![]() |
|
|||
|
|||
![]() Heb al gezocht met de search maar niet echt veel bruikbaars gevonden..
Dus mijn probleem: Olie lampje gaat soms knipperen en de zoemer gaat soms af. Wagen heeft een hele tijd stil gestaan en ben gisteren begonnen met de remmen te herstellen en te ontluchten. Uiteraard moet dit met draaiende motor, na een tijdje stationair draaien gaat het alarm af. Bij plots wat gas geven gaat ook soms het alarm af. Gisteren de olie en filter vervangen maar het probleem blijft zich voort doen. Wat zou het probleem kunnen zijn? Oliepomp overleden of sensoren defect? Als bij het afgaan van het alarm de motor wordt uitgezet en terug wordt aangezet blijft het alarm uit tot hij effe later weer begint te piepen. Hoop echt dat iemand mij kan vertellen wat het probleem hiervan zou kunnen zijn.. |
|
|||
|
|||
![]() bij mij was het de oliepomp die overleden was.
had dat ie stationair wel gewoon goed werkte maar zodra er gas gegeven werd en de oliepomp echt aan het werk moet ging zoemer af en het lampje branden. |
|
||||
|
||||
![]() Ga het probleem eerst bij de sensor zoeken voordat je de carter los gaat halen want een sensor heb je zo vervangen en mischien licht het aan de sensor
![]() |
|
||||
|
||||
![]() bij mij was een printplaatje in de tellerbak overleden.
|
||||
|
||||
![]() Bij mij de sensor overleden.
En inderdaad, sensor is makkelijker te vervangen.
|
||||
|
||||
![]() hallo ..
probeer eens met een controle lampje of multimeter .. heel vaak is je cockpit het probleem . sensor wissel kun je beter eerst eens proberen .. vrgr gooigolf . |
|
||||
|
||||
![]() sensor
en remmen ontluchten hoeft niet bij draaiende motor, hoor |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hey, kan je me vertellen wat ik waar zou moeten Meten? nieuwe sensors zijn bij een gewone auto onderdelen zaak te halen veronderstel ik? Iemand enig idee wat een nieuwe oliepomp kost en waar deze te verkrijgen zijn? en bedankt voor de snelle reacties ![]() Last edited by brittjan : 22-06-2010 at 19:49. |
|
||||
|
||||
![]() Een nieuwe oliepomp kost rond de 100 euro.
Ik had een zelfde probleem. Ik heb er echter een oliedrukmeter opzitten. Bij mij was de druk heel veel lager dan het moest zijn. Bij statoniar toerental dook de druk onder de 0,3 bar. Ik heb preventief de oliepomp, de olie en het filter vervangen. Olie was ook nodig omdat die er al weer 2 jaar inzat. Nu is de druk bij stationair toerental 0,75 bar en 3 bar bij 2000 toeren. De zoemer heb ik nog nooit horen afgaan.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat is een heel verschil.. net een stukje gereden en geen last gehad van lampje dat aangaat of zoemer.. Kan je deze pomp nog gewoon halen bij de dealer? En moeten er extra dichtingen of pakkingen vervangen worden dan? |
|
|||
|
|||
![]() Ik weet om wat voor motor het gaat, maar bij mijn 1.5 JB, heb ik toevallig pas de oliedruksensor rechts in de kop vervangen (ivm lekken). Deze kostte 5,50 EUR en heb 'm gekocht bij de lokale onderdelenboer...
Volgens mij is er nog een tweede sensor, maar dit weet ik niet zeker. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ik heb ook een jb en je bedoelt de blauwe sensor neem ik aan? Deze zit inderdaad rechts in de kop. Een 2de sensor zit boven de oliefilter gemonteerd. Heb beide sensors eens los gekoppelt en toen ging de zoemer niet aan terwijl ik dat wel verwachte. Uit voorzorg deze beide sensors toch maar vervangen en de oliedruk eens meten.. @Jeff op welke plaats meet jij de oliedruk? |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb de oliedruk sensor in de kop zitten. Nu weet ik dat de druk daar een heel stuk lager is dan in de rest van het blok. Ik heb trouwens de dubbele VDO-sensor 0,3/ 0-5 bar.
Bij mij gaat het trouwens om een 2liter motor (ook bigblock) Jeroen van Bolku tuning heeft alles bij mij vervangen.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
nee, omdat de sensoren min geschakeld zijn ! op moment dat er niet genoeg druk is, wordt er een contact geschakeld en gaat de zoemer. beide sensoren schakelen ook bij een andere druk, maar weet zo niet uit me hoofd welke
|
|||
|
|||
![]() Die in de kop meet een lagere druk, volgens mij (niet zeker) tussen 0,25 en 0,75 bar of zoiets.
|
|
|||
|
|||
![]() Net de kabel aan de sensors los gemaakt en de Volt meter aangesloten op de sensor en op de kabel die daar normaal toe komt. (Is dit wel de goede manier om te meten? Of moet ik de weerstand door de sensor meten ?)
Bij de witte sensor net boven de filter meten we 11,10 Volt en op de blauwe sensor aan de rechterkant van de cilinder meten we 5,50 volt. Er is uiteraard gemeten bij stationair toerental. Kan iemand mij vertellen of dat deze waardes een beetje kloppen en/of wat deze normaal moeten zijn? |
|
||||
|
||||
![]() Het zijn schakelaars. En ze schakelen naar massa. Weerstand moet dus heel hoog zijn.
Het lijkt mij dat hij 12 V schakelt. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. En dan lijkt mij 5,5V niet logisch.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Kan dus besluiten dat de blauwe sensor overleden is? Is het verstandig om de witte sensor ineens mee te vervangen of is dit overbodig? |
|
|||
|
|||
![]() Heb de blauwe sensor vervangen. Helaas begint soms de zoemer nog af te gaan als de motor wat meer toeren maakt. Ik heb voor eens te kijken of het wel aan de sensors ligt de kabels van de sensors los gemaakt, zoemer ging even later toch weer aan! Vanwaar kan deze dan zijn signaal halen? Word de zoemer nog voor iets anders gebruikt?
Zou ook iemand voor mij kunnen controleren welke kabels op welke sensors moeten komen: Op de blauwe sensor komt een gele kabel aan bij mij en op de witte sensor een blauw/zwarte kabel, klopt dit? Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|||
|
|||
![]() Niemand een idee?
|