Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2010, 14:50
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default olie alarm golf 1

Heb al gezocht met de search maar niet echt veel bruikbaars gevonden..

Dus mijn probleem: Olie lampje gaat soms knipperen en de zoemer gaat soms af. Wagen heeft een hele tijd stil gestaan en ben gisteren begonnen met de remmen te herstellen en te ontluchten. Uiteraard moet dit met draaiende motor, na een tijdje stationair draaien gaat het alarm af. Bij plots wat gas geven gaat ook soms het alarm af. Gisteren de olie en filter vervangen maar het probleem blijft zich voort doen. Wat zou het probleem kunnen zijn? Oliepomp overleden of sensoren defect? Als bij het afgaan van het alarm de motor wordt uitgezet en terug wordt aangezet blijft het alarm uit tot hij effe later weer begint te piepen.

Hoop echt dat iemand mij kan vertellen wat het probleem hiervan zou kunnen zijn..
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2010, 15:15
jobo1983 jobo1983 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 138
Default

bij mij was het de oliepomp die overleden was.

had dat ie stationair wel gewoon goed werkte maar zodra er gas gegeven werd en de oliepomp echt aan het werk moet ging zoemer af en het lampje branden.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2010, 15:20
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Ga het probleem eerst bij de sensor zoeken voordat je de carter los gaat halen want een sensor heb je zo vervangen en mischien licht het aan de sensor
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2010, 15:31
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,877
Default

bij mij was een printplaatje in de tellerbak overleden.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2010, 15:51
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Bij mij de sensor overleden.
En inderdaad, sensor is makkelijker te vervangen.
__________________
VW T2b-2.0
VW Golf GTI mkI (1600 EG)
VW Golf GTI mkII
Reply With Quote
  #6  
Old 22-06-2010, 16:13
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hallo ..
probeer eens met een controle lampje of multimeter ..

heel vaak is je cockpit het probleem .
sensor wissel kun je beter eerst eens proberen ..
vrgr gooigolf .
Reply With Quote
  #7  
Old 22-06-2010, 16:24
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

sensor

en remmen ontluchten hoeft niet bij draaiende motor, hoor
Reply With Quote
  #8  
Old 22-06-2010, 16:49
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by gooigolf
hallo ..
probeer eens met een controle lampje of multimeter ..

heel vaak is je cockpit het probleem .
sensor wissel kun je beter eerst eens proberen ..
vrgr gooigolf .


Hey,
kan je me vertellen wat ik waar zou moeten Meten?

nieuwe sensors zijn bij een gewone auto onderdelen zaak te halen veronderstel ik?

Iemand enig idee wat een nieuwe oliepomp kost en waar deze te verkrijgen zijn?
en bedankt voor de snelle reacties

Last edited by brittjan : 22-06-2010 at 19:49.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-06-2010, 18:31
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Een nieuwe oliepomp kost rond de 100 euro.

Ik had een zelfde probleem. Ik heb er echter een oliedrukmeter opzitten. Bij mij was de druk heel veel lager dan het moest zijn. Bij statoniar toerental dook de druk onder de 0,3 bar.
Ik heb preventief de oliepomp, de olie en het filter vervangen. Olie was ook nodig omdat die er al weer 2 jaar inzat.
Nu is de druk bij stationair toerental 0,75 bar en 3 bar bij 2000 toeren.
De zoemer heb ik nog nooit horen afgaan.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #10  
Old 22-06-2010, 19:52
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een nieuwe oliepomp kost rond de 100 euro.

Ik had een zelfde probleem. Ik heb er echter een oliedrukmeter opzitten. Bij mij was de druk heel veel lager dan het moest zijn. Bij statoniar toerental dook de druk onder de 0,3 bar.
Ik heb preventief de oliepomp, de olie en het filter vervangen. Olie was ook nodig omdat die er al weer 2 jaar inzat.
Nu is de druk bij stationair toerental 0,75 bar en 3 bar bij 2000 toeren.
De zoemer heb ik nog nooit horen afgaan.


Dat is een heel verschil.. net een stukje gereden en geen last gehad van lampje dat aangaat of zoemer..

Kan je deze pomp nog gewoon halen bij de dealer? En moeten er extra dichtingen of pakkingen vervangen worden dan?
Reply With Quote
  #11  
Old 22-06-2010, 21:42
Skup Skup is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 36
Default

Ik weet om wat voor motor het gaat, maar bij mijn 1.5 JB, heb ik toevallig pas de oliedruksensor rechts in de kop vervangen (ivm lekken). Deze kostte 5,50 EUR en heb 'm gekocht bij de lokale onderdelenboer...

Volgens mij is er nog een tweede sensor, maar dit weet ik niet zeker.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-06-2010, 23:06
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Skup
Ik weet om wat voor motor het gaat, maar bij mijn 1.5 JB, heb ik toevallig pas de oliedruksensor rechts in de kop vervangen (ivm lekken). Deze kostte 5,50 EUR en heb 'm gekocht bij de lokale onderdelenboer...

Volgens mij is er nog een tweede sensor, maar dit weet ik niet zeker.


Ik heb ook een jb en je bedoelt de blauwe sensor neem ik aan? Deze zit inderdaad rechts in de kop. Een 2de sensor zit boven de oliefilter gemonteerd. Heb beide sensors eens los gekoppelt en toen ging de zoemer niet aan terwijl ik dat wel verwachte. Uit voorzorg deze beide sensors toch maar vervangen en de oliedruk eens meten..

@Jeff op welke plaats meet jij de oliedruk?
Reply With Quote
  #13  
Old 23-06-2010, 08:34
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Ik heb de oliedruk sensor in de kop zitten. Nu weet ik dat de druk daar een heel stuk lager is dan in de rest van het blok. Ik heb trouwens de dubbele VDO-sensor 0,3/ 0-5 bar.
Bij mij gaat het trouwens om een 2liter motor (ook bigblock)
Jeroen van Bolku tuning heeft alles bij mij vervangen.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #14  
Old 23-06-2010, 23:54
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 876
Default

Quote:
Originally Posted by brittjan
Ik heb ook een jb en je bedoelt de blauwe sensor neem ik aan? Deze zit inderdaad rechts in de kop. Een 2de sensor zit boven de oliefilter gemonteerd. Heb beide sensors eens los gekoppelt en toen ging de zoemer niet aan terwijl ik dat wel verwachte. Uit voorzorg deze beide sensors toch maar vervangen en de oliedruk eens meten..

@Jeff op welke plaats meet jij de oliedruk?


nee, omdat de sensoren min geschakeld zijn !
op moment dat er niet genoeg druk is, wordt er een contact geschakeld en gaat de zoemer.
beide sensoren schakelen ook bij een andere druk, maar weet zo niet uit me hoofd welke
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #15  
Old 24-06-2010, 09:47
Skup Skup is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 36
Default

Die in de kop meet een lagere druk, volgens mij (niet zeker) tussen 0,25 en 0,75 bar of zoiets.
Reply With Quote
  #16  
Old 24-06-2010, 13:48
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Net de kabel aan de sensors los gemaakt en de Volt meter aangesloten op de sensor en op de kabel die daar normaal toe komt. (Is dit wel de goede manier om te meten? Of moet ik de weerstand door de sensor meten ?)

Bij de witte sensor net boven de filter meten we 11,10 Volt en op de blauwe sensor aan de rechterkant van de cilinder meten we 5,50 volt. Er is uiteraard gemeten bij stationair toerental. Kan iemand mij vertellen of dat deze waardes een beetje kloppen en/of wat deze normaal moeten zijn?
Reply With Quote
  #17  
Old 24-06-2010, 14:28
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Het zijn schakelaars. En ze schakelen naar massa. Weerstand moet dus heel hoog zijn.
Het lijkt mij dat hij 12 V schakelt. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. En dan lijkt mij 5,5V niet logisch.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #18  
Old 24-06-2010, 15:15
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Het zijn schakelaars. En ze schakelen naar massa. Weerstand moet dus heel hoog zijn.
Het lijkt mij dat hij 12 V schakelt. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. En dan lijkt mij 5,5V niet logisch.


Kan dus besluiten dat de blauwe sensor overleden is?
Is het verstandig om de witte sensor ineens mee te vervangen of is dit overbodig?
Reply With Quote
  #19  
Old 10-07-2010, 14:29
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Heb de blauwe sensor vervangen. Helaas begint soms de zoemer nog af te gaan als de motor wat meer toeren maakt. Ik heb voor eens te kijken of het wel aan de sensors ligt de kabels van de sensors los gemaakt, zoemer ging even later toch weer aan! Vanwaar kan deze dan zijn signaal halen? Word de zoemer nog voor iets anders gebruikt?

Zou ook iemand voor mij kunnen controleren welke kabels op welke sensors moeten komen:
Op de blauwe sensor komt een gele kabel aan bij mij en op de witte sensor een blauw/zwarte kabel, klopt dit?

Alvast bedankt voor de reacties!
Reply With Quote
  #20  
Old 13-07-2010, 20:44
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Niemand een idee?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum