) mee bezig geweest. ![]() ![]() En nog een (hele) kleine winst gepakt. Op bovenstaande foto staan 2 koelwater leidingen. Deze gaat naar de interieur verwarming. Deze had ik verder naar rechts buiten de foto, achter het blok, al afgedopt. De slang die ertussen zat komt niet terug, en nu is de leiding eerder in het circuit afgedopt. Last edited by Scully : 19-05-2025 at 20:42. |
#427
|
|||
|
|||
![]() Vanochtend nog een testritje gedaan. Helaas weer met hetzelfde resultaat. Ik ben er wel achter dat die bij vollast het wel lijkt te doen, en bij deellast juist niet lijkt te volgen. Dus dat kan ik optellen bij dat die met koude motor wel goed werkt, en bij warme motor dus niet.
![]() Nog wel een coole drive-by gemaakt, geluid omhoog. ![]() https://www.youtube.com/shorts/DaKALv1CEpg |
#428
|
|||
|
|||
![]() Gisterochtend ben ik op pad gegaan voor een originele (CDL) nokkenas, en een origineel kettingdeksel. Omdat ik wil weten waar het aan ligt, heb ik eerst alleen het kettingdeksel vervangen. Meteen voelde ik dat de olie ringen strakker in de versteller gingen, dus dit gaf hoop. Na alles weer aansluiten, even de auto laten warm lopen. Tijdens dit warmlopen zag de trending er al goed uit. Eenmaal op temperatuur, een beetje heen en weer gereden tussen de garage en het huis, en ik was helemaal blij.
![]() Dus vandaag stond ik te springen om te testen natuurlijk, dus weer naar mijn topgeheime testlokatie. ![]() ![]() ![]() Ook daar strakke lijnen, dus helemaal mooi. https://www.youtube.com/shorts/Iwk6xMGfdNQ Toen moest ik nog een paar keer doortrekken naar 7000 rpm, omdat JD had opgemerkt dat die bovenin begon te haperen. Wat ook te zien is in de grafiek. ![]() Dit zit er helaas nog steeds in. Het voelt een beetje als wielspin. Maar het is lastig testen voor mij, omdat er dan meteen behoorlijk wat snelheid gemaakt wordt. Dit wil ik eigenlijk niet omdat ik toch met een niet straat legale auto bezig ben. Als ik een beetje 50/60 rij, kan ik misschien nog een beetje aan oom agent uitleggen wat ik aan het doen ben met de laptop naast me. Maar 100+ en max toeren is natuurlijk niet handig. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is, ik had gehoopt dat het weg zou gaan wanneer de versteller goed werkt. Dit is helaas dus niet zo. Het kan iets mechanisch zijn, zwevende kleppen? Of wellicht is dit er gewoon uit te tunen door JD? Geen idee voor nu. Ik ga nu eerst de CDL nokkenas monteren, al was het alleen al omdat die 700 gram lichter is. ![]() |
#429
|
||||
|
||||
![]() Kun je de deksels opmeten, of het oude deksel ook ruimer is voor de ringen?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) De 2025 AutoFans.nl trackday kalender! |
#430
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja lastig, dan moet de schuifmaat in het deksel zeg maar. |
#431
|
|||
|
|||
![]() Gister heb ik een leuke avond gereden op Zandvoort met de Golf. De voorbereidingen begonnen al goed, mijn dochter wou graag meehelpen met de Golf te wassen.
![]() ![]() Op de baan heb ik 4 sessies gereden. Ik was er nog nooit met de Golf geweest, dus langzaam opbouwen. Ook was het behoorlijk druk, met snellere en (echt) langzame auto's door elkaar. Volgende keer toch maar een sport sessie met de Golf? ![]() ![]() De Mustang op de foto ging ik in de kombocht buitenom voorbij, en de Cupra met hele dikke remmen naast mij, heb ik ook ingehaald. Snelste geklokte tijd een 2.16 min, helaas heb ik bij de laatste sessie niet goed op het knopje gedrukt, waar ik wel 2 redelijk vrije rondes had. Ik heb die sessie opgereden met een Clio 3 met kooi etc, die zei na de tijd dat hij een 2.11 had gereden, dus daar baalde ik wel een beetje van dat ik niet getimed had. De Golf doet het voor een straatauto heel aardig op het circuit. De remmen hebben het goed gedaan, Zimmerman schijven met Pagid RS-29 blokken en de Porsche klauwen natuurlijk. Ook is de verf op de remklauwen goed gebleven, wat aangeeft dat het verwijderen van de stofplaten, en de RS3 remducts hun werk hebben gedaan. Ik had de Toyo's van de Seat eronder gemonteerd. Die zijn ondertussen ook 7 jaar oud, en hebben dus hun beste tijd wel gehad, en dat voel je. De auto wou behoorlijk glijden. Ook is de maat (225 breed) wellicht wat aan de smalle kant voor dit gewicht en vermogen. Daarnaast merk ik echt dat deze auto behoorlijk toe is aan een sperdifferentieel. In diverse bochten kon ik gewoon niet uit accelereren, en moest ik echt wachten. Tot slot deed de electronica van de auto nog een beetje raar in de Hügenholtz bocht. De TC stond uit, en toch greep die in de hoge lijn in. Wellicht dat de auto dacht dat die ging omvallen? Later heb ik een andere lijn gepakt, van boven naar beneden en terug, en hier kon de auto een stuk beter mee om gaan. Al met al, topdag. Last edited by Scully : 30-05-2025 at 08:52. |
#432
|
||||
|
||||
![]() Esc wil zich nog wel eens bemoeien met kombochten idd .
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) De 2025 AutoFans.nl trackday kalender! |
#433
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Moderne troep. ![]() |
#434
|
||||
|
||||
![]() Op de testbaan in Aldenhoven zit zo'n korte kombocht dat bovenin de ESP/ESC je voorwiel vast laat slaan en je vanzelf weer naar beneden glijdt
![]()
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) De 2025 AutoFans.nl trackday kalender! |