Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2007, 19:04
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default goedkope perfecte oplossing voor startprobleem

oke na mijn eigen startproblemen en via hier vinden waar het aan ligt heb ik een perfecte oplossing
graag deel ik deze hier zodat een ieder ander er ook gebruik van kan maken..
misschien logoisch maar dit is een alternatief voor een ander idee wat ik hier via een link zag

probleem: na een stuk rijden stop je zet je motor af , wil later starten en ...niets er gebeurd niets geen klik geen geluid niets..
na veel moeite enz. heb ik geleerd dat dat komt omdat (ik heb een 1500 automaat) de startmotor onder het uitlaatspruitstuk zit en dus warm word.
dan heeft hij veel stroom nodig om te starten .
bij de automaat gaat het vanaf de startmotor naar binnen naar het contact en naar de pook ivm startbeveiliging vd automaat.
dit traject is best lang , de kabels dun en oud en het lopt via een sleepcontact bij de pook .
hierdoor heb je zoveel stroomverlies dat er niets gebeurd
ik kon starten door de stekker onder de kap los te maken en dan een draad aan de puls en aan de min te doen en dan op de accu te starten.
dit is natuurlijk een noodoplossing dus....

de oplossing :
ik heb uit het autostyleboek (ja eigenlijk niet mijn favoriet maar goed)
een startknopset besteld voor 30 euro.
dit omvat een ronde startknop van rvs en een relai (wat je er dus echt bij moet hebben) van 30 ampere en toen ik hem kreeg bleek het zelfs 40 ampere te zijn
vanaf de startmotor ben ik met de min vd starmotor direct naar de accu gegaan en met de plus naar binnen die gaat op het relai en van het relai ga je weer naar de accu naar de plus dan moet er 1 draad van het relai aan het contact en een min van het relai op een massa punt.
gevolg : een korte draadafstand en hij start nu echt ook veel beter en sneller en waar het om ging ook na rijden als de boel warm is
het werkt perfect !!!!!!!!!
ik had een vriend van me even hulp gevraagd hoe precies aan te sluiten die heeft een car audio zaak en is echt meester met electa enz.
dus we hebben het echt goed gedaan alles gesoldeerd/getaped en daarna een draadboom ervan gemaakt met dat vilttape
ook zit tussen de plus vd startmotor een zekering en ook tussen het relai en de accu dat is wel zo veilig.

zo en zo is het wel lachen zon startknop maar belangrijker het werkt goed en verhelpt dit probleem zeer effectief :0

dus ik hoop dat iemand er wat aan heeft / dit kan gebruiken.
ben blij dat ik hier het probleem had gevonden en nu ik de oplossing heb deel ik dit weer hier

ik hoop dat het er duidelijk staat
de startset heeft honda s2000 startknop en omvat kabels/knop/relai
er zat een lelijk rood glaasje in en er zaten nog een witte en blauwe bij ik heb de witte en het staat zeer retro dus dat is mooi werk !!!!
te bestellen bij autostyle voor 30 euro

grts richard
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2007, 19:13
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

foto's?

Ben wel benieuwd hoe het staat...
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2007, 20:51
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

jammer genoeg geen cam . maar naast de asbak zat een rondje waar een sigarettenaansteker kan die was nog dicht die heb ik opengeboord en daar de knop in gemaakt , ziet er heel netjes uit en niet te modern of te racy
Reply With Quote
  #4  
Old 20-05-2007, 11:21
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Hey crazy richard, das nog eens een mooie oplossing!

Ik dacht altijd dat het probleem van slechte warme start zat in het feit dat de benzine in de carburateurs verdampte door de warmte. als je dan start moet er van ver 'verse' benzine komen..
Om ervoor te zorgen dat de motor (heb ook een 1500 JB blok) dan sneller startte trap ik altijd het gaspedaal helemaal in een paar keer.

Maar dit is wel het overwegen waard om aan te schaffen vind ik. Je hebt de startknop wel doorgelinkt aan je contactslot neem ik aan?

Groeten, Dennis
Reply With Quote
  #5  
Old 20-05-2007, 16:43
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

ja startknop staat ook op contact

(trouwens het was de oplossing voor als je door de hitte van het spruitstuk een warme startmotor hebt en er helemaal niets gebeurd bij starten dus dan gaat de startmotor nog geen eens rond...)

dus van de startmotor gelijk de min op de accu
de plus gaat naar binnen (passagierscompartiment) aan het relai
dan van het relai een draad aan het contact en vanaf het relai terug met de plus naar de accu
als laatste heeft het relai een min die naar de carosserie zit .
ik heb wel tussen de puls bij de accu een zwevende zekeringhouder (met zekering lol)
en ook een bij het relai.(en die zekeringen/houders zitten er niet bij die moet je zelf regelen maar doe het voor de extra veiligheid)

en let wel je startbeveiliging werkt niet meer dus ook in drive start hij maar dat is gewoon een kwestie van opletten
als ik stop gaat hij in p dan motor uit en bij starten eerst straten dan in drive (of r)

ik heb vandaag weer gereden en was blij verrast voorheen moest ik eerst bij de koude start al even moest starten
is het nu echt contact aan ik druk op de knop en vroem lopen zonder aarzeling en / of doorstarten , dus dat is nog een voordeel.
en natuurlijk de warme start die nu perfect is (en dat hij uberhaupt start)

nogmaals er zit een schematje bij hoe het aangesloten moet worden en ik heb best kaas gegeten van electro . bekabeling maar ik had hulp van een maatje/expert met een car audiozaak en die had even geholpen en doorgemeten enz.
bij het contact hadden we als het goed is de zwarte draad

maar wil je het doen of heb je zon setje gekocht kan je even pmmen als iemand er niet uit komt..

dus niet alleen een oplossing voor het niets doen vd startmotor bij hitte v/h spruitstuk maar ook voor de koude start super !!!!!!!

groeten richard

Last edited by crazy richard : 20-05-2007 at 16:47.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-05-2007, 16:45
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Gewoon beetje remmenreinger op de startmotor mikken; is ie zo afgekoelt.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-05-2007, 16:52
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
Gewoon beetje remmenreinger op de startmotor mikken; is ie zo afgekoelt.


maar dan deed hij het nog niet dan moet ik eerst direct op de accu starten en dan pas was het weg
en dan nog het was bij elke rit waarbij de motor op bedrijfstemperatuur kwam
geen goed idee telkens te sprayen
is het zelfde dat ik dan de kap open moest doen draad aan de stekker vd startmotor en zo starten.
ik wil gewoon in de auto starten lol

het is gewoon een werkende oplossing en heel simpel voor relatief weinig geld
dat spreekt veel mensen aan denk ik

en als je er dan bij neemt dat hij ook supergoed start (dikkere kabel / een kwart lengte als het oude traject) dan is het helemaal top
en is nog lachen ook contact aan en drukken best geinig

groeten richard
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2007, 19:03
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,793
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
Gewoon beetje remmenreinger op de startmotor mikken; is ie zo afgekoelt.


telkens remmenreiniger op de startmotor mikken???
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2007, 21:15
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Pffff remmenreiniger moet je gewoon overal voor gebruiken


Laatst een astra gehaald met een kapotte onstekingsmodule. Steeds als ie uitviel. Hop wat remmenreinger erop en ie deed het weer een paar kilometer
Reply With Quote
  #10  
Old 21-05-2007, 09:17
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
Pffff remmenreiniger moet je gewoon overal voor gebruiken


Laatst een astra gehaald met een kapotte onstekingsmodule. Steeds als ie uitviel. Hop wat remmenreinger erop en ie deed het weer een paar kilometer


Jij gebruikt die rotzooi ook echt overal voor he...freaky gewoon
Reply With Quote
  #11  
Old 21-05-2007, 09:23
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Dat was hier ook al voorbij gekomen http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31176

Is al langer bekend als 'de' oplossing.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #12  
Old 21-05-2007, 09:30
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

En er is niemand met een hitteschildje als extra maatregel. De motor word nu immers nog heel warm? Even een stukje hitteschild verbuigen, gaatjes boren en bevestigen maar.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-05-2007, 15:58
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Dat was hier ook al voorbij gekomen http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31176

Is al langer bekend als 'de' oplossing.


maar dat gaat over een contactblokje en deze topic over een schijnbaar veel voorkomend probleem , zeker bij de automaat
en er staat verder niets veel info alleen het woord drukknop
dus denk dat dit nuttige info kan zijn voor mensen
Reply With Quote
  #14  
Old 21-05-2007, 16:52
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Hey crazyrichard,

das n goeje. Maar ik heb het probleem (gelukkig) niet. Alleen dat t starten lang duurt omdat de benzine in de carburateurs verdampt. Mijn startmotor draait gewoon.
Maar als dat niet meer gaat, weet ik wat mij te doen staat

groeten Dennis
Reply With Quote
  #15  
Old 22-05-2007, 08:03
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

toen ik de wagen ophaalde en halverwege even stopte bij de pomp voor een bakkie (van vorbij groningen naar ridderkerk(naast r'dam))
deed hij gelijk niets meer.
de man vd anwb dacht dat de startmotor kapot was , maar na lang zoeken deed hij een kabel direct aan de startmotor en vroem hij liep direct...
hij dacht dat het in de kabel zat vd beveiliging vd automaat
dat heb ik helemaal doorgemeten en ook de sleepcontacten bij de pook maar dat was goed
toen kwam ik via hier erachter dat het aan de dikte/lengte vd bedrading lag in combinatie met de warme startmotor..
moet zeggen zo snel en krachtig en mooi dat hij nu start is echt bizar

maar dat probleem van jou is alleen als hij warm is????
dat heb ik weer niet .....
wel had ik hem laten afstellen en hij zei dat de carburateur nu wel oud begon te worden (ja gek he )
dus ik denk dat ik een keer ga kijken voor een nieuwe , weet alleen niet of ze nog helemaal nieuw worden verkocht ?
en even checken welk type ik moet
Reply With Quote
  #16  
Old 22-05-2007, 21:10
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by crazy richard
toen ik de wagen ophaalde en halverwege even stopte bij de pomp voor een bakkie (van vorbij groningen naar ridderkerk(naast r'dam))
deed hij gelijk niets meer.
de man vd anwb dacht dat de startmotor kapot was , maar na lang zoeken deed hij een kabel direct aan de startmotor en vroem hij liep direct...
hij dacht dat het in de kabel zat vd beveiliging vd automaat
dat heb ik helemaal doorgemeten en ook de sleepcontacten bij de pook maar dat was goed
toen kwam ik via hier erachter dat het aan de dikte/lengte vd bedrading lag in combinatie met de warme startmotor..
moet zeggen zo snel en krachtig en mooi dat hij nu start is echt bizar

maar dat probleem van jou is alleen als hij warm is????
dat heb ik weer niet .....
wel had ik hem laten afstellen en hij zei dat de carburateur nu wel oud begon te worden (ja gek he )
dus ik denk dat ik een keer ga kijken voor een nieuwe , weet alleen niet of ze nog helemaal nieuw worden verkocht ?
en even checken welk type ik moet


welk type je moet hebben staat in de vraagbaak. Als je die niet hebt moet je mij even het motortype geven (JB he) en het bouwjaar van je auto. Waarschijnlijk achterhaal ik het dan wel.

de mijne start nu ook slecht, hij slaat wel aan maar daarna doet ie "ploep-ploep-ploep" en moet k m ongeveer 30 seconden handmatig gas bijgeven, anders valt ie uit. daarna is ie "warm" en loopt ie normaal.

geen tijd/zin om zelf te sleutelen, binnenkort gaat ie naar mn favoriete lokale fijne garage
Reply With Quote
  #17  
Old 23-05-2007, 07:09
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
welk type je moet hebben staat in de vraagbaak. Als je die niet hebt moet je mij even het motortype geven (JB he) en het bouwjaar van je auto. Waarschijnlijk achterhaal ik het dan wel.

de mijne start nu ook slecht, hij slaat wel aan maar daarna doet ie "ploep-ploep-ploep" en moet k m ongeveer 30 seconden handmatig gas bijgeven, anders valt ie uit. daarna is ie "warm" en loopt ie normaal.

geen tijd/zin om zelf te sleutelen, binnenkort gaat ie naar mn favoriete lokale fijne garage


dat had ik met de koude start, ik heb hem pas laten afstellen en hij loopt nu perfect ze hadden na de resto 2 vacuum slangetjes verkeerd gedaan en de ontsteking stond niet goed
loopt nu super
ervoor liep hij rot en hield erg in , na een stukje rijden was dat ook weg
dus ik denk dat het na je garage bezoekje een stuk beter zal zijn
Reply With Quote
  #18  
Old 23-05-2007, 09:24
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by crazy richard
dat had ik met de koude start, ik heb hem pas laten afstellen en hij loopt nu perfect ze hadden na de resto 2 vacuum slangetjes verkeerd gedaan en de ontsteking stond niet goed
loopt nu super
ervoor liep hij rot en hield erg in , na een stukje rijden was dat ook weg
dus ik denk dat het na je garage bezoekje een stuk beter zal zijn


die dingen heb ik wel zelf al nagekeken. vacuumslangen vervangen en ook goed teruggezet, ontsteking stond al goed afgesteld. maar hij doet t nog steeds. ik denk dat het bimetaaltje van de automatische choke gewoon slecht is.
en laat ik nou net geen zin hebben om die prietprut uit mekaar te gaan halen...
Reply With Quote
  #19  
Old 23-05-2007, 16:47
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

@ crazyrichard: je kunt maar één soort carburateur hebben (mits t n originele is), vanaf 1982 is er op de JB motor alleen maar de "1B3" type gemonteerd. er zit geen verschil tussen handbak en schakelbak.
Volgens de vraagbaak zijn de carburateurs allemaal van het merk Solex, maar volgens mij zijn er ook wel eens Pierburg carburateurs gemonteerd.

hier kun je dus vast wel iets mee he

groeten Dennis
Reply With Quote
  #20  
Old 23-05-2007, 17:29
crazy richard crazy richard is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 300
Default

de mijne is van 1979

en er staat vanaf 1982 ?!

ihet zal er toch ook wel opstaan neem ik aan ?

voorlopig rijd hij super dus blijft deze lekker zitten maar voor de toekomst ..
denk volgend jaar dat ik eens ga kijken of als er in die tussentijd problemen mee komen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum