Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-04-2005, 08:58
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default Motor en versnellingsbak (Codes?)

Ik heb net even wat dingen gecheckt met betrekking tot mijn motor en versnellingsbak. Ik heb er nu een 2liter CJ blok bij en er hangt een versnellingsbak met opschrift CU14118. Vraag is: heb ik wel een goed type bak bij de motor?

p.s. iemand toevallig nog een startmotor liggen?

Last edited by Frieser : 28-04-2005 at 09:00.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2005, 06:57
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Ik zou eens kijken op www.deboxer.nl of bellen. Hij heeft vaak het e.e.a. liggen.
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #3  
Old 29-04-2005, 13:53
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ik heb net even wat dingen gecheckt met betrekking tot mijn motor en versnellingsbak. Ik heb er nu een 2liter CJ blok bij en er hangt een versnellingsbak met opschrift CU14118. Vraag is: heb ik wel een goed type bak bij de motor?


CJ is de 2000cc motor voor de T2 (model 1976-1979)
CU is de 4-bak van de T2 met 1600cc motor. (1976-1979)

Bij een CJ motor hoort een CP bak. Ten eerste past de 2000cc niet op de 1600cc-bak (kan wel met aanpassingen, vliegwiel motor is te dik). Ten tweede heb je met een CP bak veel meer profijt van de 2000cc. Dan gaat ie een stuk sneller!

CU14118 betekent:

CU = 4-bak, handgeschakeld voor 1600cc motor, T2
14118 = productiedatum: 14 november 1978 (komt uit een bus van model 1979 dus).

groet,

Vincent
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #4  
Old 29-04-2005, 14:14
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

ach scheise! op zoek naar een bak dus... bedankt voor de uitleg! nu eerst maar even kijken of mijn CJ wat netjes loopt. (Anders op zoek naar een 1600blok)
Reply With Quote
  #5  
Old 29-04-2005, 15:57
Rico Rico is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,421
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
CJ is de 2000cc motor voor de T2 (model 1976-1979)
CU is de 4-bak van de T2 met 1600cc motor. (1976-1979)

Bij een CJ motor hoort een CP bak. Ten eerste past de 2000cc niet op de 1600cc-bak (kan wel met aanpassingen, vliegwiel motor is te dik). Ten tweede heb je met een CP bak veel meer profijt van de 2000cc. Dan gaat ie een stuk sneller!

CU14118 betekent:

CU = 4-bak, handgeschakeld voor 1600cc motor, T2
14118 = productiedatum: 14 november 1978 (komt uit een bus van model 1979 dus).

groet,

Vincent


Kijk onze Luchtgekoelde VW Goeroe kan je dit soort zaken gewoon uit het hoofd vertellen! (toch?!?)
__________________
Kever niet te koop
Huis wel te koop Ons Huis
Reply With Quote
  #6  
Old 04-05-2005, 12:27
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Nog steeds bezig zijnde met de motor/bak perikelen vroeg ik mij af of er ook diverse opties zijn qua bak. Heb ik per sé een cp bak nodig of past bijvoorbeeld een bak van een T3 ook?

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat doorgaands de prijs is voor een CP-bak? van de een hoor ik €75 en van de ander €250... das van heel goedkoop tot duur voor een gebruikte bak...
Reply With Quote
  #7  
Old 04-05-2005, 23:34
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
Nog steeds bezig zijnde met de motor/bak perikelen vroeg ik mij af of er ook diverse opties zijn qua bak. Heb ik per sé een cp bak nodig of past bijvoorbeeld een bak van een T3 ook?

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat doorgaands de prijs is voor een CP-bak? van de een hoor ik €75 en van de ander €250... das van heel goedkoop tot duur voor een gebruikte bak...


Een T3 bak zul je ongetwijfeld kunnen gebruiken....maar dan moet je wel het één en ander ombouwen :biggrin:
De schakelstang zit namelijk aan de zijkant van de bak bevestigd terwijl dit bij een T2 gewoon het midden van de bak is. Het makkelijkste blijft toch een CP bak scoren. Waar haal je die vandaan? Tja, vraag eens wat rond. Je hoort vanzelf wel wat prijzen, bepaal voor jezelf wat je er voor over hebt en GO WITH IT!

EUR 75,- lijkt me goedkoop, is eerder de prijs van een CA, CE of CU bak (allen T2-1600cc)

In de Verenigde Staten en Canada zal het wel sterven van de CP-bakken want daar waren de bussen vanaf 1976 alle met 2000cc uitgerust. Misschien een ideetje als je daar een connectie hebt.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #8  
Old 23-05-2005, 08:47
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Hoi, ik vroeg toch nog wat dingetjes af. Stel nou dat ik wel die 1600 bak achter een 2-liter wil hangen. Wat moet ik dan allemaal gaan veranderen? alleen het vliegwiel of...?
Reply With Quote
  #9  
Old 23-05-2005, 08:59
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Ik heb zelf een twee liter achter een 1600 bak hangen,en het is geen aanrader.
Je eerste versnellings is veels te kort geworden,en het "volle" vermogen van de
2 liter typ4 blijft volledig onbenut
(ik rij ook altijd in z'n twee weg,omdat de één gewoon veels te kort is,en op de
grote weg giert de twee liter het uit .. 1600 bak is gewoon te kort)
De motor heeft dezelfde bevestigingsopzet als een 1600,maar je toplager moet
uitgevuld worden omdat het vliegwielhuis van een 2 liter bak een andere maat
heeft dan een 1600 vliegwielhuis.
Het gaat maar om een paar mm,maar het moet toch aangepast worden
Reply With Quote
  #10  
Old 23-05-2005, 09:02
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

ah ok, cool. Van de een hoor ik dat het makkelijk kan en van de ander weer niet. Maar ik ga er maar vanuit dat het zwaar K is en dat ik toch maar beter ff voor die 2-liter bak kan gaan. Bedankt!
Reply With Quote
  #11  
Old 23-05-2005, 09:05
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
ah ok, cool. Van de een hoor ik dat het makkelijk kan en van de ander weer niet.
Maar ik ga er maar vanuit dat het zwaar K is en dat ik toch maar beter ff voor die 2-liter bak kan gaan. Bedankt!


Ook ik heb een twee literbak liggen,en de prijzen zijn heel verschillend.
Ken iemand die er 75 voor betaalde,maar gemiddelde prijs ligt zo tussen de 150 en 200 euro.

btw,je mag wel proefrijden in mijn 1977 pano hoor ... dan is alle twijfel (1600 bak of CP bak)
wel gelijk weggenomen !!
Reply With Quote
  #12  
Old 23-05-2005, 11:42
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Ook ik heb een twee literbak liggen,en de prijzen zijn heel verschillend.
Ken iemand die er 75 voor betaalde,maar gemiddelde prijs ligt zo tussen de 150 en 200 euro.

btw,je mag wel proefrijden in mijn 1977 pano hoor ... dan is alle twijfel (1600 bak of CP bak)
wel gelijk weggenomen !!

hahaha, hee lache mijn pano is ook van 1977... waar kan ik hem testrijden
is jouw bak te koop?
Reply With Quote
  #13  
Old 23-05-2005, 15:43
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
waar kan ik hem testrijden

Hier in Den Haag,of anders een keertje op een acn



Quote:
Originally Posted by Vriezer
is jouw bak te koop?

Nee,helaas ... maar ik zal eens voor je rondkijken/informeren.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-05-2005, 20:47
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Thanx! Wat heb je trouwens een ubergeile voorkant op je bus zo zonder die roosters en knippers! heel erg strak...
Reply With Quote
  #15  
Old 23-05-2005, 20:56
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by Frieser
Thanx! Wat heb je trouwens een ubergeile voorkant op je bus zo zonder die roosters en knippers! heel erg strak...


en super geile velgen ook (heerlijk die zelfbevlekking )
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #16  
Old 24-05-2005, 07:19
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
en super geile velgen ook


Rustig Bukdédie ... dit zijn de 17" Turbo's,jij hebt mijn 18"
Reply With Quote
  #17  
Old 24-05-2005, 21:40
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Rustig Bukdédie ...


hmmm, miss heb je gelijk papaporsche......misschien moet ik maar heel rustig aan gaan sparen zodat ik de 17 inces als reserve van je overneem
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum